ervaring van 26'' naar 29''

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
gsxr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:51
Mijn mountainbike: cannondale flash carbon 3 29 er

opperhoofd, ben wel benieuwd of er grote verschillen zitten in de rondetijden die je fietst met een 26 inch en een 29er..
no pain, no gain
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

RayB schreef:En toch vind ik dat filmpje met die 29inch drifts/slides er minder vloeiend uitzien dan met 26" wielen..
Of het kan zo lijken ;)
De meeste zijn niet echt powerslides, maar gecontroleerde slippen om mooier een bocht in te gaan.
Vind dat hij toch aardig de bocht door komt met ze een logge 29er :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hebben jullie ook doorgeklikt op die link van Martyn Ashton?
http://www.youtube.com/watch?v=7ZmJtYaU ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zijn er uberhaupt mtb's uitgevonden, kan toch ook allemaal op een racefiets? ;-)

Maar zonder gekheid, de opmerking in dat artikeltje is natuurlijk wel een waarheid als een koe:
Stop worrying about your wheels and start worrying about your skills!
Ga je jezelf toch afvragen waarom er op het forum heel wat meer topics over wielmaten te vinden zijn dan over hoe je beter leert rijden. Iets met hoofd- en bijzaken niet helemaal goed uit elkaar kunnen houden ofzo? :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

kermit schreef:Hebben jullie ook doorgeklikt op die link van Martyn Ashton?
http://www.youtube.com/watch?v=7ZmJtYaU ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zijn er uberhaupt mtb's uitgevonden, kan toch ook allemaal op een racefiets? ;-)

Maar zonder gekheid, de opmerking in dat artikeltje is natuurlijk wel een waarheid als een koe:
Stop worrying about your wheels and start worrying about your skills!
Ga je jezelf toch afvragen waarom er op het forum heel wat meer topics over wielmaten te vinden zijn dan over hoe je beter leert rijden. Iets met hoofd- en bijzaken niet helemaal goed uit elkaar kunnen houden ofzo? :D
+1
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

materiaal de schuld kunnen geven is toch veel makkelijker :D
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Vandaag voor het eerst op mijn nieuwe 29er (cube reaction gtc pro) een route gereden. Ik was eigenlijk zo gewend aan deze bike. Zelfs m'n beste tijd op de route verbetert. Het enige waar ik echt aan moet wennen is het bredere stuur, wellicht dat ik deze nog wat ga verkleinen. Ik vermoed dat de 26er nog maar weinig de schuur uit gaat komen. ;-)
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
tigern
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 359
Lid geworden op: za 17 juli 2010, 13:58
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

g60 schreef:materiaal de schuld kunnen geven is toch veel makkelijker :D
en het blijft altijd leuk om iets nieuws te kopen :bier:
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ja dat altijd! het is dat het crisis is...
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Syntace heeft nu ook een mening / aanbeveling...
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

gsxr schreef:opperhoofd, ben wel benieuwd of er grote verschillen zitten in de rondetijden die je fietst met een 26 inch en een 29er..
Ik wil het nog een keer testen. 2 dagen er tussen met dezelfde omstandigheden en dan rijden om met een zelfde gemiddelde hartslag uit te komen. Als je dit lijstje kijkt bij veloviewer zie je dat de data niet echt vergelijkbaar is.
http://veloviewer.com/segment/1747956/athlete/837853" onclick="window.open(this.href);return false;

De snelste ronde in januari was op de 29-er (met maxxis aspen), op de max (180 bpm avg) Destijds was ik verbaasd over de rondetijd icm met mijn conditie van dat moment. 10 weken later heb ik met de scalpel (met vredestein bp en bp xtrac) bijna het hele rondje onder m'n omslagpunt gereden (167 bpm avg) en dan 32 sec langzamer. Dit verbaasde me ook. De condities waren vergelijkbaar, een droge ondergrond.

Ik had het gevoel dat de 29-er heel makkelijk liep. Maar de data zo bekijkend kan ik niet zeggen wat sneller is. Een leuke test wanneer de omstandigheden daar goed voor zijn! Ik zal dat tzt hier posten. Dus vooralsnog: geen grote verschillen :winkie:
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik ben van een stumpjumper HT 26" naar een Camber 29" gegaan. Het vergelijk is natuurlijk scheef, aangezien de Camber een 29" Fully is met 110mm veerweg en zware banden. 10kg voor de HT en 13 voor de 29".

Toch is het voor mij een bewijs dat ik met een "29" Trail-bike" net zo hard kan als op een 26" HT, wat voor mij de doorslag heeft gegeven om voor een fully / 29-er te gaan en niet voor een HT. De Camber is een do-it-all bike welke me niet (teveel) in de weg zit om alsnog een mooie tijd neer te zetten, als ik daar zin in heb.

Deventer Oostermaet, wat een vlakke rit is, heb ik met mijn 29-er de beste ronde gereden:
29" vs 26"

Afstand 25,50 km vs 25,88 km
Tijd 1:01:28 vs 1:03:47
Gem. snelheid 24,9 km/u vs 24,3 km/u
Reistijd 1:01:26 vs 1:03:42
Avg Moving Speed 24,9 km/u vs 24,4 km/u
Max. snelheid 34,0 km/u vs 34,4 km/u
Gem. HS (bpm) 170 bpm vs 168 bpm
Max. HS (bpm) 183 bpm vs 180 bpm

Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

cheeta schreef:Syntace heeft nu ook een mening / aanbeveling...
Afbeelding
Wel een aanbeveling die alleen geldt voor een Liteville 301.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik lees veel ervaringen over het switchen van een 26" fully naar een 29" HT en daar niet veel verschil in voelen.
Ik heb een tijdje op een 29'er gereden, maar ben toch weer erg blij als ik op mijn 26" fully zit!
De grotere wielmaat compenseert voor mij zeker niet een veerweg van 100mm.
Ik ben dus weer terug, zijn er meer mensen die dit hebben?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het compenseert idd zeer zeker geen fully! Maar voor mij is het net dat beetje extra.
En ik vind het toch wel storend dat een fully continu wipt.
Jan R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 24 maart 2011, 20:05
Mijn mountainbike: S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08

japie carbon schreef:Het compenseert idd zeer zeker geen fully! Maar voor mij is het net dat beetje extra.
En ik vind het toch wel storend dat een fully continu wipt.
Ik blijf ook lekker bij mijn 26 inch-fully's :D
En ga me hier verder niet moeien want heb te weinig ervaring met 29 inch om hier te kunnen mee praten (was wel genoeg om er niet voor te kiezen).

Maar dat een fully wipt hangt van 2 dingen af, hoe goed de bike en zijn demper is en misschien nog belangrijker de afstelling van deze twee :-q
Beetje oneerlijk om te zeggen dat elke fully wipt dus :wink:
Plaats reactie