Beginnen/techniek/routes: tips? :)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Super, bedankt voor de link! Komende zaterdag is hier een clinic maar die is helaas al vol zie ik. Ga er toch maar een mailtje aan wagen wanneer er weer zoiets is want in de agenda staat nog geen volgende datum.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

moet eerlijk zeggen dat ik toch het meeste heb geleerd van "het zoveel mogelijk" rijden en dan ook verschillende banen. Iedere keer een andere omgeving, andere uitdaging en daar hoort Schoorl zeker bij :D
Nu hebben wij hier in Zuid-Holland ook niet erg veel aan MTB banen, maar ben wel ieder weekend ergens op een baan in Nederland te vinden.
Ik kijk altijd wel van tevoren op de site van MTBroutes om een beetje te lezen watvoor soort parcours het is.
Staat altijd wel nuttige info bij m.b.t. lengte van het parcours, hoogtemeters, en bij de meesten tegenwoordig ook een filmpje.
clourens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 oktober 2008, 11:05
Mijn mountainbike: Specialized Carbon Comp/Marathon 29, Cube LTD Comp, Lapierre Zesty AM, Salsa Beargrease

Inderdaad leer je veel door gewoon te gaan "doen", maar soms is het ook handig om een clinic / workshop / cursus te volgen, aangezien je dan leert van fouten van jezelf en van anderen, andere technieken krijgt uitgelicht en ook soms net even wat meer kan (groepsdruk / prestatiedrang / hoe je het ook wil noemen, maar dan wel positief bedoeld ;-) ).

En als ik je berichten zo lees, dan moet ik ook maar eens een keer op Texel rijden. Ben er wel met de auto geweest (voor het werk) en het is inderdaad schitterend, maar het mountainbike parcours heb ik nog niet gezien daar.
Googem
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 juni 2013, 13:06

Hoi Wendy (en anderen), ik woon in Julianadorp en kom met een groepje wel eens op Texel. Wij vinden het, ondanks dat 'ie wat kort is, een lekkere baan met veel variatie. En... bij Turfveld kun je lekker ff uitblazen :-q
Den Helder is op zich best aardig, maar bestaat uit een aantal losse delen en het geheel is slecht aangegeven. In Wieringerwerf bij het dijkgatbos is ook een route, daar gaan wij zaterdag eens kijken.
Op http://mtb-noordwest9.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;? staan nog een aantal routes in NW nederland; misschien is daar iets voor je bij?
Laatst gewijzigd door Googem op do 13 juni 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Ik probeer nu idd ook zoveel mogelijk te rijden! Wissel op de weg af met in het bos. Ook om meer conditie op te bouwen, want het hele mountainbike pad door het bos achter elkaar vind ik nog wel erg zwaar moet tussendoor nog wel ff stoppen om op adem te komen en een slokje te drinken. Gaat wel al steeds beter! Vandaag 2 keer het eerste stuk gedaan. Vriendin heeft haar eerste salto met de fiets gemaakt, en toen hebben we het eerste rondje nog een keer gedaan.
Net ook wat tips die ik hier op het forum had gelezen geprobeerd, leuk om verschil te merken dat het makkelijker gaat dan.
Had mail terug wat betreft die clinic maar die gaat niet door ivm te weinig aanmeldingen en ze komen ook niet weer dus daardoor, helaas. Was mij ook niet bekend dat er zoiets was dus waarschijnlijk weten mensen er gewoon niet van denk ik.. Want de cursus van de fietsclub hier zat al helemaal vol dus er is volgens mij wel belangstelling voor.

Zeker een keer gaan fietsen hier! Ik heb natuurlijk geen ervaring met andere plekken om te vergelijken, maar volgens mij is het best de moeite waard om hier eens een rondje te gaan.

Haha ja bij het Turfveld gaan wij ook vaak even wat drinken halverwege ons rondje, heerlijk is dat!
Wieringerwerf is op zich ook wel te doen voor ons.
Toch de baas eens lief aankijken of ik anders in het weekend eens de werkbus mee mag haha kunnen daar mooi de fietsen in.

Vriendin had net camera meegenomen, wel leuk een paar 'actiefoto's' haha

Afbeelding

Afbeelding
clourens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 oktober 2008, 11:05
Mijn mountainbike: Specialized Carbon Comp/Marathon 29, Cube LTD Comp, Lapierre Zesty AM, Salsa Beargrease

Na vandaag kan ik beamen dat het inderdaad zeer mooi en lekker fietsen is op Texel. Had al wel ervaring met de racefiets (tig jaren geleden) maar nog geen ervaring met het MTB parcours. En dat is echt wel lekker ;-)

Door de regen van zaterdag was het zand lekker vast, en was de route perfect te fietsen. Wat me opviel is dat het zo rustig is. Bij mijn 3e rondje kwam ik pas een vader met zoon tegen, die netjes aan de kant gingen. Dat is op Schoorl wel anders op een zondag ochtend / middag ! Ik vind de route op Texel ook een beetje lijken op die van Schoorl en kleine stukjes van GeestmerAmbacht. Alhoewel die laatste duidelijk meer modder / blubber heeft.

Ik denk dat ik wel vaker even naar Texel toe ga, want het was lekker vliegen met de 29-er ;-)
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Wat leuk dat je op Texel bent wezen fietsen! Wat evt misschien leuk is om te combineren is vanaf de koog richting de slufter/cocksdorp. Loopt gewoon een fietspad, dus niet offroad, maar wel heel leuk met allemaal heuveltjes en hele mooie omgeving.

Als het wat geregend heeft is het pad idd goed te doen. Als het erg mul is vind ik het nog wel zwaar hoor en ook lastiger. Volgens mij gaat het mountainbike clubje op zondagochtend vroeg fietsen, dus dan is het de rest van de dag idd heel rustig. Zelf vind ik dat wel prettig, vind het naar om iemand in de weg te fietsen omdat ik nog niet zo snel ben.

Heb inmiddels ook een hele fijne korte fietsbroek gekocht :D Dus dat is wel lekker met het mooie weer nu.
Plaats reactie