Voor de doehetzelvers, hoe maak ik zelf accu pakketten van oude laptop accu's.
En nog een linkje.
Sommige pakketten zijn gewoon op, maar vaak zijn er maar enkele cellen kapot.
De cellen zijn vaak in setjes parallel aangesloten, als er 1 overlijdt (of los raakt) is de accu waardeloos voor in de laptop, maar de meeste cellen zijn nog prima bruikbaar.
flatline@candlepowerforums.com schreef:Here's the recipe I use to determine which cells are healthy enough to be usable. If any of you see something that could be improved, please let me know (I think I'm probably being too conservative, but don't really know for sure).
1. measure cell voltage. if it's less than 2.5v, throw it away.
2. charge the cell. if it gets hot during charging, throw it away.
3. measure cell voltage off the charger. verify it's between 4.1 and 4.2v.
4. wait 30 minutes
5. measure cell voltage. if it's fallen less than 4v, throw it away. Otherwise record the voltage.
6. store cell for 3+ days in cool, dry place.
7. measure cell voltage. if cell voltage has fallen more than .1v from the recorded voltage, throw it away.
Any cell that hasn't been thrown away by the time I'm through with step 7, I keep and put into my regular cell rotation.
EDIT: I'm no authority, but since nobody tried to correct me, I'm willing to assume that there's nothing obviously wrong with the above recipe.
--flatline
De accuutjes van onze Chinese lampjes zitten meestal zo aangesloten:
Door niet 2, maar 3 of 4 cellen parallel te schakelen kan je de capaciteit vergroten.

Het grijze kabeltje in het midden is belangrijk om de cellen in evenwicht te houden tijdens laden en ontladen.
Het beste kan je de aparte cellen eerst laden, dan ontladen en weer laden. Met een dure lader of met een eenvoudige lader, multimeter en stopwatch.
Maar wanneer je na het demonteren de cellen apart meet en op spanning selecteert kom je meestal ook al goed weg.
Cellen onder 2,5V gooi je weg. Maak setjes van cellen waarvan de spanning dicht bij elkaar licht. markeer ze zodat je naderhand weet welke bij elkaar passen.
Deze ga je parallel schakelen in groepjes van 2, 3 of 4. Twee van deze groepjes schakel je in serie en je setje is klaar.
Zorg voor elaktrische en mechanische isolatie tussen de cellen, vooral waar + en - elkaar zouden kunnen raken.
Evt een paar spalkjes er langs van plastic strips.
Dan veel tape er om heen. Een stuk oude biba is misschien ook zo gek nog niet.
De HP accuutjes die ik op m'n werk heb gekregen waren prima bruikbaar, zagen er uit als in 't 1e linkje, 2600mAh Samsung.
De org. accuus kwamen altijd in ademnood, maar deze pakketjes (6 of 8 cellen) zijn echt ruim voldoende voor Lange nachtritten. Vorig jaar 90 km (5 uur onderweg) mee gereden 1x XML op 100%(6 cellen) 3x XML op 66% (8 cellen)

Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.