MTBnoob's 29'er *Update's*

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Hallo MTB'ers,

[INTRO]
Ik wil mij even voorstellen, mijn naam is Robbert (sommige kennen me al uit het beginners gedeelte) en ben inmiddels al weer 30 jaartjes oud en heb sinds enkele weken mijzelf een mtb kado gedaan om met ons gezin te kunnen fietsen (ik op de mtb, vrouwtje op haar stadsfiets met zitje ;)), maar ook voor mijn eigen plezier natuurlijk.
Nu ben ik helaas zo onhandig geweest om in al mijn enthousiastme een fiets te kopen zonder eerst
degelijk onderzoek te doen. Maar toen ik de fiets in een folder zag staan moest ik hem hebben! Ik was direct verliefd. Nu hoor ik jullie al denken, ojee, wat heeft hij dan wel niet gekocht??? Nou een Bulls Sharptail Supreme 29 Disc(2013). Na wat na onderzoek lees ik dat het misschien niet de best afgemonteerde fiets is, maar ik ben er blij mee. Zie het zo, nu heb ik een goed excuus om het een en ander te upgraden ;).
Inmiddels heb ik een magere 300km weg getrapt op de bike, en begin steeds fanatieker te worden.
Wat betreft de fiets zelf, hoewel ik een totale leek ben op het gebied van onderdelen begrijp ik dat dit model niet de beste onderdelen bezit. Een extra motiviatie om te gaan sparen dus ;).

Hieronder vinden jullie het verloop vanaf de aankoop, complimenten of positieve kritiek zijn altijd welkom ;).

[SPECS]
  • Cross Country, Marathon, Allround
    Vering Hardtail
    Veerweg voor 100mm
    Framedetails
    7005 aluminium
    Framehoogte 51 CM
    Gewicht ca. 15,2 kg

    Voorvork Suntour XCM-DS-MLO 29, 100 mm, lockout
    Derailleur Shimano Alivio 24-speed
    Voorderailleur Shimano Altus
    Shifters Shimano
    Crankstel Shimano FC-M311, 42/32/22T
    Cassette Shimano, 11-34T
    Remmen Tektro Novela mechanical disc , 180/160 mm - Shimano M615's
    Stuur STYX aluminium
    Stuurpen STYX aluminium
    Zadelpen STYX aluminium
    Zadel Selle Royal Seta, STYX design - Charge Spoon
    Naven Joy Tech
    Velgen STYX, DDM-2 disc
    Wielmaat 29ér
    Banden CST C-1563, 29 x 2.25 - Schwalbe Big Apple 2.35 Performance
    Pedalen Wellgo - Shimano PD-M520
    Grips STYX - Esi Chunky


    Upgraded
    Wishlist
[FOTO'S]

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Strava/Runkeeper Stats:
Strava Activiteiten
RunKeeper Profile
RunKeeper Laatste Activiteit



[To Do's / Upgrades's]:

Verlichtings set (BLS-76)
Fietsbroek met zeem (Rose Design III)
Fietscomputer (Sigma 12.12 STS)
Bidonhouder+Bidon (Bidonhouder / Bidon) ✔
Comfortabeler Zadel (Charge Spoon) ✔
Setje MTB kleding+Handschoenen (folder) ✔
Pomp met drukmeter (folder)✔
MTB Helm (folder)✔
Zwarte handvaten (Esi Chunky's)✔
Wegbanden (Schwalbe Big Apple's)✔
Remmen - Shimano M615's
SPD Pedalen+Schoenen (Shimano PD-M520 MTB)
En meer...



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATES:

Update 1 / 04-08-13:
Afgelopen zaterdag verlichting gekocht (click!) voor op de fiets, aangezien ik naar mijn werk zou fietsen en in het donker terug zou moeten is dit natuurlijk
Heb me een mooi (doch goedkoop) setje gehaald bij de lbs. De koplamp geeft een goed helder licht waardoor ik goed zichtbaar ben en verlicht de weg genoeg
om op donkere landwegen wat te kunnen zien.

Update 2 / 06-08-13:
Even een kleine update.
Zojuist mezelf een broekje besteld bij rose.nl namelijk de ROSE DESIGN III.
Kleur past mooi bij de fiets, en als ik de broek geen gezicht vind trek ik er wel wat overheen. Dit omdat ik nog zonder zeem rij, en het inrijden
van mijn zadel aardig voel.

Update 3 / 09-08-13:
Broekje is binnen en heb er inmiddels wat Km's mee gefiets. Is wel een groot verschil met voorheen. Een stuk minder last van mijn zadel!
Wat foto's toegevoegd.(Volgens er meer)

Update 4 / 10-08-13:
Omdat ik toch wel wil weten hoe hard ik fiets etc...
Fietscomputer (draadloos)

Update 5 / 22-08-13:
Toch maar even van zadel gewisseld om te kijken of de veel besproken Charge Spoon het beter doet.
Tevens een Bidon+houder gekocht, want man man, wat kan je dorstig worden na wat kilometers...

Update 6 / 24-08-13
Zojuist geslaagd bij de Lidl! De aanbiedingen voor maandag de 26e lagen vanavond al in de winkel ;).
Maar direct 2 shirtjes+jas+handschoenen en een pomp met druk meter meegenomen.
Ik ben weer blij! :) nu alleen nog wat beter weer...

Update 7 / 26-08-13
Ook maar een helm aangeschaft, zonder ga ik simpelweg geen route's op. De kan dat je als leek op je
plaat gaat is zeer reeel, en dan zal ik net get geluk hebben dat er een boomstonk in de weg ligt ;).
Dus ook bij de Lidl maar zo'n afschuwelijke helm gehaald. Vrouwen versieren lukt er niet mee, maar veilig is het wel. Mocht ik het serieus vaker doen haal ik wel een fatsoenlijke helm :-q

Update 8 / 12-09-13
Vandaag de bestelling van NextBikeParts.com ontvangen (Prima shop trouwens, aanrader!).
Ik had hier de Esi Grips besteld en een LizardSkin. Deze maar gelijk op mn bike gezet (met enige moeite..).
Ondanks het sopje heb ik toch echt wat mannenkracht op die grips moeten zetten om ze erin te krijgen.
En die plugs...ai ai ai, zere handen, maar ze zitten erop! En man man, die grips zijn 10x beter dan wat erop zat!

Update 9 / 13-09-13
Omdat ik meer over asfalt fiets dan over dirt heb ik besloten om toch maar wegbanden te monteren.
Het zijn de Schwalbe Big Apple's geworden in 2.35 maat.

Update 10 / 26-09-13
Schoentjes en padalen ook binnen. Moet zeggen, scheelt wel ivm normale flat pedals.
Met de zelfde inspanning rij ik gemiddeld 3/4kmph sneller. Mooi meegenomen dus.
De schoenen zitten prima overgens. Heb ze niet gepast maar direct een maatje groter besteld online.
Heb ze ook gelijk maar even 25km geprobeert.

Mvg, Robbert
Laatst gewijzigd door MTBnoob op di 15 oktober 2013, 13:57, 23 keer totaal gewijzigd.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

zou als volgende aanschaf maar eens een helm gaan kopen
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
SevenMountains
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 09:44

En misschien wat onderhoudsmiddelen voor je draaiende delen.
Biking.. a word with a lot of directions
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Ik heb momenteel al wel wat reiniging middelen voor de ketting gehaald. Maar de helm is de volgende stap inderdaad.
Zonder helm waag ik me ook nog niet op routes ;-)
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Een vriend van mij heeft dezelfde bike van vorig jaar, iets andere kleuren. Die doet niet de heftigste routes maar heeft er nooit wat mee. Toch heb jij bij Bulls voor een paar honderd euro meer de supreme gehad. Die is al stukken beter afgemonteerd. Wel vond ik de bike ontzettend zwaar.
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Nounou heren.. iets vrolijker mag best hoor :roll: TS is trots op z'n mtb en neemt de moeite dit aan ons mede te delen. En dan gaan wij vervolgens lekker mierenn**ken over elk dingetje wat ontbreekt of beter kan. Als de TS een beter afgemonteerde bike had kunnen kopen had hij dat vast gedaan.

Om maar even af te trappen dan. Gefeliciteerd met de aankoop Robbert! Een leuke beginnersbike met voldoende ruimte voor upgrades. Inderdaad wel even een helmpie kopen voordat je het bos in gaat en dat gaat het helemaal goedkomen.
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Het Jelle,

Bedankt voor je positieve bericht. En natuurlijk kan het altijd beter, alleen was het budget er destijds niet voor...Dan houd het snel op ;-).
Heb net bij de Lidl de laatste helm kunnen scoren. Hij verdient geen schoonheidsprijs maar als ik echt serieus verder wil met mountainbiken koop ik wel kwaliteits spul. Eerst maar eens kijken hoe of wat en wat centjes sparen :).
Binnenkort maar eens naar Rhoon of bergschenhoek kijken hoe dat bevalt.
Nu alleen nog een buddy in de buurt zoeken.
Laatst gewijzigd door MTBnoob op za 31 augustus 2013, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Was echt niet mijn bedoeling hoor! Vind het een knap fietsje.. Mocht het zo over zijn gekomen MTBnoob dan mijn excuses.

Succes met deze geweldige hobby!
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Geen probleem Zene. No hard feelings haha ;-).
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

Hallo Robbert,

Leuk dat je voor deze hobby hebt gekozen :-q Ik ben er zelf ook mee begonnen in de winter vorig jaar en het is verslavend... :lol:

Mooie bike, misschien geen topafmontage maar om te beginnen echt niet verkeerd hoor. En als je de smaak te pakken hebt kan je altijd upgraden of een andere bike kopen. Ik heb zelf inmiddels m'n tweede bike gekocht (eerste ingeruild) omdat ik wel overtuigd ben dat de hobby mij wel heeft 'gepakt', dus pas maar op... voor je 't weet wil je meer en wordt t letterlijk een dure hobby :lol:

Mag ik vragen wat voor framemaat je hebt gekocht en wat je lengte is?

P.s. als je toch naar de Lidl gaat/bent geweest, geen interesse in een lange broek? Of misschien de arm/been-stukken? Het kost er nu werkelijk geen fluit :D.
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
flatlander
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 6 november 2003, 19:53
Mijn mountainbike: Mondraker foxy XR

Gefeliciteerd met je aankoop Robert.
Zo te horen ben je al aardig enthousiast.
Mocht je een keer in Bergschenhoek verzeild raken, mag je best PM-en.
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

@ Fries!, ik ben zelf 1.79 met een bbl van 83cm. Frame maatje is 51cm(20" inch).
En als deze hobby me bevalt ben ik bang dat ik binnen het jaar een andere fiets heb ;) (en een frame maatje kleiner..).

@Flatlander, Bedankt! Zojuist weer even met een bak tegenwind naar het werk gefiets (16km in 50min) en ben bekaf haha. Ik zal proberen mijn conditie wat meer op pijl te krijgen voor ik je een pb stuur ;). Maarja, wat verwacht je na 10jaar roken en niet sporten..(ja ik rook nog steeds, en ja het is dom haha).
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Update 7 / 26-08-13
Ook maar een helm aangeschaft, zonder ga ik simpelweg geen route's op. De kans dat je als leek op je
plaat gaat is zeer reeel, en dan zal ik net get geluk hebben dat er een boomstonk in de weg ligt ;).
Dus ook bij de Lidl maar zo'n afschuwelijke helm gehaald. Vrouwen versieren lukt er niet mee, maar veilig is het wel. Mocht ik het serieus vaker doen haal ik wel een fatsoenlijke helm :-q

Afbeelding
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Helm maakt toch niet uit! Heeft maar 1 functie.

Maat is misschien wat aan grote kant voor je? Ik weet niet hoe lang de stuurpen is? Anders kan je daar nog wat mee spelen.
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Zo'n vermoeden had ik ook namelijk...De lengte van de stuurpen weet ik zo 1,2,3 niet, die zal ik eens nameten.
Ik heb echter geen last van rug of schouders etc gelukkig.
Plaats reactie