A Mukluk Adventure
Blogtopic met alle tochten die ik bike met mijn Salsa Mukluk Fatbike.
Edit:
01-06-2017 Mega update op pagina 10. Ik had nog een hoop verhalen staan die door het
veranderen een paar sites verloren zouden gaan. Dus vanaf pagina 10 zijn deze
toegevoegd. Veel leesplezier
---------------------------------------------------------------------------------------------
Het begin:
Na een anderhalf jaar oriënteren op de Fatbike markt was mijn oog gevallen op een
2014 model van een Amerikaans merk. Nu moest ik toch een paar wielen na laten
spannen bij de LBS in Eindhoven en is deze afgelopen jaar ook dealer geworden
van Salsa en Surly. 5 Minuten later waren de wielen klaar en stond ik met Gerard bij
de 2013 modellen te kijken.
Surly, staal en niet gecentreerde wielen. Leuk maar niet echt mijn ding.
Dan de Salsa, strakke lijnen en een alumium frame en een leuke afmontage. Het plan
was om voor de Mukluk 2 te gaan maar die van 2013 was allang uitverkocht. Maar in
de winkel stond nog een Mukluk 3 in precies mijn maat... (hoe toevallig wil je het hebben.)
Oké de banden zijn geen 120 TPI maar 27. De velgen zijn niet uitgeboord maar vol.
De derailleurs zijn X7 ipv. 9 en nog een paar kleinigheden. 9 ik noem het slijtmateriaal en
deze dingen worden toch door de jaren heen vervangen en een 2de wielset voor in de winter
of zomer is ook altijd leuk om te hebben.
Twijfel, twijfel. En toen deed Gerard me een bod waar ik niet lang over na hoefde te denken.
Een week later liep ik de winkel uit met een Salsa Mukluk 3 Fatbike!
Nu zijn we een paar weken verder en heb ik eindelijk de moeite genomen voor een SYS-topic.
De bike heeft ook al verschillende tochten gehad. Zelfs een echte ardennentocht van 35 km en
iets meer dan 1000 HM+. Ook zijn de eerste aanpassingen alweer gedaan.
Genoeg gepraat. Plaatjes willen jullie zien.
Het Salsa logo tijdens een flinke regenbui:
Mukluk, een schoen gemaakt uit rendierhuid:
Brede banden zijn gewoon vet:
Hier kom je zelfs met een dikke 29'er niet door, en met een Mukluk? Zelfs dwars eroverheen:
Het lijkt vast tijdens een regenbui, maar wat daaronderligt schuift alle kanten op.
Een soort lawine effect:
Voor de verbouwing:
50 Shades of Blue:
Grove korrel maar toch een aparte foto:
Een verslag van de tourtocht door Stavelot:
Normaal gezien rijdt ik tourtochten in de Ardennen op een Specialized Camber 29'er.
Maar deze week heb ik er voor gekozen om met de Mukluk af te zakken naar de
Belgische Ardennen. En ik moet toegeven, dat was Fun met de hoofdletter F!
Zoveel grip bergop en bergaf heb ik nog nooit meegemaakt.
Je moet wel werken, dat is een feit. Hard werken zelfs. Dit ding weegt gewoon een ton
als het omhoog gesleurd moet worden. Maar als de hellingen meer dan 25 % en uit losse
gravel bestaan... Dan blijft hij gewoon doorrijden.
Bijkomend dingetje waar ik thuis achter ben gekomen is het heuglijke feit dat ik dacht
dat ik een 22 blad aan de voorkant had... Dit blijkt dus een 24 blaadje te zijn.
Ook was ik in de veronderstelling van een 36 aan de achterkant. Wat dus in het echt
een 34 is. Gelukkig ben ik daar pas met poetsen achterkomen nadat ik terug was uit
Stavelot. Het was dus zwaar,maar met de mogelijkheid om een lichter verzet te bouwen.
Maar dat doe ik wel een keer als de tandwielen versleten zijn.
Maar de tocht was 35 km. met 1033 Hoogtemeters. Op een Fatty, het ging lekker en ik
had nog energie over toen ik terug was. Ik was toch wel trots op mezelf.
Maar nu het echte leuke. Bergje af. Over nat gras. Door de bocht. Grip grip grip.
Deze machines gaan zo akelig hard door de bocht heen dat je jezelf afvraagt wanneer
het voorwiel nu eens zijn grip gaat verliezen. Maar als je op het antwoord wacht ben je
allang door de bocht heen.
Wat je wel moet doen is opletten. Echt weer ouderwets opletten. Met de Camber kan ik vol
een steenpad afknotsen en daar een goede snelheid bij houden. Die 110 mm veerweg vreet
alle stenen die voor je liggen wel op hoe groot ze ook zijn.
Met een Fatbike zonder vering moet je dus geen stenen van 20 cm voor wielen krijgen en even
snel overheen springen. No Way. Daar moet je langsaf sturen. Dus op een onbekend pad ben je
snel als je goed zicht hebt. Bij semi-blinde bochten ben je gewoon langzamer of je moet het
risico willen nemen je velg naar gort te willen rijden.
De remweg is ook een stuk langer dus vandaar dat ik bergaf de rem er een beetje op gooi.
Een wielset van > 6,4 kg. is niet zo heel snel tot stilstand gebracht. Dat scheelt wel een paar
meter. (Je remt ook wat minder hard omdat je zoveel grip hebt dat je spaken op den duur beginnen
tegen te spreken. Vooral de eerste tochten. (LBS-tip).)
Maar voor mij heb ik een gevoel van back to basic en 20 jaar terug.
Big Fun, Big Smile & even bigger tires. Hard werken en jezelf goed voelen.
Onderweg vergeleek ik de Fatbike met een XC racer en kwam tot de conclusie dat een
biker op een Fatbike overeen komt met een stratenmaker in Zwitserland.
Je moet hard werken voor je geld maar je geniet veel meer van al het geen om je heen
gebeurd. Je socialiseerd meer met de mensen om je heen en hebt echt lol
Terwijl een XC-knaller meer een snelle manager is die in zijn kubesje snel en efficient
op zijn toetsenbord werk aan het verzetten is en alles om zich heen vergeet.
2 compleet verschillende werelden en manieren van doen.
Allebei leuk maar op een andere manier.
Owja, zo'n bike rijdt je pas echt met lage druk. Ik zit nu op ongeveer 0,4 bar! hihi.
Als je harder gaat ben je ook je comfort en veerweg kwijt. Wortels en stenen van 5 cm. hoog
worden heerlijk opgevreten. Er is helaas geen demping dus je boingt net zo hard terug als dat
je inveert. Een soort van skippybal effect. En wat een lol hebben we met die dingen gehad.
Dit topic ga ik wat meer gebruiken om zo nu en dan een Salsa avontuurtje op te schrijven.
Blogtopic. Salsa:"A Fatbike Adventure." Mega Update P10
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Moderator
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
En nu maar wachten op diepe sneeuw, heb je helemaal lol, denk ik zo!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Extreme Biker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
hoera! een broertje!
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik had 'm al gespot op mtbr.com. Leuk hoor
Maar past zo'n ding wel in de gootjes vd fietsendrager ?
Verder zou je verhaal ook zo op een singlespeed kunnen slaan.
Gelijksoortige belevenis. Het gaat allemaal anders en je bent je ineens meer van je omgeving bewust (moet ook wel, anders kom je niet ver).
Prima dus.
Ik ga eens ff kijken naar de Fatbike van OnOne
Maar past zo'n ding wel in de gootjes vd fietsendrager ?
Verder zou je verhaal ook zo op een singlespeed kunnen slaan.
Gelijksoortige belevenis. Het gaat allemaal anders en je bent je ineens meer van je omgeving bewust (moet ook wel, anders kom je niet ver).
Prima dus.
Ik ga eens ff kijken naar de Fatbike van OnOne
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
- Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29
Mooi fietske hoor en jawel die trutle op het stuur maakt het helemaal af. Zelfs in dezelfde kleur als het frame
Pedal damn it!!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
1000hm met een fatbike Erg mooi!
Je neemt 'm mee naar de Salsameeting, begreep ik ?! ....ik ben al aan het verzinnen hoe "logisch" zo'n fatbike in mijn fietsenstal past
Je neemt 'm mee naar de Salsameeting, begreep ik ?! ....ik ben al aan het verzinnen hoe "logisch" zo'n fatbike in mijn fietsenstal past
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Mooie Salsa, als je dit stuk leest krijg je spontaan zin om het eens uit te proberen Op een "gewone" bike ga je straks (helemaal) als een raket naar boven Benieuwd hoe die er in het echt uit ziet, op de foto een plaatje
- Specialized19
- Mountainbike Junk
- Berichten: 207
- Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59
Idd een mooie bike. Zeker in het groen. Ik sluit me aan bij Knakker; om zo'n ding eens uit te proberen. Het ziet er gewoon "Vet" uit die dikke wielen.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij gaat zeker mee naar de Salsameeting, anders mag ik niet komen .
Die 1000 Hm+ gingen goed maar ik moet wel zeggen dat de grond er super bij lag.
Maar in de losse zand is het net zo zwaar trappen als flink bergop.
Asfalt daarintegen is een ramp. Dat rolt voor geen meter.
Testrijden op een Fatbike is ook een ramp. Na 5 minuten wil je er ook een...
Wat ook raar is. De 2,3" 29'er banden van de Camber en de Visser zagen er in eerste instantie
breed uit... Nu die Salsa er een paar weken langs staat zijn ze echt verrekte smal geworden en
vraag ik me af hoe het komt dat zo'n iel bandje en wieltje niet breekt...
Laat staan naast een dunbander.
Nog even gespeeld met Fotosoep:
@knakker, in het echt nog veel mooier.
Die 1000 Hm+ gingen goed maar ik moet wel zeggen dat de grond er super bij lag.
Maar in de losse zand is het net zo zwaar trappen als flink bergop.
Asfalt daarintegen is een ramp. Dat rolt voor geen meter.
Testrijden op een Fatbike is ook een ramp. Na 5 minuten wil je er ook een...
Wat ook raar is. De 2,3" 29'er banden van de Camber en de Visser zagen er in eerste instantie
breed uit... Nu die Salsa er een paar weken langs staat zijn ze echt verrekte smal geworden en
vraag ik me af hoe het komt dat zo'n iel bandje en wieltje niet breekt...
Laat staan naast een dunbander.
Nog even gespeeld met Fotosoep:
@knakker, in het echt nog veel mooier.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Gaaf!!!
- DaanCramer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2484
- Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
- Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
- Contacteer:
Wat een afgrijselijke fiets, je moet toch wel een steekje los hebben wil je zo'n ding kopen
Volgend jaar mee naar Neukirchen ?
Volgend jaar mee naar Neukirchen ?
We are Basta.
http://www.bastabikes.nl
http://www.bastabikes.nl