Bijzondere voorvork van Lauf Forks
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
revolutionair of niet?
http://www.bikerumor.com/2013/07/11/lau ... sion-fork/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pro Biker
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
- Contacteer:
Zeker een bijzondere verende vork , reageert zo te zien subliem op kleine hobbels , carbon platen die er tussen steken ?????
Grtz; mtbfool
Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Inderdaad een schoonheid is het niet, maar daar kan verandering in komen.
Wat ik me echter afvraag is hoe sterk is zo'n vork op langere termijn, omdat er veel krachten ontstaan op zeer kleine oppervlakken.
Namelijk de aanhechtingspunten van de veerbladen.
Plus dat je geen lock-out hebt en kun je het veergedrag niet aanpassen.
Wel leuk om een oeroud concept op deze manier weer op te pakken.
Lichter is zo'n vork zeer zeker, maar dat is deze ook.
http://www.german-a.de/en/kilo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik me echter afvraag is hoe sterk is zo'n vork op langere termijn, omdat er veel krachten ontstaan op zeer kleine oppervlakken.
Namelijk de aanhechtingspunten van de veerbladen.
Plus dat je geen lock-out hebt en kun je het veergedrag niet aanpassen.
Wel leuk om een oeroud concept op deze manier weer op te pakken.
Lichter is zo'n vork zeer zeker, maar dat is deze ook.
http://www.german-a.de/en/kilo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Clawhammer
- Mtb fanaat
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
- Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS
Weinig onderhoud vanwege de bladveren is dan wel weer handig. Eigenlijk dus star fietsen met meer comfort. Hmmm Misschien iets voor een volgend project...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 368
- Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
- Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er
Heel apart.
"Loop wheels" vond ik er ook wel bijzonder uitzien maar daar hoor je ook weinig meer over...
Het zal toch erg lastig zijn voor zo'n afwijkend systeem om een plek op de markt te veroveren.
"Loop wheels" vond ik er ook wel bijzonder uitzien maar daar hoor je ook weinig meer over...
Het zal toch erg lastig zijn voor zo'n afwijkend systeem om een plek op de markt te veroveren.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Het is qua techniek weer terug naar de elastomeer.
Wel lekker licht, maar geen instelling mogelijk.
Wel lekker licht, maar geen instelling mogelijk.
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Elastomeren hebben wel enigzins een zelfdempend effect (itt tot bijvoorbeeld een staalveer), ik weet niet hoe dat bij die carbon bladveren werkt?
En echt, iets principieel nieuws onder de zon qua veringsconcept zie je vrijwel nooit. Verdiep je maar eens wat in oude motoren en fietsen (pré 1920 zeg maar). Het is allemaal al eerder bedacht, maar vaak ontbraken de juiste materialen en/of technieken om het goed werkend te krijgen.
Bladvering op tweewielers is ook al heel lang geleden toegepast.
Maar je zou dit systeem natuurlijk ook van een demper kunnen voorzien, waardoor langere veerwegen in principe ook mogelijk worden.
En echt, iets principieel nieuws onder de zon qua veringsconcept zie je vrijwel nooit. Verdiep je maar eens wat in oude motoren en fietsen (pré 1920 zeg maar). Het is allemaal al eerder bedacht, maar vaak ontbraken de juiste materialen en/of technieken om het goed werkend te krijgen.
Bladvering op tweewielers is ook al heel lang geleden toegepast.
Maar je zou dit systeem natuurlijk ook van een demper kunnen voorzien, waardoor langere veerwegen in principe ook mogelijk worden.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Het kan misschien liggen aan het bewegen van de camera, maar er lijkt toch wel flink wat flex (voor-achterwaarts) in die vork te zitten? (beide filmpjes, maar vooral te zien in de 2e tijdens de slowmotion: tijdens het neerkomen na de drop en het stukje er na)
Lekker vies is niet bah...
- Luc151
- Pro Biker
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
- Mijn mountainbike: onbelangrijk
revolutionair of niet? mwaa, bladveren zijn al zo oud als de weg naar rome. en je hebt alleen vering geen demping. bovendien hebben bladveren, willen ze goed functioneren een onderlinge afstand (ruimte) nodig.
tijdens het inveren wordt die onderlinge afstand kleiner. wanneer je er modder tussen krijgt loopt de veerconstructie "vast" en funtioneerd de boel aanzienlijk minder.
maar misschien heft de ontwerper daar al aan gedacht, ik vond de afstand tussen de bladen wel erg groot.
tijdens het inveren wordt die onderlinge afstand kleiner. wanneer je er modder tussen krijgt loopt de veerconstructie "vast" en funtioneerd de boel aanzienlijk minder.
maar misschien heft de ontwerper daar al aan gedacht, ik vond de afstand tussen de bladen wel erg groot.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Volgens mij ziet iedereen dit als een volwaardige verende voorvork terwijl ik het idee heb dat ze het meer bedoelen als een comfortabeler alternatief voor een starre vork. Dus geen onderhoudsgedoe en ook geen subliem af te stellen veereigenschappen, maar wel een lekker laag gewicht en ongetwijfeld strakke stuureigenschappen.
Ik vindt hem ook niet meteen mooi, maar ben wel gecharmeerd van deze insteek. Bladveren mogen dan niks nieuws zijn, maar op deze manier toegepast is toch best revolutionair.
Ik vindt hem ook niet meteen mooi, maar ben wel gecharmeerd van deze insteek. Bladveren mogen dan niks nieuws zijn, maar op deze manier toegepast is toch best revolutionair.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Lang niet gelaufen.
Er is wederom beweging
Ze schijnen nog te bestaan
http://www.bikerumor.com/2014/08/15/new ... to-action/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is wederom beweging
Ze schijnen nog te bestaan
http://www.bikerumor.com/2014/08/15/new ... to-action/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
- Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20
In het filmpje lijkt het een route waar je niet veel suspension nodig hebt, dus ik vraag mij af of de eerste 3 plaatsen te danken zijn aan de lauf-vork. Misschien rijden die gasten gewoon altijd hard, ook als ze een rigid vork hebben.
Ik blijf het vooralsnog lelijk vinden, maar misschien is het gewoon wennen.
Ook vraag ik mij af wat de instelmogelijkheden zijn, of is het maar 1 stand die altijd goed is, wat dan wel weer bijzonder zou zijn.
De afwezigheid van een lock-out zou ik geen probleem vinden, die gebruik ik nooit.
Ik blijf het vooralsnog lelijk vinden, maar misschien is het gewoon wennen.
Ook vraag ik mij af wat de instelmogelijkheden zijn, of is het maar 1 stand die altijd goed is, wat dan wel weer bijzonder zou zijn.
De afwezigheid van een lock-out zou ik geen probleem vinden, die gebruik ik nooit.
En wat is hier het praktisch nut van?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Ze schijnen wel een flinke pot geld te hebben.
Ze zijn nog steeds de markt aan het verkennen.
Ze zijn nog steeds de markt aan het verkennen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
- Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE
Zag er laatst iemand mee rond rijden, dacht dat het tijdens het NK was in Noorbeek bij Masters 40+. Die man heeft wel meer bijzondere fietsen in ieder geval.
Its better to burn out, than to fade away......
[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]