Keuze mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

Hallo!

Ik heb de Faq en een aantal topics al doorgelezen.
- Budget, maximaal 800 euro. Maar dat is het maximum, als het kan minder.
- Ik wil Dorst gaan rijden en daarnaast ook in het bos en op de weg.
- In de categorie recreatieve rijder, wat zal uitgroeien tot enthousiasteling. (Ik wil beginnen met mountainbiken)
- Ik zoek een 29er.

- http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... e-2014/979" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.12gobiking.nl/p/focus_black_ ... 9r_30_2013" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... al-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... al-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3.9 of 4.9?

Waar zouden jullie voor gaan?
Evt. nog andere aanraders? overjarige modellen mogen ook.

:-q
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Als je al wat terug kijkt zie je dat veelal deze topic's geopend worden rond deze prijs, wanneer je hierin terug begint te bladeren zie je wat forumleden voorstellen en waarom en verder kun je zien welke keus die persoon heeft gemaakt en vaak ook nog waarom.
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

Tim043 schreef:Als je al wat terug kijkt zie je dat veelal deze topic's geopend worden rond deze prijs, wanneer je hierin terug begint te bladeren zie je wat forumleden voorstellen en waarom en verder kun je zien welke keus die persoon heeft gemaakt en vaak ook nog waarom.
Dat heb ik al gedaan zoals je wellicht gelezen hebt.
Echter zie ik vaak niet welke fiets ze uiteindelijk kiezen.
Ik vraag hier om de meningen van deze mountainbikes.
Laatst gewijzigd door miniem op ma 14 april 2014, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

De eerst volgende vraag wat er nu gaat komen is: Waarom zoek je een 29er?

En dan het antwoord op de vraag is zoals in ieder ander topic:
Ga deze fietsen eens testen en kijk welke jou het lekkerste zit qua afmontage ontlopen ze elkaar niet zo veel.

En dan de meest voorkomende tip:
Kijk voor dit budget ook eens naar tweedehands mtb's
newfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 23 april 2013, 12:43
Mijn mountainbike: een Trek met Specialized onderdelen of een Specialized met Trek frame?

De yellowstone is toch het minste afgemonteerd qua schakelmechanisme, waarbij ook wel te raden valt dat de 3.9 nog weer wat minder is dan 4.9, die zou ik toch overslaan als je de keuze hebt.
De remmen van Grand Canyon zijn van lagere kwaliteit dan de Xtrail en durf niet zo te zeggen op welk niveau de Elixir 1 overeenkomt met de shimano's.
Als je dus naar de specificaties kijkt zou je mijns inziens dan bij de Xtrail het "beste" hebben.
Maargoed, heb zelf ook gekeken naar Xtrail en word er zelf niet enthousiast van om eerlijk te zijn.
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Dan zou ik voor de AL 5.9 (3de link) met deore XT en rockshox 30.
Canyon houdt waarde en de looks (wit / blauw) is ook niet onaardig maar dat is dan wel weer persoonlijk.
Let wel op dat XS 27,5 inch wielen hebben en remmen zijn inderdaad wat van mindere kwaliteit.

Vraag blijft natuurlijk wel waar wil je hem voor gaan gebruiken en waar voel jij jezelf het beste bij. De kleine dingen upgraden kan altijd na verloop van tijd plaats vinden.
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

Steppenwolf schreef:Dan zou ik voor de AL 5.9 (3de link) met deore XT en rockshox 30.
Canyon houdt waarde en de looks (wit / blauw) is ook niet onaardig maar dat is dan wel weer persoonlijk.
Let wel op dat XS 27,5 inch wielen hebben en remmen zijn inderdaad wat van mindere kwaliteit.

Vraag blijft natuurlijk wel waar wil je hem voor gaan gebruiken en waar voel jij jezelf het beste bij. De kleine dingen upgraden kan altijd na verloop van tijd plaats vinden.
De wit/blauwe Canyon, is dat geen damesmodel?
newfish schreef:De yellowstone is toch het minste afgemonteerd qua schakelmechanisme, waarbij ook wel te raden valt dat de 3.9 nog weer wat minder is dan 4.9, die zou ik toch overslaan als je de keuze hebt.
De remmen van Grand Canyon zijn van lagere kwaliteit dan de Xtrail en durf niet zo te zeggen op welk niveau de Elixir 1 overeenkomt met de shimano's.
Als je dus naar de specificaties kijkt zou je mijns inziens dan bij de Xtrail het "beste" hebben.
Maargoed, heb zelf ook gekeken naar Xtrail en word er zelf niet enthousiast van om eerlijk te zijn.
Waarom wordt je niet enthousiast van de Xtrial?

En verder waarom niet voor de Focus? daar hoor ik jullie niet over :wink:
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Mijn voorkeur ging dan uit naar de Gran Canyon AL 5.9 voor 799€ (excl verzendkosten).
Echt een mooie fiets, gros van de onderdelen is Deore of hoger, alleen de remmen zijn van mindere kwaliteit.
Dit kan je eventueel in het later stadium nog wel upgraden, mocht je wat budget hebben.
Elke 29er tot de prijsklasse 800€ heeft wel ergens een "maar".

Xtrail gewicht: 13,2kg
Canyon AL 5.9: 12,10kg
Focus: 13,15kg

Mijn voorkeur kijkend naar het gewicht en de afmontage:
1.Canyon
2. Xtrail
3. Focus

1kg is behoorlijk wat op een fiets dit maak je niet snel goed, geen idee hoe zwaar de wielsets zijn.

Die Xtrail is het best afgemonteerd.
newfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 23 april 2013, 12:43
Mijn mountainbike: een Trek met Specialized onderdelen of een Specialized met Trek frame?

miniem schreef:
Waarom wordt je niet enthousiast van de Xtrial?

En verder waarom niet voor de Focus? daar hoor ik jullie niet over :wink:
Dat komt puur door het uiterlijk. Ergens spreekt het me niet aan.
Het gekste komt nog en dat is dat ik wel dezelfde kleurstelling heb op mijn bike... Wit, rood en zwart.

Tja Focus is wel aardig afgemonteerd, maar weet niet of dat frame beetje goed is.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Wil je perse een nieuwe? Dan heb je altijd wel een 'maar' als je uitgaat van een budget van +/- 800 euro. Mijn ervaring met fietsen die het net niet zijn: die zijn uiteindelijk het duurst. Je gaat je na een half jaar ergeren aan de onderdelen die niet zo goed en je gaat ze vervangen of je gaat minder fietsen. Allebei is zonde.

Ik zou ook overwegen een 2e handse te kopen. Eventueel via een lbs. Je krijgt dan weliswaar geen nieuwe, maar wel meer fiets voor je geld. Niet dat je nu direct voor een 2e handse moet gaan, maar ik zou me met een budget tot pakweg 1000 euro niet 100% concentreren op nieuw. Ik zou beide in de gaten houden.

Als je een goede afmontage wilt (zeg XT of beter), kun je nog kijken naar een 26er. Voor 800 euro koop je een goed afgemonteerde fully of een perfect afgemonteerde hardtail. Of je houdt geld over om over een jaar de aandrijflijn te kunnen vervangen. Je komt goed afgemonteerde hardtails in 26" tegen voor onder de 500 euro. Daarnaast worden kwalitatief goede onderdelen voor 26ers tegen lage prijzen verkocht, dus je kunt nog eens wat vervangen.

Edit: als je uit 1 van de 3 voorgestelde bikes wilt kiezen, zou ik gaan voor de bike met het beste frame/vork. De rest kun je gaandeweg vervangen door betere onderdelen.
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

Inmiddels al wat verder.
Ik twijfel nu tussen onderstaande bikes. De laatste 2 zitten in een hogere range maar zijn wel veel beter afgemonteerd en hebben een goede Reba voorvork. Maar misschien kan ik beter beginnen met een simpele mountainbike aangezien het nogal veel geld is voor een beginnende rijder?
Ook zijn de levertijden van de Canyon's pas in juni!
De goedkopere Xtrail fiets is verkrijgbaar als grootste maat in 48cm, terwijl ik bij Canyon op een L framemaat uitkom (ik ben 1,87m) telt deze dan nog wel mee voor mij als optie?


- http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... e-2014/979" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3206" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3208" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... trail/1112" onclick="window.open(this.href);return false;

Perse een nieuwe hoef ik trouwens niet, maar ik wil wel een 29er.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De Canyon in maat L is framemaat in cm 48.7 cm.
Dus dat moet wel ongeveer passen, maar je moet toch eerst proefrijden voor aankoop.
Maar het uitgangspunt is wel goed bij 48 cm.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Indien je 999 uitgeeft zou ik persoonlijk voor de canyon gaan.
Maar dat komt meer omdat ik de geometrie in zijn geheel fijn vind.

Daarnaast is die ook erg mooi om te zien.
Levertijd in juni is iets meer dan een maand. Wachten kan lastig zijn, ik weet er alles van.
Ga proefrijden als die mogelijkheid er is. Helemaal als je 1000 euro uit gaat geven.

Maar welke keuze je ook maakt, er zit geen slechte keuze bij.
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

De 649e Xtrial fiets valt af zoals verwacht.
Framemaat 48cm is te klein voor mij.
miniem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 14 april 2014, 11:29

Enig idee welke framemaat ik nodig heb?
Ik ben 1,87m en binnenbeenlengte van 90cm.
Fietssportief gaf me als advies 54cm, maar dat lijkt me wel erg groot.
Plaats reactie