Balhoofdlagers vervangen? Bulls Copperhead 29 plus 2014

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik heb het volgende probleem:
Omdat de "plastic ring" (weet de naam niet) onder het balhoofd (zie foto) niet goed afsluit komt er wat vet uit en ook vuil bij het onderste balhoofdlager waardoor deze nu stroef loopt.
Dit schijnt een Bulls kwaaltje te zijn, dus ik zit een beetje te denken om maar een nieuw balhoofdsetje te monteren.

Afbeelding

Vooral het onderste lager liep wat stroef en leek wel wat speling te hebben, dus dat lager er maar eens uit getikt, open gemaakt en van nieuw vet voorzien. Het viel mij op dat er 1 kogeltje mist in het lager (zie foto) lijkt mij niet dat dit zo hoort?

Afbeelding

Toch heb ik het lager maar weer goed vol in het vet gezet en het lager weer dicht gedaan en weer terug in het frame getikt (hamer+plankje methode) zodat ik toch eventueel nog kan fietsen.

Nu de vraag: hoe kan ik dit nu het beste oplossen?
Is een nieuw balhoofdset de beste oplossing, zo ja welke kunnen jullie mij aanbevelen?
Het is volgens de bulls website een semi geïntegreerd balhoofdlager met een binnendiameter van 1 1/8 inch boven en 1,5 inch onder

Of is het ook mogelijk om alleen het onderste lager te vervangen voor een betere "industriële" lager?

Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Een 2014 bike.? Indien je van mening bent dat dit geen normale slijtage is, zou ik me eens bij de LBS melden voor garantie.

Vaak krijg je bij aanschaf van een nieuwe fiets ook een servicebeurtje.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Een zo goed als nieuwe fiets... ik zou me inderdaad melden bij de verkoper omdat het product niet voldoet aan je verwachtingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou dat lager met losse kogeltjes zsm vervangen door industrielagers, zo'n lager hoort niet thuis op een fatsoenlijke mtb. Echt een bespaarpuntje van de fabrikant dat niet meteen in het oog springt.

In mijn ervaring werken betaalbare balhoofdsetjes met industrielagers van merken als FSA, Cane Creek e.d. prima, je hoeft niet perse een peperduur setje te kopen.

Of dit onder de service van de lbs hoort te vallen durf ik niet te zeggen, het is wel een wat ondermaats onderdeel op een fiets in die prijsklasse.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Kermit zegt, ondermaats.
Losse kogels zijn eigenlijk zo slecht nog niet, maar ze komen tegenwoordig slechts in het low budget segment voor.
Gezien het feit dat jouw 2014 balhoofd nu al vet verliest en modder opslokt kan je er van uitgaan dat dit lowbudget is.
De afdichting is ruk, ongeschikt voor een mtb.
Misschien wil je LBS er nog eens nieuw vet in doen, maar dat lost eigenlijk niets op.
Beter om met hem te praten over de inbouw van een fatsoenlijk setje, en dan fifty-fifty.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Clesstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 januari 2014, 19:16

Heb dus sinds dit weekend exact hetzelfde probleem op mijn Bulls Copperhead 3, die afdichting aan het onderste lager is niet lekker en er komt zand tussen. Ben benieuwd of het lager van binnen hetzelfde is als bij jou maar dat zit er wel in dan...
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Bowiex schreef:Een 2014 bike.? Indien je van mening bent dat dit geen normale slijtage is, zou ik me eens bij de LBS melden voor garantie.
Vaak krijg je bij aanschaf van een nieuwe fiets ook een servicebeurtje.
SFrits schreef:Een zo goed als nieuwe fiets... ik zou me inderdaad melden bij de verkoper omdat het product niet voldoet aan je verwachtingen.
Dank voor jullie goed bedoelde adviezen over eventuele garantie, maar ik repareer het liever zelf en dan ook gelijk goed.
Ik snap ook dat het erg ondermaats is van Bulls en eigenlijk niet zou mogen kunnen. Ik zou ieder ander ook aanraden om aanspraak te doen op eventuele garantie, maar ik vind het nou eenmaal leuk om het zelf te leren/repareren.
kermit schreef:Ik zou dat lager met losse kogeltjes zsm vervangen door industrielagers, zo'n lager hoort niet thuis op een fatsoenlijke mtb. Echt een bespaarpuntje van de fabrikant dat niet meteen in het oog springt.

In mijn ervaring werken betaalbare balhoofdsetjes met industrielagers van merken als FSA, Cane Creek e.d. prima, je hoeft niet perse een peperduur setje te kopen.
Ok duidelijk, maar past ieder "semi geïntegreerd of Press Fit, 1 1/8 -1,5 balhoofdset", of moet ik nog ergens op letten?

Zou deze bv. passen? http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 26274.html
of misschien beter deze: http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 07757.html
Bij de goedkopere kan ik wel de inbouwhoogte (10mm of 15mm) aangeven en bij de duurdere niet.
of bv. deze: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod80063

De spec. omschrijvingen zeggen mij vrij weinig :~
(Voordat ik iets bestel zal ik mijn oude lagers er nog eens uit halen en goed opmeten)


Clesstra schreef:Heb dus sinds dit weekend exact hetzelfde probleem op mijn Bulls Copperhead 3, die afdichting aan het onderste lager is niet lekker en er komt zand tussen. Ben benieuwd of het lager van binnen hetzelfde is als bij jou maar dat zit er wel in dan...
Ik denk het haast wel, alleen ik heb een "tapered" balhoofd (bovenste lager is kleiner dan de onderste) en weet niet of jij dat ook hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude er uit tikken, opmeten en iets met dezelfde afmetingen bestellen.
Maar ik denk toch dat je er beter aan doet dit via je fietsenmaker te spelen.
En dan half geld ivm garantie en coulance.
gratis zal wel niet lukken, vervangend balhoofd is altijd duurder dan wat er nu in zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik zou alleen al langs de verkoper gaan zodat hij weet watvoor middeleeuwse balhoofdlagers er in fietsen van 1000 euro kunnen zitten.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Vandaag even met de schuifmaat in de weer geweest en alles opgemeten.
Volgens Cane creek http://www.canecreek.com/headset-fit-finder heb ik de volgende lagers nodig:
ZS 44/28,6 en ZS 56/40

Ik neem aan dat deze maten gelijk zijn bij de andere merken zoals FSA, Hope enz
en dat een ZS 55/40 i.p.v. ZS 56/44 lager echt niet past?

Nu ben ik even aan het zoeken geweest op wat webshops maar kom er niet zo heel veel tegen o.a. deze:
http://www.mantel.com/fsa-orbit-15-zs?r ... N0YXJ0MjQ= €59,95 (tijdelijk uitverkocht)
http://www.mantel.com/hope-tapered-hstn ... N0YXJ0OA== €89,95

Daar van is de "FSA Orbit 1.5 ZS" het gunstigst geprijsd is, maar tijdelijk uitverkocht bij Mantel.
Zou dit een "fatsoenlijk" balhoofdstel zijn?

Wist serieus niet dat er zo veel verschillende balhoofdstellen waren en ik daar precies een van de moeilijkst vindbare van moet hebben :winkie:
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik kan niet echt een compleet balhoofdset vinden van Cane Creek in de bekende webshops, maar ik heb bij bike-components.de het volgende gevonden:
http://www.bike-components.de/products/ ... rteil.html
samen met
....
Totaal prijs incl. verzenden: €63,40
Samen vormt het (voor zover ik Duits kan lezen) toch ook een compleet balhoofdset?

Ik zag ook deze KCNC nog staan http://www.bike-components.de/products/ ... rsatz.html incl. verzendkosten voor €40,90
Ik ken KCNC niet, maar las dat het een beetje een budget merk is?
Laatst gewijzigd door bennie83 op vr 29 januari 2016, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

fout, kcnc maakt allerlei super lichtgewicht gefreesde aluminium aftermarket parts. het is vrij duur, vrij licht en meestal goed spul.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

KCNC valt in de categorie "cheap, light, strong" pick two:
- cheap (voor het gewicht met de concurrentie)
- light

Sommige producten van hun zijn goed, sommige minder. Voor balhoofdlagers monteer ik nog altijd het liefste Chris King, Hope en Acros (in die volgorde).

Setjes die ook goed werken:
- Cane Creek (de 110 serie is natuurlijk ook verschrikkelijk goed)
- FSA (goede prijs/kwaliteit verhouding)

Ik vind zelf de KCNC derailleurwieltjes erg fijn en maak al 5 jaar gebruik van de Ti snelsapanners maak. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. Ze maken voor mijn smaak gewoon te veel producten die nét te licht zijn (en dus vaak ten kosten gaan van de duurzaamheid, daar zijn de alu boutjes die een normale sterveling gewoon in staal (of Ti als het licht moet zijn) wilt hebben een groot voorbeeld van.

Tenslotte de meest relevante ervaring. Mijn ervaring is dat de afdichting van headsetjes van KCNC wel redelijk zijn, maar zeker niet briljant. Als je nu toch moet gaan vervangen, doe het dan goed (denk ik dan) en monteer lekker een Acros ofzo.

Groeten,
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Zow,die lagers heb ik al een jaar of 20 niet meer gezien.Ik zou eens even bij rose kijken oid voor een mtb setje. Heb daar fsa vandaan,die zijn prima.Cane creek ook gehad,ook nooit last mee gehad (jaar of 10 mee gereden)
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Klusje is inmiddels geklaard, bedankt voor alle hulp.
Plaats reactie