"diepte" zithouding fiets

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Toevallig liep ik gisteren na het bekijken van deze topic hier tegenaan: http://slamthatstem.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :tong
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kermit schreef:Als ik het een beetje goed inschat op de foto staan zadel en stuur ongeveer op gelijke hoogte? Dat vind ik persoonlijk helemaal niet raar op een mtb, sterker nog, dat heeft ook mijn voorkeur. .... Een wat minder diepe zit geeft veel meer controle als het terrein echt technisch (en dus leuk ;-)) wordt.
+1
Ik heb 't net ff nagemeten, het verschil tussen mijn racefiets en mtb is 10.5 cm, in stuur-zadel hoogteverschil. En dan reken ik de beugels nog niet mee, maar die gebruik ik wel! Dat je je stuur relatief hoog hebt staan hoeft dus niets te maken te hebben met niet lenig genoeg zijn. Op het moment dat je achterwiel een halve meter hoger staat dan je voorwiel ben je er blij mee!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ak-77 schreef:...
Op het moment dat je achterwiel een halve meter hoger staat dan je voorwiel ben je er blij mee!
En andersom weer niet...
Zo lust ik er nog wel een paar.
En voordat je naar beneden rijdt moet je eerst omhoog, toch ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef:En andersom weer niet...
Klopt. Maar wat ik er mee zeggen wilde is dat het een afweging is. Ik heb meer kracht dan techniek dus ik kies ervoor mijn stuur en zadel zo te zetten dat ik bij een technische afdaling er wat voordeel van heb. Dan maar iets meer inspanning omhoog en op het vlakke, dat lukt meestal wel. Nogal wat reacties hier waren in de trant van 'als je stuur zo hoog staat moet je maar eens aan je flexibiliteit gaan werken'. Dat vind ik wat kort door de bocht.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bekijk dit plaatje eens, kwam ik toevallig tegen n.a.v. een ander topic.
Het is een 29'er van een laaaaaang persoon.
Plaatje
Het is geen wet dat het stuur bij een XC fiets lager staat dan het zadel.
Het mooie van fietsen is dat iedereen het zelf mag weten.
Maar de meeste XC fietsen zijn al jaren zo, en dat zal een goede reden hebben.
Verder begon de TS zelf vragen te stellen over de setup van z'n fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Ik ga een riser stuur bestellen met een verschil van 50mm. Dan mijn originele stem zo plaatsen dat deze omhoog wijst.

Ik verwacht dan constructief beter bezig te zijn en qua zit nagenoeg hetzelfde. Als dat zo is is het perfect.
Dan ben ik 100% tevreden over de fiets, op termijn misschien naar een riser van 30mm voor het uiterlijk.

Zal foto's plaatsen als er vorderingen zijn.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
ATG
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 12:33
Mijn mountainbike: cannondale rush 5 - 2009

kermit schreef: Ik zou het zoeken in een stuurpen die vrij steil omhoog wijst, iets als dit (je praat dan over 30~35 graden):
Afbeelding
Je wint dan al redelijk wat hoogte zonder aan stevigheid van de hele constructie in te boeten.

Afhankelijk van hoe hoog je met zo'n pen komt kun je op zoek naar een riser stuur met meer rise
Ik denk dat je met deze beide aanpassingen en een normale hoeveelheid spacers hoog genoeg moet kunnen zitten.
En bij de eventuele aankoop van je volgende mtb zeker letten op de lengte van de balhoofdbuis ;-)
Ben net zo lang en heb bovenstaande combi in gebruik. Prima oplossing! (Zie foto's in link hieronder)
CYCLO
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Stuur verwacht ik einde van de week hier.
Spacers komen uit Engeland dus hoop die ook in het weekend te hebben maar verwacht dat niet.

Als die combo te diep is dan idd een stem zoals op de foto.

Ik vind het toch opvallend dat de kleinere MTB's hun stuur makkelijk gelijk aan het zadel hebben en de grote een groot verschil in hoogte hebben. Maar goed dat los ik toch niet op, dat is aan de fabrikanten.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
ATG
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 12:33
Mijn mountainbike: cannondale rush 5 - 2009

Nimbus schreef:Toevallig liep ik gisteren na het bekijken van deze topic hier tegenaan: http://slamthatstem.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :tong
hilarisch!
CYCLO
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Net even creatief met fietsonderdelen geweest. (gekochte spacers niet nodig gehad :-? )

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn ook de remgrepen en de shifters goed gezet. Morgen weer een rondje Dorst om te kijken of dit bevalt.

Moet het spul weer omhoog dan kan ik het nieuwe stuur gebruiken. Deze kan ik gebruiken als 50mm rise of 30mm rise omdat ik 2cm aan spacers kan omwisselen. De mega spacer is 50mm hoog. (stuurbuis is niet verlengd)

Zadel ook iets met de punt omlaag gezet (er zat met de vorige stem ook al eens iets klem :winkie: :winkie: :winkie: )
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
menszo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 08:39

nou, succes dan maar!
Plaats reactie