Ik ben op zoek naar een nieuwe fietsendrager en ben benieuwd wat de ervaringen zijn met de twinny loads waarbij de fiets aan de crank vast gemaakt word.
Zo een:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit schadelijk voor de crank of valt dat mee?
Fietsendrager
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Ja die geven wel krassen op je crank. Daarnaast is het erg afhankelijk van je bottom bracket / crank afhankelijk of die wel tussen de gleuf past...
Het kan zijn dat ik het verkeerd deed, maar dat specifieke model (met die rechte crankhouders) ging niet goed samen met de gebogen cranks van mijn fiets (paste niet). Dan zou ik zoeken naar een Twinny met van die plastic inzetstukken in de crankhouder, dat staat als een huis.
De fiets steunt op het crankhuis, de wielen vast met riempjes en de crank dus goed ingesloten: geen problemen mee gehad over de feestelijk geasfalteerde Belgische snelwegen...
Edit: ik heb een doodnormale beginfiets met zo'n Octalink-gebeuren, en dat paste goed. Kan inderdaad zijn dat een bredere constructie niet lekker in de sleuf valt.
De fiets steunt op het crankhuis, de wielen vast met riempjes en de crank dus goed ingesloten: geen problemen mee gehad over de feestelijk geasfalteerde Belgische snelwegen...
Edit: ik heb een doodnormale beginfiets met zo'n Octalink-gebeuren, en dat paste goed. Kan inderdaad zijn dat een bredere constructie niet lekker in de sleuf valt.
- Arjan1
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
- Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2
Ik bedoel niet of het past en het voorbeeld is maar een voorbeeld.
Mijn vraag is of het schadelijk voor je crank en bottom bracket is, volgens mij komt er aardig wat kracht op staan of zie ik dat verkeerd?
Mijn vraag is of het schadelijk voor je crank en bottom bracket is, volgens mij komt er aardig wat kracht op staan of zie ik dat verkeerd?
- Marjolijn
- All rounder
- Berichten: 134
- Lid geworden op: di 3 juni 2014, 12:47
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 7.0
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar iemand van het forum suggereerde onlangs ergens de Thule clip on high. Geen trekhaak nodig, en het filmpje op de site van thule laat een kinderlijk eenvoudig systeem zien. Ik moet zelf ff kijken of deze past icm de dakspoiler van mijn auto, maar anders ga ik zekerop zoek naar zo een. Op marktplaats vind je ze al ronde 100 euro.
Gras groeit niet harder als je eraan trekt
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) Je kunt je afvragen of dat zo handig is qua krassen op je auto,
2) Bij niet alle modellen is het gegeven dat je zonder extra verlichting/kenteken aan de wettelijke bepalingen kunt voldoen.
Wat betreft de Twinny Load...
... gaat niet passen met een HT2 crankstel (of GXP, of ander met buitenboordlagers, of pressfit) zonder modificatie. Concreet betekent dit de sleuf een stuk breder maken en het principe van klemmen aanpassen. Met twee punten waar hij aanligt aan de achterzijde (normaal onderaan aanliggen bovenaan om de as tegen de crank) en de schroef er midden tussen zou het moeten werken. Niet direct bij een HT2 geprobeerd maar bij Profile 3-pc chrmo cranks, die werken met de standaard configuratie ook niet omwille van soortgelijke problemen.
Tweede 'probleem' is dat de gootjes standaard wat moeit hebben met brede banden en die clips van die blauwe riempjes echt niets waar zijn wanneer je er echt mee wilt klemmen. Tot standaard XC maten kun je met een beetje buigen het wel verbeteren en een beetje fatsoenlijk toe-clip riempjes hoeven ook niet veel meer dan 5 EUR te kosten.
Gemodificeerd heeft dat ding overigens jaren prima dientst gedaan bij zeer intensief gebruik... Voor de trekhaak zijn er overigens verschillende maten klemmen (hoogte van de pijpjes is anders).
2) Bij niet alle modellen is het gegeven dat je zonder extra verlichting/kenteken aan de wettelijke bepalingen kunt voldoen.
Wat betreft de Twinny Load...
... gaat niet passen met een HT2 crankstel (of GXP, of ander met buitenboordlagers, of pressfit) zonder modificatie. Concreet betekent dit de sleuf een stuk breder maken en het principe van klemmen aanpassen. Met twee punten waar hij aanligt aan de achterzijde (normaal onderaan aanliggen bovenaan om de as tegen de crank) en de schroef er midden tussen zou het moeten werken. Niet direct bij een HT2 geprobeerd maar bij Profile 3-pc chrmo cranks, die werken met de standaard configuratie ook niet omwille van soortgelijke problemen.
Tweede 'probleem' is dat de gootjes standaard wat moeit hebben met brede banden en die clips van die blauwe riempjes echt niets waar zijn wanneer je er echt mee wilt klemmen. Tot standaard XC maten kun je met een beetje buigen het wel verbeteren en een beetje fatsoenlijk toe-clip riempjes hoeven ook niet veel meer dan 5 EUR te kosten.
Gemodificeerd heeft dat ding overigens jaren prima dientst gedaan bij zeer intensief gebruik... Voor de trekhaak zijn er overigens verschillende maten klemmen (hoogte van de pijpjes is anders).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ik heb jaren lopen tobben met de goedkopere dragers met als gevolg dat fietsen altijd beschadigd raakten, of de auto. Lastig monteren, kentekenplaat moest je weer ergens aan vastmaken etc.
Sinds een half jaar de Thule EuroWay G2 921 model 2014 en je bent binnen 3 a 4 minuten gereed om te vertrekken. Geen beschadigingen meer op de fiets en al helemaal geen meer op de auto. Alles werkt met snelspanners. Als backup zou je nog een spanbandje om het frame kunnen trekken.
Rails waar de banden in vallen zijn breed genoeg voor 2.25 banden of groter.
Makkelijke functie is dat je hem naar beneden kunt laten klappen. (Bijna) iedereen is het wel eens overkomen dat je de gehele fiets gemonteerd hebt maar vergeet de achterklep dicht te doen zodat je weer opnieuw kunt beginnen
Als je het ding 1x per 3 maanden gebruikt is het zonde geld, maar als je een paar keer per maand weg gaat met de fiets is het ideaal. Buy once, cry once. Op Marktplaats komen ze wel eens voorbij voor acceptabele prijzen.
Sinds een half jaar de Thule EuroWay G2 921 model 2014 en je bent binnen 3 a 4 minuten gereed om te vertrekken. Geen beschadigingen meer op de fiets en al helemaal geen meer op de auto. Alles werkt met snelspanners. Als backup zou je nog een spanbandje om het frame kunnen trekken.
Rails waar de banden in vallen zijn breed genoeg voor 2.25 banden of groter.
Makkelijke functie is dat je hem naar beneden kunt laten klappen. (Bijna) iedereen is het wel eens overkomen dat je de gehele fiets gemonteerd hebt maar vergeet de achterklep dicht te doen zodat je weer opnieuw kunt beginnen
Als je het ding 1x per 3 maanden gebruikt is het zonde geld, maar als je een paar keer per maand weg gaat met de fiets is het ideaal. Buy once, cry once. Op Marktplaats komen ze wel eens voorbij voor acceptabele prijzen.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Diezelfde Thule (921) heb ik ook, maar ben toch niet 100% te spreken over die drager. Sommige dingen zijn wel goed geregeld: montage op de trekhaak, de spanbandjes met ratelsysteem, weg kunnen klappen van de drager, algehele afwerking.
Maar de fietsen staan gewoon te dicht op elkaar! Bij mijn vorige drager (Multa) konden de fietsen elkaar niet raken, bij de Thule moet ik toch echt bescherming om de voorvorken doen en de fietsen "verschoven" t.o.v. elkaar plaatsen. Met name bij twee 29ers zorgt dat ervoor dat de fietsen best ver uitsteken.
Al met al geen slechte drager, maar ik ben nu wel langer bezig voor ik weg kan dan vroeger met m'n Multa...
Maar de fietsen staan gewoon te dicht op elkaar! Bij mijn vorige drager (Multa) konden de fietsen elkaar niet raken, bij de Thule moet ik toch echt bescherming om de voorvorken doen en de fietsen "verschoven" t.o.v. elkaar plaatsen. Met name bij twee 29ers zorgt dat ervoor dat de fietsen best ver uitsteken.
Al met al geen slechte drager, maar ik ben nu wel langer bezig voor ik weg kan dan vroeger met m'n Multa...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Dat is nu net het probleem waar ik tegenaanloop bij ( bijna ) alle dragers. Twee 29ers staan gewoon altijd te dicht tegen elkaar, ook door de brede sturen bijna altijd tegen de zadels. Schuiven op alle manieren geprobeerd maar niks werkt, behalve de zadels laten zakken ( misschien toch maar een droppe aanschaffen dan? )
Vandaar dat ik dus aan het kijken ben naar een zo'n Thule voor 3 fietsen. Handig voor twee stuks 29ers en als ik met het gezin ga kan ik de fiets van de oudste er ook mooi op monteren. Alleen die prijs
Vandaar dat ik dus aan het kijken ben naar een zo'n Thule voor 3 fietsen. Handig voor twee stuks 29ers en als ik met het gezin ga kan ik de fiets van de oudste er ook mooi op monteren. Alleen die prijs
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
- Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29
Heb sinds kort ook een Thule 921, mijn medium 29er past er precies op, ik hoef echter geen tweede 29er mee te nemen
Voor 29ers kun je eigenlijk beter de Thule Europower 916 kopen, deze heeft meer afstand tussen de fietsen en meer lengte. Is echter wel bijna 100euro duurder.
Voor 29ers kun je eigenlijk beter de Thule Europower 916 kopen, deze heeft meer afstand tussen de fietsen en meer lengte. Is echter wel bijna 100euro duurder.
BMC\ fourstroke FS 29
- edwinvanpoeijer
- All rounder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 22:44
- Mijn mountainbike: Cube LTD SL Blackline 2015
- Contacteer:
Ik heb zelf de clip on high, op zich een leuke drager als hij eenmaal op de auto zit. Nadeel is dat twee mountainbikes inderdaad weleens krap kan zijn (zadel er af) en dat mijn achterklep al wat krasjes heeft.
Vooral door de twee haken die om de onderkant van de klep klemmen. Dit heb ik inmiddels opgelost door om de buizen isolatie te doen die je ook om verwarmingsbuizen doet en om de haken zelf heb ik oude binnenband gedaan. De standaard meegeleverde rubbers lagen er namelijk al snel af.
Ik denk dat ik in de toekomst toch ga voor de trekhaak + drager.
Vooral door de twee haken die om de onderkant van de klep klemmen. Dit heb ik inmiddels opgelost door om de buizen isolatie te doen die je ook om verwarmingsbuizen doet en om de haken zelf heb ik oude binnenband gedaan. De standaard meegeleverde rubbers lagen er namelijk al snel af.
Ik denk dat ik in de toekomst toch ga voor de trekhaak + drager.
Cube LTD SL 29 2015
Cube Nature Pro 2015
Cube Curve Pro 2014 [retired]
Cube Analog 29 2014 [retired]
Cube Nature Pro 2015
Cube Curve Pro 2014 [retired]
Cube Analog 29 2014 [retired]
- Arjan1
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
- Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2
Net een 2dehands Thule 945 opgehaald voor €150
29" past er net op maar het ziet er wel stevig uit. Ook als de fiets vast staat staat hij stevig vast.
Wel staan ze erg dicht op elkaar ja, maar ik heb zelden 2 fietsen erop dus dat is voor mij geen probleem.
29" past er net op maar het ziet er wel stevig uit. Ook als de fiets vast staat staat hij stevig vast.
Wel staan ze erg dicht op elkaar ja, maar ik heb zelden 2 fietsen erop dus dat is voor mij geen probleem.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
Mooi die verhalen over een Thule drager, maar de vraag ging over een Twinny Load.
Ik heb jaren zonder problemen met een Twinny Load rond gereden. Makkelijk te monteren en de fietsen staan stevig zat. Was wel een iets modernere versie dan die in het voorbeeld met kantelfunctie en andere klemming (kantelbare crankarm klemming). Je krijgt alleen beschadiging op je crankarm van de klembout. Verder geen extra slijtage of ander sortige beschadeging kunnen constateren aan BB of andere delen. Het klopt wel dat de ene crankarm er net even lekkerder inpast dan de andere. Mijn Shimano Hollowtech2 crank paste wel lekker. Wat ook niet lekker past zijn fietsen met een excentrische BB dan zitten de bouten onder de BB in de weg. Mijn 2.25 Schwalbe banden met niet te veel spanning pasten prima in de gootjes en ook nooit problemen gehad met de bandjes om je wielen vast te zetten, dit waren wel originele vervangende zwarte riempjes omdat de blauwe bij aankoop van de drager verrot bleken te zijn. Kortom, prima ding die ook bij vele vakanties binnen Europa heb gebruikt.
Nu wel over naar een Thule wegens een drager voor 3 fietsen.
Ik heb jaren zonder problemen met een Twinny Load rond gereden. Makkelijk te monteren en de fietsen staan stevig zat. Was wel een iets modernere versie dan die in het voorbeeld met kantelfunctie en andere klemming (kantelbare crankarm klemming). Je krijgt alleen beschadiging op je crankarm van de klembout. Verder geen extra slijtage of ander sortige beschadeging kunnen constateren aan BB of andere delen. Het klopt wel dat de ene crankarm er net even lekkerder inpast dan de andere. Mijn Shimano Hollowtech2 crank paste wel lekker. Wat ook niet lekker past zijn fietsen met een excentrische BB dan zitten de bouten onder de BB in de weg. Mijn 2.25 Schwalbe banden met niet te veel spanning pasten prima in de gootjes en ook nooit problemen gehad met de bandjes om je wielen vast te zetten, dit waren wel originele vervangende zwarte riempjes omdat de blauwe bij aankoop van de drager verrot bleken te zijn. Kortom, prima ding die ook bij vele vakanties binnen Europa heb gebruikt.
Nu wel over naar een Thule wegens een drager voor 3 fietsen.
"Righty tighty, lefty loosey."
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Ik heb een ouderwetse drager van de ANWB. Helaas groot en zwaar, maar in theorie passen er drie fietsen op. Ivm brede sturen vervoer ik er bijna altijd maar 2 fietsen op en laat ik de middelste gleuf vrij. Dan gaat het prima. Ga ik met de familie dan is het altijd even passen en meten, maar ik krijg er drie achterop en dan 1 in de auto...