Modderfiets: Mi-Tech Tyke ROEX 29" met ketting

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Afbeelding
Ik dacht al, bekende plek? Even kijken op het verkeersbord, ja hoor. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik ga hier altijd even lekker van de trap af. Met de fully is dat fun. Met deze fiets lukt het ook, maar dat doe je niet voor de lol. Toen ik naar beneden was gestuiterd was ik blij dat ik nog op m'n fiets zat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Erg mooie fiets, goed idee om een mudbike te bouwen met de nederlandse winters van tegenwoordig!

Maar heb 1 vraagteken bij je opbouw en dat zijn de X-Kings, doen die het lekker in de modder?
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Terechte vraag. De X-kings zijn een compromis: ze doen het redelijk in de modder, maar ze rollen ook goed op de weg. In de omgeving waar ik het meeste fiets (Enschede, Haaksbergen, Losser, Oldenzaal) zijn geen uitgestrekte bossen, dus rijd je altijd flinke stukken verhard of op grind(fiets)paden. Bovendien fiets ik (vooral 's winters) ook geregeld een rondje op de weg. Als pure modderband zou ik eerder kiezen voor bv Nobby Nics, maar die hebben op de weg teveel rolweerstand vind ik.
Op mijn fully reed ik de laatste winters met X-king achter en Mountainking voor, dat beviel erg goed, rolde ook best redelijk op de weg. Ik dacht dat ik met 29" wielen voldoende grip zou hebben met twee X-kings en totnutoe valt dat niet tegen. Aanvankelijk had ik een Racing Ralph achter en een Rocket Ron voor gemonteerd, ook als compromis en bovendien lekker licht, maar die hadden veel minder grip in de modder dan de X-kings. Die banden liggen nu in de schuur te wachten tot het weer zomer wordt...
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Duidelijk, voor elke rit banden wisselen is ook niet te doen :-q
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Volgens mij kwam ik je tegen vanochtend. ;) Denk niet dat er een tweede rond rijdt in deze omgeving.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

@Nimbus: In deze kleur ook niet in een andere omgeving denk ik. Was dat bij de UT? Ik zag iemand in een blauw shirt en groene helm op een Liteville hardtail, daarvan rijden er ook niet veel in Twente. Ik dacht nog: dat zou Nimbus wel eens kunnen zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zelf kleur gekozen?

Jup, inderdaad op de UT, bij de voetbalvelden. Klopt helemaal,: blauw shirt, groene helm en de fiets ook. Zie je er ook niet veel van. Ik had ook een sterk vermoeden. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Bij Mi-Tech kennen ze geen standaardkleuren, je moet zelf kiezen. Elk RAL-nummer is mogelijk, naar keuze mat of glanzend. Verder kun je kiezen of je interne kabelgeleiding, gladgeslepen lasnaden of een Gates-opening wilt hebben. Ze kennen wel standaard maten voor de frames (die van mij is M), maar voor 100 euro extra maken ze een frame volledig op elke gewenste maat. De frames worden door Mi-Tech zelf in Duitsland gelast. Ik las ergens dat Mi-Tech voor meerdere Duitse fietsmerken de prototypes maakt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Aha, op die manier. Dat is wel mooi en lekker creatief, kom je inderdaad niet snel een tweede tegen.
Had een tijd terug weleens op hun site gekeken. Kwam er terecht toen ik een fully van hen zag, met Rohloff, leek net of ze de zaag in een hardtail hadden gezet.
Ken toevallig nog iemand hier in de buurt die op een Mi-Tech rijdt.
Maar voor op maat gemaakt spul uit Duitsland zijn de prijzen zeker niet verkeerd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Toen ik de fiets opbouwde dacht ik dat ik op een winterfiets voor in de Nederlandse modder liever zou fietsen met een iets smaller stuur. Dat beviel me toch niet echt, de controle op singletracks en in de modder is beter met een breder stuur. Daarom heb ik het Syntace Duraflite stuur (640mm) vervangen door een Salsa Bend 2 Bar (710mm). De 100mm Syntace stuurpen heb ik vervangen door een 80mm Salsa Guide.

Afbeelding

Afbeelding

Het Syntace stuur had met 12 graden al meer backsweep dan de meeste sturen, maar ik heb toch gekozen voor een stuur met nog meer backsweep (17 graden), dat lijkt me comfortabel. Om wel een redelijk sportieve zit te behouden heb ik gezocht naar een stuur met weinig of geen rise.

Eerlijk gezegd vond ik Salsa als merk niet helemaal passen bij de rest van de fiets (allemaal hoogwaardige Duitse technologie). Bij Salsa denk ik eerder aan een Engelse of Amerikaanse stalen singlespeed oid. Maar ik kon maar 2 sturen vinden die aan mijn wensen voldeden: deze van Salsa of de SQ Lab 310 (680mm, 16 graden backsweep). SQ Lab is natuurlijk wel Duits, maar ik associeer dat merk altijd meer met een andere Duitse traditie, nl. die van de 'gesundheits'-produkten. Volgens mij laten ze hun produkten ontwerpen door dezelfde designer die ooit de Birkenstock sandalen heeft bedacht (tussendoor heeft hij waarschijnlijk voor Ergon nog even hun GP1 grips ontworpen, die zien er ook niet uit). Begrijp me goed: allemaal prima produkten, maar de X-factor hebben ze niet (ik heb wel een SQ Lab zadel, maar dat zit zo goed dat ik het uiterlijk op de koop toe neem). Ik dwaal af...

Vandaag voor het eerst met het nieuwe stuur gereden. Voelt veel beter aan op de bochtige singletracks van de Haaksbergen-route. Ik geloof dat de extra backsweep me ook prima bevalt, maar om daarover goed te kunnen oordelen moet ik er eerst wat meer kilometers mee maken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Afgelopen zaterdag is m'n Gates riem (Centertrack) geknapt. Gebeurde tijdens een heel rustig ritje bij de jeugdtraining van onze vereniging. Ik had er ruim 3000km mee gefietst en hij leek me nog lang niet versleten. Vorige week na een modderig ritje nog met een natte doek schoongeveegd; toen geen beschadigingen opgemerkt.
Valt me toch een beetje tegen. Zijn er andere beltrijders met dezelfde ervaring?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dit schijnt een van de redenen te zijn waarom Santos liever gaat voor de CDC. De CDX heeft niet de betrouwbaarheid van de CDC, maar ik meen dat er wel verbeteringen in de CDX zijn, waardoor je met een nieuwe riem mogelijk (veel) langer doet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Alles is helemaal modderproef aan je fiets, alleen schijfremmen.. Hoe 'doe' je dat in verschrikkelijke moddertochten? Ik neem aan dat je dan sowieso met metal blokjes rijdt?
PaganiProductions

Mooie fiets ziet er strak uit.
Plaats reactie