Beginnen/techniek/routes: tips? :)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Hallo, beginnend mountainbiker meld zich :D
Sinds kort in het bezit van een mountainbike van Cube. Begonnen met fietsen op een oud barrel alleen op de weg, maar kreeg ik steeds last van mn rug (mannenmodel is schijnbaar niet ideaal voor vrouwen :roll: ) en het begon steeds meer te kriebelen om ook offroad te proberen. Paar vrienden die een mountainbike hebben dus dat is ook wel motiverend, de gezelligheid van met een groepje fietsen. Dus een aantal weken geleden naar de fietsenwinkel gegaan en een leenfiets meegekregen. Een 17" van Cube om een paar dagen te proberen. Vriendin heeft een 19" dus die ook geprobeerd om het verschil te voelen en uiteindelijk na advies in de fietsenwinkel een 19" cube daar besteld. Superservice echt heel fijn dat ik zo kan langsrijden als ik wat wil weten of er wat is. Helemaal gelukkig mee! Helmpje aangeschaft voor in het bos en op pad. Zoooo gaaf!! Blij dat ik het heb gedaan. Jammergenoeg maar een 7km mountainbike pad hier in het bos dus fiets evengoed nog veel op de weg ook. Tochtjes van zo'n 30/40km, net leuk rustig opbouwen. Maar nu merk ik toch wel dat ik nog veel te leren heb wat betreft techniek in het bos. Te laat schakelen bij heuveltjes en dan halverwege stilvallen, randjes waar je af moet en mul zand is nog wat spannend af en toe. Al doende leert men, maar een cursus oid lijkt me toch wel erg leuk om wat tips te krijgen hoe bepaalde obstakels aan te pakken. Nu willen we ook graag graag met een groepje eens in een andere omgeving fietsen. Wonen op Texel, omgeving is prachtig, maar met een paar keer per week een rondje fietsen heb je het weleens gezien. Nu kreeg ik bij de fietsenwinkel al de tip om eens naar Schoorl te gaan, dat je daar erg leuk kan fietsen, maar voor nu is dat misschien nog even te gek aangezien we nog aan het opbouwen zijn. Heeft iemand misschien tips voor een leuke route/omgeving om te gaan fietsen voor een groepje beginnende mountainbikers? Vertrek vanaf Den Helder dus en moet net leuk zijn voor een dagje heen en weer met ergens een pauze. Vinden het prima om op de weg te fietsen ook dan, maar als we wat stukjes offroad mee kunnen pakken zou natuurlijk helemaal te gek zijn.
Dan nog een vraagje over fietskleding. Ik heb nu een capri van Shimano, zit super. Alleen voor de zomer wil ik er nog een korte broek bij. Punt is dat ik flinke bovenbenen heb. En tot nu toe heb ik bij alle korte broeken dat die band bij de benen zo strak zit, voelt niet prettig. Meer dames met dat probleem en tips voor een merk of model?

Mijn fiets :D
Afbeelding

Afbeelding
Ploppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:17

Qua route; Schoorl is the best, zeker in in Noord Holland, maar voor beginners idd wel wat zwaar (vooral in de zomermaanden, met het mulle zand).
Ik hoorde toevallig vandaag dat er sinds kort ook een leuke technische route in Zandvoort bestaat, van pakweg 5 km. Ligt naast het formule 3 circuit


Ikzelf vind de route bij de lage vuursche (bij de Utrechtse heuvelrug) ook zeer de moeite waard (10 km). En zeker geschikt voor beginners, vanwege relatief weinig hoogteverschillen. En je kan er lekker doorracen..echt een route waar je lekker tempo kan draaien. Veel door het bos.
Is wel weer een stukkie rijden vanuit Texel/Den Helder, ik zou dan de trein pakken. Fietskaartje is volgens mij 6 euro per dag.

http://www.mtbroutes.nl/route/606/LageVuursche" onclick="window.open(this.href);return false;
Reny
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:15

Ik heb ook lekkere bovenbenen ;-) bij mij zit een agu lekker (wel een ouder model) en de dameswielrenbroek van de lidl. Ik heb ook een korte van de Perry (het huismerk?) maar die zit idd te strak.

In Den Helder zit volgens mij ook een route maar ik zou idd de trein pakken naar Alkmaar (met fietskaartje) en dan Schoorl doen. Ik ben ook een superbeginner en alleen die nok is enorm afzien (naar boven is het ploeteren en naar beneden is daar euhh lastig als beginner). Verder als je toch in de buurt van Alkmaar bent kun je ook naar Geesterambacht, ligt tussen Warmehuizen/koedijk en Alkmaar in. Je kunt dan warm fietsen vanaf Schagen of vanaf Alkmaar (of Alkmaar Noord)
nadine35
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: di 2 april 2013, 12:34

Mooie fiets!

Ik kom zelf uit Amersfoort. Lage Vuursche, wat Ploppie noemde, is hier in de buurt en leuk maar wellicht wat te ver voor je. Ik ben zelf ook beginner en heb begrepen dat ook als beginner in Nederland in principe alles te doen is. Als je maar je eigen tempo blijft rijden en je niet laat opjagen en je eigen grenzen in de gaten houd.

Ik heb nog even in mijn MTB route boekje (ANWB) gekeken maar in Noord-Holland staat eigenlijk alleen Schoorl erin. Wellicht is Lelystad (31km) nog een optie? Krijgt een score 2 uit 4 wat betreft moeilijkheid, dus heel goed te doen.
Groentje wat betreft biken
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Goeie tip om de trein te pakken ergens heen! Had ik totaal niet aan gedacht. Dat bied natuurlijk alweer een stuk meer mogelijkheden dan :)

Hier bij de sportwinkel verkopen ze Agu, maar die heb ik niet eens geprobeerd, vriendin heeft normaal 2 broekmaten kleiner dan ik en moest daarvan al de xl hebben, dus daar ga ik me niet in proberen te hijsen :P Hier is ook niet heel veel keus helaas. De capri die ik heb heb ik via internet besteld. Moet toch eens op zoek naar een grote sportwinkel waar ik gewoon eens wat verschillende broeken kan passen. In Den Helder bij de Intersport hingen ook maar 2 modellen.

Laten opjagen doe ik niet, wil niet over mn eigen kunnen heen gaan. Maar zou wel graag een cursus of les oid doen om wat beter technieken onder de knie te krijgen.

Bedankt voor de tips! Ga eens wat info over die plekken opzoeken en kijken waar we binnenkort eens met een groepje heen kunnen gaan. Lijkt me ontzettend leuk weer even een andere omgeving :)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wendyy schreef:Laten opjagen doe ik niet, wil niet over mn eigen kunnen heen gaan. Maar zou wel graag een cursus of les oid doen om wat beter technieken onder de knie te krijgen.
Volgens MTB Noord worden er op Schoorl clinics aangeboden door de Zeeleeuw, wat het dichtstbij lijkt (andere opties zijn veelal aan de andere kant van het land, waarmee ik wel weer en of andere partij te kort zal doen). Geen ervaring met deze of eenderwelke andere clinic, dus of het aan te bevelen is of niet...? Mag iemand anders zich over uitspreken...
Wendyy schreef:Te laat schakelen bij heuveltjes en dan halverwege stilvallen...
... gelijk omkeren en het nog een keer proberen, met een 'geschiktere' versnelling. Dan weet je nog welke versnelling je reed waarmee het niet lukte, etc... als je er twee dagen of twee uur later nog eens langskomt waarschijnlijk niet meer. In principe is het gewoon het opbouwen van een referentiekader.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Bedankt voor de links! Die ga ik eens op mijn gemak bekijken.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen zijn begonnen, gewoon proberen en oefenen of toch een lesje genomen?

Zal van de week het pad eens een keer alleen gaan doen, rij nu steeds met een groepje, maar is wel lekker om een keer echt de tijd te nemen en idd lastige stukken gewoon een paar keer te doen.
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Wat schakelen betreft is het allemaal gewenning.
Als je wat vaker fietst weet je straks wel welke versnelling je voor welke klim nodig hebt.
En beter te licht dan te zwaar imo. (zag gister nog iemand die halverwege de klim stil viel en omviel (klikpedalen)
clourens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 oktober 2008, 11:05
Mijn mountainbike: Specialized Carbon Comp/Marathon 29, Cube LTD Comp, Lapierre Zesty AM, Salsa Beargrease

Inderdaad is Geestmerambacht ook een optie, zij het dat er nu wel wat hobbelige stukjes tussen zitten, maar goed, dat is ook weer goed voor je techniek ;-)

Qua kleding zou je ook eens kunnen kijken naar bijv. Rose of Bobshop. Dit zijn duitse verzenders waarbij je vaak gratis mag retourneren, dus makkelijker om meerdere sets te bestellen en dan te kijken wat lekker zit.

En misschien is inderdaad die 7 km. wel wat weinig, maar als je regelmatig wat stukjes blijft oefenen, leer je het wel... En ben je toch ook een tijdje lekker bezig ;-) Ook op de weg kan je natuurlijk volop oefenen (rondjes, misschien een dijkje klimmen, stukje over het strand).
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Wendyy schreef:Bedankt voor de links! Die ga ik eens op mijn gemak bekijken.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen zijn begonnen, gewoon proberen en oefenen of toch een lesje genomen?

Zal van de week het pad eens een keer alleen gaan doen, rij nu steeds met een groepje, maar is wel lekker om een keer echt de tijd te nemen en idd lastige stukken gewoon een paar keer te doen.
Imo zijn die lessen een beetje overbodig of je moet echt willen leren springen etc met een fiets. Gewoon paar goede tochten maken en je leert je fiets al snel kennen (remmen, schakelen etc.). Gewoon aankomende weken om de dag stuk van huis weg fietsen en dan doe je al snel 25km of meer. Belangrijkste is dat je plezier hebt in het fietsen.
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Eerst ging ik steeds in een te zware versnelling de heuvel op en stond dan vast, trapte ik slipte ik door. Nu pak ik een lichtere versnelling en gaat het al een stuk beter! Net nog even een rondje gefietst, helft van het mountainbike pad gedaan en durf ook al wat harder naar beneden, ook de 'randjes' af waardoor ik ook meer gang heb voor de heuveltjes en makkelijker boven kom. Scheelt denk ik ook dat ik het pad wat beter leer kennen en mn fiets wat meer aan begin te voelen. Hebben ook nog lekker een stukje over het fietspad door de duinen gefietst, totaal 30km, net leuk zo even na het werk.
Dat met die klikpedalen lijkt me idd zo eng haha om het niet los te krijgen en dan te vallen. Heb nu nog geen klikpedalen, misschien later, maar eerst maar even wat handiger worden op de fiets.

Zijn toch best nog wel wat leuke plekjes in noord holland die voor ons te bereizen zijn zie ik al, leuk! Iemand ervaring met de route in Den Helder? Dat is op een middagje nog wel een keer te doen, maar zat even te googlen en las daar niet echt positieve berichten over..
Voor die kleding ga ik eens kijken.
Die 7km vind ik wat betreft de afstand wel prima hoor haha moet echt nog conditie en kracht opbouwen, als ik het hele pad heb gedaan heb ik 't lek, ben ik drijfnat :D Maar af en toe een andere omgeving is natuurlijk gewoon wel leuk.

Heb er idd ontzettend veel plezier in, en dat is het belangrijkste ja :D
Morgenmiddag lekker vrijgenomen van het werk en met 2 vriendinnen een rondje. Even kijken of we offroad gaan of dat we een lang stuk over de weg pakken om wat conditie voor de afstand op te bouwen.
Reny
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:15

Er zijn volgens mij een aantal filmpjes te vinden op you tube over diverse technieken. Ik fiets met iemand die zelf trainster is dus kreeg al wat tips en trucs maar met klimmen bijv. probeer eens wat meer naar voren te gaan zitten op je zadel en je ellebogen (overdreven dan) tegen elkaar te zetten.
Met dalen andersom: voeten horizontaal, iets boven en achter je zadel hangen.
Maar als niemand je kan helpen hierin resten er twee dingen: you tube filmpjes zoeken en kijken of toch naar het vaste land en een kliniek volgen ;-)
Gebruikersavatar
MaoSan
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: za 27 april 2013, 03:28
Mijn mountainbike: Sensa Sella TNT Comp Special 29er

Tip voor kleding, decathlon... vandaag kleding binnen gekregen, niet duur en valt ruim! (Ben wel man...)
Gebruikersavatar
Wendyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 16:56
Mijn mountainbike: Cube

Goeie tip om op youtube te kijken! Inmiddels heb ik ook site gevonden van fietsclub hier en een mailtje gestuurd. Er is nu net een korte cursus begonnen die helaas al vol was, maar over een maandje of 2 volgt nog zo'n korte cursus en ik hoor nog even wanneer.

Decathlon zit in Amsterdam toch? Heb er meer van gehoord. En je kunt ook online bestellen dus begrijp ik? Dan zal ik eens kijken. De kleding op zich hoeft niet heel ruim te vallen, m'n buik en kont passen er over het algemeen wel in haha het gaat echt puur om die band aan de onderkant tegen het omhoog kruipen die te strak is bij mn bovenbenen. Gaat dus meer om het model.

Vanmiddag lekker vrij genomen van het werk en gaan fietsen met vriendin. Alles op de weg gefietst maar wel een prachtige route (wat ben ik dan toch weer gelukkig hier te wonen :D ). Heel stuk fietspad door de duinen met lekker veel bochtjes en heuveltjes, langs de dijk gefietst, door de dorpjes. Onderweg 3 keer gestopt en wat gedronken op terrasjes. Was zo mooi weer we wilden nog lang niet naar huis haha dus al met al 66km gefietst. Voor ons al een hele mooie afstand, zo ver waren we nog niet geweest :) gemiddelde snelheid 21,3km/uur volgens de kmteller, maar dus wel met een paar stops tussendoor

Paar fotootjes van mooie plekjes onderweg, blijft toch elke keer weer genieten

Afbeelding

Afbeelding
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

http://www.mountainbikechallenge.nl" onclick="window.open(this.href);return false; geeft ook clinics op texel! Ik heb pas een niveau 1 clinic bij hun gedaan en veel basis techniek geleerd, en een leuke ochtend gehad.
Plaats reactie