Tips aanschaf nieuwe bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Ik heb nu een epic comp 2008 (alu) en ben van plan een andere fiets te kopen. De epic is mij op zich goed bevallen, maar het hele 'brain' gebeuren wil ik toch vaarwel zeggen (te vaak stuk).
Mijn volgende fiets wil ik graag iets meer veerweg, 120mm oid (en ik blijf bij de fully), moet lichter zijn en niet al te veel qua snelheid inboeten op de epic.
Ik ben zelf niet zo'n techneut en weet eigenlijk ook absoluut niet welk type frame daar bij past. De camber van specialized spreekt mij niet zo aan en de stumpjumper fsr is waarschijnlijk wat te veel van het goede. De nieuwe Trek Fuel Ex leek mijzelf wel een goede optie...
Ik woon zelf in zeeland (erg vlak), aan de andere kant fiets ik veel toertochten buiten zeeland en gaat de fiets ook mee naar het buitenland.
Ik ga sowieso in oktober naar de bikemotion om wat fietsen te bekijken etc..., maar wil daarvoor al wel een idee hebben waar ik me op ga richten. Budget zo rond de 4000/4500 euro. Ik zoek dus eigenlijk een iets 'speelsere' fiets, waar je ook nog een beetje fatsoenlijk lange afstanden tempo mee kunt rijden. Wie heeft daar wat ervaringen mee??
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Scott Spark, de 710 (27,5") met 120 mm valt binnen jouw budget. 2015 is net uit.
Race/marathon, licht, en ook erg goed bergaf. Recent beschreven/getest in de Mountainbike Plus, plaatjes 2015 al op internet. Zit er zelf naar te kijken.

Verder zijn er niet zoveel lichte 120mm fully's die hetzelfde snelle Epic karakter hebben.
Met 120mm en 29" kom je al snel bij de allmountains terecht, en bij 27,5" en 120mm gaat het ook vaak om allmountain light fietsen, snelle tourfully's.
Mag een racy 100mm 29" fully ook? Bv Cannondale Scalpel, Trek Superfly FS.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

De Scott lijkt me idd wel een goede optie, ga ik naar kijken....
Bij Trek zat ik meer aan de Fuel EX (dacht 9.7 of 9.8) te denken.
De Scalpel is (qua xc) vergelijkbaar met de Epic, maar iig geen brain.., dus daar ga ik zeker ook naar kijken. Zou de Trigger 29/27,5 ook wat kunnen zijn, of te veel all mountain worden?
In Zeeland wordt wat minder op de mtb gereden en dan meestal nog hardtail. De tochten rij ik vaak alleen. Vandaar dat ik ook niet veel mensen ken waar ik eens even een rondje van fiets kan ruilen om te testen oid....:-))
Dan maar op het forum posten dacht ik...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Trigger is AM, de Fuel is AM light/tourfully, niet een hele snelle fiets a la de Epic.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie