welke flat schoenen??

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ik heb zelf maat 10 dus is redelijk veel verloop in. Op Bikediscount toch wel meerdere typen fiveTens in maat 13 voorradig hoor met en zonder clips
http://www.bike-discount.de/en/buy/impa ... 7/wg_id-89" onclick="window.open(this.href);return false;
CdaleTaurine
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 14:10

EL Maroq schreef:Ik heb zelf maat 10 dus is redelijk veel verloop in. Op Bikediscount toch wel meerdere typen fiveTens in maat 13 voorradig hoor met en zonder clips
http://www.bike-discount.de/en/buy/impa ... 7/wg_id-89" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, dat weet ik maar niet degene die ik wil hebben...
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Weer mooi op tijd binnen. 3 dagen tussen bestelling en levering bij Bikediscount
Aangezien mijn Sam Hill's gestolen zijn en niet meer in mijn maat voorradig, heb ik nu Impact low2 besteld
Eerste indruk is wederom top. Stevig en degelijke schoen waarbij opvalt dat de tong aan de binnenzijde doorloopt ipv "losgesneden" dit gaat de stijfheid zeker ten goede komen. Vrijdag de eerste km's ermee maken
Uiteraard nog een pic van de nieuwe patta's
Afbeelding
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Ik rij sinds kort op flats (Hope F20 pedals) en heb toen Vans Gilbert Crockett's gekocht. Na heel wat jaren op SPD en Giro schoenen te hebben gereden wilde ik wat anders, ook mede door afscheid nemen van XC bike en nu een trail bike te hebben.
Enfin, na een paar ritten merk ik toch dat de Vans niet geheel waterdicht zijn, kan uiteraard ook niet want de schoenen zijn van canvas.
Ik ben op zoek naar iets anders, iets wat iets meer waterproof is:

- Salomon Speedcross 3
- Mavic Alpine
- Teva Links

Schijnt dat er mensen zijn die met de Salomon Speedcross 3 gaan mtb-en, ondanks de hoge noppen onder de schoenen. De Mavic Alpine's weet ik niet of dat goed gaat icm flatpedals, aangezien deze toch SPD-compatible zijn. Teva Links is een bekende, behoeft geen uitleg :)

Wat zouden jullie doen?
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Sealskinz sokken?
Kun je de schoenen rijden die je wilt zonder natte voeten te krijgen :winkie:
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ron_MTB schreef:Ik rij sinds kort op flats (Hope F20 pedals) en heb toen Vans Gilbert Crockett's gekocht. Na heel wat jaren op SPD en Giro schoenen te hebben gereden wilde ik wat anders, ook mede door afscheid nemen van XC bike en nu een trail bike te hebben.
Enfin, na een paar ritten merk ik toch dat de Vans niet geheel waterdicht zijn, kan uiteraard ook niet want de schoenen zijn van canvas.
Ik ben op zoek naar iets anders, iets wat iets meer waterproof is:

- Salomon Speedcross 3
- Mavic Alpine
- Teva Links

Schijnt dat er mensen zijn die met de Salomon Speedcross 3 gaan mtb-en, ondanks de hoge noppen onder de schoenen. De Mavic Alpine's weet ik niet of dat goed gaat icm flatpedals, aangezien deze toch SPD-compatible zijn. Teva Links is een bekende, behoeft geen uitleg :)

Wat zouden jullie doen?
Doorzoeken :lol: .

Toch maar even een toelichting, met mijn 5-10 Impact icm DMR Vault/ Saint als achtergrond.

Teva: wordt volgens mij niet meer geproduceerd.

Mavic: die inzetstukken geven belabberd grip weet ik uit eigen ervaring, zo heb ik een tijdje noodgedwongen met de Vault's gereden :-{ .

Salomon: bij flats leveren de pinnen hoofdzakelijk de grip, dus hoe meer er in de zool/ profiel pakken des te beter, met die grove en hoge noppen pakken er maar een paar en dan is de kans ook nog aanwezig dat de nop wordt omgebogen en de grip daar ineens weg is.
Verder is trekken aan het pedaal niet mogelijk omdat de pinnen tegen de noppen rusten, bij goede schoenen hebben de pinnen grip in alle richtingen :-q .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik zal zeker geen mavic alpine schoenen gebruiken op flats. Het lijkt me dat je dan echt geen grip hebt.
Ik zelf rij nu met five ten, en ik heb net als jij altijd met spd gereden, maar vind flats toch een stuk prettiger bij all-mountain/enduro.
Je moet even kijken naar de verschillende modellen bij five ten, want ik zelf heb tot nu toe ook nog niet echt ermee gereden in slecht weer en ik heb mijn twijfels over hoe waterdicht die zijn. Ik heb er een met veters, het is misschien beter een model met zo'n flap.

je hebt dit model, maar die zijn wel spd achteraf of kun je gewoon ze niet installeren?

http://fiveten.com/products/footwear-de ... o-grey-red" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ik heb de Maltese Falcon die Julie noemt. Schoenen doen het behoorlijk goed in nat weer/plassen. Maar zijn niet echt top op flats, ik gebruik ze dan ook met CrankBrother Mallet DH pedalen.

Kijk even naar de Freerider VXi Elements (in diverse kleurtjes) http://fiveten.com/products/footwear-de ... lime-punch" onclick="window.open(this.href);return false; Die zijn bedoelt voor op flat pedals en slecht weer.
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

Deze 5-10 Karver heeft flap; houdt je veters mooi droog, maar zorgt ook voor dat je flap zich niet vol zuigt met water.
https://www.bike-components.de/en/Five- ... ll-p30339/" onclick="window.open(this.href);return false;
voor 60e

en voor 50e SPD ready
https://www.bike-components.de/en/Five- ... ll-p34972/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb Karver model en ben te vreden met grip op flat pedals. Maar heb ze nog niet lang genoeg om wat over slijtage te zeggen. Ik had schoenenreus skate schoenen van 12 euro, die waren binnen seizoen weg gesleten. Maar ik kreeg er ook veel meer vermoeide voeten in door het doorbuigen van de zool. Five-ten is echt beter dan skate schoenen. DC's draag ik alleen als dagelijkse schoenen, die zijn trouwens eigenlijk bijna net zo duur.
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Ik heb uiteindelijk Five-Ten's gekocht type Freerider Elements Vxi. Enorm stijf qua zool, heel wat anders dan mijn Vans. Ben erg benieuwd... komend weekend maar eens uitproberen.
marcel fsr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 20:57
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Elite 2014

heb de Specialized 2 FO flat zijn fijne fiets schoenen erg tevreden over .
zijn er overigens ook in spd uitvoering
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

marcel fsr schreef:heb de Specialized 2 FO flat zijn fijne fiets schoenen erg tevreden over .
zijn er overigens ook in spd uitvoering
Waar heb je deze gekocht?
marcel fsr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 20:57
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Elite 2014

Ron_MTB schreef:
marcel fsr schreef:heb de Specialized 2 FO flat zijn fijne fiets schoenen erg tevreden over .
zijn er overigens ook in spd uitvoering
Waar heb je deze gekocht?
bij de Specialized dealer in Eindhoven (moniques bike shop)

heb de zwarte uitvoering met blauwe veters ,zitten ook nog zwarte veters in de doos mocht je niet zo willen opvallen .
kleven goed aan de Specialized Bennie flat pedals

Afbeelding
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ron_MTB schreef:Ik heb uiteindelijk Five-Ten's gekocht type Freerider Elements Vxi. Enorm stijf qua zool, heel wat anders dan mijn Vans. Ben erg benieuwd... komend weekend maar eens uitproberen.
Goede keus!
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Met interesse dit hele topic doorgelezen, maar helaas nog niet gevonden wat ik zocht.

Door een knieblessure rij ik niet meer met SPD pedalen en ben in 'aangewezen' op het flat pedal circuit.
Gelukkig zijn er tegenwoordig heel serieuze flat pedals te koop, maar echt goede en doordachte MTB-schoenen voor flats heb ik nog niet gevonden.

Ik dacht aan de Five Ten High Impact een goed keuze te hebben gedaan, maar dat valt flink tegen.
Het positieve is dat de grip fantastisch is, maar verder is het een drama.
Het zijn gewoon wandelschoenen!
De vetersluiting is een beetje te veel jaren 80. Welke serieuze fietsschoen heeft er tegenwoordig nog veters?
De instap in ronduit lastig door de tong die maar aan één kant open is en natuurlijk ook door de veters.
Verder zit er zoveel polstering rondom de enkels dat deze als ware trechters fungeren.
Al het zand, modder en water dat je onderweg tegenkomt wordt er in opgevangen en eindigt uiteindelijk ergens onder je voet in de schoen.
Op geen enkele manier heb ervaren dat five ten al wat jaartjes MTB-schoenen verkoopt.
Alle irritaties die ik heb over deze schoenen kwamen er al na één rit uit :-(
Maar nu de kernvraag.
Zijn er fabrikanten die wèl serieuze flat pedal schoenen maken?
En dan bedoel ik dus schoenen zoals North Wave, Shimano of Mavic ze maakt, maar dan echt toegespitst op flat pedal gebruik?
En dat zijn dus geen SPD-schoenen met een afdekplaatje.... ;-) !
Ben heel benieuwd!
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Plaats reactie