Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Prima bikes voor bikepacking inderdaad, denk ik!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik rij al jaren op een CX frame met recht stuur voor tochten op gecombineerde paden van asfalt, gravel (of in de minder hippe vertaling schelpenpaden ;-)) en zand.
Als je door de Veluwe rijdt zijn de fietspaden niet echt geschikt voor racefietsen (mening), omdat ze vaak overgaan in stukken zandpad of schelpenpad, vandaar de keus voor dit frame met bredere banden (1,5").
Het geeft ook een stuk meer comfort en grip dan 1" bandjes.
De reden van het rechte stuur is dat mijn polsen niet kunnen wennen aan een racestuur.
(en het geeft stiekem het idee dat je toch op een MTB rijdt)
Al met al voor mij de ideale fiets voor als je niet het bos in gaat.

Afbeelding

Edit: geen schijfremmen mogelijk op deze fiets, maar ook echt niet nodig voor dit gebruik.
V-brake voldoet prima (zou er eigenlijk mini V-brakes of Avid Shorty's op moeten zetten ivm de de smalle vork en achterbrug)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijkbaar ben ik niet de enige met interesse :wink: leuk......en veel erg mooie (vaak ook stalen) fietsen!

Ik zit er zelf aan te denken mijn Karate Monkey eens uit te voeren met wat smallere banden (knards 41mm?) dropbar en 1x10. Is een vrij klein frame voor mijn lengte, dus dat zou vlgs mij moeten kunnen (maat M eff tt 60cm bij 184)

Voorbeeldje:
http://jeffsbike.blogspot.nl/2012/06/du ... onkey.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder mooie frames bij Cotic (Escapade en Roadrat) en natuurlijk de Surly Crosscheck (met v-brakes)
Video Cotic http://www.cotic.co.uk/product/escapade#video" onclick="window.open(this.href);return false;
http://surlybikes.com/bikes/cross_check" onclick="window.open(this.href);return false;
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Nope, you're not alone :winkie: Ook al een paar x stiekem naar gegluurd, zelfs al eens geïnformeerd naar een Salsa CX frame MET schijfrem. Alleen met twee fietsen in de stal en te weinig tijd om te fietsen zou ik het mezelf alleen maar nog moeilijker maken. :lol: Maar kijken blijft leuk...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is een CX niet een über gravel racer? Volgens mij is een gravel racer namelijk een racer met iets meer ruimte voor een ruige band en een CX een fiets waar een echt bredere band in past EN met een duidelijk andere geometrie dan een racefiets!!!

Aan de andere kant, één pot nat. Lijkt min of meer op elkaar en je kunt er ongeveer hetzelfde mee. Ik heb twee van dat soort dingen thuis staan. Grootste nadeel is dat het net geen mtb is en dat je de ruige paadjes die je voorbij rijdt toch beter links laat liggen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ooit nog naar de Kona Rove gekeken. Echt een heel vet fietsje, maar met 5 fietsen in de schuur waaronder een CX kon ik het niet aan mezelf verkopen om er nog zo'n Rove bij te nemen.
Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.

Ik merk wel dat mijn CX al beduidend langzamer is als mijn racefiets, dus een Gravelbike acht ik niet heel geschikt om met reetracers mee te rijden, of je moet in een flinke club in het wiel gaan zitten of heul sterk zijn.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Mij bevalt de Surly Straggler erg goed. Heb er ook 42mm bandjes op liggen waardoor je iets meer comfort en controle krijgt dan op een standaard CX. Breder kan ook nog makkelijk, dat wil ik nog wel eens proberen. Wat ik leuk aan deze fiets vind is dat je weer wat meer moet werken ipv dat je overal overheen ragt (heb nog een hardtail 29er). De opmerking dat je de meest extreme afdalingen mijdt is denk ik terecht, daarvoor moet je een beetje afwisselen met fietsen. Maar aan de andere kant zijn er niet veel afdalingen (omgeving Nijmegen) die ik er echt niet op zou doen. Of je nu echt sneller bent maakt me niet zoveel uit, ik vind het gewoon een hele leuke manier van fietsen.
Demo8pro rider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4402
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 21:29
Mijn mountainbike: een paar Transitions
Contacteer:

Ik heb op dit moment een CX-er, Transition Rapture, waar ik erg tevreden over ben als commuter, en soms wat "gravelgrinding". Maar op de lange afstanden is die toch niet zo erg comfortabel.
Zat nu eens bij Specialized te kijken naar de Sirius modellen, voor commuten. En dan een Awol voor de langere dagtochten.
Heeft er iemand toevallig ervaring met de Specialized Awol?
"There`s no such thing as failure, only results and feedback. Feedback will help you learn, correct and improve, because failure is your very own, guaranteed ego crusher"


* A couple of Transitions
* Something new is in the make
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kwam ik tegen: Singular 29er afgebouwd voor USA gravel races...100 en 200 mijl.
Interessante mix met dropbar, carbon vork en 1.8" banden.....en singlespeed ?!

Afbeelding

Info: http://singlespeedpirate.blogspot.nl/20 ... build.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb een Soma Double Cross Disc als commuter. 1x10, disc brakes, nu 28mm banden en kan 37mm banden hebben.

Het leuke aan dit soort fietsen, vind ik dat je ze kan inzetten als CX, Bikepacking, commuter. Je kan er een dropbar op zetten,moustache bar, flatbar, enzovoort.

Ik heb het nog niet geprobeerd om het terrein in te gaan, dat komt nog. Nu op de weg vermaak ik me er prima mee.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Aha, dus die Surly Straggler is geen veldrij-fiets maar een gravelracer. Weer iets geleerd :D
Ik zag er afgelopen zondag in Herpen toevallig 1 fietsen of staan bij de start.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zag ik net op " Just Pedal" , "test" met wat meer informatie over een paar "gravelbikes"

http://kona.justpedal.nl/RoveTest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 29 oktober 2014, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

deefdeef schreef:Aha, dus die Surly Straggler is geen veldrij-fiets maar een gravelracer. Weer iets geleerd :D
Ik zag er afgelopen zondag in Herpen toevallig 1 fietsen of staan bij de start.
En fietsen dat die deed! :wink:

Toen ik hem kocht wist ik ook nog niet dat het een gravelracer ipv een veldrij-fiets zou worden. Ik zocht een cyclocross frame dat zowel schijfremmen had als de mogelijkheid om hem singlespeed op te bouwen. Daarmee kwam ik toen dus op de Straggler uit. Ik herken wel uit die recensie dat dit soort fietsen prima voldoet op veel van de Nederlandse mtb routes. Met die iets bredere banden kan je echt wel een afdalinkje aan.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Jankoets
Zelf afgebouwd en singlespeed begrijp ik?
Wat voor wielset, banden, remmen en drivetrain (verzet) heb je erop? (SYS-je misschien? :wink: )
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Heeft iemand de All City Macho Man Disc? Of in het echt gezien?

Die staat hoog op m'n lijstje. De kabels langs de onderbuis is optisch minder dan er doorheen. En de kabel door de bovenbuis wordt niet gebruikt (1x10) maar is wel mooi voor de stroomkabel naar het achterlicht :)

Ik twijfel nog wel tussen een aluminium of stalen gravel grinder / commuter. Ik zie hier enkele die een dergelijke stalen commuter hebben. Hebben jullie eenzelfde overweging gemaakt? Is staal merkbaar comfortabeler voor oneffen parallelwegen?
Plaats reactie