Real Epic '89 schreef:@LarsTB
Dan mag je in dat topic ook uitrekenen hoeveel procent we op onze Nederlandse rondjes we over een wortel partij rijden. Hetzelfde voor sprinten! Er zijn rondjes in Nederland die ik gewoon geblokkeerd rij en er zijn ronden waar ik niet eens de tijd krijg om mijn vork te blokkeren. Kortom appels met peren vergelijken als we de route/ rijstijl van de desbetreffende biker niet kennen.
Een lockout is gewoon deze twee gecombineerd in een systeem. Geweldig toch?!
In een behoorlijk goed uitgewerkte test wist Bike eind jaren negentig ooit aan te tonen dat het verlies wat een goed veersysteem opleverde volgens een praktijk meting een half procent was. Dat was op asfalt. Op een steile klim. Zodra dat asfalt een schotterpad werd, was energieverlies al niet meer aan te tonen.
Ooit zelf met wat jongens metingen gedaan. Goed getrainde wedstrijdrijders. Op het moment dat zij op een hobbelig pad aangaven sneller te zijn op de volledig ongeveerde fiets, lag hun snelheid 10 procent lager en de hartslag 10 procent hoger. Het was de beleving van harder werken en meer door elkaar geschud worden dat ze dachten sneller te zijn.
Ik vermoed dat jij je vering op verkeerde gronden uitschakelt!
Nu is het dus wel dat je meer beleving krijgt zonder die vering en dat heeft zeker charmes.
Zoals ik al eerder zei, niemand heeft ooit daadwerkelijk aan kunnen tonen dat het energie verlies geeft. Gevoelsmatig is natuurlijk iets heel ander verhaal en dat kan zeker in je hoofd doorspelen.
En waarom heel veel geld voor vering betalen en het dan uitzetten?
Overigens rijd ik ook nog vrolijk op hardtails rond, gaat best