Ook in navolging van dit topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 60&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
heb ik zojuist bij discobrakes van zowel de sintered, semi-metal en kevlar variant 2 setjes besteld voor mijn Formula RX. Omdat er over nagenoeg alle typen blokken positieve en negatieve reacties zijn (ik kan me voorstellen alleen al vanwege de verschillende ondergronden in NL), wil ik er dit jaar wat mee gaan vergelijken, vooral omdat schijnt dat natte drek nogal veel slijtage levert en ik voornamelijk rond Lelystad fiets, maar soms wel eens een uitstapje naar de (drogere) zandgrond maak.
Ik zal proberen wat uitkomsten/ervaringen bij te houden, en als de weersomstandigheden het toelaten de verschillende blokken onder dezelfde omstandigheden te testen. Tot nu toe heb ik al wel gemerkt dat de originele RX blokken (kon ze overigens niet op de Formula-site vinden) redelijk rap slijten, terwijl dit volgens mij toch ook sintered of in elk geval semi-metal blokken zijn? Weet iemand dat?
Hierna heb ik de organic blokken van Elvedes gemonteerd, en deze lijken al wel langer mee te gaan, enigszins verrassend genoeg. Qua remkracht mis ik er niet iets aan, maar de Elvedessen zijn er wel pas tegen de winter op gegaan.
En nog een vraag: Is inremmen voor alle typen blokken nodig, of heeft dit op bijv kevlar geen invloed??
En ik las dat sommigen de boel inremmen boven het gasfornuis? Is dit beter of alleen beter voor je banden
Tot slot zal ook ik even laten weten hoelang de bestelling duurt
Goedkopen remblokken bij discobrakes.com
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
- Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Ik heb mijn 2e bestelling van sintered XT/SLX blokjes gedaan bij DB.
Wat mij opviel was dat ze het oppervlak van de remvoering iets kleiner hadden gemaakt... Product toleranties of een slimme manier van besparen???
Voor de rest geen klachten hoor, viel me gewoon op.
Wat mij opviel was dat ze het oppervlak van de remvoering iets kleiner hadden gemaakt... Product toleranties of een slimme manier van besparen???
Voor de rest geen klachten hoor, viel me gewoon op.
- BikingDaddy
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 10:38
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL6
- Contacteer:
Laatst weer nieuwe blokken gekocht voor mijn Avid Code 5 remmen.Dit keer de semi sintered en maar meteen 4 setjes gekocht.Was een stuk goedkoper en moet zeggen dat de service gewoon goed is en de kwaliteit ook.Blokken werken zonder inremmen meteen goed en hebben mij in de ardenne geen moment in de steek gelaten .Goed spul voor een hollandse prijs.
Canyon Yippigayee.
Het bouwen is eigenlijk leuker dan het rijden!
Laatst ook maar eens blokjes bij DB besteld. Met een week in huis, prima service voor weinig geld. Gesinterd (de gele) voor Avid Juicy 5. Even mild ingeremd op het parkeerterrein achter het huis en ze remmen uitstekend. Janken wel als een troep wolven naar de volle maan als het nat is. Het geluid is opvallend harder dan alle vorige blokjes die ik had. (Avid sintered & organic, BBB), maar ik heb er niet zo'n probleem mee.
Levensduur moet natuurlijk nog blijken, maar voor deze prijs kan je nog eens een blokje vervangen.
Levensduur moet natuurlijk nog blijken, maar voor deze prijs kan je nog eens een blokje vervangen.
Give me little bits of / more than I can take
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1927
- Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
- Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
- Contacteer:
Ook maar eens 4 setjes op voorraad besteld... Kan ik wel gebruiken goedkope remblokken met het slechte weer wat momenteel maar blijft aanhouden.
EDIT: 16 mei besteld in de ochtend... 18 mei al op de deurmat!!
EDIT: 16 mei besteld in de ochtend... 18 mei al op de deurmat!!
-
- Pro Biker
- Berichten: 914
- Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
- Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
- Contacteer:
Zelfde geldt voor mij voor mijn Hope Tech X2 semi metal compound 20,99 euries en geen verzendkosten. Enige nadeel duurt 1,5 weekje voor je ze binnen hebt. Verder top
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg
Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg
Use BRAINS get SPECIALIZED
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg
Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg
Use BRAINS get SPECIALIZED
- WouterterRiet
- Mountainbike Junk
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 4 juni 2012, 19:43
- Mijn mountainbike: Trekker met breeje banduh
Heb 2 maand geleden 4 setjes besteld, na 3 weken niks gekregen. Mailwisseling gehad en ze zouden de blokjes opnieuw opsturen naar mijn adres. Nu zijn we weer 2 weken verder en nog niks gekregen.
Iemand anders ook deze ervaring gehad. Vind dit zo vreemd....
Iemand anders ook deze ervaring gehad. Vind dit zo vreemd....
-
- All rounder
- Berichten: 106
- Lid geworden op: vr 8 oktober 2010, 08:59
- Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper SL Expert 2010
Ik heb laatst ook weer eens besteld. 4x elixir en die waren weer netjes binnen een week binnen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
- Mijn mountainbike: Wilier 501 XN
Misschien hebben ze je profiel foto gezien, en de blokjes opgestuurd naar 'the dark side'...WouterterRiet schreef:Heb 2 maand geleden 4 setjes besteld, na 3 weken niks gekregen. Mailwisseling gehad en ze zouden de blokjes opnieuw opsturen naar mijn adres. Nu zijn we weer 2 weken verder en nog niks gekregen.
Iemand anders ook deze ervaring gehad. Vind dit zo vreemd....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
- Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500
Forse negatieve ervaring met de kwaliteit van Discobrakes.
Ik heb op mijn woon/werk fiets metal pads van ze zitten, nu na 3 weken vakantie remde de fiets (stilstaan in een droge garage) voor geen meter meer. Wat bleek, de pads zijn verroest ! Ik moest de pads echt flink grof opschuren om ze weer te laten bijten.
Een ander nadeel is dat de body's van de remblokken gelakt zijn, ook dit roest en er komen verf resten tussen je zuigers en blokken te zitten, dus regelmatig je klauwen schoonmaken !
Met de orginele Shimano metal pads heb ik dat nog nooit gehad, dit was dus eens maar nooit meer.
Ik heb op mijn woon/werk fiets metal pads van ze zitten, nu na 3 weken vakantie remde de fiets (stilstaan in een droge garage) voor geen meter meer. Wat bleek, de pads zijn verroest ! Ik moest de pads echt flink grof opschuren om ze weer te laten bijten.
Een ander nadeel is dat de body's van de remblokken gelakt zijn, ook dit roest en er komen verf resten tussen je zuigers en blokken te zitten, dus regelmatig je klauwen schoonmaken !
Met de orginele Shimano metal pads heb ik dat nog nooit gehad, dit was dus eens maar nooit meer.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
- Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)
Levertijd van mijn blokken staat me niet meer helemaal bij, maar heb me geen zorgen gemaakt dus langer dan een week zal het niet geduurd hebben.
Half mei het eerste setje (de kevlar-variant) erop gezet. Vandaag, 500km verder, het laatste stuk zonder te remmen naar huis gereden want ze waren helemaal door. Met droog weer, wat toch de hele zomer bijna geweest is, zijn het meer dan prima blokjes. Ik heb het idee dat ik voor een stoppie wat harder moet knijpen dan bij de organic elvedes blokjes (mijn vorige) het geval was, maar zeer goed doseerbaar, een heel safe gevoel.
De eerste twee ritten met deze blokjes, en de laatste vandaag waren in de regen. Dan willen ze bij wat harder remmen nogal piepen. De remkracht is dan ook wel minder, maar dat hoort er wel bij met nattigheid denk ik.
Vandaag was een erg natte rit, en veel zooi tussen de remmen telkens. Toen ik na 15 km eens keek hoe het met de blokken was bleek achter op een fractie na op te zijn. Voor waren de blokken nog ongeveer half over (na 480 km mag dat wel denk ik zo). De blokken voor en achter toch maar omgewisseld en zonder voorrem verder geploeterd . Na nog eens 15 km bleken ook de 'halve' blokken, die eerst voor lagen, tot op het staal door!!
Conclusie (voor mij althans): Kevlar doet t prima op t droge, erg fijne feeling als je het mij vraagt en zeker niet te bijterig. Zodra je echter weet dat je nat gaat worden, direct vervangen door (waarschijnlijk?) sintered of misschien nog semi-metallic.
Wat in het natte een duurzaam blokje is, daar ga ik vanaf nu achter komen. To be continued
EDIT: Na de versleten kevlarretjes de gesinterde blokken erop gemonteerd. Goed ingeremd in de straat, maar echt bijterig wilden ze niet worden. Vandaag 90 km gefietst bij Groesbeek (Groesbeeks Gruwelijkste), behoorlijk droog, en de voorlopige conclusie is dat deze remmen het wel wat langer uit zouden moeten houden: er is namelijk behoorlijk wat meer kracht nodig om eenzelfde vertraging te bereiken als bij de vorige blokken. Op zich niet dramatisch, maar wel duidelijk merkbaar.
Half mei het eerste setje (de kevlar-variant) erop gezet. Vandaag, 500km verder, het laatste stuk zonder te remmen naar huis gereden want ze waren helemaal door. Met droog weer, wat toch de hele zomer bijna geweest is, zijn het meer dan prima blokjes. Ik heb het idee dat ik voor een stoppie wat harder moet knijpen dan bij de organic elvedes blokjes (mijn vorige) het geval was, maar zeer goed doseerbaar, een heel safe gevoel.
De eerste twee ritten met deze blokjes, en de laatste vandaag waren in de regen. Dan willen ze bij wat harder remmen nogal piepen. De remkracht is dan ook wel minder, maar dat hoort er wel bij met nattigheid denk ik.
Vandaag was een erg natte rit, en veel zooi tussen de remmen telkens. Toen ik na 15 km eens keek hoe het met de blokken was bleek achter op een fractie na op te zijn. Voor waren de blokken nog ongeveer half over (na 480 km mag dat wel denk ik zo). De blokken voor en achter toch maar omgewisseld en zonder voorrem verder geploeterd . Na nog eens 15 km bleken ook de 'halve' blokken, die eerst voor lagen, tot op het staal door!!
Conclusie (voor mij althans): Kevlar doet t prima op t droge, erg fijne feeling als je het mij vraagt en zeker niet te bijterig. Zodra je echter weet dat je nat gaat worden, direct vervangen door (waarschijnlijk?) sintered of misschien nog semi-metallic.
Wat in het natte een duurzaam blokje is, daar ga ik vanaf nu achter komen. To be continued
EDIT: Na de versleten kevlarretjes de gesinterde blokken erop gemonteerd. Goed ingeremd in de straat, maar echt bijterig wilden ze niet worden. Vandaag 90 km gefietst bij Groesbeek (Groesbeeks Gruwelijkste), behoorlijk droog, en de voorlopige conclusie is dat deze remmen het wel wat langer uit zouden moeten houden: er is namelijk behoorlijk wat meer kracht nodig om eenzelfde vertraging te bereiken als bij de vorige blokken. Op zich niet dramatisch, maar wel duidelijk merkbaar.
Momenteel kan ik alleen nog maar iets zeggen over de levering. Afgelopen maandagmiddag (14/10) 4 setjes besteld, vandaag (18/10) binnen.
A.s. zondag de toertocht van Wouwse Plantage. Ben benieuwd hoe de nieuwe blokken zich gaan houden.
Jullie horen het nog wel.
A.s. zondag de toertocht van Wouwse Plantage. Ben benieuwd hoe de nieuwe blokken zich gaan houden.
Jullie horen het nog wel.