Fiets-Fit?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, sinds een aantal weken aan het MTB'en. Met mijn conditie is niks mis, maar ik merk dat ik in het bos wat angstig en niet zo technisch onderlegd ben. Zijn de Fiets-fit clinics een aanrader? Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de clinics ook gevolgd hebben of zich voor september hebben opgegeven.
Gebruikersavatar
Marjolijn
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 3 juni 2014, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 7.0

Ik fiets ook al een tijdje, maar geen idee hoe goed/slecht mijn techniek is. Ik heb nog nooit enige vorm van training of clinic gevolgd. Dus bedankt voor de herinnering, misschien is dit ook wel wat voor mij :)
Gras groeit niet harder als je eraan trekt
Gebruikersavatar
Singletracks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 13:18
Contacteer:

Hey Lin83. Fiets-Fit is juist gericht op techniek. Bochtentechniek, klimmen, dalen, obstakels, het komt allemaal aan bod! Waar wil je de clinics volgen?
Singletracks mountainbiking is onderdeel van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland, en richt zich specifiek op de belangen en behoeften van mountainbikers.
Gebruikersavatar
Singletracks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 13:18
Contacteer:

Hey Marjolijn. Ook voor mensen die al wat langer op de MTB zitten, is Fiets-Fit interessant. Je ontdekt altijd nieuwe technieken en kan je skills wat bijschaven
Singletracks mountainbiking is onderdeel van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland, en richt zich specifiek op de belangen en behoeften van mountainbikers.
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Singletracks schreef:Hey Lin83. Fiets-Fit is juist gericht op techniek. Bochtentechniek, klimmen, dalen, obstakels, het komt allemaal aan bod! Waar wil je de clinics volgen?
Goed om te horen! Ik heb me opgegeven voor Fiets-Fit in Assen. Ik ben benieuwd, ik heb er zin in!
Gebruikersavatar
Singletracks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 13:18
Contacteer:

Daar zitten een aantal hele goede NTFU mountainbike trainers. Ben benieuwd naar je ervaringen. Veel succes en plezier!
Singletracks mountainbiking is onderdeel van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland, en richt zich specifiek op de belangen en behoeften van mountainbikers.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik heb de fietsfit vorig jaar gedaan. Leuk om je skills wat bij te schaven. Verder hebben we er een leuk groepje aan over gehouden waar we regelmatig nog mee gaan fietsen.
Voor de beginner dus aan te raden
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
Singletracks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 13:18
Contacteer:

Rudy78 schreef:Ik heb de fietsfit vorig jaar gedaan. Leuk om je skills wat bij te schaven. Verder hebben we er een leuk groepje aan over gehouden waar we regelmatig nog mee gaan fietsen.
Voor de beginner dus aan te raden
Top Rudy! Waar heb je de cursus gevolgd?
Singletracks mountainbiking is onderdeel van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland, en richt zich specifiek op de belangen en behoeften van mountainbikers.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Bij thyas in Panningen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Kiwikirs
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 14:26
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Cube Stereo

Lin83 schreef:
Singletracks schreef:Hey Lin83. Fiets-Fit is juist gericht op techniek. Bochtentechniek, klimmen, dalen, obstakels, het komt allemaal aan bod! Waar wil je de clinics volgen?
Goed om te horen! Ik heb me opgegeven voor Fiets-Fit in Assen. Ik ben benieuwd, ik heb er zin in!
Hey Lin! Wat leuk, ik ga ook in Assen deze clinic volgen :-q

Ik ben benieuwd.. Fiets nu al een tijdje, maar na een valpartij laatst zit ik toch wat minder relaxed op de fiets. Daarom lijkt me deze clinic een goed idee.
Kan wel wat tips gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat de meeste trainers als nuttig ervaren (ikzelf als fiets fit trainer in ieder geval wel) is om vooral aan te geven waarom je de cursus volgt.
De meeste trainers vragen dit in het voorstelrondje, dus onderschat die vraag niet.
Soms pas ik daar een aantal lessen op aan als iemand meer wil weten over een bepaald onderwerp.

Een training wordt pas echt leuk als hij interactief wordt. Voor zowel de cursist als de trainer. Stel je vragen dus vooral als iets niet duidelijk is, of als je er meer over wilt weten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Ik vraag mij ook af of de begincursus iets is waar ik na 1400+km in 5 maanden iets aan heb? Rij vrij 'zeker', ben niet bang van een valpartijtje en ben de laatste tijd veel bezig met drops, jumps e.d. zaken. En heb het idee dat de begincursus (zo gehoord) toch echt voor de net beginners/onzekere rijders is?
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Bernadictus schreef:Ik vraag mij ook af of de begincursus iets is waar ik na 1400+km in 5 maanden iets aan heb? Rij vrij 'zeker', ben niet bang van een valpartijtje en ben de laatste tijd veel bezig met drops, jumps e.d. zaken. En heb het idee dat de begincursus (zo gehoord) toch echt voor de net beginners/onzekere rijders is?
Tijd en afstand zegt denk ik niet zo veel...

Je kunt ook zowel 'technisch correct edoch onzeker' als 'overtuigd maar technisch beperkt' op je bek gaan. Dat je er veel mee met jumps bezig bent zegt eveneens niks over bocht-, rem- en klimtechnieken.

Ik zeg niet dat die technieken bij jou niet in orde zijn, maar het zou me niet verbazen als je stiekem nog heel veel van de basics kan opsteken.
Gebruikersavatar
Singletracks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 november 2012, 13:18
Contacteer:

Bernadictus schreef:Ik vraag mij ook af of de begincursus iets is waar ik na 1400+km in 5 maanden iets aan heb? Rij vrij 'zeker', ben niet bang van een valpartijtje en ben de laatste tijd veel bezig met drops, jumps e.d. zaken. En heb het idee dat de begincursus (zo gehoord) toch echt voor de net beginners/onzekere rijders is?
Elke biker kan naturlijk iets bijleren. Misschien zijn de Fiets-Fit Next trainingen (vervolgcursus in Venray, Holten, Bergen op Zoom of Enschede ) wel iets voor jou. Kijk ook eens naar het clinicaanbod op http://www.singletracks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar vind je leuke clinics per thema en niveau. Succes in ieder geval!
Singletracks mountainbiking is onderdeel van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland, en richt zich specifiek op de belangen en behoeften van mountainbikers.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bernadictus schreef:Ik vraag mij ook af of de begincursus iets is waar ik na 1400+km in 5 maanden iets aan heb? Rij vrij 'zeker', ben niet bang van een valpartijtje en ben de laatste tijd veel bezig met drops, jumps e.d. zaken. En heb het idee dat de begincursus (zo gehoord) toch echt voor de net beginners/onzekere rijders is?
Kun je een bidon fietsend van de grond rapen?
weet je of je de juiste cadans rijd?
Heb je bewust punten waar je naar kijkt tijdens het biken?

Dat zijn nog maar een paar kleine punten die aan bod komen.

Spelenderwijs wordt je handiger met je fiets. Soms is het juist goed even terug te gaan naar de basis...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie