Voorvork wel of niet "locken" in het veld

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Lars TB schreef:Zolang je in het terrein bent, gewoon aan laten staan. Even wennen aan dat het beweegt en dan heb je er eigenlijk alleen voordeel van. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat vering energie kost, het enige wat aangetoond is dat vering in het terrein energie spaart.

Hooguit op asfalt je vork locken, maar zelfs daar maakt het verder geen verschil...

Kapot zal de vork er niet zo snel door gaan, zoals anderen ook al aangeven.

trek is een sprint met en zonder lockout. kijken wanneer je een betere sprinttechniek vast kunt houden :wink: .
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Doet niet zo heel veel af aan je techniek en net als Lars trek ik het verlies in twijfel.

Zelf gebruik ik de lock-out nooit, niet als ik er op fiets tenminste. Ook niet op de weg of op lange asfalt klimmen.
En als ie niet teveel beweegt met klimmen is die te stug voor afdalen? Dat denk ik ook niet, de mijne niet tenminste, beweegt amper als je netjes klimt. Maar ook met sprinten, zelfs bergop valt het mee met het pompen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Glenn-biker schreef:
Lars TB schreef:Zolang je in het terrein bent, gewoon aan laten staan. Even wennen aan dat het beweegt en dan heb je er eigenlijk alleen voordeel van. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat vering energie kost, het enige wat aangetoond is dat vering in het terrein energie spaart.

Hooguit op asfalt je vork locken, maar zelfs daar maakt het verder geen verschil...

Kapot zal de vork er niet zo snel door gaan, zoals anderen ook al aangeven.

trek is een sprint met en zonder lockout. kijken wanneer je een betere sprinttechniek vast kunt houden :wink: .
En probeer het dan eens over een wortelpassage... We hebben het hier wel over mountainbikes.

(ik bedoel maar, de voordelen zijn al lang heel duidelijk bepaald. We hebben het hier vooral over gevoelsmatige nadelen, zelfs in een sprint heb ik geen last van die vork!)

@AK-77: Je mag er een topic over openen, maar is erg lastig te bepalen lijkt mij, omdat je met het menselijk lichaam te maken hebt. Dan krijg je de schoksgewijze beweging, veroorzaakt die de invering, of zorgt het inveren juist dat die schoksgewijze beter wordt opgevangen door het lichaam waardoor je efficiënter trapt? Te veel factoren, te veel wat gewoon niet bekend is. Dus je kunt hooguit berekenen hoeveel de vering ingetrokken wordt door de ketting ten opzichte van de voorwaartse verplaatsing, maar heb je dan bij uitveren weer energiewinst, dus hoeveel energie neemt de demping dan weg???
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik kan niet voor andere fietsers en hun materiaal praten, maar voor mij is het heel duidelijk. In het terrein is staat de voorvork unlocked. Zo niet dan kom ik de technische klimmen toch echt een stuk lastiger op, ik mis grip en kan m'n voorwiel veel minder makkelijk over opstakels "helpen" zoals wortels of rotsbandjes. Ook het feit dat de voorkant unlocked iets lager zit (ivm SAG) dan gelocked helpt me om een betere balans te houden.

Op moeilijke klimmen gooi ik achter trouwens ook "open" om meer grip te krijgen, dit weegt in deze situaties zeker op tegen de iets lager efficiëntie. Want in tegenstelling tot voor merk ik achter wel een efficiëntie verschil tussen de standen "pro-pedal" en "open". In Nederland rij ik eigenlijk alles met pro-pedal aan, al merk ik weinig verschil in rondetijd op b.v. Spaarnwoude als ik met pro-pedal of open rij. Maar dit terzijde ....
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

@LarsTB

Dan mag je in dat topic ook uitrekenen hoeveel procent we op onze Nederlandse rondjes we over een wortel partij rijden. Hetzelfde voor sprinten! Er zijn rondjes in Nederland die ik gewoon geblokkeerd rij en er zijn ronden waar ik niet eens de tijd krijg om mijn vork te blokkeren. Kortom appels met peren vergelijken als we de route/ rijstijl van de desbetreffende biker niet kennen.

Een lockout is gewoon deze twee gecombineerd in een systeem. Geweldig toch?! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:@LarsTB

Dan mag je in dat topic ook uitrekenen hoeveel procent we op onze Nederlandse rondjes we over een wortel partij rijden. Hetzelfde voor sprinten! Er zijn rondjes in Nederland die ik gewoon geblokkeerd rij en er zijn ronden waar ik niet eens de tijd krijg om mijn vork te blokkeren. Kortom appels met peren vergelijken als we de route/ rijstijl van de desbetreffende biker niet kennen.

Een lockout is gewoon deze twee gecombineerd in een systeem. Geweldig toch?! :-q
In een behoorlijk goed uitgewerkte test wist Bike eind jaren negentig ooit aan te tonen dat het verlies wat een goed veersysteem opleverde volgens een praktijk meting een half procent was. Dat was op asfalt. Op een steile klim. Zodra dat asfalt een schotterpad werd, was energieverlies al niet meer aan te tonen.

Ooit zelf met wat jongens metingen gedaan. Goed getrainde wedstrijdrijders. Op het moment dat zij op een hobbelig pad aangaven sneller te zijn op de volledig ongeveerde fiets, lag hun snelheid 10 procent lager en de hartslag 10 procent hoger. Het was de beleving van harder werken en meer door elkaar geschud worden dat ze dachten sneller te zijn.

Ik vermoed dat jij je vering op verkeerde gronden uitschakelt!

Nu is het dus wel dat je meer beleving krijgt zonder die vering en dat heeft zeker charmes.

Zoals ik al eerder zei, niemand heeft ooit daadwerkelijk aan kunnen tonen dat het energie verlies geeft. Gevoelsmatig is natuurlijk iets heel ander verhaal en dat kan zeker in je hoofd doorspelen.

En waarom heel veel geld voor vering betalen en het dan uitzetten? :bier:


Overigens rijd ik ook nog vrolijk op hardtails rond, gaat best :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Real Epic '89 schreef:@LarsTB

Dan mag je in dat topic ook uitrekenen hoeveel procent we op onze Nederlandse rondjes we over een wortel partij rijden. Hetzelfde voor sprinten! Er zijn rondjes in Nederland die ik gewoon geblokkeerd rij en er zijn ronden waar ik niet eens de tijd krijg om mijn vork te blokkeren. Kortom appels met peren vergelijken als we de route/ rijstijl van de desbetreffende biker niet kennen.

Een lockout is gewoon deze twee gecombineerd in een systeem. Geweldig toch?! :-q
Op het moment dat zij op een hobbelig pad aangaven sneller te zijn op de volledig ongeveerde fiets, lag hun snelheid 10 procent lager en de hartslag 10 procent hoger.

Ik vermoed dat jij je vering op verkeerde gronden uitschakelt!
Dit is wat ik hierboven wilde aangeven. We rijden niet altijd 100% over hobbelige paden. Vandaar dat we keuzes moeten maken welke in onze omgeving het beste werkt. Hetzelfde geld eigenlijk voor brede banden en hun spanning. Op "harde" niet "hobbelige" ondergrond is een smalle profiel loze band die op een hoge spanning staat nog steeds sneller dan een brede zachte.

Alles hangt af van het gemiddelde en oh ja, ik heb ook een Fully. Maar gebruik deze niet in NLD.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik denk dat de originele vraag wel zo'n beetje beantwoord is, met je lockout aan rijden kan geen kwaad maar of je het ding uberhaupt zou moeten gebruiken is een kwestie van smaak. Zullen we de details hier verder bespreken?
Give me little bits of / more than I can take
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Om het je nog lastiger te maken:
Ik heb twee Bulls Copperhead.
De ene heeft een geveerde voorvork. (zoals ik hem kocht)
Ik heb die nooit in de lock-stand en ik mis dat ook niet.

Bij mijn andere Bulls heb ik de vork vervangen door een starre carbonvork.
Als ik op deze Bulls rijd, dan mis ik de vering niet.
Plaats reactie