Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

matigefietser schreef:...
De lichtopbrengst is gigantisch, helaas zit er niet echt een bijzondere lens in dus de lamp schijnt net zoveel omhoog als omlaag. Niet lekker voor tegenliggers dus.
...
Omhoog lijkt zonde van al dat licht, maar het is echt heel fijn als je op de singletracks laaghangende takken op tijd ziet.

Dat van die pessimistische accu indicator ken ik van MS.
Fietsmaat heeft er 1 die springt binnen een kwartier op rood, daarna heeft hij nog bijna 2 uur licht.
Accu en indicator passen niet echt bij elkaar ?
(indicator is voor duurdere Ultra High Energy Density cellen, terwijl normale Li ion (goedkope) cellen gebruikt worden).

Handig om te lezen:
http://batteryuniversity.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jan Willem schreef:Ik heb deze als nieuwe stuurlamp besteld. Ik wil 'm snel hebben, als ik eerst nog een een maand moet wachten is het onderhand januari en dat gaat me te lang duren.
........
Zal tzt mijn ervaringen hier posten.
Persoonlijke review van deze lamp.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Voor de doehetzelvers, hoe maak ik zelf accu pakketten van oude laptop accu's.
En nog een linkje.
Sommige pakketten zijn gewoon op, maar vaak zijn er maar enkele cellen kapot.
De cellen zijn vaak in setjes parallel aangesloten, als er 1 overlijdt (of los raakt) is de accu waardeloos voor in de laptop, maar de meeste cellen zijn nog prima bruikbaar.
flatline@candlepowerforums.com schreef:Here's the recipe I use to determine which cells are healthy enough to be usable. If any of you see something that could be improved, please let me know (I think I'm probably being too conservative, but don't really know for sure).

1. measure cell voltage. if it's less than 2.5v, throw it away.
2. charge the cell. if it gets hot during charging, throw it away.
3. measure cell voltage off the charger. verify it's between 4.1 and 4.2v.
4. wait 30 minutes
5. measure cell voltage. if it's fallen less than 4v, throw it away. Otherwise record the voltage.
6. store cell for 3+ days in cool, dry place.
7. measure cell voltage. if cell voltage has fallen more than .1v from the recorded voltage, throw it away.

Any cell that hasn't been thrown away by the time I'm through with step 7, I keep and put into my regular cell rotation.

EDIT: I'm no authority, but since nobody tried to correct me, I'm willing to assume that there's nothing obviously wrong with the above recipe.

--flatline
De accuutjes van onze Chinese lampjes zitten meestal zo aangesloten:
Afbeelding

Door niet 2, maar 3 of 4 cellen parallel te schakelen kan je de capaciteit vergroten.
Afbeelding
Het grijze kabeltje in het midden is belangrijk om de cellen in evenwicht te houden tijdens laden en ontladen.
Het beste kan je de aparte cellen eerst laden, dan ontladen en weer laden. Met een dure lader of met een eenvoudige lader, multimeter en stopwatch.
Maar wanneer je na het demonteren de cellen apart meet en op spanning selecteert kom je meestal ook al goed weg.
Cellen onder 2,5V gooi je weg. Maak setjes van cellen waarvan de spanning dicht bij elkaar licht. markeer ze zodat je naderhand weet welke bij elkaar passen.
Deze ga je parallel schakelen in groepjes van 2, 3 of 4. Twee van deze groepjes schakel je in serie en je setje is klaar.
Zorg voor elaktrische en mechanische isolatie tussen de cellen, vooral waar + en - elkaar zouden kunnen raken.
Evt een paar spalkjes er langs van plastic strips.
Dan veel tape er om heen. Een stuk oude biba is misschien ook zo gek nog niet.

De HP accuutjes die ik op m'n werk heb gekregen waren prima bruikbaar, zagen er uit als in 't 1e linkje, 2600mAh Samsung.
De org. accuus kwamen altijd in ademnood, maar deze pakketjes (6 of 8 cellen) zijn echt ruim voldoende voor Lange nachtritten. Vorig jaar 90 km (5 uur onderweg) mee gereden 1x XML op 100%(6 cellen) 3x XML op 66% (8 cellen) :-q

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
FotoCreatives
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Scott Genius Twenty
Contacteer:

Na lang wikken en wegen toch maar gedaan....gisteren m'n Lupine Piko 4 binnengekregen. Kan niet anders zeggen dan WAUW! Wat een kwaliteit...en wat 'n licht! (voor de foto even de zwakste lichtstand gebruikt).
Bij de welbekende Chinese DX nog 2 lampjes besteld voor m'n andere bike.

Afbeelding
Nu kan ik ook mobiel bellen....op mijn fiets zit een bel.
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

FotoCreatives schreef:Na lang wikken en wegen toch maar gedaan....gisteren m'n Lupine Piko 4 binnengekregen. Kan niet anders zeggen dan WAUW! Wat een kwaliteit...en wat 'n licht! (voor de foto even de zwakste lichtstand gebruikt).
Bij de welbekende Chinese DX nog 2 lampjes besteld voor m'n andere bike.

Afbeelding
Goed zo, niet prullen maar gewoon goeie spullen! :-q :-D
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Stuntman Mike schreef:.....Goed zo, niet prullen maar gewoon goeie spullen! :-q :-D
+1 :-q
En wat is hier het praktisch nut van?
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

matigefietser schreef:
owwwwk schreef:Ik ben op zoek een set met een brede én verre straal. Liefst met een uur of drie accuduur. Volgens de testen heeft de Magicshine MJ-880 een goede verhouding tussen prijs en lichtopbrengst. Praktijkervaring is echter ook erg belangrijk.

Heeft iemand hier ervaring met de Magicshine MJ-880? (accuduur, duurzaamheid, evt. garantieafhandeling, etc.)
Inmiddels al aangeschaft?

De lichtopbrengst is gigantisch, helaas zit er niet echt een bijzondere lens in dus de lamp schijnt net zoveel omhoog als omlaag. Niet lekker voor tegenliggers dus.
Accu-indicatie geeft vaak veel te snel bijna leeg aan, ga je je toch een beetje zorgen maken af en toe. In het begin heb ik wel es getest en leek de 2.5 uur op volle opbrengst wellicht mogelijk, nu lijkt de accu (na een jaar) toch wel wat teruggelopen te zijn.
Tegenliggers? Kom ze niet tegen in het bos en auto's remmen mooi voor je af ipv met tachtig km per uur op vijftig cm langszij! :-q

Ik heb deze Magicshine en vind hem perfect voor in het bos. Kwalitatief hoogwaardig afgewerkte set, mooie brede veilige lichtstraal die ook veraf goed zicht biedt. Accu gaat ongeveer 2.5uur mee op vol vermogen maar de lamp is zó sterk dat een standje terug eigenlijk altijd voldoet.

Naast de Magicshine heb ik de Xeccon S14 en haar Chinese kloon. De Xeccon S14 is goed maar voor in het bos niet geweldig, dit vanwege de gecentraliseerde lichtstraal. De Chinese kloon die op veel fora vanwege de prijs wordt aangeschaft is niet te vergelijken met de Xeccon en gewoon op alle fronten een stuk minder. Verder is het ook écht een kloon, de lamp, de accu en de accesoires zijn allemaal anders.

Afbeelding

Afbeelding
FotoCreatives
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Scott Genius Twenty
Contacteer:

Ziet er goed uit die Xeccon S14! Ik heb dus (naast m'n Lupine Piko 4) die Chinese kloon besteld (T6). Ik neem het direct van je aan dat die kwaliteit een stuk minder is. Je kunt klonen ook niet echt vergelijken met de "real deal" 8) . Het prijsverschil moet ergens in zitten en dat is in mijn ervaring meestal de kwaliteit.

Moet zelf nog even goed nadenken of ik de kloon op m'n helm zet en de Piko4 op m'n stuur laat of net andersom. De praktijk zal het mij leren (of jullie guys) ;-)
Nu kan ik ook mobiel bellen....op mijn fiets zit een bel.
Mr.roadmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: X-TRAIL save 5.0
Contacteer:

kwam deze verlichting tegen.
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/p ... ATT_HOOFD/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen een beetje duur.
;)
Trap eens vaker naar je baas.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Mr.roadmaster schreef:....Alleen een beetje duur.
;)
Maar daar heb je dan wel een "handige klikschakelaar" voor.
En wat is hier het praktisch nut van?
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker

Ik heb de xeccon ook.
Maar het zijn toch allemaal Chinezen.
De xeccon is weer soortgelijk aan een magicshine.
Gaan de chineze klonen elkaar nu ook al klonen. :lol: :wink:
Mr.roadmaster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: X-TRAIL save 5.0
Contacteer:

Paul Rush schreef:
Mr.roadmaster schreef:....Alleen een beetje duur.
;)
Maar daar heb je dan wel een "handige klikschakelaar" voor.
Maar die klikschakelaar is de prijs achter de komma, de rest voor de komma is pas echt interessant.
Trap eens vaker naar je baas.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

vraagje: op mijn lampje staat 12.6volt en 0.7ampere; kan ik hier wel een accupack van 8,4volt op aansluiten? Zoja, heb ik dan minder lichtopbrengst?
BVD!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Halogeen wordt dan een gloeiende spijker, led zal waarschijnlijk helemaal niets doen.

pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

was ik al bang voor... Bedankt voor je antwoord!
Plaats reactie