Scrött Chiner + new pics

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Scrött Chiner van X-Goods FR219, zoals er wel meer zijn op dit forum.

Fiets dateert van oct 2013, nu 32.000 km er op. Opbouw zie onder. Laatste major updates zijn:
1. carbonnen handgespaakte wielset met bestaande DTSwiss 240 naven - dit is duur maar echt heel prettig - rijdt nog fijner door laag gewicht en zeker ook extra stijfheid
2. 2e hands X0 derailleur - schakelt stuk strakker dan die X7 die er eerst op zat
3. 130 mm Reba 15 mm voorvork - meer reserve op hobbelige stukken, qua sturen blijft goed
4. Shimano Icetech XT schijven - heeft zich in de bergen bewezen
5. Trifox 72 cm carbonnen stuur, nu zonder bar-ends

Schakelapparaat is old-skool maar bevalt mij prima. Ik heb nog veel reserve delen liggen, twee fietsen met dezelfde kit dus makkelijk en niet duur. Maar belangrijk ik heb volle range met kleine sprongen in verzet doordat ik achter een wegcassette gebruik.

Old skool 66 cm carbonnen stuur met bar-ends eindelijk vervangen door 72 cm carbonnen Trifox stuur zonder bar-ends. Dit scheelt verbazingwekkend veel tot mijn verbazing. Tevoren wat last van onderstuur, fiets was niet altijd makkelijk de hoek om te krijgen. Met dit iets bredere stuur is het onderstuur weg en gaat de fiets als op rails de hoek om. De zit is wat dieper dus meer gewicht op voorwiel, bij insturen beweeg je ahw meer mee met de fiets (de bocht in hangen). Dat dit werkelijk scheelt blijkt uit een aantal nieuwe PR's op een aantal bochtige parkoersen.

Is er ooit wat kapot gegaan? Nou eigenlijk weinig. Keertje de XT bottom bracket lager aandrijfkant, rempomp SLX rechts lek ineens (achter), headset lager onder, boutje zadelpen om zadel vast te klemmen, zadel 1 van de rails gebroken, pedaal Shimano M520 1 kant (slechte kwaliteit). Geen spaken kapot, vrijwel niet gevallen.

Nu wat mooie sfeer omgevingsfoto's erbij.

Specs:
  • Rockshox Reba RLC 2019 Solo Air 130 mm voorvork 15 mm steekas nu met Blackbox Ti demper
  • SRAM X7 voor derailleur
  • SRAM X0 achter derailleur long cage
  • Shimano SLX 180/160 + Shimano XT Icetech schijven
  • Shimano SLX crankstel met FSA 40T - Stronglight 32T & 22T + BSA Praxis Works lagers
  • Shimano 13-27 9 speed cassette
  • SRAM PC951 ketting
  • BBB PF40 pedalen
  • SRAM Gripshit X9 9-spd shifters
  • DTSwiss 240 hubs with Wielenshop handgespaakte carbon wielen, achter met 36T origineel DT Swiss ratchet
  • Trifox carbon stuur 72 cm + SRAM handvaten
  • China carbon rechte zadelpen
  • Sella Italia SLR
  • Schwalbe Rocket Ron 29"x2.1 & Thunder Burt 29"x2.1 voor/achter + latex Michelin biba
  • Stuurpen 80 mm KCNC Taiwan
  • Flyxii headset
  • Shimano PTFE kabelset
  • Biba + ThaiRap chainstay protector

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 6 juni 2021, 20:50, 35 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Heb zo'n zelfde frame. Bevalt me goed. Vraagje, welk merk is de zadelpen en stuur. Ben er op zoek naar maar kan niets vinden. De carbonlook is het zelfde als het frame.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

He ik mis de modder nog een beetje op je juweeltje :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

The GIANT Men schreef:Heb zo'n zelfde frame. Bevalt me goed. Vraagje, welk merk is de zadelpen en stuur. Ben er op zoek naar maar kan niets vinden. De carbonlook is het zelfde als het frame.
Ook gewoon besteld bij X-Goods, volgens mij t zelfde als Flyxxi.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
efish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:10

@ crapton
Klein detail, je remschijf in het voorwiel is verkeerdom gemonteerd.!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

@efish Ja ik denk dat je gelijk hebt, ik zal m eens omwisselen. Met die DTSwiss adapter een fluitje van een cent. Overigens was ik van plan er een 180 mm op te zetten van zelfde type als achter maar was een adapter 160-->180 mm vergeten dus deze er op. Qua remkracht geen probleem.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mooie modderfreter hoor
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Vandaag gespot, als je goed keek viel hij op al oogde het nogal plastic achtig, maargoed als het fietst en het is een mudbike zou ik niet moeilijk doen. Grappig dink!
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Onwijs mooie fiets, Crapton.

Op welk gewicht ben je uitgekomen ?
En hoe bevalt die Chineze zadelpen, stuur en stuurpen ?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dank je. Had overigens een matt besteld maar kreeg een glossy. Tja... Als je aan het fietsen bent maakt het niets meer uit.

Gewicht weet ik niet, nooit gewogen. Er zitten geen speciale weight weenies onderdelen op. Zo is de crank een heel goedkope Deore. Het zadel is dan weer een ultralight SLR Titanium, en de banden zijn ook licht ca. 450 gr voor de buba, wielen niet te zwaar zeg middenklasse. De rest is met name SLX. Ik denk zonder zadeltas enz een 9.6-9.8 kg, heb ik ooit eens berekend.

Let op ik heb er dus wel een triple op zitten dus extra gewicht voorbladen en voor derailleur en shifter/kabel. Ik vind dit toch prettiger want kan ik achter een wegcassette steken met hele kleine stapjes, en dat is in ons vlakke land wel fijn. Ik zou best naar een dubbel kunnen maar ach hoeveel scheelt dat nou, dat ga ik never nooit merken. Trek bv je hele winterkleren eens aan dat is al een paar kg met schoenen en helm.

Uit een andere post pas geleden:
Ik heb dus stuur, zadelpen en bar-ends in Chinees carbon. Zie mijn sig. Stuurpen aluminium uit Taiwan. Wat moet er verder van zeggen? Het is nog prima heel. Ik weeg overigens ca 80 kg en rij tot heden off-road in NL en op de weg. Dus geen Alpencross of Ardennen marathon gedaan (zou ik sowieso alleen met vering doen).


Dus het valt mij noch in positive noch in negatieve zin op, afgezien dat het nog niet kapot is. Het voelt stevig aan, geen grote flex in frame of andere carbonnen delen. Maar het is ook niet superlicht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Leuke fiets, misschien spot ik je binnenkort nog eens op de Brabantse Wal ermee.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit iemand zo lelijk een binnenband om zijn chainstay heb zien wikkelen, maar functioneel is het wel.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Ik snap sowieso niet dat mensen dit met een binnenband doen, stuurlint van een racefiets staat zoveel strakker... Wel een gaaf ding hoor!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Mooie fiets, ik zou blij zijn als ik er zo een had als winter en zomer bike. Maar ik wil nog wel 1 foto zien waar de binnenband opnieuw om het frame is gedaan FOEI. :-?
Zonder gekheid skonne fiets. :bier:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dank voor de lovende woorden, nog wat oude nieuwe foto's geplaatst. Fiets is uiteraard al lang zo schoon niet meer.

Binnenband, ach ja het werkt perfect, goedkoop en als er modder op zit dan zie je het verschil niet meer. Bij mij is het primair functie, secundair de levensduur en tertiair de looks.

Wat vinden jullie van mijn nieuwe carbonnen SLR zadeltje :-D ?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Zadel past helemaal in het plaatje. Wat ben je nou kwijt voor frame+vork?
Mag PB.
Plaats reactie