Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Bekend trapje overigens. Mijn opa ligt aan de andere kant van die muur
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

dorretje schreef:
CC-Rider schreef:Afbeelding

Ja, ik had even een doppie op het koppie moeten doen, maar dit trappie kon ik niet laten liggen.
Rij je dat soort trapjes op op snelheid of kan je een dergelijke trap, maar dan bv 100m lang ook opfietsen?
Ik zit aan trappen over een duin te denken.
Hier in de omgeving niet zo veel trappen, dus weinig oefengelegenheid.
Hoofdzakelijk op snelheid. Je kan wel meetrappen, maar als de vaart eruit gaat sta je stil. Overigens heb je in Westerschouwen een prachtige trap om te oefenen. Bij het hotel vlak bij de parkeerplaats aan de A. vd Weideweg.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Kwam nog een mooie geveerde vork tegen
Koste de knutselaar wel iets van 900 dollar voor nieuwe kroonplaten te laten frezen voor de fat-conversie
Maar zeg zelf, t is toch een plaatje :-q
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fatty- ... 43221.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vighor schreef:Afbeelding
17,95 en werkt bij mij goed
Heb deze nu ook. Werkt goed en gemakkelijk en voor nog geen €15 bij de LBS gekocht :-q
Hoewel het meer een NLBS is op 35-40 min met de auto :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Mijn fatbike banden ervaringen tot nu toe ter info: ik heb nog niet zoveel gereden, voornamelijk trail (Nijmegen-thuisrondjes rond Breda), beetje zand/strand en (nog) geen sneeuw :(

Ik heb intussen twee sets fatbike banden; 26x4 OnOne Floaters en 26x3.8 Surly Knards.

De Floaters werden standaard geleverd met mijn Fatty en hebben GRIP, maar dus ook stevige rolweerstand op hardere ondergronden......ik vind het ronduit irritant op asfalt. Vandaar dus de Knards.

Met de Knards heb je duidelijk merkbaar minder weerstand en loop je erg mooi soepel overal overheen. In echte modder kom ik echter grip voor te kort en kun je minder hard door bochten. Met lagere druk voor (rond 8psi) wordt dat iets beter, maar dan heb je veel zelfstuur effect als de ondergrond weer harder wordt.

Ik heb sinds een tijdje een Knard achter ( rond 8psi) en Floater voor (rond 10psi) en dat bevalt als all-round combi eigenlijk uitstekend. Ik mis met de Knard iets grip achter op extreme klimmetjes tov de grovere Floater, maar voldoende zacht kom je vrijwel niets te kort en heb je wel merkbaar minder weerstand.

Mijn ervaring met de Fat Front 29er bevestigen dit eigenlijk ook, de Knard voor is super onder drogere omstandigheden en loopt erg licht....maar mist ook icm een smalle 29er achterband grip in de modder. Met de grovere Floater voor heb je grip onder alle omstandigheden.

Mijn idee tot nu toe: Knard achter is vrijwel altijd goed en scheelt enorm in rolweerstand, Floater voor is lekker allround, Knard voor is super voor droge omstandigheden (en dat geldt ook voor fat-front gebruik).

Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere types banden; neem iets met zo min mogelijk rolweerstand achter en leg iets grofs voor, als het nodig is. Wat dat aangaat zijn fatbikes net mtb's :wink:

NB: ik heb ze nu een tijdje tubeless (ghetto-style) en dat bevalt uitstekend. Altijd mooi rond op de velg en zelfs een bandenwissel gaat (met compressor) vrij vlot.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker

De standaard setup op mijn surly was wel net andersom.

De grove nate achter en de Larry voor.
De Larry heeft in het midden een stuk profiel in lengte richting wat hem dus beter maakt voor verhard. Ook voor jet sturen voordelig lijkt me.
Moet er natuurlijk wel vrij veel lucht in zitten want anders werkt dat weer niet.

Vind de floaters er qua uiterlijk minder grof uitzien dan de nates die veel gebruikt worden.
Denk dat deze nog meer weerstand veroorzaken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

J.I. schreef:De standaard setup op mijn surly was wel net andersom.

De grove nate achter en de Larry voor.
De Larry heeft in het midden een stuk profiel in lengte richting wat hem dus beter maakt voor verhard. Ook voor jet sturen voordelig lijkt me.
Moet er natuurlijk wel vrij veel lucht in zitten want anders werkt dat weer niet.

Vind de floaters er qua uiterlijk minder grof uitzien dan de nates die veel gebruikt worden.
Denk dat deze nog meer weerstand veroorzaken.
Wat ik ervan heb gelezen is dat DE setup voor sneeuw of los zand, grof achter en Larry voor. Zou in de duinen wel eens beter kunnen werken (?) Floater lijkt inderdaad wat minder grof als Nate.
hullo
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Steal is Real....

Ik rij met een nate 4.0 achter en een bud 4.8 voor in mijn mukluk en deze combi bevalt mij uitstekend, een 4.8 bud is een paar centimeter hoger als een nate 4.0 en ik vind hem strakker sturen doordat de fiets iets achterover staat nu.

Ik vind dat de bud ook iets minder rolweerstand heeft en hij maakt ook iets minder lawaai, rij ook gemiddeld tussen de 0,8 en 10 psi druk in mijn banden.

Met deze combi heb ik mega veel grip in de bocht en het staat ook nog eens echt fat...
Stay Save....
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

OK dus geen Facebookpagina
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal

EL Maroq schreef:OK dus geen Facebookpagina
Tja ineens was ie weer weg :~
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Gisteren in Vaals gereden.
Na de regen van de afgelopen dagen was het daar een grote modderpool en dan kom je er achter dat BFL achter hier echt te weinig grip heeft :D
Een collega op een Mukluk had tegen het einde van de rit zoveel modder om zijn ketting en derreilleur dat die ketting zich 2 keer om zijn voor tandwiel opvouwde ..
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Rond kerst een paar keer rond waimes en malmedy wezen fietsen....super, op de doornen na...:-(
Bij thuiskomst laatste rit 2 doornen achter en 3 in de voorband. Met een 4.0 band heb je grofweg 3x meer oppervlak en dus meer kans op lek maar de kwaliteit van het fat tire rubber is m.i. ook minder dan de 'normale' banden. Of ze hebben in waimes superdoornen.... Anyway.....wel heel veel plezier gehad! Het gaat trouwens om Husker du's.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

dale c schreef:Rond kerst een paar keer rond waimes en malmedy wezen fietsen....super, op de doornen na...:-(
Bij thuiskomst laatste rit 2 doornen achter en 3 in de voorband. Met een 4.0 band heb je grofweg 3x meer oppervlak en dus meer kans op lek maar de kwaliteit van het fat tire rubber is m.i. ook minder dan de 'normale' banden. Of ze hebben in waimes superdoornen.... Anyway.....wel heel veel plezier gehad! Het gaat trouwens om Husker du's.
Slokje latex in de binnenband en je hebt minder te plakken :lol:
CdaleTaurine
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

dorretje schreef:
EL Maroq schreef:OK dus geen Facebookpagina
Tja ineens was ie weer weg :~
Uh, sorry! Zie het nu ook...Wilde hem verwijderen en opnieuw plaatsen alleen dat laatste heb ik (nog) niet gedaan... :roll: Gaat dus om een Facebook Groep die openbaar is: "Fatbike Nederland". Wellicht leuk om daar events of andere zaken aan te maken...

Facebook --> Zoeken op "Fatbike Nederland" --> Lid worden
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

CdaleTaurine, heb hem opgezocht gisteren na jouw post maar niet gevonden. Wel NL Fatbike kunnen vinden
Plaats reactie