[6 april 2014]Marathon in Groesbeek (Opening Sforz-Cup)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

wok schreef:Voor wat supporters en wat deelnemers, ik ben niet Fred :wink:
Die is denk ik wat langer en staat 50+ op de achterkant van het shirt.............
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
wok
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 710
Lid geworden op: di 30 december 2008, 23:22

:lol: nope, net zo lang.
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

wok schreef:Vond het ook helemaal top. :-q
2e ronde nog ff een boom geknuffeld maar gelukkig geen schade.
Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft.

Voor wat supporters en wat deelnemers, ik ben niet Fred :wink:
Sorry maar ik ging ook de fout in. Ja, bijna alles is het zelfde. :-{
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Mooie aftrap van het marathonseizoen/cup was het gisteren:
Mooi parcours, perfect bike-weer, prima organisatie.
Volgend jaar hopelijk weer op de agenda

Een minpuntje: balen dat het beloofde startvak voor de eerste 50 alleen toegepast werd bij de 105 terwijl op het forum stond zowel bij 105 als 70 km. Zeker als je rustig aan het infietsen bent en 15 minuten voor de start blijkt dat je zowat achteraan mag plaatsnemen.

Voor de rest, TOP
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

" Het andere dat ik eigenlijk nog het meest ernstige vond, was de enorme berg met afval die overal werd achtergelaten. Er waren stroken waar er om de meter wel een gel-verpakking lag, en ik zag onderaan een afdaling een hele stapel binnenbanden liggen. Ik kan dan opeens goed begrijpen waarom zoveel wandelaars een hekel hebben aan mountainbikers, en waarom het steeds lastiger wordt om zo'n (fantastisch) event te organiseren... uiteindelijk is dat erg ondankbaar van die vervuilers, en blijven er minder kansen over voor beginnende bikers om de sport (op de juiste manier) op te pikken."

Inderdaad, dat viel mij ook op. Ik heb samen met een clubgenoot het Nederrijk (ook wel bekend als het Grundig Bos) opgeruimd qua pijlen en linten, maar we vonden ook ontzettend veel koekreep wikkels een leeggeknepen gelzakjes.
Ook de parkeerweide was er bepaald niet vrij van, alhoewel de bananenschillen in de meerderheid waren.
Als het goed is ligt er nu zo goed als niets meer!
mac79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 21:38
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2010

Nou onze eerste marathon zit er op en is over het algemeen vrij goed verlopen. We gaan binnenkort evalueren wat beter kan/moet. Het startvak van de 70 bijvoorbeeld is een fout van ons we zijn in de hectiek vergeten deze te maken dus nrs 1-50 sorry hiervoor! Zo zijn er nog meer kleine en grote punten die verbeterd moeten worden. We hebben echt veel positieve reacties gehad via sms mail Facebook enz en dat geeft ons super veel energie om er volgend jaar weer voor te gaan. Er is inderdaad wel erg veel troep in het bos achtergelaten dus hopelijk hebben we het meeste er uit gehaald zodat we volgend jaar weer een vergunning kunnen krijgen.... Al met al een geslaagde 1e keer.
sinas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 18:45

Mijn compliment aan de organisatie, wat een mooie zware ronde, Ja die bidon's daar ben ik ook een schuldige van, ben er 3 verloren en toch gekozen voor stevige elite bidonhouders op mijn nieuwe fiets, als je aan mij zou vragen waar ik ze verloren ben weet ik het echt niet, anders had ik ze echt opgeraapt.
Heb die dingen er gelijk afgeschroefd en weer mijn ouwe aluminium bidonhouders erop geschroefd.

Wat wel eens anders zou mogen is tijdindelingen in vakken, net als met hardloopwedstrijden(zevenheuvelenloop even als voorbeeld) soms raak ik wel eens een beetje geïrriteerd door bikers(het niveau fietsen in een zwembroek op een halfordsfiets) die al ruim 30 min voor de start vooraan gaan staan, dit geld niet alleen voor deze wedstrijd, zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

mac79 schreef:Er is inderdaad wel erg veel troep in het bos achtergelaten dus hopelijk hebben we het meeste er uit gehaald zodat we volgend jaar weer een vergunning kunnen krijgen.... Al met al een geslaagde 1e keer.
Het startvak nog even toespreken was al een goed idee. Suggestie: voeg volgende keer aan de speech toe dat iedereen zijn troep meeneemt, op straffe van DSQ als je iets weggooit en wordt gezien. Dat heb ik bij een andere wedstrijd al eens vrij goed zien werken.

Idd, startvak indeling idee van Sinas is een goed idee. Naast mij op de 2e rij stonden ook mensen die geen idee hadden hoe hard ze door 3/4 van het veld voorbij zouden worden gereden. Volgens mij is het voor dat soort mensen ook relaxter als ze wat meer op de plek staan die past bij hun ambities en kunnen.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Misschien nu te laat, maar je zou een foto kunnen maken van de berg afval die jullie hebben opgehaald. En die volgend jaar mee te sturen met de emails en op te hangen bij de inschrijving?

Al denk ik dat je vrij weinig kan doen aan die bidons, die zijn weg zonder dat je het merkt.
Flux
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 10:15
Mijn mountainbike: Between Bikes ;-)

Ok ik heb genoten in mijn "oude" achtertuin. Wat een heerlijk parcours om over heen te mogen knallen. Ging best lekker allemaal tot de 91km. Helaas achter derrie in de spaken en ketting gebroken en padje krom...grrr
Daarna maar te voet terug naar de auto.
Toch een geweldige marathon gehad! En revanche in Saalhausen ;-)

Complimenten voor de organisatie

Volgend jaar zeer zeker weer van de partij :-)
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

mac79 schreef:Zo zijn er nog meer kleine en grote punten die verbeterd moeten worden. We hebben echt veel positieve reacties gehad via sms mail Facebook enz en dat geeft ons super veel energie om er volgend jaar weer voor te gaan.
Graag! Over een dergelijk parcours rijd ik graag wedstrijden...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
BIKEJAZZ
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 14:50

Bij de transalp van vorig jaar kreeg je een flacon voor je gel die je onderweg steeds gratis mocht bijvullen.
Scheelt een hoop troep en aangezien er heel veel gelletjes in zon flacon passen hoef je ook niet te klooien met scheurzakjes onderweg.

Bij de Birkebeiner in Noorwegen krijg je extra stickers met je startnummer uitgereikt. Die plak je op de verpakking van je gelletjes, reepjes etc etc. Op 2 plekken onderweg mag je het weggooien. De mensen die daar dumpen doen mee aan de loting voor prijzen.

Misschien iets om in te voeren? (Goeie sponsoring voor http://www.sportvoedingwebshop.com/" onclick="window.open(this.href);return false; als iedereen zo'n bedrukte flacon na de race heeft ).

Vond het echte een toprace! Echt iets om trots op te zijn op Nederlandse bodem zo'n single trail paradijs te hebben. De duitse marathons zijn meestal makkelijker.
Mijn benen vonden de 3e ronde overigens wel veel te zwaar ;-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

mac79 schreef: Zo zijn er nog meer kleine en grote punten die verbeterd moeten worden.
Mooi zou zijn als je op 1 of andere manier de 7 heuvelenweg als startklim kan gebruiken en (indien mogelijk) pas later de singletracks in gaat. Weet niet of dat realistisch is, ken de omgeving niet voldoende.

Weet niet in hoeverre ruiters (manages) uit de buurt op de hoogte waren, maar kwam iemand met paard tegemoet en (gelukkig) moest wij op tijd rechtsaf. Zou anders niet zo leuk zijn voor alle partijen en met name het paard.
Misschien daar waar een pad samen komt extra waarschuwing plaatsen zodat het geen verrassing is voor ruiter.

Misschien ergens een mat ter controle of iedereen wel de route gereden heeft, al gaat dit misschien vrij ver.
mac79 schreef: Al met al een geslaagde 1e keer.
Understatement van het jaar :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Ik heb nu al mensen waarvan rondes niet geregistreerd zijn, mensen die zijn uitgevallen en waarvan de 1e ronde 2x geregistreerd is (en dus in het klassement komen), en mensen met superman ronde tijden (van 28 gem in de 3e ronde ).

Zou een ieder willen controleren of hij in de uitslag voorkomt ook als je denkt te zijn uitgevallen,
en iedereen die wel geklasseerd is in de Sforz CUp, maar waarvan dit niet terecht of niet reglemetaire manier de ronde heeft gevolgd dit willen melden via Info@mtbmarathoncup.nl
zodat we ook daadwerkelijk een eerlijk klassement kunnen gaan opstellen. Het is voor ons geen doen alle uitslagen te controleren

Bedankt!
mac79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 21:38
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2010

We hebben diverse starts bedacht maar dit leek ons de beste manier. Wat Fred zegt over de openbare weg had zoveel voeten in de aarde qua vergunningen dat we dit niet hebben gedaan. Starten onderaan een lange klim in de buurt (pad werd 2x overgestoken in het eerste deel van de ronde) was een optie alleen dan kwamen we in de knoop met de route en de start van de 70. Ik heb zelf bij de 105 het verlaten van de crossbaan bekeken en het viel me eerlijk gezegd mee hoe lang iedereen moest wachten. Het is natuurlijk niet tof als je vol met adrenaline wil knallen en dan moet wachten maar van alle opties leek dit ons de minst slechte.

De ruiterclubs en maneges hebben we gemaild maar niet elke ruiter weet dan ook automatisch dat de wedstrijd is of heeft er gewoon lak aan dit geldt ook voor wandelaars en andere mountainbikers... Veel gehoord afgelopen jaren: "ik fiets/wandel/paard-rij hier elke zondag dus nu ook".

Startopstelling bij de 70 was gewoon onze fout , de eerste 50 waaronder dus snelle cup deelnemers hadden gewoon vooraan mogen starten. Echter blijft het voor ons lastig in te schatten hoe hard/zacht iemand rijd. We willen juist buiten de KNWU om maar om dan wel "hun" licentiehouders voorrang te geven is ook een beetje raar dan. We zullen dus een goede manier moeten vinden om het startvak zo eerlijk mogelijk en op snelheid van de renner in te delen.

Wat betreft de tijdwaarneming zijn we tot een week gelden er van uit gegaan dat er 2 meetpunten zouden komen. Dit bleek helaas niet het geval en was door een gebrek aan meetpunten bij de leverancier ook niet meer te krijgen.

We hebben zelf nog meer punten die beter kunnen en we hebben hier dus mooi nog een heel jaar voor om alles goed te regelen :D :D

Wat betreft de rotzooi in het bos hebben we duidelijk gecommuniceerd volgens mij dat als je gesnapt werd met zooi weggooien je een DSQ achter je naam kreeg. Ik vind het persoonlijk vreemd dat dit moet want het lijkt niet meer dan logisch dat je geen troep weggooit en dan heb ik het over reep en gel papiertjes. Als een bidon uit je fiets stuitert verwacht ik echt niet dat je stopt en m gaat halen als je het uberhaupt al merkt. Maar papiertjes die al in je zakken hebben gezeten met vulling kun je gewoon weer leeg terug in diezelfde zak stoppen lijkt me. Maar dit is iets wat niet per se op zondag van toepassing is trouwens. Ik heb zelf een paar keer tijdens de wedstrijd een rondje gefietst en kwam terug met een rugzak met papier, gelletjes,bidons binnenbanden en een zadel :~ :~
Plaats reactie