Vandaag 42km Nijmegen gedaan, rode route e.o. en uitje Reichswalt bij de Diepen. Vooral veel lastige paadjes gepakt, veel bagger en een beetje rond het "bike parkje" in het Reichswalt gepield.
Conditie is nog steeds bagger.............maar wat kun je veel aan met zo'n fat-front KM !
Omdat je voorwiel overal overheen rolt, mega grip heeft en vrijwel niet wegzakt kom je dus vrijwel overal doorheen; grove wortels, stammetjes, baggerpoelen, rul zand......vering voor heb ik totaal niet gemist.
Het enige wat ik heel af en toe mis t.o.v. mijn fatbike is die mega grip achter bij echt lastige klimmetjes........maar het rijdt wel stukken lichter !
Achter had ik een Conti XK 2.4 liggen rond 1.6 bar tubeless, en dat rolt lekker licht maar je mist soms iets grip bij klimmen (het viel nog niet eens tegen) Voor ligt de Onone Floater 4.0 met vrij grof profiel en dat zou vlgs mij wel iets minder kunnen. Ik ga nog eens testen met een Surly Knard 3.8 voor (sneller minder grof profiel) en een Onone Chunky Monkey (60mm brede grove trail band) achter. Waarschijnlijk is Knard voor icm XK achter een vrij snelle combi voor normale omstandigheden en kom je met Floater voor icm Chunky Monkey ongeveer alle trails door.
Ik ben zeker enthousiast, het is een enorme speelse funbike met zo'n dik voorwiel, waarmee je juist moeilijke stukken opzoekt. Het rolt niet merkbaar zwaarder, bij hoge snelheden voel je wel dat dat zware voorwiel rechtuit wil en moet je hem vol de bocht in gooien. Met de juiste bandenspanning (nu rond 0.55 bar) stuiter je nauwelijks. Bunny-hops geen probleem en met 200mm schijf op het voorwiel kun belachelijk hard remmen............en met 1x9 setup zonder verende voorvork is het lekker onderhoudsarm.
Mooi of niet mooi.........voor mij zou het wel eens een blijvertje kunnen worden