Ervaringen met Garmin Edge 500

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Met RTWtool of WInGDB3 zijn er goede koersen met koersaanwijzingen te maken en filteren, maar dan wel uit de (web) programma's een track kiezen en die MapSource/BaseCamp optioneel te bekijken en daarna naar een koers laten converteren en direct in de Edge toestellen te zetten.

Dit werkt zeer goed voor Edges.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hallo,

Dit weekend voor het eerst de 500 meegenomen op de mountainbike in het Pfälzerwald. Helaas zonder de routes van te voren in te laden (dus geen aanwijzingen gebruikt) en ook de resultaten van de tochten nog niet geanalyseerd. Eerste bevindingen:

- Snelheid gemeten met GPS fluctueert behoorlijk; dit geldt niet alleen onder bladeren, maar ook in het algemeen;
- Stijgingspercentage wordt niet meer weergegeven als de daadwerkelijke snelheid on de 7 km/u komt. De hoogtemeters tellen dan wel mooi door. Dit betekent dat je dus doodleuk "0%" in je scherm ziet staan, terwijl je amper nog fietsend naar boven komt! Zonde... Ben benieuwd of ik bij de analyse wél deze percentages boven water krijg;
- De batterij/ accu ging uiteindelijk meer dan 20 uur mee, top!

Ben ik er blij mee? Mja. Issie geschikt voor MTB? Ben ik nog niet zo van overtuigd eerlijk gezegd...

Groet,
William
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Gebruik je hem in combinatie met een snelheidsmeter?
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Op de racefiets wel, dan natuurlijk helemaal geen klagen. Verwacht je dat mét snelheidssensor het phenomeen "geen hellingspercentage bij lage snelheid" opgelost is?
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

Wizz schreef:Hallo,

Dit weekend voor het eerst de 500 meegenomen op de mountainbike in het Pfälzerwald. Helaas zonder de routes van te voren in te laden (dus geen aanwijzingen gebruikt) en ook de resultaten van de tochten nog niet geanalyseerd. Eerste bevindingen:

- Snelheid gemeten met GPS fluctueert behoorlijk; dit geldt niet alleen onder bladeren, maar ook in het algemeen;
- Stijgingspercentage wordt niet meer weergegeven als de daadwerkelijke snelheid on de 7 km/u komt. De hoogtemeters tellen dan wel mooi door. Dit betekent dat je dus doodleuk "0%" in je scherm ziet staan, terwijl je amper nog fietsend naar boven komt! Zonde... Ben benieuwd of ik bij de analyse wél deze percentages boven water krijg;
- De batterij/ accu ging uiteindelijk meer dan 20 uur mee, top!

Ben ik er blij mee? Mja. Issie geschikt voor MTB? Ben ik nog niet zo van overtuigd eerlijk gezegd...

Groet,
William

Misschien een open deur. Maar heb je ge-upgrade naar de laatste versie (3.20)?

Ik zelf zie nog weinig terechtkomen van de automatische lap bepaling. Daar moet ik nog ff mee experimenteren. Maar op de fiets vind ik eigenlijk alleen de tijd, snelheid en hartslag interessant. De rest check ik wel via Strava/Garmin Connect/Endomondo (ben nog niet uit over welke ik het fijnste vind). Heb nog niet zoveel ervaring om naar mijn teller te kijken en daar wat nuttigs mee te doen of van te vinden.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Jazeker, de upgrade heb ik uitgevoerd.

Met Garmin Connect kan ik helaas niet de genomen hellingen (in %) terugvinden. Kan dat met Strava of Endomondo wel?

Groet,
William
SaberOne
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 15:30
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 2012

Wizz schreef:Jazeker, de upgrade heb ik uitgevoerd.

Met Garmin Connect kan ik helaas niet de genomen hellingen (in %) terugvinden. Kan dat met Strava of Endomondo wel?

Groet,
William

Is dit wat je zoekt. Percentages zie je door over de grafiek te hooveren. http://www.strava.com/activities/68645202" onclick="window.open(this.href);return false;

By the way dit is wel interessant : https://forums.garmin.com/showthread.ph ... -with-2-50" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus wat nu betrouwbaar is?
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Yep! Toch maar eens proberen met Strava dan :-). Thanks!
Uutgrunn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 augustus 2013, 21:42
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Even terugkomend op het maken van routes en ze vervolgens op de Edge 500 zetten, ik gebruik de site bikeroutetoaster.com om mijn routes te maken. Hier kan je verschillende kaarten gebruiken zoals streetmap en ook knooppunten kaarten met daarop o.a. ook mtb routes. Ik vind de site ideaal. Verder ondersteund de site tevens de Garmin Communicator zodat je makkelijk de routes op de Edge kunt zetten. Ook kan je bij knooppunten het zo instellen dat hij aangeeft wanneer je moet afslaan. Op de weg werkt het ideaal, maar heb nog geen ervaring of het offroad of bij bospaden werkt.
Er gaat niets boven......
dputje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: do 15 april 2010, 21:24
Mijn mountainbike: scott scale 29er rc

even een vraag tussen door,misschien kan iemand mij een tip geven
ik heb ook een 500
is het mogelijk tijdens de routebegeleiding,ook de snelheid en hartslag te zien,in te stellen
ik zie alleen afstand tot einde en de tijd
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

hoe upgrade je die 500?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Via garmin communicator plugin, staat allemaal op de website van garmin zelf....
Uutgrunn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 augustus 2013, 21:42
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

dputje schreef:even een vraag tussen door,misschien kan iemand mij een tip geven
ik heb ook een 500
is het mogelijk tijdens de routebegeleiding,ook de snelheid en hartslag te zien,in te stellen
ik zie alleen afstand tot einde en de tijd
Heel kort door de bocht: nee dat is niet mogelijk. Je moet dus blijven scrollen tot je weer bij je normale schermen komt
Er gaat niets boven......
wolff
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 10 september 2013, 15:26
Mijn mountainbike: Edelsten

Heb sinds kort het probleem dat de Edge 500 mijn snelheid niet via de Cadans/Snelheid sensor, maar alleen via de GPS weer geeft.
De cadans geeft hij wel gewoon weer, en heb ook al een andere sensor geprobeerd, heb er namelijk 2.
Heb de laatste firmware op mijn edge staan, en de sensor wordt ook gevonden.
De batterij van de sensor al vervangen, de spaakmagneet vervangen, maar niks helpt.
Heb gisteren een harde rest gedaan, en toen deed hij het heel even... lijkt wel of hij ergens een setting vasthoud, van oud device ofzo...

Iemand hier ervaring mee?
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Gisteren had ik zonder snelheidssensor weer ruim 10% te weinig afstand tijdens een toertocht.
Zou een garmin 810 nauwkeuriger meten via gps dan een 500 ?
Plaats reactie