ervaring van 26'' naar 29''

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Of misschien wel een "gevalletje 26", en inderdaad, bij iedere smaak een fiets!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee hoor :winkie: ... Als je nu al op een Spark 10 rijdt, dan wil je alleen maar nog sneller, schat ik zo in. Dan moet je toch aan de grotere wielen, wil je tenminste winnen aan tractie bergop, in modder, in een strook mul zand, over wortelpaden, etc. Als je dan toch een levendig sturende, snel accelererende fiets wil, lichtgewicht... 27,5"? Tip: de Giant Anthem 650b 2014 tzt eens proefrijden? Andere 650b racefully's met 100mm zijn nog niet aangekondigd. Of de Spark ombouwen tot 650b? Hangt af van de jaargang af of dat past en je moet al een Fox rijden...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Over een paar jaar komt de 650B in een groot assortiment op de markt. Dan verdwijnt de 26" zo ongeveer en blijven de andere twee over.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, of je vindt ze heel misschien nog op enkele wendbare Freeriders, al wordt daar alles ook al 27,5", of als goedkopere instap hardtails in de allerkleinste maatjes?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

aurelius schreef:Nee hoor :winkie: ... Als je nu al op een Spark 10 rijdt, dan wil je alleen maar nog sneller, schat ik zo in. Dan moet je toch aan de grotere wielen, wil je tenminste winnen aan tractie bergop, in modder, in een strook mul zand, over wortelpaden, etc. Als je dan toch een levendig sturende, snel accelererende fiets wil, lichtgewicht... 27,5"? Tip: de Giant Anthem 650b 2014 tzt eens proefrijden? Andere 650b racefully's met 100mm zijn nog niet aangekondigd. Of de Spark ombouwen tot 650b? Hangt af van de jaargang af of dat past en je moet al een Fox rijden...
Tja, mij hoef je niet te overtuigen van grote wielen, maar ja, ik ben 1.90m dus pas overal op. Zit zelf in een racy houding op mijn 29er met een stuurhoogte van een gemiddelde 26er.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

byorka schreef:Over een paar jaar komt de 650B in een groot assortiment op de markt. Dan verdwijnt de 26" zo ongeveer en blijven de andere twee over.
En als iedereen dan overgestapt is moet er weer een nieuwe hype gecreëerd worden, zodat we weer allemaal aan het kopen gaan. Misschien een revival van de 26" tegen die tijd?
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

rubbâhnoppûh gevalletje race fiets ;)

Ik hou met mtb en nu juist van alle ondergronden, de afwisseling geeft is een van de leuke dingen, asfalt daar baal ik altijd van.. Mul hoort er dus bij net als modder en wortels. Natuurlijk rollen strakke paden lekkerder, maar t zou saai worden als t enkel makkelijk ging :) In braband ( waar ik t meeste tijd door breng ;) )is t bosbiken ipv bergbiken :D en dus zijn de voordelen van een 20er hier objectief gezien verreweg t grootst. T gaat n.l. Harder en makkelijker op de bospaden, zowel bij modder mul als dan als ze er strak bijliggen. Ben geen broekkie meer, ook niet op de mtb, ieder zijn ding maar op een paar zeer technische singeltracks na is hier een 29 met afstand de beste keuze.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Hier wordt de plank helaas finaal misgeslagen.
Racefietsen is niet aan mij besteed ,ik gruwel van asfalt nog meer dan van zand.
En een scott spark met een riser is nou niet echt een supersnelle xc bak. Rijd met vrij weinig druk in dempers en banden en vind em heerlijk voor bergritten.
Met veel lucht in de banden en dempers en een flatbar is ie inderdaad snel. Maar daar heb ik em eigenlijk niet voor,dan pak ik de hardtail.
Maar terug naar het onderwerp, wil gewoon niks missen en vandaar mijn testritten en misschien is 29" toch wel wat, maar tot nu toe is het me eigenlijk toch een beetje tegengevallen.
Maar ik ben er nog niet klaar mee, want het is gewoonweg te interessant en volg alle ontwikkelingen die er zijn op mtb gebied
Want grote wielen zijn wel zeer geschikt voor de meeste parkours in NL zeker voor de langere bikers onder ons.
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

Ik heb nu m`n ghost iets meer als maand nu, bijna 500km op teller zitten.
Vindt het heerlijk want ik moet eerst lang afstanden naar de mtb route`s.
42km naar appelscha en diever enzo.
Ik had hier voor een 26 giant maar vindt 29 toch beter voor de lang ritten over asfalt naar de route toe.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

rubbâhnoppûh schreef:Hier wordt de plank helaas finaal misgeslagen.
Racefietsen is niet aan mij besteed ,ik gruwel van asfalt nog meer dan van zand.
En een scott spark met een riser is nou niet echt een supersnelle xc bak. Rijd met vrij weinig druk in dempers en banden en vind em heerlijk voor bergritten.
Met veel lucht in de banden en dempers en een flatbar is ie inderdaad snel. Maar daar heb ik em eigenlijk niet voor,dan pak ik de hardtail.
Maar terug naar het onderwerp, wil gewoon niks missen en vandaar mijn testritten en misschien is 29" toch wel wat, maar tot nu toe is het me eigenlijk toch een beetje tegengevallen.
Maar ik ben er nog niet klaar mee, want het is gewoonweg te interessant en volg alle ontwikkelingen die er zijn op mtb gebied
Want grote wielen zijn wel zeer geschikt voor de meeste parkours in NL zeker voor de langere bikers onder ons.

Test eens een Giant Anthem 29 of een Rocky Mountain Element 970. De laatste is het bij mij geworden, maar vond de Giant ook erg prettig rijden. GT scoorde bij mij ook goed in de lijst. Verder nog heel veel modellen getest maar kon daar slecht vriendjes mee worden...
Maar het fietst toch anders dan mijn 26'er. Neem nu wel de 29'er mee op vakantie om in ieder geval volop de tijd te hebben om te wennen aan de grotere wielen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

rubbâhnoppûh schreef: Want grote wielen zijn wel zeer geschikt voor de meeste parkours in NL zeker voor de langere bikers onder ons.
Hoe lang ben je eigenlijk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rubbâhnoppûh
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen

Ik ben 180 cm lang en 75 kg
En ik zou dolgraag een keertje op een rocky mountain zitten want die vind ik nl heel cool, maar heb de kans nog niet gehad en lijkt mij een hele goede fiets.
Heb wel op een xtc 29" gezeten maar de bovenbuis in maat m is meestal te lang voor mijn ruggetje, vandaar de scott's daar zit ik prima op.Maar een ander merk is ook welkom.
Ga toch eens kijken of ik idd rocky mountain kan besturen, daar hoor ik veel goeds over en is toch weer eens wat anders.
Bedankt voor de reacties heren, zo worden we steeds iets wijzer! :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

rubbâhnoppûh schreef:Ik ben 180 cm lang en 75 kg
En ik zou dolgraag een keertje op een rocky mountain zitten want die vind ik nl heel cool, maar heb de kans nog niet gehad en lijkt mij een hele goede fiets.
Heb wel op een xtc 29" gezeten maar de bovenbuis in maat m is meestal te lang voor mijn ruggetje, vandaar de scott's daar zit ik prima op.Maar een ander merk is ook welkom.
Ga toch eens kijken of ik idd rocky mountain kan besturen, daar hoor ik veel goeds over en is toch weer eens wat anders.
Bedankt voor de reacties heren, zo worden we steeds iets wijzer! :-q
Zelfde smaak, ik vind die Rocky's prachtig! En forumlid Daan Cramer hielp me enorm bij het regelen van een testrit op een 29" Element.
Hier mijn verslagje van die proefrit, als kleine rijder. Als de Element er nou eens in 27,5" kwam, dan wist ik het wel.....

---- "Vandaag een degelijke testrit gehad op een 29" Rocky Mountain Element, een van de mooiste bikes die er zijn. Ik wilde toch nog eens proberen of ik met deze bekend wendbare 29" er uit de voeten kon op moeilijker terrein bergaf. Conclusie, 650b blijft The best of both worlds, als je zo klein bent als ik, 1,68m.
Hier het stukje dat ik elders ook postte:

"Nou, terug van onze proefrit! Daan op zijn prachtige 650b Rocky Mountain Element, ik op de 29" medium.
De Element staat bekend om zijn goede allround XC kwaliteiten, goede levendige stuurgedrag, prima afdaalvermogen. Ik ging voor dat levendige, want alle 29"-ers die ik tot nu toe probeerde bij mijn 1,68m lieten het afweten op steile bochtige singletrails bergaf. Kan deze fiets wat mijn 650b Tomac wel kan?

Fiets: Ongeveer 58cm bo-buis en 11 cm stuurbuis, 68cm stuurtje, minimale rise, prima zit, voorkant niet te hoog, lager makkelijk te realiseren met een omgekeerd pennetje. Afmontage: X9, Crest wielen lekker licht, acceleren prima, setje heb ik nu ook met 650b. Prima demper en, 'helaas' een Recon, die valt in dit terrein uit de toom (niets mis met een Recon op makkelijk vlak Brabants terrein, maar in de Voerstreek heb je echt een goede vork nodig!). Gewicht 12 kg, geen last van gehad bergop, merk je niet.

Testgebied: Voerstreek, 500hm in18km (jawel, waar in Nl vindt je dat ?).

Ervaring:
Heerlijke fiets, 29" rolt en rolt maar, veel tractie bergop, en al is de Recon niet je van het, op het vlakke merk je niet dat de vork minder presteert omdat de grote wielen alsnog alles wegpoetsen voor je gevoel.
Fiets stuurt heel levendig, lekker speels, dat heb ik op een 29"er wel eens minder meegemaakt.

Maar dan, 3 afdalingen over singletrail, waarvan een met diepe regengeulen en losse stenen (de afdaling die 2 jaar geleden in BBC zat waar file ontstond), worteltapijten met kleine drops: de vork liet het 'afweten', slechte controle bergaf waar ik met een Fox 100 RLC 'vlieg' (oneerlijk vergelijk, andere prijsklasse, high end vork). Maar daardoorheen merkte ik ook weer dat gevoel van: wielen waar gaan jullie met mijn 1,68m naartoe? Ze rollen overal door en over, dus ik kom wel beneden, maar dat snelle en nauwkeurige corrigeren van mijn 650b wielen missen ze absoluut. Dat daalt gecontroleerder, stuurt scherper, gaat dus harder, over dit soort afdalingen. De afdaling met grote losliggende keien, geulen: zelfde. En op lage snelheid tussen de keien, ook hetzelfde gevoel.

Conclusie:
De 29" Element is een topfiets. Qua keuze afmontage voor vlak Nl redt je het wel met de Recon, in technisch terrein downhill schiet 'ie tekort. Maar dat zegt niks over de verder heerlijke bike, die vaak nog beter afgemonteerd zal zijn.
Front is laag genoeg (te maken) voor mijn 1,68m. Gevoel van 'grote wielen waar nemen jullie me mee naartoe' bleef, helaas. Dit nadeel weegt voor mij niet op tegen de voordelen van 29" die er tov 650 heus wel zijn.
Met mijn lengte, in het gebied waar ik het meeste rijd, met de eisen die ik stel aan afdaalkwaliteit/stuurscherpte, is 650b nog steeds The best of both worlds.
Ik schat in dat een proefrit op een Niner of BMC aan dit gevoel niets gaat veranderen.

"Daan Cramer en Peerke, dank voor deze mogelijkheid! Topfiets, mooi dat 'íe er is in 26" en 29", en dat 27,5" past. Nou hopen dat Rocky 'm ook kant en klaar als 650b gaat leveren". ----
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

@ aurelius; de nieuwe flux is net uit in 650b/ 27,5"
Voor de paadjes die jij rijdt een perfecte keus :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

aurelius schreef: Als de Element er nou eens in 27,5" kwam, dan wist ik het wel.....


Zoals deze bedoel je :tong

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=96824" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie