Voorvork wel of niet "locken" in het veld

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
OmegaX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 11:53
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 4.0 2014

Beste,

Sinds dinsdag ben ik de gelukkig eigenaar van een Focus Black Forest 4.0

Aangezien ik nieuw ben in het fietsen gelijk maar eens een vraag. Ik kreeg van een fietsmaat de opmerking dat je de lock van de voorvork beter niet aan kan zetten als je heuveltje opgaat in het veld. Reden; je kan maar net een hobbeltje tegen komen en dan knal je je voorvork kapot. (+ als je hem daarna vergeet natuurlijk)

Klopt dit, kan je in het veld beter de voorvork "aan" laten staan?

Hoor graag jullie mening!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Voorop gesteld dat een goed afgestelde vork geen lock nodig heeft.
Maar een lock gaat echt niet zomaar kapot hoor.
OmegaX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 11:53
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 4.0 2014

Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij (en de andere mtb-ers) de lock in het veld dus nooit aanzetten?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Allereerst welkom op dit forum.

Over welke vork praten we eigenlijk? De meest moderne van de laatste vijf jaar hebben een blowoff klep die de vork beschermt als je geblokkeerd rijd. Ik ben het niet helemaal eens met Japie wat betreft dat een goed afgestelde vork geen lockout nodig heeft. Een vork die niet pompt tijdens het klimmen is te hard in een afdaling.

Maar goed op jou vork ( al weet ik niet welke je rijd) zal het buiten dat je geen smering hebt geen probleem geven om geblokkeerd te rijden in die ene beklimming.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

OmegaX schreef:Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij (en de andere mtb-ers) de lock in het veld dus nooit aanzetten?
Mijn vork heeft niet eens een lock-out. Pompen doen ze idd een beetje, maar als je gewoon rustig klimt is daar niets mis mee.
Toen ik deze nog wel had en hem dan eens gebruikte stond de lock er altijd nog op het verkeerde moment op.
OmegaX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 11:53
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 4.0 2014

Bedankt voor de reactie.

Dit is hem: RockShox XC 32 TK RL, remote lockout
Quote van het internet:"TurnKey

Ever hit a big rock with your fork locked out? Well, we have too. With this patented RockShox blowoff design, the ride stays smooth due to the small-bump compliance where unexpected hits are absorbed immediately even while locked out. TurnKey is compatible with PushLoc and PopLoc remotes."

Maar ga ik nou over-the-top als ik hem bij elke klimmetje op slot zet? Fiets natuurlijk in NL, dus zijn niet echt de grote heuvels.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nee hoor, je mag m best iedere keer aan en uit zetten. Daar is hij dan ook voor ;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Op het moment dat je (klim)techniek beter wordt...merk je vanzelf dat je die lock niet vaak meer gebruikt.
Voor nu: gewoon lekker dichtzetten als je dat prettig vindt. Zorg wel dat de bediening van de remote zo op je stuur zit dat je er makkelijk bij kan (dat wil af-fabriek nog weleens slecht geplaatst zijn).
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zolang je in het terrein bent, gewoon aan laten staan. Even wennen aan dat het beweegt en dan heb je er eigenlijk alleen voordeel van. Niemand heeft ooit kunnen aantonen dat vering energie kost, het enige wat aangetoond is dat vering in het terrein energie spaart.

Hooguit op asfalt je vork locken, maar zelfs daar maakt het verder geen verschil...

Kapot zal de vork er niet zo snel door gaan, zoals anderen ook al aangeven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lars, heb je ooit eens op een DH bak een heuvel op gereden? Dan merk je toch wel dat de vering wat kracht opslokt.

Ik weet dat het een extreem voorbeeld is, maar het is wel zo.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

OmegaX schreef: Maar ga ik nou over-the-top als ik hem bij elke klimmetje op slot zet? Fiets natuurlijk in NL, dus zijn niet echt de grote heuvels.
Persoonlijk vind ik het op de nederlandse klimmetjes overbodig en daardoor een loze handeling. Het minimale pompen ervaar ik niet als belemmerend.

Dus... als je wel telkens locked, doe het dan omdat je dat prettig vind en niet omdat je denkt dat het hoort/moet.
Gebruikersavatar
daryl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 12 april 2014, 19:42
Mijn mountainbike: Cube LTD 2014
Contacteer:

Ik zet persoonlijk als ik het niet vergeet en het redelijk stijl is altijd de vork op de lockout. Ik ga vaak staan en hoewel ik niet weet of je echt energie verliest (het voelt wel zo) vind ik het wel aardig vervelend dat je met elke rake trap gaat lopen wiebelen op de voorkant.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef:Lars, heb je ooit eens op een DH bak een heuvel op gereden? Dan merk je toch wel dat de vering wat kracht opslokt.

Ik weet dat het een extreem voorbeeld is, maar het is wel zo.
Paar puntjes: DH bak is niet ontworpen op trappen en het kan zijn dat het systeem energie opneemt, maar bij die fietsen gaat het om de efficiëntie om klappen op te vangen. Ook de demping is niet ingesteld op de trapbeweging, maar dan komen we weer in het gebied of het de vraag is of het daadwerkelijk energie kost, dat deinen. De zithouding is verre van ideaal, het ligt aan je ongetrainde spieren (niet gewend aan die houding) dat je niet vooruit komt. En een beetje DH fiets weegt al snel 18 kg.

Ligt het dus aan de vering? Alleen bij heel extreme systemen zou de vering echt energieverlies op kunnen leveren, verder valt het te betwisten!

Maar ik ga ook uit van fietsen die ook bedoeld zijn om omhoog mee te gaan. Eind jaren negentig, begin 2000 zijn er een aantal goede testen geweest waar niets negatiefs uit kwam. Daarna hebben mensen het blijkbaar opgegeven nog te gaan meten, waarschijnlijk ook omdat de praktijk duidelijk de voordelen van vering aantoonde.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

daryl schreef:Ik zet persoonlijk als ik het niet vergeet en het redelijk stijl is altijd de vork op de lockout. Ik ga vaak staan en hoewel ik niet weet of je echt energie verliest (het voelt wel zo) vind ik het wel aardig vervelend dat je met elke rake trap gaat lopen wiebelen op de voorkant.
Mooier rond proberen te trappen en ook aan wennen. Enige vorken die ik aan het deinen krijg (of beter gezegd: niet stil kan krijgen) zijn soepel afgestelde 160 mm plus vorken (en niet eens de laatste lichting Pikes etc., maar echt bikepark spul).

Ja, je kunt deinen forceren en dan deint alles.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als je op je zadel blijft zitten en een laag verzetje trapt heb je de lockout niet zo nodig. Beetje tractie met je voorwiel houden is ook wel prettig. Maar als je vol uit het zadel uit je dak gaat is het wel erg fijn. Bij mij is het: bos in, vork aan.
@Lars, ik zou denken dat vering (of eigenlijk demping) wel degelijk energie kost, maar vaak niet zoveel dat het tegen de voordelen opweegt. Die discussie wil ik best eens voeren maar niet in een beginnerstopic.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie