[6 april 2014]Marathon in Groesbeek (Opening Sforz-Cup)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

IAmBeeblebrox schreef:Van der Valk Motel Molenhoek?
Het is idd Molenhoek geworden, thanx voor de tip.

Ik heb zowel verschrikkelijk afgezien als genoten gisteren. Hulde aan de organisatie :-q
Eat, sleep, ride, repeat
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

Wat een onverwacht mooie marathon! Leuke sfeer en een jonge enthousiaste organisatie. Top parcours met veel leuke snelle trailtjes. Veel valsplat en korte steile klimmetjes. Dat dit een jaarlijks terugkerende marathon mag worden! Complimenten!

Met mij zelf ging het helaas wat minder. Virusje op de luchtwegen. Twijfelde tussen DNS en een DNF. Ik koos voor het laatste en heb 1 ronde rustig genoten van het parcours. Dat wilde ik toch niet missen!

Ik heb van de nood een deugd gemaakt, en heb een rustige ronde met vrouwlief gereden die ook nog met een blessure kampt van een valpartij een aantal weken geleden. Twee gekeusde henkies :-?

Op naar Kellerwald, daar hopelijk weer volle bak.
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

De hel van Groesbeek was mijn allereerste marathon/wedstrijd. Ik ben afgelopen november begonnen met Mountainbiken en om die reden zag ik er wel tegenop. Ik had een week of 3 geleden een 70km afstands inschrijving overgekocht dus qua specifieke voorbereiding was geen sprake. Door het overkopen reed ik dan ook onder een andere naam, startnummer 567.

Aangezien ik met nversteege meereed en hij al een half uur eerder moest startten, stond ik al vroeg in het startvak en daardoor ook onbedoeld een aardig eind vooraan. Bij de start vlogen er dan ook mtb'ers aan alle kanten langs mij heen alsof het een sprintrace was, al probeerde ik wel een beetje een tempo er in te houden. Ik moest ongeveer een valpartij of 6 ontwijken in het rondje op de Motorcrossbaan en bij de versmalling aan het eind er van. Verderop in het rondje was het vooral de bidons ontwijken, want foei, wat waren er daar veel van zeg. Op een gegeven moment kwam er ook een 105km renner me voorbij en vroeg of ik toevallig nog drinken had aangezien ook hij zijn bidon had verloren. Gelukkig had ik voor het eerst een camelbag bij me zodat ik hem uit de brand kon helpen. Ik had denk ik met een fiets van 680 euro (nieuw) de goedkoopste fiets van allemaal. Maar op de bidonhouders heb ik niet bespaard en dat loont. Blijkbaar is dat bij de mensen met de duurste fietsen precies andersom ;)

Ik ging vooral voor het uitfietsen, wat al zwaar genoeg was. Toch raapte ik aan het eind nog verscheidene renners op die er nog meer doorheen zaten dan ik zelf. Ik heb ook nog een bordje dat naast het paaltje lag er weer vast aangezet. Ik reed al verkeerd en zag toen het bordje liggen. Het zal me niet verbazen als een wandelaar deze er af heeft gehaald. Ik zie namelijk niet in hoe dit uit zichzelf zou moeten gebeuren.

Ook heb ik nog een knalgele zonnnebril (BBB) gevonden op het parkoers. Iemand op dit forum die hem kwijt geraakt is toevallig?


Ik werd uiteindelijk 271e (van de 362 inschrijvers) en dus zeker niet laatste. Een mooie ervaring en hopelijk volgend jaar weer. Dan wel onder mijn eigen naam en meer kilometers in de benen.
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

@Roderbike, Ik denk dat ik de persoon die je om een bidon vroeg.. Echt SUPER bedankt nogmaals! :D
Mijn bidon was ik verloren in een van de eerste afdalingen van de 3e ronde. Denk dat ik hem niet goed teruggezet heb in de houder.. my bad ;)

Bovenstaande was voor mij de voorbode van een ietswat 'lastige' laatste ronde. Ik bleek te weinig gegeten te hebben dus een deftige hongerklop rond de 90 km icm het ontbreken van een bidon was een flinke mokerslag.
Tot die tijd ging het nog lekker, met OK tempo en een vrij constante dosering. Na de 90 km moest ik serieus een paar tandjes rustiger aan doen, om 10min langer over het laatste rondje te doen. Uiteindelijk nog gesprint om de 75e plek, dat dan weer wel :P Al met al prachtige marathon!
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Exision schreef:@Roderbike, Ik denk dat ik de persoon die je om een bidon vroeg.. Echt SUPER bedankt nogmaals! :D
Mijn bidon was ik verloren in een van de eerste afdalingen van de 3e ronde. Denk dat ik hem niet goed teruggezet heb in de houder.. my bad ;)
Als diegene er zo uit zag, dan was ik het inderdaad:

Afbeelding

Graag gedaan overigens :)
lauke
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 7 december 2011, 23:27

Ook hier niets dan lof voor parcours en organisatie!
Dik genoten gisteren, en het was *ahem* ook pittig genoeg *ahem* :D

Had afgesproken om de eerste ronde van de 70 samen met mijn maat te doen, maar mijn maat had een beetje een offday - dus dat was wat al te makkelijk. Na een rustige lunch net na de doorkomst :lol: tweede ronde ff gas gegeven, toch nog 60 man ingehaald (en ingehaald door de bikkels van de 105).

Enkele tips/opmerkingen voor de organisatie:
- is een lange aanloopklim over de nijmeegsebaan een idee? werkt in het buitenland vaak wel OK, zodat (een deel van) de valpartijen op het motorcrossterrein voorkomen kunnen worden
- de ruiterpaden misschien ook echt afzetten/sluiten voor paarden, ik kwam er twee tegen en blijft m.i. toch altijd een beetje tricky.

@Roderbike: ik heb je nog gezien, goed bezig! :-q
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Is er iemand die foto's van de toppers heeft gemaakt, die ik zou mogen gebruiken voor een artikeltje op de voorpagina?
Eat, sleep, ride, repeat
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Als het met logo is, geen probleem.
Stuur anders even pb!
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

specube schreef:
NelizRijn schreef:Gisteren relatief achteraan gestart maar op de crossbaan weer tientallen plekken kunnen goedmaken. Tot het eerste knelpunt het bos in wachten in rij en meteen pech. Stuk ijzerdraad van bijna een meter in achterderrie en tandwielen. Fiets op de kop (met garmin, oeps) en een minuut draad eruit vogelen. En opnieuw weer achteraan aansluiten met afstappen op alle klimmetjes als gevolg het leek wel een toertocht. Aan het begin van 3e rondje eindelijk bij fietsmattie Wok en samen uitgereden. Nog 1 keer met Travis Pastrana supermanaktie achter mijn fiets aan, gelukkig zachte val en voor de rest paar keer ketting eraf, chainsuck, beetje pechdag. Wel een gave route was echt geen straf om 3 keer te rijden maar laatste 20 km wel zwaar, voor de onderrug tenminste. Het stuiteren in afdaling ging niet hard meer door de onderrug en ook keer terug voor verloren bidon. Al met al een leuke marathon om jaarlijks te rijden in deze mooie omgeving :winkie:
Nelizrijn hoeveelste ben je geworden?

Ik 26 overall derde 40+
Ah de snelle man van Drunen onlangs, zo rap als jou ben ik bij lange na niet. Daar pak jij al 20 minuten op 3 rondjes, dus zou nu wel een half uur zijn denk ik. Ik was 102, moet in mijn snelste ronde (2e rondje), al 9 minuten toegeven op jouw zie ik.

@dadionysos, ik heb je niet gezien gister. Kom nog een keer met aanhang naar het midden van het land voor een let,s ride
12-07-1988
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 maart 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29'er

Op die site van Anton de Wolff staan er een paar.
2times
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: do 27 augustus 2009, 10:28
Mijn mountainbike: Specialized SJ Comp carbon 29

29errules schreef:
RRon schreef:Net als wulu ik ook in precies 4 uur de 70km. Helaas 1 keer plat gelegen omdat ik bij een inhaalactie mijn fiets niet goed optilde om uit een gootje te komen, niets ernstigs!
Mijn eerste deelname aan een halve marathon, geweldig vond ik het, wat mij vooral opviel is dat de snelle jongens zo netjes aangaven dat ze er aan kwamen en keurig aangaven aan welke kant ze er voorbij wilden, hulde, daar zouden ze bij een toertocht nog veel van kunnen leren!!
Beetje druk in het begin maar mij verder geweldig vermaakt, mijn dank aan alle deelnemers maar vooral aan de organisatie en de vrijwilligers!!

Aangeven mag maar ik zal nooit van mn lijn afgaan voor een ander. iemand die(denkt)harder te gaan zal moeten wachten.....
beetje geven, beetje nemen, zo kom je er samen wel uit :-?
Meedoen telt pas als je ook finished
Salzkammergut trophy A-Strecke finisher
TVL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 29 oktober 2012, 18:22
Mijn mountainbike: Cannondale 29er Flash Alloy 1 2012

Er is al veel gezegd en geschreven over de Hel van Groesbeek en het was inderdaad een top wedstrijd. Mooie uitdagende route met voldoende afwisseling. Paar technische stukjes, had soms nog wat meer gemogen. Omgeving is mooi. Bewegwijzering en verkeersregeling was super. Bevoorrading was ook voldoende verzorgd.

Heb eigenlijk één aandachtspunt en dat was de start van de 70 km. Een massastart is mooi alleen nu was het te druk. De toertocht rijders zouden apart moeten starten en wellicht 2 groepen van 150 man maken en die met tussenpozen van 10 minuten laten starten. Dit samen met een bredere openingsklim zou het veld beter moeten spreiden. Nu pas na 10 km een beetje ruimte, daarvoor filerijden en vaak lopen bij klimmetjes die eigenlijk goed te fietsen waren.

In totaal een heerlijke dag gehad, organisatie en vrijwilligers bedankt en hopelijk tot volgend jaar!
12-07-1988
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 maart 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29'er

TVL schreef:Heb eigenlijk één aandachtspunt en dat was de start van de 70 km. Een massastart is mooi alleen nu was het te druk. De toertocht rijders zouden apart moeten starten en wellicht 2 groepen van 150 man maken en die met tussenpozen van 10 minuten laten starten. Dit samen met een bredere openingsklim zou het veld beter moeten spreiden. Nu pas na 10 km een beetje ruimte, daarvoor filerijden en vaak lopen bij klimmetjes die eigenlijk goed te fietsen waren.
Eens, haalde het wedstrijdgehalte voor mij ook behoorlijk naar beneden. Omdat ik redelijk achteraan starte (eigen schuld, weet ik) heb ik de complete wedstrijd mensen moeten inhalen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een top evenement was en dat ik genoten heb van het parcours.
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

Dit was mijn eerste marathon. Geweldig!!!

Ik vond het een prima georganiseerd evenement. Vlotte inschrijving, gezellige sfeer en mooi ingericht terrein.
Ook de route was prima gepeild en er waren voldoende verkeersregelaars. De route zelf was ook prima gekozen. Grote complimenten voor de organisatie!!

Ik rij nog maar 4 maanden. Dankzij de marathontraining in Leersum/Amerongen een beetje kunnen voorbereiden op de afstand, hoogtemeters, tijdsduur en voeding. Toch was dit totaal anders... Zwaar parcours, technische stukjes, veel klimmen en weinig herstel. In 1 woord: Verslavend!!

Nu hard trainen voor de volgende wedstrijden..
Laatst gewijzigd door DiXi op ma 7 april 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
I am Specialized
wok
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 710
Lid geworden op: di 30 december 2008, 23:22

Vond het ook helemaal top. :-q
2e ronde nog ff een boom geknuffeld maar gelukkig geen schade.
Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft.

Voor wat supporters en wat deelnemers, ik ben niet Fred :wink:
Plaats reactie