Ervaringen met Garmin Edge 500

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Japie916
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Een paar Kleintjes

Sinds een maand of twee heb ik een Edge 500. Tot grote tevredenheid. Tot afgelopen zondag.

Ik had van HuubC zijn tracklogs van de Drunense duinen gekregen om de 'officiële ronde' te rijden. Tijdens het rijden raakte de Garmin telkens van het padje af, terwijl ik toch echt de bordjes volgde. Mijn logs met HuubC gedeeld en hij kwam tot de conclusie dat mijn Edge niet nauwkeurig registreert en daardoor nooit de ingeprogrammeerde koers kan volgen. Het is zelfs zo dat het tweede rondje wat ik reed een andere tracklog gaf als mijn eerste rondje.

Toen de logs van mijn maatje er naast gelegd. Ook hij heeft een Edge 500. En wat blijkt: ook twee verschillende tracklogs die ook nog eens sterk afwijken van die van mij, terwijl we allebei hetzelfde rondje tegelijkertijd hebben gereden. Deze 4 logs wijken ook nog eens sterk af van de originele tracklogs van HuubC. (Edge 705)

Wellicht doe ik iets verkeerd en heeft iemand tips. Of hebben anderen dezelfde ervaring.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Japie916 schreef: ... ook twee verschillende tracklogs die ook nog eens sterk afwijken van die van mij, terwijl we allebei hetzelfde rondje tegelijkertijd hebben gereden. Deze 4 logs wijken ook nog eens sterk af van de originele tracklogs van HuubC. (Edge 705)
Aanvulling: de registraties ging echt alle kanten uit en waren totaal verschillend.
Een miswijzing is normaal maar zo heb ik ze nog nooit gezien bij andere Garmin modellen.
Omstandigheden waren welliswaar nat maar dit niet teruggevonden in ander logs in het zelfde gebied en weerstype.
Kreeg het idee dat er iets mis was met de instellingen (bij beide 500's gelijk volgens de gebruikers) of erger, de Sirfchip.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Kan misschien locatie gebaseerd zijn. Mijn 60CSx doet het overal uitstekend, alleen ben ik recent drie keer in Teuven (Voerstreek) geweest en daar begon de sat.ontvangst te flipperen. Eerste keer was wandelen met Kerst, daarna een fietstocht in Juni en vorige week bij een wandeling hetzelfde fenomeen, op dezelfde plek. Tracklog ziet er niet schandalig uit, dat dan weer wel.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Japie916
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Een paar Kleintjes

Ik heb de leverancier waar ik de Garmin heb gekocht al telefonisch benaderd. Degene die alles van de GPS-systemen af weet was er niet. Die is er maandag weer. Dan ga ik dus maar weer even bellen. Misschien weet hij wat meer.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Na het bekijken van meerdere logs gemaakt met een Edge 500 denk ik toch dat het structureel in de chipset zit. Hierover is trouwens geen nauwkeurige info te vinden, alleen dat er een "hooggevoelige gps ontvanger met hotfix " in zit. Andere bronnen schrijven over een "kleine" Sirf III ??

Nadeel van de 500 is verder dat je de logging niet kunt beïnvloeden door te kiezen tussen auto/tijd/afstand en/of de loginterval.
In de handleiding is te lezen dat de 500 "slim" omgaat met het loggen en dat alleen bij "een vermogenmeter van een ander merk de logging ingesteld wordt op 1 sec" (blz. 32)

Iemand die meer info heeft over bovenstaande ?
Is er ooit een update van de firmware geweest ?

Ik hou trouwens mijn hart vast als ik lees dat de nieuwe Edge 800 dezelfde chipset heeft ........
Het is te hopen dat ze deze dan tot betere prestaties hebben getuned.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Ik heb ook een Edge 500 en in het bos constateer ik grote afwijkingen in gemeten afstand.
Op de weg bij goede ontvangst gaat het goed.
Maar bij veel draaien en keren in het bos mis ik vermoedelijk dermate veel tracklog's voor een goede registratie?
En daarom mis ik vermoedelijk 10 % in de afstand omdat de GPS alle bochten afsnijd??

Jammer dat ik hier lees dat het aantal loggings dus blijkbaar niet te beïnvloeden is?
Of is er al meer informatie?
Beklad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 14:11
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2010 (inclusief RockShox SID Race)
Contacteer:

Hier een review die ik net geschreven heb (op de iPhone, dus er kunnen schrijf- en spelfouten in zitten) voor de webshop waar ik hem heb gekocht:
hartslagmetercenter.nl schreef:Garmin Edge 500 Bundel

Na wat wikken en wegen was ik uiteindelijk toch over gegaan op de aanschaf van de Garmin Edge 500 Bundel voor op mijn mountainbike. Mijn andere opties waren een Edge 705 en de Edge 800. Deze beschikken beide over navigatie, wat de 500 dan weer niet heeft. Mijn keuze hierin is simpel, ik ken de omgeving waarin ik rijd perfect en ik zag dus de meerwaarde (met name het prijsverschil) dus niet zitten. Daarnaast wilde ik een relatief kleine fietscomputer op mijn stuurpen, waar de 800 en 705 al snel "koelkasten" zijn.
Daarnaast heb ik specifiek voor de Bundel gekozen. Ten eerste was een hartslagmeter een must. Daarnaast had ik een vermoeden dat de GPS niet nauwkeurig genoeg zou zijn om mijn snelheid te meten in de korte slinger-paadjes die ik altijd graag neem. Daarom leek een snelheidsmeter mij ook ideaal om mee te trainen. En niks is minder waar, ondanks dat de GPS van de Edge 500 zeer nauwkeurig is, ziet hij (zoals ik had verwacht) inderdaad de korte bochtjes als 1 recht stuk. Dankzij de snelheidsmeter beschik ik nu toch over een correcte nauwkeurige snelheidsindicatie. De cadans is voor mij tot nu toe niet bijster interessant, ik kijk er enkel naar als ik langere stukken over de weg rijd, maar voor een duurtraining is dit onmisbaar.
Wat me wel tegenvalt is het bereik van de snelheidsmeter. De spaakmagneet moet er bijna tegen aan zitten wil deze reageren. Voor de rest geen probleem gezien dit een eenmalige instelling is. Met de cadans had ik dit probleem overigens niet.

Ik gebruik de Edge 500 in combinatie met Garmin Connect. Voor het gebruik hiervan hoef je enkel eenmalig een plug-in te installeren, daarna werkt de online software vanzelfsprekend. Naast alle data bekijken (inclusief kaartje) kun je hier tevens een aantal instellingen veranderen. Waaronder hartslagzones, welke helaas niet vanaf het apparaat zelf aan te passen zijn. Ook is het mogelijk om de rit te delen middels een link naar Garmin Connect.
Via de website is het tevens mogelijk om gebruik te maken van "hoogtecorrecties", helaas moet je dit bij iedere rit weer opnieuw handmatig aan vinken. Dit scheelt bij mijn ritten een fors aantal hoogtemeters, maar is volgens mij wel een realistischer beeld. Gezien er dan naast de X- en Y- ook de Z-coordinaten worden gemeten via de GPS. De hoogtemeter op de Edge 500 zelf maakt namelijk gebruik van luchtdruk, mijn huidige ervaring leert dat mijn startpunt dan plotseling wel eens 10 meter lager kan liggen dan toen ik vertrok. Of de hoogtemeters wel kloppen na de correctie zal een mysterie blijven, in ieder geval is mijn startlocatie telkens op dezelfde hoogte en komen een aantal klimmetjes behoorlijk in de buurt van de realiteit.

Naast de hoogtemeter neemt ook de temperatuurmeter het niet zo nauw en duurt het even voordat deze de juiste temperatuur weergeeft. Bij mij duurt het circa 20 minuten voordat de sensor is afgekoeld van kamertemperatuur tot rond het vriespunt. Gezien mijn ritten allemaal langer zijn dan dit, maakt dit niet zoveel uit. Het is wel jammer van de gemiddelde temperatuur.

Afgezien van deze twee minpuntjes (welke beide niet echt een probleem zijn) ben ik meer dan tevreden over de Garmin en overtreft hij wat ik ervan verwacht had. Het is een perfecte fietscomputer voor iedereen die meer uit zijn trainingen wil halen. Je kunt alles instellen, van hartslagwaarschuwingen tot het narijden van een voorgaande training (inclusief kaartje) en (sinds de laatste firmware) complete work-outs.
Rijd je geen route na en doe je geen work-out, dan heb je 3 goed afleesbare schermen (het liefst zou ik wel de mogelijkheid willen hebben tot nog meer schermen), welke je naar eigen wensen in kan delen met alle denkbare data (ik ben vooral fan van de hartslaggrafiek). Rijd je een voorgaande training dan krijg je nog eens 2 pagina's extra (met een kaartje en onder andere hoever je nog moet, daarnaast krijg je een hoogteprofiel voor ogen en kun je het tegen jezelf opnemen, aan de hand van de voorgaande training) en ook tijdens een work-out heb je meer dan de 3 standaard schermen ter beschikking. Zelf heb ik ingesteld dat de achtergrond verlichting constant aan staat (uit- en vervolgens weer aan te zetten via het lichtknopje) zodat het beeldscherm het best af te lezen is (geld overigens voor ieder LCD-scherm), de batterij houd het dan wel wat minder lang uit, maar veel scheelt het niet.

Het ontwerp van het computertje is zeer goed. Behalve de frisse kleur (waarom moet altijd alles zwart of grijs zijn?) is het een mooi compact (compacter dan ik had verwacht) computertje welke perfect past op de stuurpen. De knoppen zijn erg goed toegankelijk (met goede grip door een laagje rubber) en voorkomen onbedoeld indrukken, doordat dit iets zwaar gaat (zeker niet te zwaar). Daarnaast zit de Garmin erg stevig op het stuur door het standaardje samen met de elastiekjes (tip bij de eerste montage: rek de elastiekjes van te voren iets op). Tot dusver is de combinatie 500 en vocht nog geen probleem geweest, de zwakke plek zit hem echter bij de USB-poort aan de onderzijde (welke afgedekt word door een rubberen flapje), tenzij je er een hoge drukspuit opzet of de Garmin in een glas water op het nachtkastje zet zal er niks aan de hand zijn.

Al met al vind ik het een geslaagde aanschaf en raad ik iedereen met dezelfde eisen zeker deze Garmin Edge 500 Bundel aan. Wil je dit maar ook nog meer functies (waaronder navigatie), dan raad ik de Edge 705 Bundel of Edge 800 Bundel aan, waar ik enkel vanaf heb gezien omdat de navigatie voor mij geen toegevoegde waarde heeft (en ik er dus ook geen extra geld aan uit ga geven).
Work In Progress
elwi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 november 2008, 16:55
Mijn mountainbike: Scott Spark, Cannondale Flash, APEX Ronin
Contacteer:

Ik heb de laatste maanden problemen met de hartslagmeting van de Edge 500. Hij geeft veel meer schommelingen dan dat mijn hartslag daadwerkelijk schommelt en geeft daarbij extreem hoge waarden weer. Bijv. regelmatig boven de 190 met pieken van 204. Dit terwijl mijn max hartslag ong 170 is. Getest met een 2e hartslagmeter die wel de jusite waarden aangaf. Herkent iemand dit en - heeft iemand hier een oplossing voor. Ik heb al een keer de laatste updates geinstalleerd maar dit heeft niet geholpen.
Ook de hartslagband strakker getrokken - maar ook zonder resultaat.
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Ik maak de voorkant van mijn borstband wel altijd door en door nat voordat ik hem aan doe.
Anders meer ik ook te hoge waarden. (met name in het begin voor het zweten)

Aan mijn polar band was een spettertje voldoende, maar de Edge band laat ik zwemmen!
elwi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 24 november 2008, 16:55
Mijn mountainbike: Scott Spark, Cannondale Flash, APEX Ronin
Contacteer:

elwi schreef:Ik heb de laatste maanden problemen met de hartslagmeting van de Edge 500. Hij geeft veel meer schommelingen dan dat mijn hartslag daadwerkelijk schommelt en geeft daarbij extreem hoge waarden weer. Bijv. regelmatig boven de 190 met pieken van 204. Dit terwijl mijn max hartslag ong 170 is. Getest met een 2e hartslagmeter die wel de jusite waarden aangaf. Herkent iemand dit en - heeft iemand hier een oplossing voor. Ik heb al een keer de laatste updates geinstalleerd maar dit heeft niet geholpen.
Ook de hartslagband strakker getrokken - maar ook zonder resultaat.
Het bleek aan de hartslag bad te liggen - levernacier geraadpleegd en ik bleek nog een oude softbelt te hebben - 'k kreeg gratis een nieuwe - die heeft tot nu toe 5 maanden prima gewerkt.

Maar nu een ander probleem - de Edge 500 doet het prima, behalve dat hij helemaal geen hartslag meer registreert???
Ra ra ra hoe kan dat? Iemand dit ook eens gehad - en nog belangrijker - heeft iemand een tip - behalve een andere borstband proberen?
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hmmm, ook hier weer een interessant topic over een interessant apparaat. Van wat ik hier lees over wat ik graag zou willen (het narijden van tracks) is dit apparaat verre van ideaal. In NL heb je meestal nog wel bordjes, maar wat nu wanneer je in de Vogezen of waar dan ook zonder bordjes actief bent? Je rijdt niet zomaar een ravijn in, maar toch... Wie kan wat meer over zijn of haar ervaringen hieromtrent vertellen?

Waarvoor dank!

Groet,
Wizz
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Ik rij zelf met een garmin edge 500, prima fietscomputer met voldoende mogelijkheden. GPS werkt prima aan de hand van een te volgen lijn op je scherm.

Wil je echter buitenlandse tochten gaan maken adviseer ik toch om voor een model te gaan dat gebruikt maakt van kaarten, zodat je je wat beter kan orienteren in je omgeving.

De GPS functie op de edge 500 is minimaal.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hoi BerryFOX,

Kun je wat meer details geven, zoals:

- Is de lijn voldoende duidelijk?
- Draait deze mee?
- Kun je zoomen?

Ik ben benieuwd! Reden om voor de Edge 500 te willen gaan is prijs (tweedehands), barometrische hoogtemeting en het feit dat ik toch alleen routes na wil rijden. Als dat op MTB (en racefiets) prima mogelijk is, ga ik eens goed zoeken op de verschillende handelssites :-).

Alvast bedankt,
William
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

De lijn is zeker duidelijk genoeg.. Je track draait mee in de richting waar je heenmoet.
De edge 800 bijvoorbeeld is wel duidelijker, ook door het grotere scherm, maar dat was mij het extra geld ervoor niet waard. De GPS functie is niet het belangrijkste waarvoor ik hem gebruik, maar voldoet meer dan genoeg!

Bij stukken waar verschillende kronkelpaadjes dicht bij elkaar liggen kan het wel eens verwarrend zijn welke je moet hebben, maar wijk je van de koers af, krijg je meteen een melding met de afstand tot de te volgen koers...

Zeker op de racer heb je aan de edge 500 een goede fietscomputer met GPS.

Je kan inderdaad zoomen op max. 12m geloof ik. Zelf heb ik hem altijd op automatisch staan.

Zelf aangeschaft via hartslagmetershop.nl
Gebruikersavatar
ltd29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:36
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 (2013) 19" (Black Anodized)

De Edge 500 bevalt mij meer dan goed.
Het is geen navigatie-toestel, zoals de 800 wel is, dus dat vergelijk gaat niet op. Natuurlijk voldoet de 800 op dat vlak veel beter.

Maar voor iedereen die de gereden tracks achteraf wil checken, is de Edge500 gewoon en prima toestel. Ik gebruik 'm met cadans en hartslag, dus het hele plaatje.
Omdat ik ook hardloop, is Garmin Connect voor mij ideaal...ook met mijn hardloophorloge (Forerunner210) erbij
Plaats reactie