Fiets op zijn kop zetten, kan dat kwaad ??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Misschien een beetje gekke vraag (die bestaan toch eigenlijk niet... :lol: )
Kan ik ongestraft mijn MTB op zijn kop zetten zonder problemen te krijgen met mijn Fox vork en Brain, vanwege de olie c.q. lucht die erin zit (of schijfremvloeistoffen) ?
Om b.v. onderhoud te plegen aan mijn wielen enz.

Thanks ! :-q
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Uitkijken dat je je zadel en stuur/cockpitaccessoires niet beschadigt, leg er een doekie onder of zoiets. Verder kan het niet echt kwaad volgens mij.

Ik heb een Rockshox vork, die moet je altijd ff een paar keer flink 'pompen' als hij opsekop heeft gestaan maar dat is het wel. Misschien dat jouw vork met Brain doordraait als ie ondersteboven gaat maar het lijkt me sterk. Ik zou niet op de garantieafdeling van Fox willen werken als dat zo is.

Remmen hebben wel eens 'opvangkamers' in de hendels voor als er lucht in de leidingen terecht komt. Als daar lucht in zit (wat eigenlijk niet moet maar wel gebeurt op den duur), kan die eventueel naar andere delen van het remsysteem verhuizen als de fiets ondersteboven staat. Het lijkt me dat dat zich vanzelf weer rechttrekt als je de fiets weer rechtop zet. Zoniet, dan was het eigenlijk toch al tijd om even te ontluchten.
Give me little bits of / more than I can take
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

OP zich is het voor een voorvork helemaal niet verkeerd om af en toe ff op de kop te staan. Dan loopt de olie ook eens een keer goed de geleidingsbussen door. Volgens mij raad FOX het zelfs aan. Motion controls van Rockshox REBA of sid willen nog wel eens lekken, dus wel ff in de gaten houden.

Bij je schijfremmen kan een eventuele luchtbel wel voor verrassingen zorgen, niet aan de remmen komen als de fiets op zijn kop staat, en ff de fiets een paar keer laten stuiteren om de luchtbel weer boven te krijgen zou veel kunnen voorkomen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fox raadt aan: af en toe 20 min op de kop zetten ter smering is goed ('ipv Brunox Deo' bv).
Een eventuele luchtbel in je remleiding kan tot uiting komen inderdaad, druk hendel is dan wat minder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Bedankt allen voor de info.

V.w.b. de remmen vind ik dat wel raar, want de boel is toch (als het goed is) helemaal ontlucht en kan er toch geen luchtbel in zitten... :~

(Avid Juicy 5)
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Erik1990
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 10 juli 2008, 14:34

Kunnen altijd maar meestal is het geen probleem om je fiets om zijn kop te zetten. De Fox vork vindt dit juist fijn dit wordt hierboven al aangegeven. als je een binnenband in het bos vervangt zet je je fiets ook op zijn kop om het achterwiel eruit te halen je zet je fiets ook niet op de derailleur! Dus zoon vaart zal het niet lopen.
Als het echt moet heb je zo je been opengereten!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dixie schreef:Bedankt allen voor de info.

V.w.b. de remmen vind ik dat wel raar, want de boel is toch (als het goed is) helemaal ontlucht en kan er toch geen luchtbel in zitten... :~

(Avid Juicy 5)
Klopt. En dan merk je dus ook helemaal niks als je je fiets op de kop zet.
Maar stel, je zet hem op zijn kop, en vervolgens werkt je rem niet meer goed, dan weet je dat er blijkbaar een luchtbel in zat. Dan moet je je rem dus even ontluchten.
Er komt geen luchtbel in je leiding door je fiets op de kop te zetten, de luchtbel wordt er hoogstens 'zichtbaar' door.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is geen gesloten systeem... Je wilt uitzetten van de vloeistof ten gevolge van warmte kunnen opvangen en de nastelling van de blokken moet ook ergens z'n vloeistof vandaan halen. Ofwel er gaat lucht in je reservoir zitten...

In sommige gevallen zit er een membraam in om de olie en lucht gescheiden te houden, waarbij je de lucht in het reservoir met de buitenwereld kan verbinden middels een klein gaatje (om geen drukverschil te hebben)... Of een dergelijk membraam is bij alle remmen het geval is: geen idee.

Lucht die bovenin het reservoir zit, heb je geen last van....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Dixie schreef:Bedankt allen voor de info.

V.w.b. de remmen vind ik dat wel raar, want de boel is toch (als het goed is) helemaal ontlucht en kan er toch geen luchtbel in zitten... :~

(Avid Juicy 5)
Dot is hygroscopisch (wateraantrekkend), wat op zich nog niet zo'n probleem is.
Het euvel ligt in de verschillende kookpunten, dot bij 240 graden en water bij 100 graden.
Als je je remmen goed heet remt gaat het water in het dot koken en daarbij ontstaat lucht.

Btw, ik heb mijn fietsen jarenlang opgehangen (sinds kort ook weer) en ik heb de ervaring gemakt
dat zolang je tijdens het op- en afhangen de rem met rust laat er geen problemen ontstaan.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

holzfeller schreef:Dot is hygroscopisch (wateraantrekkend), wat op zich nog niet zo'n probleem is.
Het euvel ligt in de verschillende kookpunten, dot bij 240 graden en water bij 100 graden.
beetje offtopic, maar
Dat is een veelgemaakte denkfout. DOT wordt juist gebruikt omdat water er in oplost zodat het zelfs als er water in je remmen komt een kookpunt heeft dat hoger is dan de 100 graden van water. Exacte waarde van het natte kookpunt hangt van de dot af maar als het 4 heet dan is dat minstens 155, als het 5.1 heet is het minstens 190, bij 3% wateropname.
Minerale olie mengt niet met water, dus als je daar vocht in je systeem krijgt bij de remklauw heb je wel met die 100 graden te maken.

meer ontopic: ja in principe zou er geen gas in je leidingen moeten zitten maar in de praktijk komt dat toch altijd op een of andere manier binnen. Daarom moet je ze ook af en toe ontluchten.
Give me little bits of / more than I can take
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Lijkt me een zeer informatieve toevoeging van AK-77 :-q

Ik heb zelf maar één keer gehad dat mijn rem (voorrem) minder ging functioneren. Fietsmaatje liep toen ook een beetje te spelen met m'n voorrem (op z'n kop) terwijl ik met m'n voorderailleur aan het k*tten was. Remdruk was na een half rondje helemaal weg. Ging in dit geval om een XTR-970 rem die niet goed was ontlucht. Daarvoor nergens last van, toen kwam de luchtbel die er al zat bovendrijven. Na een snelle ontluchtingssessie in de shop kon ik er weer tegenaan.

Groeten,
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind dat je een fiets echt niet op zn kop kan zetten. Dat vind ik altijd een belediging voor de fiets.

Maar nogmaals, ik zal wel raar zijn in mn hoofd ;)
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

:lol:
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

ak-77 schreef: Dat is een veelgemaakte denkfout.
Jij hebt helemal gelijk, feit is dat het kookpunt door wateropname drastIsch verlagt wordt
en dat goedje zo nu en dan vervangen moet worden.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Naast de remmen is er nog wat anders aan de hand als je je fiets op kop zet. Vaak staat er een beetje water in je frame, helaas. Uit het brackethuis zal het water weglopen, dat is prima. Maar het kan zich bij sommige frames wel gaan verzamelen in het balhoofd. Dat is slecht voor je lagers.
Bas
Plaats reactie