Eerste keer over de kop.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MtlMarco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 15 september 2013, 20:38
Mijn mountainbike: trek superfly 7

Het overkomt je allemaal de een wat vaker dan de ander :winkie: iets te veel voorrem tijdens de afdaling en over de kop. Weet dat het niet moet maar met een grote bagger plas onder aan de afdaling is je reflex toch remmen. De eerste keer zal altijd bij blijven waar en hoe zoals meerdere eerste keren :D.
Vandaag plat op mijn gezicht in de struiken gelukkig en niet in de plas niks aan over gehouden maar de eerste meters toch trillende beentjes.
Gooose1978
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: do 19 september 2013, 21:48
Mijn mountainbike: XTrail Bold 1 29'er

Vorige week voor eerste keer spd pedalen aan de voetjes. Wilde langs een grote plas... Stond ineens stil en kreeg mijn voeten niet tijdig uit de pedalen...en jawel. Zo ongeveer kopje onder... Sneu als er dertig man achter je rijdt... Maar ik laat me er niet door afschrikken...
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: za 26 november 2011, 22:44
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

Mijn eerste valpartij was tijdens de Nissim Yabo westrijd van 2012. Ging behoorlijk hard een bocht in, zag alleen te laat dat het vlakke pad veranderde in een diepe geul, waardoor ik iets te hoog de bocht uit kwam en voor ik wist wat er gebeurde languit lag. Later op een wortelpad nog een keer onderuit gegleden.
Mijn tweede valpartij was een duikvlucht over het stuur. Moest kiezen tussen een grote plas en een paadje tussen twee bomen door. Ik koos voor het paadje tussen de bomen... helaas was mijn stuur breder als de opening tussen de bomen, waardoor mijn stuur haaks rechtsaf ging en ik rechtdoor.
Gelukkig beide keren met wat schrammen en een gedeukt ego weer op de fiets kunnen stappen en door kunnen fietsen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Goh die eerste smak in 2006 in augustus tijdens de 60km houfa onderaan een helling.
Eerst de afdaling met 60km/h op de klok over een mudroad bezaaid met stenen en het angstzweet in de bilnaad.
Dan onder aangekomen recht op een die enorme poel af.
Maar gerust, omdat de bikers voor mijn neus er doorheen schieten als speedboten, dus ik ook.
Daar ga ik diep in het bruine sop het ene moment op mijn bike het volgende.... klap.... bang.... jawel over den kop.
Blub kopje onder, bike ergens in het woud.
Tuurde er nog uren scheel van (zie picture).
Daar zit ik dan op mijn reet in het koude vocht tot aan mijn middel en weet... dat dit is wat al jaren mis.
Mountainbiken.
Voel me machtig en zo sterk, ben een held uit mijn eigen dromen en voel me als net gekomen.
Vooral dat moment nadien in het gras aan de finish in de stralende zon, terwijl bikers om me heen suizen en de speaker in mijn oren galmt.
Dat is 1 van die momenten waarbij het geluk zijn melodie speelt in mijn hart en ik weg zweef in een moment van perfectie.
Zo'n moment koester ik in mijn hart en maakt mij nog steeds gelukkig elke keer dat hij weer oplicht in het achterland van mijn geheugen.
Sindsdien laten singletracks mij niet meer los en elke keer als mijn voet een spd raakt zijn mijn spieren de klos.
Nu tergt mijn lijf dat ene gevoel snel sneller snelst en geniet van dezelfde melodie op elk gegeven hoogtepunt.
Leef maar 1 keer en geniet een 1000 maal daarin, op jouw mountainbike in het bos in de poel van jouw dromen.
Lets ride U all!
Afbeelding

ach ja beetje gek, maar wel lekker :-q
Gebruikersavatar
cyclocrosser2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 31 oktober 2011, 18:15
Contacteer:

Afbeelding

Gister nog... :winkie: :winkie: :winkie:
Ins
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 16 september 2012, 10:18

omg :)
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Met de MTB nog nooit gevallen maar dat zel wel komen omdat ik gewoon nog te weinig off road gereden heb.

Die onderste foto is wel effe schrikken. wel een mooi momentopname !

Jeroen
MtlMarco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 15 september 2013, 20:38
Mijn mountainbike: trek superfly 7

Erg leuk dat jullie je momentje ook willen delen.
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Jaar of 5 terug, fanatiek als de neten en samen met mijn broer op de MTB, had toen net mijn Trek 8500 klaar dus gaan met dat ding. Gaat die gek middenin een bijna haakse bocht vol in de remmen en daar kom ik aan gevlogen, whooppp zo over het stuur de bossen in. Zegt broer heel nuchter, bocht niet gezien. Wat ik toen zei kan ik hier beter maar niet neerplempen geloof ik hahaha. Na die tijd wel heel hard om gelachen hoor..
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
rudie20vt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 juli 2012, 13:27
Mijn mountainbike: giant anthem x 29er

Mijn eerste val was ook op mijn eerste mtb rit na een lange stop van jaren en was op een punt waar je effe af moet remmen omdat de ruimte voor je stuur net niet genoeg is, maar ik dacht dat gaat wel. dus vol over de kop er af en gelukkig niet aan met de bike maar de baas behoorlijk veel schrammen en bulten maar dat is vanzelf weer goedgekomen.
Dom wean heendert nich ' t wördt pas slim a-j ' t zölf nich deur hebt
JohanH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 19:37

Dat komt mij ook wel bekend voor, bij een afdaling schoof de fiets onder mij uit richting een boom. Voordat ik het wist was ik al over het stuur geklapt en over de kop de helling af. :P

Afbeelding

Ach, als je dit niet eens gebeurt dan probeer je niet hard genoeg!
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

@Hansdegebruiker,
Mooi stukje Proza!

Mijn eerste over de kop was op een bosstukje ergens in de buurt van Gaanderen (Doetinchem).
Terugklappende tak van de rijder voor me, recht in mijn gezicht, van schrik rem ik, steile helling floep, met fiets en al over de kop. Lande loeihard miet mijn onderbeen op een stronk en die littekens gaan niet meer weg.

Dus ja, die herinnering blijft ;)
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

En ik weet er niets meer van :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ja, maar jij had gedronken :D . Dat soort valpartijtjes onder invloed weet ik ook :winkie: niet meer te herinneren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

hehe, als de bomen opeens midden op het fietspad staan :lol:
Plaats reactie