Remmen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RoyH
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 22 mei 2004, 10:33
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 7.9

Ha bikers,

Sinds kort rij ik een Canyon Grand Canyon AL29 voorzien van Avid Elixir 3 remmen, nu merk ik dat ik remkracht te kort kom en wil ik graag mijn remmen upgraden. Kan iemand me wat tips geven wat als beste te kunnen kopen? Budget is €300,- a €350,-

Hoor graag jullie ideeën!

Cheers :-q
Toch..??
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met een perfecte afstelling en voldoende grote schijfdiameter zouden ook de 3's hard genoeg moeten remmen voor normaal gebruik (ook buiten NL).

Dus je stelt of buitengewoon hoge eisen aan je remkracht, of de huidige setup kan nog verbeterd worden ;-)
Ik zet er wel een knipoog achter, maar je wilt niet weten hoeveel schijfremmen er maar zozo afgesteld staan... Op de site van Hope staat een leerzaam filmpje over het afstellen van schijfremmen, geldt ook voor andere merken. Zou ik zeker eens bekijken (los van de ervaring met je eigen remmen heb je er altijd wat aan denk ik).

En anders: grotere schijven geven altijd wat meer power en zijn goedkoper dan nieuwe remmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RoyH
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 22 mei 2004, 10:33
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 7.9

Goede tip! Bedankt ga zeker het filmpje eens bekijken.
Toch..??
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Ik heb Elixers 5 gehad, die remden als een malle! Had alleen last van een minder goede vrijloop waarbij ik het aanlopen er maar moeizaam uitkreeg. Ik kon toen een nieuw setje shimano xt's krijgen, alleen de vorige versie. Die doen het prima!
Hopelijk heb je je remmen wel goed ingeremd, dat kan ook nog schelen. Mocht je echt een nieuw remsetje willen kopen, dan heb je aan een setje Xt's bijvoorbeeld meer dan goede remmen is mijn ervaring. Deze heb je dan met twee-vinger remhendel, ook wel prettig. En dit is nog wel betaalbaar opzich. Ook de slx functioneert prima, maar ik weet niet of je het een probleem vind om een paar grammetjes meer te hebben. Je houd dan wel een paar grammetjes meer over in je portemonnee ;)!
Succes!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Net een lastig budget. De beste remmen, vooral qua betrouwbaarheid en onderhoud, zondermeer hope, maar die zitten rond de 400a425.

Voor jouw bedrag, misschien in een aanbieding xtr en anders xt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En anders gewoon een setje nieuwe Deore's. Schijnen bijna net zo goed te remmen als XT's.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RoyH
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 22 mei 2004, 10:33
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 7.9

En dit? http://www.mantel-bikeparts.nl/hope-tech-3-x2" onclick="window.open(this.href);return false; Zou dat een goede upgrade zijn?
Toch..??
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Als eerste stap zou ik inderdaad ff kijken of je huidige remmen goed staan afgesteld, en of de blokken schoon zijn en vrij van olie, vet of andere verontreiniging die de remkracht kunnen verminderen. Schijven lichtjes opschuren met staalwol en daarna ontvetten met remmenreiniger kan ook wel eens helpen, evenals het opschuren van de blokken. Deze zouden verglaasd kunnen zijn, waardoor er een hard, glanzend laagje op de blokken is gekomen en daardoor de remkracht duidelijk minder is.
Als dat allemaal uitgesloten of verholpen is en de remkracht nog steeds niet overtuigend is, zou je eens andere, zachtere remblokken kunnen proberen. Ik weet niet wat er nu op zit? Gesinterde blokken gaan wel wat langer mee, maar zijn harder dan resin (organische) blokken, en remmen iets minder hard (en gillen wat meer bij nattigheid :lol: ).
Welke maat schijven heb je er nu op zitten? 180 voor en 160 achter? Zou genoeg moeten zijn, mits je geen 120kg weegt...
Geen last van een sponzig remhandle? Dit zou op lucht in het systeem kunnen duiden. Ontluchten is dan de remedie, waardoor je weer een duidelijk, hard drukpunt in je remhandle krijgt.

Upgraden van je remmen kan idd ook, maar is de meest kostbare optie (wel de leukste imho 8) )
Ikzelf ben erg tevreden over de Hope remmen. Ben afgelopen zomer overgestapt naar de M4 en X2 met steelflex leidingen, eerder had ik Elixir CR.
De Hope's zijn veel beter te doseren, waar de Elixirs een meer bijtend en aan-uit karakter hadden. Remkracht is meer dan genoeg, heb trouwens 2x 183mm Hope floating schijven gemonteerd.

Persoonlijk vind ik de "oude" Hopetech X2 mooier dan de nieuwe Hope 3 serie, maar das smaak natuurlijk... (voordeel is bovendien dat de Tech X2 en M4 nu voordeliger te krijgen zijn, idd bijv. bij Mantel)
Ander pluspunt van Hope is dat elk onderdeeltje los te krijgen is en dat ontluchten van het systeem heel erg simpel is. Dit is bij Avid best een vervelend klusje.
Lekker vies is niet bah...
DirkS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:07
Mijn mountainbike: 29'ers: fully, hardtail, singlespeed

Wil je meer power en ook betere dosering? Dan kan je imo met jouw budget moeilijk om Shimano heen.
€ 300 a € 350...
XT met Ice-Tech schijven (lopen mooi recht en zijn stil, piepen enkel een keertje als ze nat zijn, maar dat stopt na 2 keer remmen) zit je rond € 270.
XTR race kan rond € 300, maar dan zonder de schijven.
Zou toch kiezen voor de combi met de schijven.
Heb zelf die laatste, altijd remmen met 1 vingertje, geen opkomende vermoeidheid tijdens lange steile afdalingen.
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

RoyH schreef:En dit? http://www.mantel-bikeparts.nl/hope-tech-3-x2" onclick="window.open(this.href);return false; Zou dat een goede upgrade zijn?
Die zijn zeker mooi. Maar houd er rekening mee dat je bij Hope remmen (in tegenstelling tot bv Avid) nog de schijven en adapters los moet bij kopen. Dus je bent er nog extra geld kwijt.

Verder zou ik eerst eens gaan kijken waar jouw probleem zit.
Eventueel staat er iets niet goed afgesteld, zit er lucht in de leidingen, zijn de remmen niet goed ingeremt ..
Als dat allemaal niet het geval is dan kun je grotere remschijven plaatsen (met adapters) en ga je voldoende kwa remkracht vooruit. Dat is goedkoper dan meteen nieuwe remmen te kopen en er dan achter komen dat de nieuwe remmen ook niet aan jouw verwachtingen voldoen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano Deore, SLX of XT.
Je huidige schijven en adapters kan je blijven gebruiken, dus je kan een "kaal" setje kopen, moet lukken binnen jouw budget.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb ook de Elixer 3 en zat naar deze set te kijken:
Magura MT4 bij Mantel voor 149,- voor een set, ex schijven. Alleen heb ik geen idee of die set een goede upgrade is (ipv Shimano / Hope).
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

wat je ook kan doen is een paar grotere schijven monteren, of naar organische blokken gaan. Organisch slijt dan wel weer sneller...
Don't believe the hype!
weeman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 14:29
Mijn mountainbike: cube acid 29er '13

Misschien een stomme vraag, maar zijn organische remblokken hetzelfde als resin remblokken?
Heb m'n remschijven van 160 naar 180mm geupgrade , heb er toen gelijk organische remblokken bijbesteld (bij rose) , maar heb resin blokken gekregen.
Remt wel als een malle trouwens.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Ja, resin (hars) = organisch
Lekker vies is niet bah...
Plaats reactie