Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

Lev is helemaal traploos verstelbaar. Maw wanneer jij de knop loslaat blijft ie op die stand staan.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

doppert schreef:Lev is helemaal traploos verstelbaar. Maw wanneer jij de knop loslaat blijft ie op die stand staan.
Wel? Gaaf! Dan lijkt me dat een ideale dropper :) Makkelijk te servicen en geen kabel die het frame kan beschadigen.. Alleen is 'ie nóg duurder dan de Reverb...
Fohtez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:34

Ook ik ben al enige tijd aan het rondzoeken naar welke mij in prijs/kwaliteit verhouding aan zouden spreken.
Mijn twijfels gaan tot nu toe uit naar de Kind Shock Dropzone of de Kind Shock LEV. Verschil zit 'm hierbij voornamelijk in het feit dat de kabel aan de onderste buis bevestigd zit, echter is dat ook terug te zien in de prijs. Misschien ben ik wel een zeikerd om de prijs, maar t kost allemaal al genoeg laat ik maar zeggen.

Dropzone: http://www.bike-components.de/products/ ... dell-.html
LEV: http://www.bike-components.de/products/ ... mote-.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Job1 schreef:...Makkelijk te servicen en geen kabel die het frame kan beschadigen..
Makkelijk te servicen?
Als de opbouw vergelijkbaar is met de andere KS pennen blijft wat je zelf kunt doen beperkt tot het uit elkaar trekken van beide "buizen" om die schoon te maken en van nieuw vet te voorzien. Het echte binnenwerk is een gesloten cartridge en daar zit bij mij juist de oorzaak van het niet onderin blijven staan.

Overigens zijn de meeste pennen traploos instelbaar, alleen de mechanische types zoals Gravity Dropper werken met vaste standen. Die blokkeren heel simpel door een pen in een gat te duwen. Drie gaten = drie standen :)
Bij de remote GD's trek je de pen uit het gat door een magneetje te verschuiven. Het is echt tractortechniek, haha.

Hoeveel last je hebt van een meebewegende kabel hangt mede van je frame af. Bij kleine frames zal de kabel ws sneller tegen vanalles aanschuren dan bij grotere frames. Maar je zult hoe dan ook wel wat moeten doen om teveel cable rub te voorkomen. Afplakken, geleidertje maken (als dat niet meegeleverd wordt).
Bij mijn Morewood kwam de kabel van de KS in de -smalle- ruimte tussen achtervork en frame terecht bij het zadel in de lage stand. Hoop gedoe met tieraps en plakkers om de boel krasvrij te houden...

Maar het blijft natuurlijk ook vaak een budgetkwestie. Als je de dropper maar af en toe denkt te gaan gebruiken (op lokale rondjes heb je 'm toch vaak niet nodig) en er niet teveel aan uit wilt geven zou ik een model zonder remote overwegen. Dat heb ik voor m'n Salsa gedaan.
Duik je echter vaak "dropperwaardig" terrein in zou ik zeker voor een remote-uitvoering gaan. Die zit dus op m'n Morewood :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

kermit schreef:De vaart waarmee een GD naar boven komt valt mee, je moet namelijk het zadel een tikje belasten voordat je de hoogte kunt verstellen. Dit om de blokkeerpen de gelegenheid te geven uit het gat te komen. Omdat je dus toch op het zadel "zit" knalt hij niet op uiterst pijnlijke wijze tegen je meer of minder gevoelige delen aan ;-)
De klappen van de Turbo kunnen ernstig pijn doen hoor. ik praat er nog 3 octaven hoger door. :-D

Afgezien van het risico op nut crushen vind ik het verstellen van ded Turbo fijner dan de Classic. En die kabelloop daar zijn wel mooie DIY oplossingen voor te vinden.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vooral omdat ik volstrekt onbekend ben met wat allemaal een rol speelt in de dropper-wereld, heb ik besloten te kiezen voor een goedkoop = (op termijn) duurkoop variant.
Overtuigd van het nut van een dropper bij het biken in bergachtige streken, wil ik zelf 'aan den lijve' ondervinden waar mijn dropper aan moet voldoen.
Zodra deze er de brij aan geeft komt er een 'goeie' die ik zelf uit elkaar kan gooien voor service en klein herstelwerk.
Tzt weet ik inmiddels ook zelf wat de voor- en nadelen zijn van een dropper zonder remote en welke eisen ik, voor mijn gebruik, aan een dure mag stellen.
Als het met een kabeltje op de bike minder kan, vind ik dat het prettigst omdat zo'n kabel ook weer voor problemen kan zorgen.

Nu doe ik het dus voorlopig met een een budgetvriendelijke KS Dropzone 125mm, zonder remote, voor € 125,-.
De reviews voor deze dropper zijn niet altijd even positief, maar daar is de prijs ook naar.
Bij de trips die ik nu met de dropper heb gemaakt, mis ik de remote nog wel een beetje.
Net voor een stijle afdaling met één hand aan het stuur, even wat friemelen :o tussen de benen is vooral in het begin niet echt handig maar na een paar ritten weet je die lever sneller te vinden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan Willem schreef:Net voor een stijle afdaling met één hand aan het stuur, even wat friemelen :o tussen de benen is vooral in het begin niet echt handig maar na een paar ritten weet je die lever sneller te vinden.
Het wordt nog leuker als je naar die hendel moet grijpen op een hobbelig Alpenpaadje van een halve meter breed met aan één kant een soort van afgrond en een steile technische afdaling vlak voor je ;-)
Dan is het verschil tussen wel of geen remote het verschil tussen dalen met een laag of hoog zadel, of je moet nog snel effe willen stoppen om je zadel te laten zakken.
Ik ben een paar jaar geleden ook begonnen met een pen zonder remote, maar heb na mijn eerste Alpenweek daarmee toch een remotekit gekocht.

Maar ik snap je insteek wel om prijsbewust te beginnen. Mocht je nog overstappen naar een andere pen kun je deze ook nog verkopen dus weggegooid geld is het sowieso niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DaanCramer schreef:Aan het vaste gedeelte kan je natuurlijk elke post vastklemmen. Wil juist aan het bewegende deel klemmen.
Ik denk dat dit met iedere verstelbare zadelpen vragen om problemen is. Crankbrothers kan wel claimen dat de Kronolog dat aankan, maar met hun reputatie zou ik daar niet al te veel waarde aan hechten :-?
kermit schreef:De hydraulische remote van een RS vind ik meer een onderscheidend statement dan dat het (in deze toepassing) voordeel biedt over een kabel. Nodeloos complex.
Het voordeel van hydraulisch t.o.v. een kabel is dat er geen vuil in komt en daarom niet langzaam stroever gaat werken.
Het nadeel is dat er lucht in het systeem kan komen en je af en toe moet ontluchten.

Ik denk dat veel mensen onterecht een beetje bang zijn voor dat laatste. Het is in de praktijk eigenlijk net zo makkelijk als het vervangen van een kabel. De procedure is in ieder geval veel eenvoudiger dan het ontluchten van Avidremmen en het luistert ook minder nauw. Nodeloos complex zou ik het in ieder geval niet willen noemen.

Al met al werken beide systemen in de praktijk en heeft het allebei wat onderhoud nodig.

Over de betrouwbaarheid op lange termijn van de Reverb kan ik nog niets zeggen aangezien ik er pas 3 ritten mee heb gereden. Maar ik woon in een gebied waar verstelbare zadelpennen veel worden gebruikt, en afgezien van de eerste serie lijkt de Reverb een goede reputatie te hebben op dit gebied.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

nielsvk schreef:
DaanCramer schreef:Aan het vaste gedeelte kan je natuurlijk elke post vastklemmen. Wil juist aan het bewegende deel klemmen.
Ik denk dat dit met iedere verstelbare zadelpen vragen om problemen is. Crankbrothers kan wel claimen dat de Kronolog dat aankan, maar met hun reputatie zou ik daar niet al te veel waarde aan hechten :-?
De Kronolog pen is een stuk dikwandiger dan bijvoorbeeld de Reverb. De reden is omdat ze natuurlijk hier mechanisch op klemmen. Daarnaast is de pen ovaal wat hem sterker maakt voor de krachten die er op komen als hij in de klem hangt. Dus even los van hun reputatie. Puur uit het oogpunt van constructie is het ook logisch dat de pen de klem beter aan kan dan de "rest"

Afbeelding


nielsvk schreef:
kermit schreef:De hydraulische remote van een RS vind ik meer een onderscheidend statement dan dat het (in deze toepassing) voordeel biedt over een kabel. Nodeloos complex.
Het voordeel van hydraulisch t.o.v. een kabel is dat er geen vuil in komt en daarom niet langzaam stroever gaat werken.
Het nadeel is dat er lucht in het systeem kan komen en je af en toe moet ontluchten.

Ik denk dat veel mensen onterecht een beetje bang zijn voor dat laatste. Het is in de praktijk eigenlijk net zo makkelijk als het vervangen van een kabel. De procedure is in ieder geval veel eenvoudiger dan het ontluchten van Avidremmen en het luistert ook minder nauw. Nodeloos complex zou ik het in ieder geval niet willen noemen.

Al met al werken beide systemen in de praktijk en heeft het allebei wat onderhoud nodig.

Over de betrouwbaarheid op lange termijn van de Reverb kan ik nog niets zeggen aangezien ik er pas 3 ritten mee heb gereden. Maar ik woon in een gebied waar verstelbare zadelpennen veel worden gebruikt, en afgezien van de eerste serie lijkt de Reverb een goede reputatie te hebben op dit gebied.
Ben wel benieuwd waarom je een Reverb "regelmatig" zou moeten ontluchten. Lucht in de remote van een dropperpost kan alleen maar voorkomen door een slechte afdichting van de leidingen of een constructieve fout. Het is tenslotte niet zo dat de vloeistof warm wordt (zoals bijvoorbeeld de remmen).
blokker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 23 juli 2004, 14:55
Mijn mountainbike: liteville 301/ be one woodbumble

Eerste test thomson! (first ride)

http://m.bikeradar.com/mtb/gear/categor ... pper-47114" onclick="window.open(this.href);return false;
Liteville 301 MK8 MK 10
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DaanCramer schreef:Ben wel benieuwd waarom je een Reverb "regelmatig" zou moeten ontluchten. Lucht in de remote van een dropperpost kan alleen maar voorkomen door een slechte afdichting van de leidingen of een constructieve fout. Het is tenslotte niet zo dat de vloeistof warm wordt (zoals bijvoorbeeld de remmen).
Regelmatig lijkt me wat overdreven (ik schreef "af en toe"), en inderdaad zou het theoretisch nooit meer moeten hoeven na installatie. Ik ga het in de praktijk vanzelf merken komende tijd.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

De Kronolog heeft in 2012 zoveel problemen gegeven, daar zou ik met een heeeeeeeeeeele ruime boog omheen gaan.
Zelf zou ik voor een mechanisch bediende gaan, gaat die ergens kaduuk kan je 'm vaak met een nieuwe binnenkabel dezelfde dag wel repareren, krijg dat maar eens voor elkaar als je hydraulische wartel is afgebroken. Dat een mechanische vastvriest kan je voorkomen door de kabel ééns per jaar te vervangen voor een standaard kabel a een paar euri.

Heb zelf de Kindshock I950 in zowel de 30.9 als 27.2 versie en bevallen gewoonweg super. Als je je geld toch uitgeeft aan zo'n apparaat doe het dan in één keer goed en koop een remote. Anders loop je nog evengoed te klooien om je zadel te verstellen (en kan je ook met een standaard zadelpenklem doen als je een beetje evenwicht hebt! ;) ).
Laatst gewijzigd door George op vr 29 maart 2013, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub. Post aangepast.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het grootste nadeel van het niet hebben van een dropper vind ik het weer vinden van de juiste hoogte. Met name als je met mensen fietst die wel droppers hebben is dat best irritant. Die peddelen meteen weg terwijl jij nog staat te klooien.

Een dropper zonder remote lijkt mij handig als je niet altijd een dropper in je fiets wilt maar alleen voor bijvoorbeeld trips naar de bergen. Dan wissel je het zo om. Ik denk dat een dropper zonder remote ook al prettig is, al was het maar om de eerder genoemde reden.
CdaleTaurine
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 14:10

Mijn eerste was een Gravity Dropper (27,4mm) en toen ik een andere bike kocht heb ben ik overgestapt naar een Kronolog omdat deze er iets mooier uitzag... Heb uitvoerig met beide gereden en nu ik ondertussen (weer) een andere bike heb ben ik toch weer teruggegaan naar een Gravity Dropper. Waarom? Eenvoud, mechanisch en alle onderdelen zijn los te vervangen. Niet te vergeten: werkt echt altijd! Voor mij niets anders meer...
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

De laatste tijd lees ik echter niet zoveel (nieuwe slechte ervaringen) meer over de Kronolog. En deze pen wordt nu ook standaard op een aantal fietsen geleverd (dus gebruikers genoeg lijkt mij). Als iets nieuw is sta je natuurlijk altijd in de schijnwerpers. En CB had al niet een geweldige rep...dus het leek vaak op CB-bashing alleen voor het bashen (niet objectief meer dus).

Er staan ook legio topic's over de Reverb (op IBC) en zoals ik daar van de week las zijn ook de eerste problemen met de LEV een feit......
Plaats reactie