Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat ik nogal geinteresseerd ben en er ( vlgs mij? ) nog geen algemeen fatbike topic was:

FAT bikes: welke, tips, waar, pro&cons, ervaringen................
Oftewel alles over Fatbikes in één topic.
Onderdelen, ervaringen, tochten enz.

Maar...
Géén oeverloze voor en tegenstander discussies......als je het niks vind lees je maar iets anders, opbouwende kritiek en vragen zijn natuurlijk welkom.
Keep it clean, but keep it Fat!
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 11 september 2013, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3#p1738101" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben dus geinteresseerd in een fatbike;
Ik zit te denken aan een OnOne Fatty rolling chassis, maar kan niet echt betaalbare 100mm bsa cranksets vinden. Er is een Truvativ 100mm isis trapas, maar welk crankstel zet je daar dan op.

Ik zit te denken aan 1x10 met Shimano Zee shifter en derrie, 11-36 achter en 32voor, gaat dat werken in Ned?

Verdere tips ervaringen? OnOne Fatty? Surly Pugsley, Moonlander? Salsa Mukluk of de nieuwe Beargrease?
Sandman? Andere?
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Specialized Fatboy en Kona Wo schieten me tebinnen. Géén ervaringen mee overigens :tong
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

MonkeyRider schreef:Ik zit te denken aan 1x10 met Shimano Zee shifter en derrie, 11-36 achter en 32voor, gaat dat werken in Ned?
Het lijkt me dat je in NL daar aardig mee uit de voeten moet kunnen. Maar met een 2x10 (22/36) vergroot je natuurlijk wel het inzetbereik.

Vraagje aan de Fatty-bezitters: Is het nu ook zo dat de pedalen bij een Fatty verder uit elkaar staan en scheelt dit veel tov een "normale" crank?
Op m'n crosstrainer staan m'n voeten ook verder uit elkaar en ik krijg dan altijd sneller last van m'n knieën.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

ben een stuk fietsen schreef:
MonkeyRider schreef:Ik zit te denken aan 1x10 met Shimano Zee shifter en derrie, 11-36 achter en 32voor, gaat dat werken in Ned?
Het lijkt me dat je in NL daar aardig mee uit de voeten moet kunnen. Maar met een 2x10 (22/36) vergroot je natuurlijk wel het inzetbereik.

Vraagje aan de Fatty-bezitters: Is het nu ook zo dat de pedalen bij een Fatty verder uit elkaar staan en scheelt dit veel tov een "normale" crank?
Op m'n crosstrainer staan m'n voeten ook verder uit elkaar en ik krijg dan altijd sneller last van m'n knieën.
Poosje gaan paardrijden en geen probleem meer :winkie:
Voor een Fatty zou ik altijd voor een dubbel gaan of de Truvativ 2 in 1
Met een single beperk je wel heel erg het inzetbereik.

Persoonlijk zit ik ook aan een Rolling te denken van oneone alleen dan meteen een BB erbij te bestellen en de fat not fat wielset

Desnoods bij fatbikes.com of eBay een BB kopen kan ook
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

ben een stuk fietsen schreef:
MonkeyRider schreef:Ik zit te denken aan 1x10 met Shimano Zee shifter en derrie, 11-36 achter en 32voor, gaat dat werken in Ned?
Het lijkt me dat je in NL daar aardig mee uit de voeten moet kunnen. Maar met een 2x10 (22/36) vergroot je natuurlijk wel het inzetbereik.

Vraagje aan de Fatty-bezitters: Is het nu ook zo dat de pedalen bij een Fatty verder uit elkaar staan en scheelt dit veel tov een "normale" crank?
Op m'n crosstrainer staan m'n voeten ook verder uit elkaar en ik krijg dan altijd sneller last van m'n knieën.

Ze staan natuurlijk verder uit elkaar.
Beetje met o benen rijden dus.
Die dikke banden moeten natuurlijk ruimte hebben dus zal de crank ook breder zijn.


Ik rij sowieso al op die manier maar zie vaak fietsers die meer op de x been manier fietsen.



Op mijn 2x9 kon ik het offroad wel doen met 1x9
Dus 1x10 is voor offroad zeker te doen.

Ik gebruikte het grote blad voor dus puur voor verhard op de ritjes die ik heb gedaan.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

MonkeyRider schreef: Verdere tips ervaringen? OnOne Fatty? Surly Pugsley, Moonlander? Salsa Mukluk of de nieuwe Beargrease?
Sandman? Andere?

Genesis caribou
Surly neckromancer
Specialized
Trek
Etc......


Hoeveel geld heb je te besteden??


Onder de 1000 is er niks op misschien de walmart Mongoose fiets na.
Maar is die echt fatbike waardig en krijg die hier maar eens.

1000-2000

Surly pugsley
Surly neckromancer 2012/13
Salsa mukluk 3
Mukluk 2 2013 versie
On one fatty
Genesis caribou

2000-30000

Surly moonlanders
Sandman
Specialized Fatboy?


Ti en ander speciaal spul is allemaal 3000 plus.


Weet niet wat de 2014 modellen gaan doen qua prijs maar als salsa 20% hoger wordt zal dat misschien ook bij surly het geval zijn.



De meeste fatbikes gaan snel richting 2000.

De on one is de voordeligste met mukluk 3 op 2 plek.

Ik ben erg benieuwd wat de Specialized gaat doen in euro's.
Ik las iets van onder de 2000 euro op het forum maar zag dat dollar prijs al op 2300 stond.
Denk dat het dan die prijs ook in euro gaat worden.
Weet iemand hier meer over??




Ik heb toen de keus gemaakt tussen mukluk 2 en neckromancer.
Ben voor de 2e gegaan door frame geo maar ook omdat ik de vorm van het frame mooier vond.
Bij de salsa is hij wat anders dan een normale ATB.

De salsa vond ik wel mooier en was ook beter uitgerust.
Maar surly was stoerder en zou qua kleurstelling minder mode gevoelig zijn vond ik.

Mijn bedoeling was om een gele pugsley te kopen maar die waren niet makkelijk te krijgen.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik heb sinds een ruime week een Surly Krampus en heb er nu zo'n 7 ritten mee gemaakt op de Zuid Veluwe.

Boze tongen beweren dat het geen fatbike is, maar bij mijn weten bestaat er geen absolute definitie van "fatbike".
De Krampus wordt door Surly 29+ genoemd, er zitten Surly Knard 29X3" banden op. Ik zie het wel als een fatbike, zeker aangezien de banden een stuk breder/dikker zijn dan de breedste reguliere 29er banden.
Ik stop er max 1 bar in, maar 0,8/0,9 zou wellicht ook kunnen, dan slikt hij boomwortels nog makkelijker, maar mis ik gevoelsmatig iets aan stabiliteit in bochten die een ietwat harde ondergrond hebben, in zanderige bochten is het prima.

Het rijdt sowieso heel anders. Je komt er door de vrij zware wielen iets minder snel mee op gang, maar voor iemand die snelheid niet belangrijk vindt (ik dus) geen probleem en nauwelijks merkbaar.
Als de fiets eenmaal rolt, voelt het als menig andere 29er. De grip in bochten en bijv mul zand is fenomenaal, ik ben nog steeds mijn grenzen in bochten aan het zoeken, je kunt bochten sneller en met meer zekerheid nemen.

Mul zand, en afdalingen in mul zand gaan geweldig. Waar ik met een gewone 29er nog iets in een bestaand zandspoor getrokken wordt, is dat bij de Krampus niet of nauwelijks het geval. Je gaat als een speer over het zand heen, i.p.v. er doorheen.
Afdalingen, zand en bochten gaan sneller, klimmen en lange rechte stukken op vlakke ondergrond gaan langzamer.

Ik heb de standaard afmontage, met dien verstande dat ik de handvatten vervangen heb voor Ritchey foam, aangezien ik de originele handvatten niet prettig aan vindt voelen en de zadelpen is door de lbs vervangen door één met een ruwe ribbel, aangezien de originele ieder half uur een cm zakte.
Ik heb de kabelloop van de SLX-shifter anders gelegd, links dus, want die liep rechts langs het balhoofd, van de rijder uit gezien. Hoewel dit standaard is, vond ik het toch een te scherpe bocht in de shifterkabel geven.
Daarnaast nog op een viertal plekken het frame afgeplakt met transparante folie om cable-rub te voorkomen op de prachtige groene lak.

Verder een Zee-crankstel met enkel blad 34 tanden en een 11-36 SRAM cassette met SLX-derailleur. Op de heuvelachtige Veluwezoom is dit verzet erg hard werken, maar in het heuvelachtige gebied eromheen prima.
BB7 mechanische remmen kende ik al van mijn Kona Unit en zijn prima voor de Krampus.
Surly Krampus is vooral heel veel lol.
Ik ben blij man :-q .
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

J.I. schreef:
MonkeyRider schreef: Verdere tips ervaringen? OnOne Fatty? Surly Pugsley, Moonlander? Salsa Mukluk of de nieuwe Beargrease?
Sandman? Andere?



Onder de 1000 is er niks op misschien de walmart Mongoose fiets na.
Maar is die echt fatbike waardig en krijg die hier maar eens.


.
is dat zo? on one fatty rolling chassis met LN delivery € 605 2de hands: stuurtje - stuurpennetje - zadel - zadelpen - x9 derrie met x0 twist shifter € 100 (crank weet ik niet € 100?) casette ketting scakelkabels nieuw € 50 avid elixir 2de hands € 60 alles bij elkaar: net iets meer dan 900 euro :bier: jaja ik heb mijn huiswerk gedaan :lol:


zeker voor een bike voor erbij, voor de lol wat toch niet hard hoeft te gaan, hoef je echt geen carbon stuur xt cassette enzz..... te hebben. het iets mindere werkt bijna net zo goed :wink:
26'er rulezz !!
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Compleet heb ik het over natuurlijk.
Oh ja en nieuw. :-q
Maar probeer het eens voor de 900.

Kijk alleen eens wat een surly fatbike crankstel kost.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb de Kona Wo besteld, adviesprijs 1599 euro. Ik heb proefgereden op de Surly Pugsley. Was ondanks de minimale afmontage wel een klein feestje. Ik fiets regelmatig met mijn vrouw en dan is de fatbike een prima ding, snelheid is niet belangrijk. Moet alleen nog even wachten tot eind september, begin oktober. Ben ook benieuwd wat ie op vette modder doet, zoals we afgelopen winter hadden.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

aha nieuw, ja dan is ie wel 1000 + ja :wink: maar persoonlijk zou ik dan voor 2de hands gaan zoals ik met bijna al mijn materiaal doe, nooit problemen met 2de hands onderdelen (op 1 grote blunder na dan...)

vind de on one fatty compleet voor 1200 ook wel erg interessant hoor
26'er rulezz !!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

terunky schreef:
vind de on one fatty compleet voor 1200 ook wel erg interessant hoor
Ik ook, en met fat-no fat 29er wielset erbij heb je onder de 1400 een verdomd aardige toer 29er/fatbike combi lijkt me.
Nadeel lijkt geen dubbel voor, maar met 32-36 als klim-verzet kom je toch een heel eind vlgs mij? Je zou misschien nog een 28 voor kunnen monteren als je veel gaat klimmen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

terunky schreef:aha nieuw, ja dan is ie wel 1000 + ja :wink: maar persoonlijk zou ik dan voor 2de hands gaan zoals ik met bijna al mijn materiaal doe, nooit problemen met 2de hands onderdelen (op 1 grote blunder na dan...)

vind de on one fatty compleet voor 1200 ook wel erg interessant hoor
Het valt niet mee om fatbike parts gebruikt te kopen hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Vergeten we Charge niet?

Afbeelding
Plaats reactie