Sigma ROX 10.0 - ervaringen, tips & trucs

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb zojuist een Rox 10.0 besteld. Hopelijk dinsdag thuis en dan kan ik de rest vd week er even mee spelen voordat ik er in het weekeinde mee op stap ga.

Ik zag nog geen topic m.b.t. dit apparaat. Ik ben compleet nieuw in de wereld van GPS en dit apparaat lijkt mij een prima ding voor mijn behoefte. D.w.z. de gereden route opslaan, ik ben mijn Strava via mobiel zat...constant storingen waardoor mijn gereden route niet goed wordt vastgelegd. Daarnaast dezelfde route narijden of een route laden en narijden.

Hierbij dus een algemeen topic voor iedereen met vragen, tips en trucs voor de Rox 10.0. Ik hoop dat ik snel mijn ervaring kan delen. Ik ben nogal onhandig met zulke apparaten dus ik ben benieuwd of de Rox een beetje gebruiksvriendelijk is.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ondertussen de eerste 2 ritten gemaakt zaterdag en zondag. Apparaat is gemakkelijk te doorgronden ondanks menu's met hele aantallen sub-menu's. De bijgeleverde software van Sigma is wel handig. Het data-center 3.0 heeft een koppeling met GPSies en zodoende kun je makkelijk routes van deze site op het apparaat laden. Het importeren van gereden routes naar het data-center is een makkie. Nu alleen nog uitvinden hoe ik een gereden route kan aanpassen c.q. bewerken.

Volgende week naar Oostenrijk en daarvoor heb ik de eerst route in Leogang al geladen. Na 2 trackingritjes dus komende week de eerste rit met navigatie.

Eindelijk verlost van de storingen met Strava (wat uiteraard aan het netwerk ligt en niet aan Strava).
De Staole
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 juli 2010, 14:45

Ik zit nog op die van mij te wachten. Heb wel wat vraagjes:

* Kun je in 1 scherm je route, hartslag en trapfrequentie zien?
* Hoe groot is het apparaat in vergelijk met de Edge 500?
* Als je een rit exporteert, in welk format gaat dat (*.gpx, *.fit)?
* Als je uploadt naar Strave, zie je dan ook hartslag, trapfrequentie etc?
* Welk format route kun je importeren?

Ben benieuwd!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

De Staole schreef:Ik zit nog op die van mij te wachten. Heb wel wat vraagjes:

* Kun je in 1 scherm je route, hartslag en trapfrequentie zien? Als de route wordt weergegeven dan kan dat met ETA en resterende km's, snelheid en tripkm's (ff uit mijn hoofd). Ik weet niet of je kan zien wat jij wil. Je kunt die zaken wel samen zien in t reguliere scherm
* Hoe groot is het apparaat in vergelijk met de Edge 500? Ik ken t formaat van de Edge niet. Maar de Rox10 is de grootste fietscomputer die ik ken :D
* Als je een rit exporteert, in welk format gaat dat (*.gpx, *.fit)? gpx
* Als je uploadt naar Strave, zie je dan ook hartslag, trapfrequentie etc? geen idee, nog niet gedaan
* Welk format route kun je importeren? gpx lijkt mij. Weet niet of er meer formaten worden geaccepteerd.

Ben benieuwd!
Zie de antwoorden hierboven. Zit ook nog ad studie met de handleiding!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Afgelopen weekeinde in Oostenrijk geweest. Eén dag in Saalbach. Een aantal keren de Milka linie gereden en ook de oversteek naar Leogang gemaakt. Daar ook naar beneden en naar boven om weer terug te keren naar Saalbach.

Een track uploaden naar het apparaat is kinderspel via het Data Center. Het navigeren via de pijlen gaat ook prima. Het apparaat is behoorlijk nauwkeurig. Ik ben tevreden :D

Het gekke is dat het apparaat de daadwerkelijke gereden kilometers een hoogtemeters weergeeft maar het Data Center ook de afstand en hoogteoverbrugging inclusief liften. Is dit met een normaal navigatieapparaat ook zo? Daarbij heb ik uiteraard het apparaat op pauze gezet in de lift.

Ik moet gewoon nog even de handleiding doorlezen....60 pagina's voor het apparaat en nogmaals 60 pagina's voor het data center.

Ik heb een vol apparaat meegenomen en de hele dag aan de gang gehouden ofwel van half 11 tot half 5. De dag erna nog een korte tour gereden. Dit kostte ongeveer 30% / 40% van de accu. De accu zal het dus in de regel een dag of 2 a 3 volhouden.

Vooralsnog ben ik erg tevreden :bier:
Gebruikersavatar
Trek7
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 11:53
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7

@KleinPalomino, is dit je eerste GPS fietscomputer?
Zo niet, welke had je hiervoor en wat zijn de conclusies tussen beide?
Is het navigeren duidelijk?
Riding a Trek Fuel EX 7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dit is mijn eerste GPS computer ja. Navigeren gaat duidelijk.

Wat voor mij doorslaggevend was om deze te kopen:
Prijs en dat het gewoon 'simple and stupid' is. Ofwel geen duur GPS apparaat met talloze mogelijkheden en waar je ook nog eens flink in de buidel mag tasten voor kaartmateriaal. Ik zie alleen een voordeel voor een duurder GPS apparaat als je in onbekend terrein onderweg bent en een kaart wil zien. Dat doe ik dus niet. Ik ga naar een bepaald gebied en dan zet ik vantevoren de routes die ik wil rijden op het apparaat. En dat werkt prima dus.
Gebruikersavatar
Trek7
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 11:53
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7

Dank voor je uitleg KleinPalomino.
Riding a Trek Fuel EX 7
Gebruikersavatar
Trek7
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 11:53
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7

Leverlijd is een beetje vaag;
Werd groot aangekondigd dat begin september dit apparaat leverbaar zou zijn.
Begin september werd het eind oktober / begin november
Begin novemeber werd het begin decemeber.
Begin december --> levertijd onbekend.

Dan hoef nu nog maar te kiezen tussen een Egde 810 en de rider 60.
Riding a Trek Fuel EX 7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb t gehoord. Levertijd iets van mid februari...... jammer, want t is echt een mooi ding!
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

Ik vind de Sigma ROX 10.0 al sinds de introductie in interessante potentiële vervanger voorde ROX 9.1 die ik nu heb. Heeft één van jullie de ROX 10.0 uiteindelijk aangeschaft en wat zijn de ervaringen?

PS De ROX 10.0 lijkt niet echt populair te zijn (geworden). Zoeken op ROX in het forum werkt niet, zoeken kan vanaf 4 tekens. Google biedt een oplossing door bijvoorbeeld de volgende zoekopdracht te gebruiken "rox 10.0 site:mountainbike.nl/forum", maar die geeft maar een paar hits.
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

Op http://www.Mtbgigant.nl" onclick="window.open(this.href);return false; wordt ie aangeboden en heb deze fietscomputer Sigma ROX 10.0 gps gezien en kwa vormgeving en de omschrijving hiervan,lijkt het mij als beginner ( nooit een gps willen hebben ) dat het toch wel handig is met al die mogelijkheden die hierop bevinden. En mij deze ga aanschaffen en kijken hoe mij het bevalt.Zal wel wennen zijn in het begin,maar alles valt te leren.

http://www.mtbgigant.nl/fietscomputer-s ... escription" onclick="window.open(this.href);return false; kost ie 159,99 ex.verzendkosten.

http://www.futurumshop.nl/sigma-sport-r ... -wit.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; kost ie 147,95 in.cl verzendkosten

Dus keuze zat,waar mij 1 te bestellen waar het goedkoopste is natuurlijk :wink:
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb de ROX al sinds 2013 en vind het een prima ding om te gebruiken (de tweede al..de eerste is kapot gegaan door een val). Route uploaden is supersimpel (en je plukt ze zo van GPSies) en de route volgen met het pijlensysteem werkt ook prima. In Schotland stond ik wel even te kijken toen een route niet wilde laden...wat bleek, er stond al tijden een update van de software te wachten in het Sigma Datacenter en daar had ik geen aandacht aan besteed (want ja, hij werkte toch prima... :oops: ). Na de update ging ie als vanouds.

Ik heb ondertussen, voor de zomervakantie, al routes in Ischgl van GPSies geplukt en bewerkt.

Als je een wizard bent met GPS dan is de ROX misschien te simpel maar voor mij zijn al die Garmin spullen weer veeelste ingewikkeld. :D

De prijs is inderdaad ondertussen ook wat aantrekkelijker geworden. Mijn eerst koste 190 euro en de tweede 'maar' 160 euro. Verder heb ik er voor op de racer los een cadansmeter bijgekocht. Werkt ook prima.

De batterij in de nieuwe lijkt echter wel sneller op te gaan dan die in mijn oude. Ik schat dat ik met de nieuwe ROX twee dagen zou kunnen uithouden. Gelukkig kun je de meeste telefoonladers gebruiken (micro USB) om dit ding op te laden. Geen noodzaak om allerlei verschillende laders mee te slepen op vakantie (bv.).

En om in te haken op de verkopen...ik denk dat er voldoende ROX.10 gebruikers zijn. Het apparaat is echter makkelijk te doorgronden waardoor je er op forums niet veel over terugziet (is denk ik de reden dat je er niet veel over leest).
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb ook een Rox besteld en heb een vraag over de bijgeleverde snelheidsmeter. Wat is de meerwaarde van snelheid meten via omwentelingen van het wiel als het apparaat ook gps heeft?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb geen snelheidsmeter erbij, kan dus geen antwoord geven.... Enige wat ik kan bedenken dat je wat minder ontvangst hebt in dichte bebossing maar daar heb ik geen ervaring mee. Hij doet t gewoon :D
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op ma 1 juni 2015, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie