Ervaringen met Garmin Edge 500

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Rij je dan met 2 toestellen naast elkaar waarvan 1 met sensor? of is dit een fietscomputer (die ook kan afwijken bij niet goed ingesteld)

De snel/cadans sensoren kun je met beide toestellen paren trouwens (afstemmen is een beter woord).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Ik meet met mijn Edge 500 maar 41 km?
Terwijl de organisatie 45 aan geeft!
En mijn meeste maten dit ook meten. :-?

Zou een Edge 810 veel meer trackpoints nemen, en zo beduidend nauwkeuriger zijn?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Lee Towers schreef:Ik meet met mijn Edge 500 maar 41 km?
Terwijl de organisatie 45 aan geeft!
En mijn meeste maten dit ook meten. :-?

Zou een Edge 810 veel meer trackpoints nemen, en zo beduidend nauwkeuriger zijn?
Zie je in de registratie vreemde rechte lijnen? Zonder wielsensor is de afstand gemeten met GPS een stuk minder betrouwbaar als dmv wielomtrek.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Bowiex schreef:
Lee Towers schreef:Ik meet met mijn Edge 500 maar 41 km?
Terwijl de organisatie 45 aan geeft!
En mijn meeste maten dit ook meten. :-?

Zou een Edge 810 veel meer trackpoints nemen, en zo beduidend nauwkeuriger zijn?
Zie je in de registratie vreemde rechte lijnen? Zonder wielsensor is de afstand gemeten met GPS een stuk minder betrouwbaar als dmv wielomtrek.
Klopt , ik heb sinds bijna 6 jaar een Edge605. Toen ik die kocht had ik het eenvoudige , maar prima werkenden en secuur afgestelde Cateye2 kilometriekske.
Die heb ik nooit gedemonteerd en laat ik dus naast de Edge605 nog altijd meelopen.
De geregisteerde afstand van de Edge wijkt bij ritten op de weg nooit meer af dan 0,2%. Je kan stellen niets maar bij het onverharde fietsen en vooral als de rit erg bochtenrijk is geeft het GPS toestel een stuk minder aan. Soms wel meer dan 1 km minder op een rit van 40 km.
Logisch want een GPS meet allemaal rechte lijntjes tussen twee punten en bij veel korte bochten wordt er dus tijdens het opmeten vaak "afgesneden".
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Tsjibiti schreef: Klopt , ik heb sinds bijna 6 jaar een Edge605. Toen ik die kocht had ik het eenvoudige , maar prima werkenden en secuur afgestelde Cateye2 kilometriekske.
Die heb ik nooit gedemonteerd en laat ik dus naast de Edge605 nog altijd meelopen.
De geregisteerde afstand van de Edge wijkt bij ritten op de weg nooit meer af dan 0,2%. Je kan stellen niets maar bij het onverharde fietsen en vooral als de rit erg bochtenrijk is geeft het GPS toestel een stuk minder aan. Soms wel meer dan 1 km minder op een rit van 40 km.
Logisch want een GPS meet allemaal rechte lijntjes tussen twee punten en bij veel korte bochten wordt er dus tijdens het opmeten vaak "afgesneden".
Dit verhaal zal wel kloppen maar de afwijking op mijn Edge 500 is nog groter dan 1 op 40, veel eerder 4 op 40.
Ik heb het dan wel over toertochten in bossen met veel draaien en keren.
Dus er word dan waarschijnlijk veel afgesneden.
Ik zal er voor de juiste kilometers een tellerke naast moeten plaatsen :-?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vreemd verhaal.
Kan je bij de 500 de samplefrequentie instellen, dus hoeveel punten hij opneemt.
Minder punten = grotere afwijking naar beneden, want er wordt flink afgesneden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

ThaSingleTrackMastah schreef:Vreemd verhaal.
Kan je bij de 500 de samplefrequentie instellen, dus hoeveel punten hij opneemt.
Minder punten = grotere afwijking naar beneden, want er wordt flink afgesneden.
daarom vroeg ik mij af, of een 810 meer punten zou opnemen?
Gebruikersavatar
Hans_vanLeerdam
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 00:27
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si 2017 - Koga X29-Runner

Ik heb bij mijn 500 ook ongeveer een afwijking van 10% in de bossen op mijn MTB. Op mijn racefiets heb ik een cadans/snelheidsmeter en daar heb ik dit probleem dan ook niet. Op mijn nieuwe 810 zie ik ook een afwijking maar deze lijkt minder te zijn (ongeveer 5%). Wel vervelend...
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Bedankt Hans voor je reactie, dan weet ik dat het niets abnormaals is.
basvd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 09:09
Mijn mountainbike: Canondale F29

Na een half jaar de Garmin 500 te hebben gebruikt wil ik ook wel wat toevoegen in dit topic :)

Persoonlijke ervaring, is dat het apparaat prima werkt! Bediening is makkelijk, hoeveelheid opties(schermen) om in te stellen is top! Klein minpuntje was de accuraatheid van de GPS, maar dat is inmiddels opgelost. Korte toelichting op paar zaken:

Accuraatheid GPS
Een tijdje geleden heb ik hier wel veel problemen mee gehad. Zie onderstaand voorbeeld. Updates enz. ging niet werken. Uiteindelijk een mail gestuurd naar Garmin en binnen 2 weken had ik een nieuwe thuis liggen. Moet ik wel zeggen dat ding er soms echt 50-100 meter vandaan zat.

Afbeelding

Afstand- en snelheidsverschil
Het beste is inderdaad je snelheid/afstand niet op basis van de GPS laten berekeken, maar door dit de cadansmeter te laten doen. Als je de cadansmeter gebruikt wordt de afstand/snelheid accurater, omdat de factor van de cadans dan kan worden meegerekend.

Wat je ook kunt doen, en dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Is de optie "smart recording" aanpassen naar "every 1 second recording". Deze optie zit ergens in je GPS-instellingen. Hiermee zorg je ervoor dat je Garmin elke seconde je locatie registreert. Zeker voor ritten met veel bochtwerk is dit wel interessant.

Het verschil op een rit van 50km bos met veel bochten is bij mij maximaal 500-1000m, zeg 1-2%. Met een afwijking van 10% zou ik toch je settings aanpassen (elke seconde recording + cadansmeter)

Cadansmeter
Garmin levert er standaard zo'n ronde spaakmagneet bij. Echter met wat ruig MTB werk, gaat dat ding naar verloop van tijd scheef staan of hangen. Dit heb ik opgelost door m'n oude sensor van m'n Sigma teller te gebruiken. Werkt prima, daarna nooit meer problemen gehad.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Hans_vanLeerdam
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 00:27
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si 2017 - Koga X29-Runner

basvd schreef:Na een half jaar de Garmin 500 te hebben gebruikt wil ik ook wel wat toevoegen in dit topic :)

Persoonlijke ervaring, is dat het apparaat prima werkt! Bediening is makkelijk, hoeveelheid opties(schermen) om in te stellen is top! Klein minpuntje was de accuraatheid van de GPS, maar dat is inmiddels opgelost. Korte toelichting op paar zaken:

Accuraatheid GPS
Een tijdje geleden heb ik hier wel veel problemen mee gehad. Zie onderstaand voorbeeld. Updates enz. ging niet werken. Uiteindelijk een mail gestuurd naar Garmin en binnen 2 weken had ik een nieuwe thuis liggen. Moet ik wel zeggen dat ding er soms echt 50-100 meter vandaan zat.

Afbeelding

Afstand- en snelheidsverschil
Het beste is inderdaad je snelheid/afstand niet op basis van de GPS laten berekeken, maar door dit de cadansmeter te laten doen. Als je de cadansmeter gebruikt wordt de afstand/snelheid accurater, omdat de factor van de cadans dan kan worden meegerekend.

Wat je ook kunt doen, en dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Is de optie "smart recording" aanpassen naar "every 1 second recording". Deze optie zit ergens in je GPS-instellingen. Hiermee zorg je ervoor dat je Garmin elke seconde je locatie registreert. Zeker voor ritten met veel bochtwerk is dit wel interessant.

Het verschil op een rit van 50km bos met veel bochten is bij mij maximaal 500-1000m, zeg 1-2%. Met een afwijking van 10% zou ik toch je settings aanpassen (elke seconde recording + cadansmeter)

Cadansmeter
Garmin levert er standaard zo'n ronde spaakmagneet bij. Echter met wat ruig MTB werk, gaat dat ding naar verloop van tijd scheef staan of hangen. Dit heb ik opgelost door m'n oude sensor van m'n Sigma teller te gebruiken. Werkt prima, daarna nooit meer problemen gehad.

AfbeeldingAfbeelding
Goeie tips. Ik ga de instelling veranderen! Grtz!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

basvd schreef:Na een half jaar de Garmin 500 te hebben gebruikt wil ik ook wel wat toevoegen in dit topic :)

Persoonlijke ervaring, is dat het apparaat prima werkt! Bediening is makkelijk, hoeveelheid opties(schermen) om in te stellen is top! Klein minpuntje was de accuraatheid van de GPS, maar dat is inmiddels opgelost. Korte toelichting op paar zaken:

Accuraatheid GPS
Een tijdje geleden heb ik hier wel veel problemen mee gehad. Zie onderstaand voorbeeld. Updates enz. ging niet werken. Uiteindelijk een mail gestuurd naar Garmin en binnen 2 weken had ik een nieuwe thuis liggen. Moet ik wel zeggen dat ding er soms echt 50-100 meter vandaan zat.

Afbeelding
Met zulke afwijkingen heb je inderdaad een aparte snelheidssensor nodig :o
Netjes dat je en nieuwe hebt gekregen.

basvd schreef:...
Wat je ook kunt doen, en dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Is de optie "smart recording" aanpassen naar "every 1 second recording". Deze optie zit ergens in je GPS-instellingen. Hiermee zorg je ervoor dat je Garmin elke seconde je locatie registreert. Zeker voor ritten met veel bochtwerk is dit wel interessant.
Dat bedoelde ik hier al te zeggen, maar ik ken de 500 niet, dus geen idee of het ook mogelijk was (van de Etrex, de 60 en de 62 weet ik dat het wel mogelijk is).
ThaSingleTrackMastah schreef:Vreemd verhaal.
Kan je bij de 500 de samplefrequentie instellen, dus hoeveel punten hij opneemt.
Minder punten = grotere afwijking naar beneden, want er wordt flink afgesneden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Mijn 500 staat al op "1 seconde" toch heb ik afwijkingen met name in het bos met veel draaien en keren,
Ik zal toch noodgedwongen zijn een snelheidssensor te monteren op de crossfiets.
Ik heb echter in het bos en blubber het liefst geen poespas op de fiets.

Op de racefiets is dit niet echt noodzakelijk omdat het dan veel secuurder meet.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lee Towers schreef:
Tsjibiti schreef: Klopt , ik heb sinds bijna 6 jaar een Edge605. Toen ik die kocht had ik het eenvoudige , maar prima werkenden en secuur afgestelde Cateye2 kilometriekske.
Die heb ik nooit gedemonteerd en laat ik dus naast de Edge605 nog altijd meelopen.
De geregisteerde afstand van de Edge wijkt bij ritten op de weg nooit meer af dan 0,2%. Je kan stellen niets maar bij het onverharde fietsen en vooral als de rit erg bochtenrijk is geeft het GPS toestel een stuk minder aan. Soms wel meer dan 1 km minder op een rit van 40 km.
Logisch want een GPS meet allemaal rechte lijntjes tussen twee punten en bij veel korte bochten wordt er dus tijdens het opmeten vaak "afgesneden".
Dit verhaal zal wel kloppen maar de afwijking op mijn Edge 500 is nog groter dan 1 op 40, veel eerder 4 op 40.
Ik heb het dan wel over toertochten in bossen met veel draaien en keren.
Dus er word dan waarschijnlijk veel afgesneden.
Ik zal er voor de juiste kilometers een tellerke naast moeten plaatsen :-?
Voor de juiste afstandsmetimng gaat er niets boven een goed afgesteld kilometriekske.
En dan geen draadloze nemen. Die zijn ten eerste een stuk duurder. Bovendien vreet de zender aan de vork veel meer batterijen en je hebt eerder last van valse signalen en dus om die reden een grotere kans op een iets onnauwkeurigere meting.
Gewoon zo'n simpele met een draadje. Wel opletten hoe nauwkeurig de wielomtrek instelbaar is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goede ontvangst is ook belangrijk, want zonder nauwkeurige positie ook geen nauwkeurige berekening vd verplaatsing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie