Liteville 301 (Syntace W35 upgrade)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

michelj schreef:Ik zit er al een tijde over te denken om een dropper post te monteren op mijn liteville, nu vraag ik mij af hoe kan ik op een nette manier deze kabel wegwerken? mk10+ frames hebben hier een mooie oplossing voor maar dit is een mk5 frame.

Ik zit er over na te denken om de kabel recht naar beneden te laten lopen en met deze kabel houders, de kabel weer omhoog te laten lopen over het midden van mijn onderste buis.
Nu ben ik nog opzoek naar een oplossing om de kabel langs de verticale buis netjes weg te werken, heeft daar iemand een goede/nette oplossing voor?
Als je zadel zakt wordt de kabel langer (bij de meeste droppers dan toch)
Waar blijft die extra lengte als je 'm onderdoor voert ?
Op de grond?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

michelj schreef:Ik zit er al een tijde over te denken om een dropper post te monteren op mijn liteville, nu vraag ik mij af hoe kan ik op een nette manier deze kabel wegwerken? mk10+ frames hebben hier een mooie oplossing voor maar dit is een mk5 frame.

Ik zit er over na te denken om de kabel recht naar beneden te laten lopen en met deze kabel houders, de kabel weer omhoog te laten lopen over het midden van mijn onderste buis.
Nu ben ik nog opzoek naar een oplossing om de kabel langs de verticale buis netjes weg te werken, heeft daar iemand een goede/nette oplossing voor?
Ik had de kabel van mijn Reverb bij de shifter kabel van de voorderailleur zitten en dan via het bijgeleverde klemmetje langs de zadelbuis omhoog. (wel een maat L Frame). Met het zadel naar beneden raakte de kabel het achterwiel nog net niet bij volledig ingeveerd (zonder lucht in de demper).
Wil je de kabel langs de onderbuis laten lopen dan heeft Liteville hiervoor andere kabelgeleiders waarbij er twee kabels naast elkaar onder de klem kunnen. (dus drie in totaal).

Helaas heeft mijn reverb het begeven en kost reparatie net zoveel als een nieuwe dus de kans is groot dat er bij mij een Stealth in gaat komen. Betekend wel de boormachine in het frame. Liteville heeft hier een handleiding voor maar daarin staat dat deze alleen geldig is voor MK8 - MK10. Dus blijft er voor jou waarschijnlijk alleen sleutelen aan de kabelloop over.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

ThaSingleTrackMastah schreef:
michelj schreef:Ik zit er al een tijde over te denken om een dropper post te monteren op mijn liteville, nu vraag ik mij af hoe kan ik op een nette manier deze kabel wegwerken? mk10+ frames hebben hier een mooie oplossing voor maar dit is een mk5 frame.

Ik zit er over na te denken om de kabel recht naar beneden te laten lopen en met deze kabel houders, de kabel weer omhoog te laten lopen over het midden van mijn onderste buis.
Nu ben ik nog opzoek naar een oplossing om de kabel langs de verticale buis netjes weg te werken, heeft daar iemand een goede/nette oplossing voor?
Als je zadel zakt wordt de kabel langer (bij de meeste droppers dan toch)
Waar blijft die extra lengte als je 'm onderdoor voert ?
Op de grond?
Het is maar net welke dropper je pakt, bij sommige modelen zitten deze aan het zadel vast waardoor de kabel meebeweegt, bij de KS Leve zit hij vast aan de onderkant waardoor de kabel niet meebeweegt.
rcoenders schreef:
michelj schreef:Ik zit er al een tijde over te denken om een dropper post te monteren op mijn liteville, nu vraag ik mij af hoe kan ik op een nette manier deze kabel wegwerken? mk10+ frames hebben hier een mooie oplossing voor maar dit is een mk5 frame.

Ik zit er over na te denken om de kabel recht naar beneden te laten lopen en met deze kabel houders, de kabel weer omhoog te laten lopen over het midden van mijn onderste buis.
Nu ben ik nog opzoek naar een oplossing om de kabel langs de verticale buis netjes weg te werken, heeft daar iemand een goede/nette oplossing voor?
Ik had de kabel van mijn Reverb bij de shifter kabel van de voorderailleur zitten en dan via het bijgeleverde klemmetje langs de zadelbuis omhoog. (wel een maat L Frame). Met het zadel naar beneden raakte de kabel het achterwiel nog net niet bij volledig ingeveerd (zonder lucht in de demper).
Wil je de kabel langs de onderbuis laten lopen dan heeft Liteville hiervoor andere kabelgeleiders waarbij er twee kabels naast elkaar onder de klem kunnen. (dus drie in totaal).

Helaas heeft mijn reverb het begeven en kost reparatie net zoveel als een nieuwe dus de kans is groot dat er bij mij een Stealth in gaat komen. Betekend wel de boormachine in het frame. Liteville heeft hier een handleiding voor maar daarin staat dat deze alleen geldig is voor MK8 - MK10. Dus blijft er voor jou waarschijnlijk alleen sleutelen aan de kabelloop over.
De lijn van de voor derailleur-kabel volgen kan ook, ik vraag mij alleen af of hij niet tussen de "swing arms" klem kan zitten?
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

michelj schreef:ik vraag mij alleen af of hij niet tussen de "swing arms" klem kan zitten?
Kwestie van proberen; bv met n stuk losse buitenkabel van onderkant zadel via de lijn van de voor-derrie.
Vervolgens kabel vanaf zadel 15cm laten zakken.
Hoe loopt de kabel(lus) dan?

Maar idd; hangt af van welke Droppert je wilt...!
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

Het is inmiddels een tijd geleden dat ik iets van de fiets heb laten zien dus dacht ik laat ik eens een update geven over de Liteville.

De banden zijn inmiddels verwisselt van voren rijd ik momenteel nog rond met een Hans Dampf dit is een band met geniaal veel grip maar ook veel rolweerstand. Aan de achterkant heb ik nu al ruim 800KM een Michelin Wildgrip'r Advanced zitten dit vind ik een geweldige band, net zo veel grip als een NobbyNic met alleen minder rolweerstand. Nu moet ik toegeven dat een HD wel overkill is voor Nederland daarom ga ik deze binnen kort ook veranderen voor iets anders.
Aan de voorkant is Crankbrothers riser vervangen voor een mat-zwarte Ritchey pro riser, ziet er een stuk beter uit en kost een stuk minder dan een Syntace riser :wink:

Afbeelding
Op deze foto spring ik met de Liteville van een plateautje, het is niet goed zichtbaar op de foto maar de drop is ongeveer 60cm en wat ik zelf wel grappig vind om te zien is de manier waarop de Liteville inveert. De ketting raakt bijna het zand en de voorvork heeft geen veerweg meer over :)

Afbeelding
Een sfeer foto van de achterkant van de LV :tong

Afbeelding
En zo ziet hij er meestal uit als het geregd heeft.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

DIe ketting heeft wel een hele mooie vorm zo :lol:
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

Ik zie dat het al weer een jaar geleden is dat ik iets over mijn fiets heb geschreven, maar hij heeft niet stil gestaan in deze periode. Er zit inmiddels een dropper in, dit is een geniaal apparaat ik begrijp niet waarom ik dat niet meteen had gedaan.

Ook heb ik nu twee wielsets één zwaar wielset met xt naven en dt-swiss dh velg (ik weet niet precies welke), en het al bestaande wielset met CK naven en olympic velgen. Nu gebruik ik mijn lichte wielset voor lokale rondjes en mijn zwaardere wielset voor als ik een middagje ga spelen met trappetjes of op dirt tracks.

Dit laatste werkt gewoon niet fijn het constant overzetten van schijven en cassettes is naar mijn idee te veel gehannes en daarnaast fietst het zware wielset te zwaar. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een wielset die het beste heeft van beide werelden, en deze zoektocht eindigde natuurlijk weer bij een product van Syntace :wink:

Omdat de naven van Syntace geen QR hebben, heb ik besloten om de Syntace W35 velg te kopen en deze op mijn bestaande CK naven te laten spaken. De vraag is nu alleen nog 650B of 26, afgelopen vrijdag heb ik een 650B wielset mogen lenen van iemand om te kijken of het allemaal past en of het bevalt.
Tot mijn verbazing paste het achterwiel ik had zelfs nog 8mm over nu is het wel zo dat er een racing ralf (2.2) band op de velg zat. De hogere velgen zorgen ervoor dat de fiets hoger op zijn pootjes staat wat er voor zorgt dat ik nu niet meer met mijn pedalen de grond kan raken op het moment dat hij volledig inveert. Dit laatste zie ik als een groot voordeel aangezien ik hier wel eens tegen aanloop.

Inmiddels heb ik een set velgen besteld 650B maar moet ik bekennen dat ik toch erg benieuwd ben hoe de band valt op het moment dat de velg breder is. Theoretisch gezien wordt de band minder hoog en alleen breder, in de breedte heb ik met 650B ook nog ruimte over, mocht het niet passen dan kan ik altijd nog een 2.0 band proberen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MTBIK, rijdt ook met een zelfde frame met 650b en idd 2.2 max achter. daar ontkom je niet aan. Ook niet te grote noppen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =liteville" onclick="window.open(this.href);return false;

Realiseer je wel dat je ook een andere vork nodig hebt. (misschien een optie http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 5&t=130235" onclick="window.open(this.href);return false;) Voordeel is wel dat je bottom brackett ook nog een stukje hoger komt te liggen.

Tja ook ik vind een dropper toch wel een ideale uitvinding, en de beste upgrade die je aan je fiets zo'n beetje kan doen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zover ik weet zijn die naven wel om te bouwen naar QR, gewoon door de doppen te wisselen.

Ben benieuwd hoe de velgen je bevallen. Heb de W35MX ook al een tijd op het oog.
Die naven schijnen ook erg goed te zijn, zit in ieder geval een mooi geluid in, een keertje op een 301 gereden met een Syntace wielset.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

michelj - welke dropper heb jij erin zitten? Wil er ook één voor in mijn LV301 maar er is niet zoveel keus op het eerste gezicht (met name door de dikke zadelpen....)
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

Reverb is een optie. Anders kan je ook met een adapter werken, Syntace heeft er een in het segment geloof ik, die is wel fraai.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

sorry voor het kapen van het topic ;-) maar een adaptor is ook een optie denk ik... maakt de keus wat breder en kan ik m ook mogelijk later in andere fiets toepassen....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb er een passende Reverb in en die is af en toe door de niet echt verkopende maat ook nog wel eens in de aanbieding bij RCZ... :wink:
Net even gekeken, nu dus helaas niet...
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

mud mate schreef:MTBIK, rijdt ook met een zelfde frame met 650b en idd 2.2 max achter. daar ontkom je niet aan. Ook niet te grote noppen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =liteville" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link deze wist ik nog niet :-q
mud mate schreef:Realiseer je wel dat je ook een andere vork nodig hebt.
Als het goed is past dit net in de Fox vork, anders wordt het idd een andere vork dit stond toch een keer op de planning.
Nimbus schreef: Zover ik weet zijn die naven wel om te bouwen naar QR, gewoon door de doppen te wisselen.
Dat wist ik niet, ik kan hier zo snel ook niks over vinden op de Syntace site.
Tymon schreef: michelj - welke dropper heb jij erin zitten?
Ik heb er nu een reverb inzitten, ik heb voor de reverb gekozen omdat hij 34,9 dik was. Hiernaast waren de reacties op het internet over het algemeen ook goed. Een nadeel aan een ouder frame is wel dat de kabelloop onderlangs moet. Dit ziet er optisch wat minder uit maar het is wel functioneel en daar gaat het natuurlijk om ;-)
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

michelj schreef:
mud mate schreef:MTBIK, rijdt ook met een zelfde frame met 650b en idd 2.2 max achter. daar ontkom je niet aan. Ook niet te grote noppen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =liteville" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link deze wist ik nog niet :-q
mud mate schreef:Realiseer je wel dat je ook een andere vork nodig hebt.
Als het goed is past dit net in de Fox vork, anders wordt het idd een andere vork dit stond toch een keer op de planning.
Dat ligt aan de maat van de band en het type band is mijn ervaring. Met een 2.4 past het wel in mijn VAN 36 180 maar is er naar mijn idee te weinig clearance voor steentjes/modder. Met een 32 Fox is de ruimte wellicht standaard al minder dan in mijn VAN.
Plaats reactie