Pass'portes du Soleil 2013

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Bramvanb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 22:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction / Trek Scratch

Morgen start de inschrijving van Pass'portes du Soleil 2013.
Ik ben rondom dat weekend in de Franse Alpen met m'n freeride-bike.

Ik begrijp dat de PPdS geen zeer steile of technische afdaling is, en de hoogtemeters 6.000 dalen en 1.000 klimmen zijn.
Daarom de vraag: op welke bike rijden jullie 'm? Voldoet een (160mm) freeride-bike van 16kg met hydraulische zadelpen? Of is dat echt te zwaar om die 1.000 hoogtemeters mee te klimmen?
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Tja, da's denk ik afhankelijk van je benen. Ik trap 15.5kg 'gewoon' naar boven (t/m 3000hm wat wel uitzonderlijk is hoor! :wink: ). Wat je omhoog verliest maak je naar beneden toe ruimschoots weer goed! :-q Maar ik ken het traject niet dus wie weet kan het wel gemakkelijk met een lichtere fiets.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

We (Ieniemienie en ik ) hebben hem vorig jaar gereden op een Fuel EX en een Remedy, beide met dropperposts. Prima fietsen voor deze tocht. Veel lichter/minder veerweg zou ik liever niet gaan. Als ik meer veerweg tot mijn beschikking had gehad, had ik dat liever niet meegesjouwd.
Maar op een XC hardtail rij je hem ook uit.
Een aantal stukken zijn optionele afdalingen die je ook kunt overslaan, maar met veel veerweg gebruikt. Wij hebben er maar 1 overgeslagen (ergens op weg naar Champery).
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Het is een leuke tocht vind ik. Aantal jaar geleden gereden zonder dropper post, ook goed te doen.
Als je een snelle afdaler bent kun je nogal wat mede bikers tegenkomen die je moet inhalen, dat kan soms vervelend zijn.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Zit er ook over te denken om hem te gaan doen, had toch al gepland om in die week in de Alpen te zitten. Heb geen dikke DH bike maar een XC Fully, dan maar wat langzamer denk ik (?)

Nog goede trainingstips iemand? Ben nog nooit in de Alpen geweest met de fiets dus een beetje spannend vind ik het wel :oops:

Ben alleen maar hoop daar dan ergens aan te haken (de vrijdag denk ik...)
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

So hey, dacht zal is even op hun site kijken. Maareh...het zit al bijna vol, kon niet eens meer de startplaats kiezen waar ik zit... Nou ja, dan beginnen we maar ergens anders. Vrijdag starten in Montriond. Spannend!
Bramvanb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 22:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction / Trek Scratch

Ik denk dat ik me ook ga inschrijven. Langzaam omhoog, snel naar beneden. Dat moet heerlijk zijn; 6.000 hoogtemeters afdalen...
Jaspero heb jij 'm op je Santacruz Heckler gereden?
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Nee ik heb toen op een Specialized Enduro gereden, 140mm veerweg. Goed te doen. Met jou Scratch zal het ook prima gaan.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
Matn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 934
Lid geworden op: do 17 april 2008, 21:30
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29, Norco Sight A1

Zit er ook een beetje aan te denken mee te doen.

Ben er al eens geweest in andere week.
Wat ik heel goed onthouden heb:
- extra remblokken meenemen
- flatpedals monteren
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Als je spd gewend bent, kan dat ook prima. Besluit je toch met flat's te gaan rijden daar, oefen dan vooraf even.
Biking skills or Hospital bills
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Oefenen om met flats te rijden? Explain plz :)

Ik rijd overigens zelf alleen met flats en het lijkt me juist oefenen als je naar SPD overstapt, maar andersom.. ?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

RayB schreef:Oefenen om met flats te rijden? Explain plz :)

Ik rijd overigens zelf alleen met flats en het lijkt me juist oefenen als je naar SPD overstapt, maar andersom.. ?
Als je het merendeel met SPD rijdt, probeer dan zonder maar eens over een boomwortel te hoppen zonder SPDs. Dat kan ineens behoorlijk tegenvallen wanneer je niet aan de pedalen vastzit, omdat je dat niet zo nonchalant met je techniek kunt omspringen als je met SPDs kan.

Zelfde geldt voor secties waar je met flats echt druk op je pedalen moet houden, daar blijf je met SPDs ook wel op je pedalen staan moet 0 druk omdat je vastgeklikt zit.

Bij sprinten vanuit stilstand, ga je het ook wel merken wanneer je normaal SPD gebruikt en dan flats hebt (bij de overname van de eerste naar tweede slag).


Vooropgesteld dat je je techniek wel op orde hebt, zie je toch dat bijna iedereen wel even nodig heeft (paar runs) om gewend te raken. Als je je techniek niet op orde hebt, dan ga je toch even serieus moeten oefenen.

Wat dat betreft is het geen verkeerd idee zoals jaspero al stelde om het vooral even vantevoren uit te proberen en niet ter plaatse. Daar wil je volgens mij het vertrouwen hebben en niet na de eerste afdaling constateren dat je passagier op je eigen fiets bent.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

In de Passportes zitten genoeg lange stukken omhoog om plezier van SPD pedalen te hebben. Wil je in de dagen eromheen meer afdalingen rijden, is het handig om flats mee te nemen (als je ze gebruikt).
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Omhoog! :o

Dat was niet de afspraak :wink:

Nee, dat is wel mooi, heb ik nog wat aan mijn XC rig met SPD pedalen :-q
massifrider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 21:57

Voor de Passportes is de ideale bike een 140-160mm, allmountain/enduro.

Zorg in ieder geval dat je geschikte banden erom ligt, géén hollandse XC bandjes, maar bv Maxxis High Roller of de Schwalbe Nobby Nic of Fat Albert. Verder behoorlijke remschijven; voor minimaal 185mm en achter minimaal 160. Op z'n minst kniebeschermers is ook geen overbodige luxe.

Mocht je nog mee willen doen en geen plaaten meer kunnen boeken; neem dan ff een kijkje bij AlpAdventures die een weekend aanbieden met op vrijdag deelname aan de Pass'portes
Plaats reactie