Cube LTD SL 19" of 21"

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
rogip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 november 2014, 13:25

Hallo ik heb een vraag m.b.t. de frame maat van een hardtail MTB.
Het gaat om een Cube LTD SL 29. In een grote bekende winkel hebben ze mij opgemeten en mij de 21" geadviseerd. Dit hebben ze opgezocht in de maattabel behorend bij dit frame.

Ik heb een lengte van 181cm en een binnenbeenlengte van 85cm. Zelf kom ik met de 'algemene' rekentools (waar naar verwezen wordt op o.a. dit forum) op een 19" uit. Ook op cube.eu kom ik uit op een 19".

Echter begrijp van de verkoper dat dit per frame verschillend is, zelfs binnen cube. Sowieso zouden cube frames kleiner vallen.

Ik heb op beiden gefietst. De 19" voelt misschien wat krapper. Maar beiden fietsen goed, voor zover je dat kan zeggen op 1 rondje door de fietsenzaak.


Wat denken jullie? Zou dit 21" frame bij mij passen?
Klopt het wat de verkoper zegt?
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

In januari heb ik een reaction gtc SL gekocht.
Mijn lengtes zijn 188cm en binnenbeenlengte van 87cm. Daarbij heb ik bewust gekozen voor 19".
Tot nu toe nog geen moment spijt gehad.
Door die kleinere maat heb ik meer controle over mijn fiets en is hij wat speelser.
Wil je een fiets die iets minder speels is en waar je wat meer mee moet werken dan zou je voor de 21" kunnen gaan.
Maar mij lijkt dat met 181cm dat je het beste voor de 19" kan gaan.

En 21" zou bij mij pas net passen dan lijkt mij dat hij voor jou toch echt te groot gaat zijn. Mocht 19" standaard toch wat klein zijn dan zou je kunnen spelen met een andere voorsprong en andere zadelpen.
Drummer702
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 17:10

Ik heb 184cm en heb een binnenbeenlengte van 86cm. Heb zelf een 19" cube gekocht. Ze hebben mij altijd verteld dat je beter iets te klein kan kopen dat iets te groot!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De 19 inch is goed voor jouw, als ik je lengte en binnenbeenmaat zie. Op de 21 inch kom je denk ik wat te gestrekt te zitten.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
mosselmania
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01

Ik ben zelf ook 181 en heb een jaar een cube ltd sl 19" gehad. Perfecte maat wat mij betreft.
rogip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 november 2014, 13:25

Zojuist een email gekregen van cube zelf. Ze zeggen dat de Ltd klein valt. Een 21" Ltd zal ongeveer zelfde zijn als een 19" van Trek. En dat de dealer waar ik heb gekeken goede adviezen geeft.

@mosselmania. Is jouw frame hetzelfde als deze Ltd 2015? Want na de reactie van cube ben ik hier wel benieuwd naar.

Heb nu overigens een 20" merida matts tfs 500. Ik zal vanavond dit frame eens opmeten en vergelijken met de Ltd
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb een 21" LTD uit 2012. Maar ik ben wel 1.93 en 91bbl ik zou in jou geval lekker voor de 19" gaan.
rogip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 november 2014, 13:25

Bedankt voor jullie reacties.

Toch Cube maar even gebeld althans de importeur. Ze zeggen dat dit frame gewoon klein is. Bij bv reaction (hogere klasse fiets) zou dit een 19" zijn. Met mijn maten klinkt het niet vreemd zeggen ze maar kunnen ze op afstand niet beoordelen.

Wanneer ik hem met mijn merida wil vergelijken. Welke maat kan ik dan het beste vergelijken? De merida matts tfs 500 is een 20" btw
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Collega van ruim in de 1.90m (geloof 1.95 ongeveer) heeft vandaag een Cube LTD 2015 gekocht in maat 21.

Wat vond je zelf van de houding?
Stond bijv bij de 21" je zadel erg laag, of onder je stuur?

Ik zou toch haast zeggen met jouw lengte dat je de 19" zou moeten pakken, maar wie zijn wij.

Maten die je zou kunnen vergelijken zijn de stack/reach.

Hier een maattabel van Cube:
http://www.paulscycles.co.uk/smsimg/cube-size.png" onclick="window.open(this.href);return false;
rogip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 november 2014, 13:25

nou als ik dit zo lees wordt mij dus een verkeerde maat aangemeten.

Wel grappig dat je een cube maattabel gevonden hebt. Want cube zegt juist dat ze niet met maattabellen werken omdat dit per frame anders is bij hun. Omdat de totale geometrie per frame verschilt. De dealer weet dat het beste zegt men.

morgen maar weer eens kijken in de winkel. vanavond even die stack/reach vergelijken.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Zowel de LBS als de importeur geven naar mijn idee goede argumenten waarom ze een 19" eigenlijk te klein vinden. Alleen vraag ik me af of een 21" dan de oplossing is.

De LTD-serie is inderdaad heel kort gebouwd, daar moet je van houden. Vergelijk de lengte van de horizontaal gemeten bovenbuis maar eens met andere fietsen. Bv een Trek X-Caliber 18,5" en een Cube LTD 21" hebben allebei een bovenbuislengte van 62cm. Dus op beide fietsen heb je een soortgelijke zitpositie (op de Cube iets meer rechtop omdat de balhoofdbuis iets langer is), alleen bij de Trek komt de zadelpen veel meer uit het frame. Bij de 19,5" Trek X-Caliber is de bovenbuis zelfs al 63,9cm, dus die zal groter (langer) aanvoelen dan de 21" Cube LTD.

Naar mijn idee is de 19" Cube LTD qua hoogte goed maar (te?) kort en is de 21" Cube LTD qua lengte goed maar wel behoorlijk hoog.

Qua proefrit zou ik je eigenlijk adviseren om niet alleen het verschil te ervaren tussen en 19" en een 21" Cube LTD maar ook eens een proefrit regelen op een 19" frame met een meer gestrekte geometrie (bv die Trek X-Caliber).
Gebruikersavatar
SchaakVaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 september 2014, 17:03

Het gaat om een Cube LTD SL 29. In een grote bekende winkel hebben ze mij opgemeten en mij de 21" geadviseerd. Dit hebben ze opgezocht in de maattabel behorend bij dit frame.
Ik heb een 21" Cube LTD pro 2015 gekocht en ben zelf 1,94 lang en een binnenbeenlengte van 92 cm. Qua maat de perfecte grootte voor mij waarbij mijn zadel echt niet bizar hoog staat, ongeveer een halve cm hoger dan het stuur.

Nu weet ik niet in hoeverre het frame van de SL verschilt met die van de PRO maar op de plaatjes zien ze er redelijk gelijk uit.

Hoop dat je snel slaagt, succes met het kiezen!
.

Volo et Valeo
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Ik heb de Cube in 21" genomen, was volgens alle berekeningen de juiste maat. Ik ben 1,90
Gebruikersavatar
Vissert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 28 november 2013, 19:36

Mocht je heel toevallig in een grote lbs in Gelderland zijn geweest?! Zelfde advies gekregen om voor een 21" te gaan. Ging hier ook om de SL versie begin dit jaar.
Heb zelf ook een bbl van 85 cm en totaal 1.83 hoogte. Dit was naar mijn menig ook te groot en heb de keuze gemaakt voor de 19" en daar nog steeds blij mee.
De bovenbuis is idd wat korter in vergelijking met de meeste 19" bikes. Daar in tegen zit je wel wat comfortabeler op je fiets, mits alles goed afgesteld, maar dat is ff wat spelen de komende km'ers.
Zelf het stuur ingekort, beide zijdes 2 cm er afgehaald om overstrekking van de armen te voorkomen.
Denk dat de 21" echt te groot gaat zijn, je moet er genoeg voor neerleggen en als je na de eerste echte km'ers er achter komt dat hij te groot voor je is, tja dan echt balen! of een goeie deal maken dat je hem mag ruilen :-)
Succes met de aanschaf (mocht je hem vandaag nog niet besteld hebben)
Cuz there's nothing else to do
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een te grote fiets is niet kleiner te maken, andersom wel (als grove stelregel).

Ik denk dat er genoeg aanwijzingen zijn dat je beter voor de kleinere maat (19) kunt gaan.
Tenzij je alleen maar rechtdoor rijdt misschien.

Misschien nog maar eens opnieuw gaan proef zitten?
Het verschil moet duidelijk merkbaar zijn tussen 19 en 21 inch.
Plaats reactie