Cube Acid 29er 2013

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Vincent_van_deVendel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 juli 2013, 06:45
Mijn mountainbike: Cube Acid 29er 2013

Hey,

Ik heb mezelf laatst al voorgesteld, maar nog even in het kort:
Ik ben Vincent, 22 jaar (bijna 23) en mountainbike sinds een jaar met vrienden.
Ik fietste altijd op de fiets van mijn vader maar aangezien dat niet de goede maat was kreeg ik na 1,5 uur last van mn handen en rug.
aangezien we gemiddeld tochten van 3 uur maken is dat niet prettig.

Dus besloten een eigen fiets te kopen.
Wilde graag een Specialized Epic, een 2e hands welteverstaan :wink:
Met een budget van rond de 800 euro was er wel het een en ander te vinden.
Ik heb hier toen om advies gevraagd en uiteindelijk kwam er iets heel anders uit :D
Aangezien ik voor 150 euro meer een nieuwe 29er had, leek me dat een beter idee.
Vooral omdat de fiets na aanleiding van een uitgebreide meting precies aan jou wordt aangepast.

Alhier mijn schoonheid! (Klik voor vergroting)

Totaal plaatje
Afbeelding

Totaal plaatje
Afbeelding

Rockshox XC32
Afbeelding

Garmin Edge 200
Afbeelding

Kwaliteitje
Afbeelding

Schwalbe Smart Sam's Heb inmiddels Racing Ralph achter en Nobby Nic voor.
Afbeelding

1 bidonhouder voor de korte tochtjes gedemonteerd/ CNC Micro pomp
Afbeelding

Camelbak Blowfish voor de langere tochten
Afbeelding

Zitje
Afbeelding

Heb er laatst ook 180mm schijven opgezet en kool-stop blokken.

Ben erg tevreden met de fiets en ik fiets meer dan ooit tevoren.
Blijkbaar is mijn enthousiasme aanstekelijk want ook mijn vrouw heeft afgelopen dinsdag (06-08) een nieuwe fiets aangeschaft.
Hij komt woensdag binnen dus kan niet wachten om samen te rijden.
Ze heeft de Cube Acces WLS Race 29er gekocht.
Omdat hij nog niet binnen is doe ik stiekem toch een linkje naar de website van CUBE :oops:

Mijn fiets is geen topfiets qua afmontage maar ik kan goed meekomen met de rest dus ik red me er prima mee :D
Ik wil in de toekomst nog wel wat dingen aanpassen aan de fiets qua remmen en wellicht XT voor, maar dat komt wel als dit setje versleten is.


Greetz,

Vincent
Laatst gewijzigd door Vincent_van_deVendel op za 9 november 2013, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

En hele mooie bike waar je veel plezier aan gaat hebben. Ook leuk dat je je vriendin enthousiast hebt gekregen.

Wanneer je aan het upgraden slaat zou ik eerst je banden doen, en wellicht als je van plan bent zonder klikpedalen te rijden (net als mij) een paar serieuze flatpedalen. De voor derrie ga je sowieso niks van merken & de remmen is al gauw duurder. Of kom je tekort aan je remmen nu?
Gebruikersavatar
Vincent_van_deVendel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 juli 2013, 06:45
Mijn mountainbike: Cube Acid 29er 2013

Hey,

Wat zou er verbeterd kunnen worden aan de banden? In welk opzicht zou ik daarmee wat vooruit gaan?
Maakt het veel verschil met flatpedalen? Degene die ik op internet zie lijken een vrij kleine oppervlakte te hebben.

Qua remmen kom ik niet perse tekort maar zou voor wel een iets grotere schijf willen, 180 ipv 160.
En dan icm betere remblokken.
Ik kan nu bijvoorbeeld geen stoppie maken, dit heeft natuurlijk ook met de grote wielen te maken.
En als ik nu op asfalt vol de voorrem inknijp kan ik het wiel niet blokkeren.
Vriend van me rijdt met sinter blokken. Dat remt wel erg goed.
Ik lees hier en daar ook over organic blokken, wat is het verschil tussen die 2?

Greetz,
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

organic blokken remmen beter(vind ik) en eten je schijf langzamer op. sintered blokken gaan langer mee.

maar je moet met elke rem en blokken toch wel je voorwiel kunnen blokkeren. als dat niet lukt werkt een grotere schijf eigenlijk altijd wel. heb je je huidige remmen wel goed ingeremt?
Gebruikersavatar
Vincent_van_deVendel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 juli 2013, 06:45
Mijn mountainbike: Cube Acid 29er 2013

Het inremmen is bij aankoop gedaan door de fietswinkel.
Ik ken degene goed die mijn fiets heeft afgeleverd en hij heeft me gezegd dat ze het innremmen heel serieus nemen.
Ik heb natuurlijk maar 160 voor, die wil ik wel groter.
In het bos is het geen probleem om hem te blokkeren, maar daar doe ik het liever niet ;)

"organic blokken remmen beter(vind ik) en eten je schijf langzamer op. sintered blokken gaan langer mee."

Eten organic blokken je schijf langzamer op vergeleken met sintered blokken, standaard blokken of allebei?
Dus:
Beter remmen met organic maar slijten sneller (beter voor je schijven dan sintered)
Sintered remt iets minder maar gaan langer mee.

Greetz,
richardvdvaart
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 augustus 2009, 18:03
Mijn mountainbike: cannondale F29
Contacteer:

Zo altijd organic nemen ook stilller
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Wat kort door de bocht Richard ;) ik rij immer met gesinterde blokken en die voldoen prima in de nl bossen, omdat t hier in de regio erg natte bossen zijn, is t een moetje tenzij in om de 3/4 weken nieuwe organische blokken zou willen monteren ;) .. Niet dus :) Id is de remkracht iets minder dan bij organische blokken en piepen ze wellicht in de regen. Maar na ruim 7 jaar in de natte Brabantse bossen te hebben rondgescheurd ( 6000 km pj ) heb ik ruime ervaring met blokken slijtage, en schijven heb ik nog nooit versleten..

In de bergen is t andere koek, daar zou ik ook voor de organische gaan, schijven hebben daar ook meer t leiden.

Mbt de banden, dat is voor de minste centen de beste update van je fiets :) kies een lichte band en denk eens na over tubeless .. Elke gram die je bespaart op de banden merk je ( velgen update is nog beter, maar duur.. )
En t profiel is erg bepalend voor t vertrouwen wat je opbouwt in t terrein, en de rolweerstand.
Een lichte racing Ralph ( evo ) is prima, wil je een wat stevigere band die ook licht is kun je net als ik de maxxis IKON 2.2 3c Exc. Exo eens proberen, net t beste getest in bike magazine en is naast licht ook heerlijk licht rijden. ( werkt prima tubeless ;) ). T verschil is giga groot tov de goedkopen standaard bandjes die er nu bij je onderliggen ..

Mooie bike overigens strakke kleurstelling !!

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

Vincent_van_deVendel schreef:Hey,

Wat zou er verbeterd kunnen worden aan de banden? In welk opzicht zou ik daarmee wat vooruit gaan?
Maakt het veel verschil met flatpedalen? Degene die ik op internet zie lijken een vrij kleine oppervlakte te hebben.

Qua remmen kom ik niet perse tekort maar zou voor wel een iets grotere schijf willen, 180 ipv 160.
En dan icm betere remblokken.
Ik kan nu bijvoorbeeld geen stoppie maken, dit heeft natuurlijk ook met de grote wielen te maken.
En als ik nu op asfalt vol de voorrem inknijp kan ik het wiel niet blokkeren.
Vriend van me rijdt met sinter blokken. Dat remt wel erg goed.
Ik lees hier en daar ook over organic blokken, wat is het verschil tussen die 2?

Greetz,
Kun je het achterwiel niet blokkeren als je vol knijpt, of ging het over het voorwiel? Dan is er iets mis met de remmen. Misschien vettigheid op de schijf o.i.d. Ook met een 160mm moet je een stoppie kunnen maken, daar gaat een 180 geen verandering in brengen. Enkel het dooseerbaarheid van de rem gaat omhoog.

Ik rij zelf met een 203mm schijf, maar als ik een 160mm monteer kan ik bijna net zo hard een stoppie maken ( Getest )
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Gebruikersavatar
Vincent_van_deVendel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 juli 2013, 06:45
Mijn mountainbike: Cube Acid 29er 2013

@cluc: als ik deze blokken op heb ga ik over op gesinterde blokken.
En voor mijn verjaardag vraag ik Racing Ralph.
Daar zijn ook nog verschillende varianten van toch?
ik vind de kleuren ook vet. En ze passen ook nog eens bij mijn outfit. Dus kwam mooi uit.

@ marsjee: het gaat over de voorremmen idd. ik merk wel dat het sinds de laatste paar keer fietsen beter gaat. Misschien waren ze toch niet 100% ingeremd bij de fietswinkel.

Greetz,
JurgenXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 september 2013, 14:08
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 2013

hallo Vincent
welk frame maat heeft u? ik heb de zelfde lichaam lengtes als u.
ik sta op het punt om deze fiets ook aan schaffen
Gebruikersavatar
Vincent_van_deVendel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 juli 2013, 06:45
Mijn mountainbike: Cube Acid 29er 2013

Hey,

Zeg maar je hoor :D
De framemaat is 21".
Ik kon me bij de fietsenzaak laten opmeten.
Dan bepalen hun welke maat het meest geschikt is.

Hoe dan ook, je krijgt geen spijt van deze fiets :D
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Hoe zit je nu op langere afstanden?
Ik ben 1.90m met Binnenbeen van 88cm en ik tuf op mijn 26inch rond op een 19.5"
Mijn 29er is een 'L' - op advies en daar moet ik nog langer dan 1 uur op fietsen. (komt woensdag pas in mijn schuur, foto topic zal volgen)

Ik vind het verschil 'groot'...
JurgenXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 september 2013, 14:08
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 2013

de afmetingen zijn volgens mij verschillend per merk fiets
ik ben 1,88m en heb een binnenbeen van 92cm heb vanmiddag opgemeten en testjes gedaan op het internet kwam een 21 tot 22 inch frame uit, en heb laatst een rondje gefietst op een cube attention 21inch frame zit perfect
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Het is dan veilig aan te nemen dat binnenbeen toch wel leidend is, gezien die van mij 4cm korter is dan die van jullie en 1,5 inch kleiner frame heb. Of ik vind een kleiner frame gewoon prettiger ;)
Hoelang is je schouder tot arm gestrekt (middenhands)? Mijne zit op 63, ik neem aan bij jullie ook wat langer?
Romp zit op 70cm.

Achja, gewoon fietsen waar je lekker op fietst, nietwaar? Het viel me gewoon op. Vandaar ook mijn vraag mbt een langere tocht.
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

Aron B schreef: Achja, gewoon fietsen waar je lekker op fietst, nietwaar?
Zonder meer waar. Meten is 1 ding, maar 'zitten' is minstens zo belangrijk en dat kan niemand voor jou bepalen.
Wat ik zelf wel als lastig ervaar is dat je een (niet) lekkere zit vaak pas na een tijd merkt en vaak niet binnen de tien minuten testrit bij de LBS.
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
Plaats reactie