4 november heb ik de Fenix BT20 gekocht. Na wat twijfelen tussen o.a. Philips SafeRide toch gekozen voor deze lamp vanwege het lekkere compacte lampje en de goede reviews. Een review van mijn kant: ik heb de lamp gekocht bij knivesandtools.nl voor € 125, maar dit is inclusief 2 x Eden 18650 batterijen 3400mAh Flat Top en een XTAR SP2 snellader. Alleen de lamp kost € 76,90. Mocht je dus al batterijen en lader hebben scheelt dat flink. Daarvoor krijg je wel een mooi lampje. Hij voelt degelijk en solide aan, net als de accuhouder en het snoer. Als je de accuhouder dicht bij de lamp bevestigt, zoals ik heb, heb je de verlengkabel niet nodig en kan je die er tussenuit laten.
(Klik foto's voor grotere versie)
De lamp zelf:

De accuhouder:

De lamp kent 4 standen: Turbo (750 ANSI lumen, 2 u), High (450 ANSI lumen, 4 u), Mid (300 ANSI lumen, 6 u, 30 min) Low (100 ANSI lumen, 21 u), Strobe (300 ANSI lumen). De tijden zijn fabrieksopgave en kan in ieder geval bevestigen dat deze tijden gehaald worden met de 3400 mAh batterijen. In de praktijk rijd ik op de stand Mid (300 lumen) waar de weg verhard is, en High (450 lumen) op onverhard en het bos. Mocht de snelheid er goed inzitten of het parcour technisch worden dan is Turbo (750 lumen) aan te raden. Ik heb het idee dat ik in ieder geval genoeg licht heb.
Een groen of rood lichtje bovenop de lamp geeft aan of je nog genoeg power in je batterijen hebt. Bij 50% gaat deze over op rood. Bij 20% gaat ie over op knipperend rood. De lamp schakelt zelf terug naar een lagere stand indien deze te warm wordt. In de praktijk heb je genoeg rijwind waardoor de lamp op de hoogste Turbo stand continu kan werken en niet warm aanvoelt. Voor de test ook even binnenhuis op de tafel neergelegd op de hoogste stand. Na een 10 minuten schakelt ie terug naar High, en dan even later ook nog naar Mid. De lamp wordt dus erg warm als je stil zou staan met je fiets voor langere tijd, maar zal daardoor dus niet beschadigen vanwege zijn eigen voorzorgsmaatregelen

Het licht zelf wordt vooral voor je uit gestraald met daaromheen een perfecte ronde cirkel van minder fel licht. De 'Dual Distance Beam' is nauwelijks waarneembaar, dit zou er voor moeten zorgen dat zowel ver als dichtbij voor je verlicht is. In onderstaande foto's zie je dat het iets feller is onder het middenpunt. In de praktijk merk je het iets, maar niet noemenswaardig.

Oordeel zelf op basis van de foto's van de lamp gemikt op een muur met de 4 standen:
Low:

Mid:

High:

Turbo:

De bevestiging is ook meer dan prima. Met 1 van de 3 ringen kan je de lamp stevig op je stuur bevestigen (20 mm tot 35 mm). Ook zit er een helmbevestiging in de doos, deze heb ik niet geprobeerd.

Moet zeggen dat ik er tevreden mee ben! Ik kan hem zeker aanraden. Vragen zijn welkom

Productinformatie van de fabrikant
Alle foto's in een album