Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Sebikeaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 februari 2010, 13:24

MadMax12 schreef:Specialized heeft een 142 steekas.
Die heb ik ook in mijn fiets voor de tacx.

Is als het goed is te krijgen bij de Concept Stores van Specialized, maar misschien ook wel bij de lokale dealer.
Dat is raar?!? Mijn LBS had er één besteld op mijn verzoek en uitgeprobeerd. Ik kreeg te horen dat de Tacx niet meer dichtging.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vanmiddag (gelukkig) eindelijk echt weer voor de Tacx waar ik al vanaf half september noodgedwongen op zit.
Na 5 kwartier vanmiddag flink in het zweet en einde (speciale) band voor de Tacx............
Afbeelding
Toch maar weer de oude vertrouwde en versleten wegbandjes pakken.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Sebikeaan schreef:
MadMax12 schreef:Specialized heeft een 142 steekas.
Die heb ik ook in mijn fiets voor de tacx.

Is als het goed is te krijgen bij de Concept Stores van Specialized, maar misschien ook wel bij de lokale dealer.
Dat is raar?!? Mijn LBS had er één besteld op mijn verzoek en uitgeprobeerd. Ik kreeg te horen dat de Tacx niet meer dichtging.
Bij de meeste Tacxen zit aan 1 kant een stuk draadeind om hem smaller/breder te zetten. Bij mij werkt die steekas in ieder geval prima. Hij kwam niet van een Concept store, maar een 'normale' Speci dealer.
Gebruikersavatar
Donmike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 8 maart 2014, 16:38
Mijn mountainbike: Merida big nine

Ik wil ook een fietstrainer aanschaffen. Heb gekeken naar een tacx bushido voor iPad. Iemand daar ervaring mee?

Maar ik heb ook een Bkool gezien voor een leuke prijs. En er zit VR bij. Wat zou de beste keuze zijn?

Zit een beetje te twijfel tussen deze 2.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zo van de week even geupgrade van 3..6 naar 3.12.
Ben benieuwd of je er wat van merkt.

Weet iemand trouwens of je op een virtuele tacx zelf een programma kan maken?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

.
wannez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 augustus 2004, 18:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 8.0 2015

Ik heb 2 weken geleden een tacx vortex smart gekocht. Het ene na het andere probleem doet zich voor. Heb al 2 weken niet getraind, alleen getroubleshoot.

Probleem 1 was de cadans die van 70 naar 150 naar 70 naar 150 schoot in een seconde. Daarnaast de snelheid, deze is via ant+ naar de tts4 software 2x lager dan via bluetooth gelijktijdig naar de tacx training app.

Na een 2e bezoek aan Mantel in Arnhem is het probleem van de cadans verdwenen. Geen idee waarom. Maar goed. De snelheid via ant+ en bluetooth is er nog steeds. Daarnaast maakt de rem een ratelend geluid bij het net starten met trappen en bij het uitrollen.

Heeft iemand anders dit meegemaakt?

Hier praten ze er ook over.
http://forum.tacx.com/viewtopic.php?f=60&t=25213" onclick="window.open(this.href);return false;
wannez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 augustus 2004, 18:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 8.0 2015

Inmiddels een nieuwe rem van Tacx ontvangen door defecten. Maar met de nieuwe rem is bovenstaande nog niet verholpen. Ik zie nog steeds 10+ km verschil tussen ant+ en bluetooth signaal.

Ik heb begrepen dat er 2 software ontwikkelteams zijn. Een voor de PC en een voor de APP. Maar dan nog lijkt het mij vreemd dat zoiets kan ontstaan.
kooijtje2
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 24 augustus 2006, 18:01
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120

Wat betreft de snelheid ervaar ik hetzelfde ook met de vortex smart en de ipad app
Tis wat !
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Ik overweeg de aanschaf van een fietstrainer. Natuurlijk gaat mijn voorkeur uit naar het trainen buiten in de bossen/heuvels/bergen, maar mijn situatie thuis staat dit niet altijd toe. Dus, ik wil thuis met mijn mountainbike kunnen gaan trainen. Kwestie van ander wiel er in en PC/tablet er aan en een route rijden.

Ik wil dus trainen waarbij de weerstand automatisch wordt aangepast aan de route. Ook wil ik de route zien (virtueel of film beelden). Dat is het idee dat ik heb, en naar ik lees kan dat ook.
Ik zie bijvoorbeeld dat er tal van films zijn voor de racefiets: Mont Ventoux, etappes van de Tour de France, etc. Maar ik zoek dus meer iets voor de mountainbiker. Ik heb iets voorbij zien komen over een film/route die gemaakt is door Bart Brentjes in Houffalize, en ik vraag me af of er meer zijn voor de mountainbikers onder ons? En bij welke software zit dit en/of hoort dit? Misschien is er ook wel iets virtueels voor de mountainbiker, zoals Zwift voor de racefiets?

En als ik een dergelijke setup thuis wil hebben, wat is er dan allemaal nodig? Als trainer dacht ik zelf aan een Tacx Bushido (T2780). De goedkopere modellen zijn wel heel erg beperkt in de simulatie van de hellingen (<=7%). Aangezien de Bushido 15% hellingen simuleert en redelijk betaalbaar is, sluit deze in mijn ogen het beste aan bij mijn idee van trainen. Met het gegeven dat dit apparaat ongeveer mijn budget is voor de trainer, sta ik natuurlijk open voor suggesties van andere fabrikanten?

Even uitgaande van de Tacx Bushido: deze kan gekoppeld worden aan een tablet. Voor de PC is weer iets anders nodig? En daar begint de ellende al: ik zie namelijk door de bomen (software pakketten en licenties etc.) het bos niet meer. Ik wil dus weten wat er allemaal nodig is om te kunnen trainen zoals ik aangegeven heb. En ik denk (en hoop) dat er hier mede mountaibikers zijn die een setup hebben waarmee zo getraind kan worden.

Ik snap dat het veel vragen zijn, maar ik vind het echt lastig om te bepalen wat ik nu het beste aan kan schaffen. Ik heb al heel wat reviews en artikelen gelezen, maar ik mis eigenlijk de overall mountainbike scope. Ik zie dan ook graag jullie reacties die mij kunnen helpen bij mijn zoektocht.

Mvg, Johan
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

PijnJoh schreef: De goedkopere modellen zijn wel heel erg beperkt in de simulatie van de hellingen (<=7%). Aangezien de Bushido 15% hellingen simuleert en redelijk betaalbaar is, sluit deze in mijn ogen het beste aan bij mijn idee van trainen.
Ik zat ook voor keuze, maar heb uiteindelijk voor de Vortex Smart gekozen en voldoet meer dan goed. Maar misschien stel ik minder eisen dan jij doet. Die 15% mis ik niet. :winkie:
Voorbeeld via deze URL http://www.futurumshop.nl/tacx-vortex-s ... tion.phtml

Met de Vortex zowel RLV's gereden, maar nu ook met Zwift wat perfect gaat en leuk is om te doen. 90 minuten is zo voorbij.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kooijtje2
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 24 augustus 2006, 18:01
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120

Ik heb ook de vortex smart deze werkt prima met de software op de pc werkt ook de hartband van mijn garmin edge . Op de ipad werkt de hartslag niet .
Tis wat !
divito
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 21:38
Mijn mountainbike: Scalpel SI Team 2017 F29 Team 2014
Contacteer:

wannez schreef:Ik heb 2 weken geleden een tacx vortex smart gekocht. Het ene na het andere probleem doet zich voor. Heb al 2 weken niet getraind, alleen getroubleshoot.

Probleem 1 was de cadans die van 70 naar 150 naar 70 naar 150 schoot in een seconde. Daarnaast de snelheid, deze is via ant+ naar de tts4 software 2x lager dan via bluetooth gelijktijdig naar de tacx training app.

Na een 2e bezoek aan Mantel in Arnhem is het probleem van de cadans verdwenen. Geen idee waarom. Maar goed. De snelheid via ant+ en bluetooth is er nog steeds. Daarnaast maakt de rem een ratelend geluid bij het net starten met trappen en bij het uitrollen.

Heeft iemand anders dit meegemaakt?

Hier praten ze er ook over.
http://forum.tacx.com/viewtopic.php?f=60&t=25213" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben al 4 jaar eigenaar van een Vortex en heb al 4jaar hetzelfde probleem met de cadansmeter , de tacxtrainer is hiervoor ook al een keer vervangen maar het probleem is nooit opgelost ! Ben gestopt met mailen en raadplegen van de tacx technische dienst ! werd er zo moedeloos van !
Verder is het een fijne trainer.
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Wat vraagjes voor de mensen die trainen met films: als mountainbikers trainen jullie met films voor de racefietsers? Of zijn er tacx applicaties/films (of van andere fabrikanten) waar de mountainbiker warm van wordt?

Ik weet dat er een film is voor de MTB-er van Houffalize, maar wellicht is er meer... Deze is naar wat ik gelezen heb ook niet te rijden middels de tablet app.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

PijnJoh schreef:Wat vraagjes voor de mensen die trainen met films: als mountainbikers trainen jullie met films voor de racefietsers?.
Ja en nee. Tacx RLV's bijna alles over de weg, maar tegenwoordig ook met Zwift. Maar Zwift is ook racefiets, who cares. Gaat om trainingseffect.
PijnJoh schreef:Ik weet dat er een film is voor de MTB-er van Houffalize, maar wellicht is er meer... Deze is naar wat ik gelezen heb ook niet te rijden middels de tablet app.
Deze https://www.tacx.com/nl/products/films/ ... -challenge is er nog, maar MTB en Tacx is gewoon dunnetjes.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie