Welke spatborden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

@martijnvang: super!
Hoef jij geen spatborden te monteren.
Jammer dat je de starter van het topic niet van info kunt voorzien waar hij om vroeg.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

mountain-biker schreef: Vraag was, welk spatbord: had op mijn 26 x dry, deze wil ik weer in de 29er utivoering, schijnt er wel te zijn, kan hem nog niet echt vinden.
.
Die BBB mtbprotectors die ik heb zijn eigenlijk voor 26 ontworpen, maar ze doen het prima op mijn 29-er, zijn lang genoeg. Als je die achter maar een beetje dicht op de band monteert tenminste, maar dat is sowieso het meest effectief.
Give me little bits of / more than I can take
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Buiten het feit dat spatborden op je mtb er absoluut niet uit zien, zou ik, mocht ik er besluiten aan te schaffen, een setje van SKS nemen.
Ik heb ze op mijn dienstfiets zitten en die voldoen uitstekend :-q
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Mast0d0n
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 12 november 2012, 17:10
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2012

Darkdestiny schreef:Ik had de SKS X3 achterspatbord op mijn bike zitten, maar na fietsen door de regen had ik toch mijn rug vol met spetters zitten.

Vervolgens de X3 vervangen door de X blade (onder) en sindsdien heb ik een droge rug.

Afbeelding

Verder heb ik nog een SKS mud guard om mijn bidons moddervrij te houden.

Afbeelding

De SKS spatborden werken goed voor relatief weinig geld.
Waar heb je deze besteld?

Ik wil ook zoiets aanschaffen want iedere keer een hap zand bij het drinken is niet echt relaxed. Verder hoop ik ook dat het mijn navigatie wat beschermd
martijnvang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 5 augustus 2010, 20:45
Mijn mountainbike: merida o.nine pro xt edition

als je voor een achterspatbord gaat is het misschien wel slim eentje die je goed vast kunt zetten.
ik zie bij het groepje waar ik mee, mee fiets vaak de spatborden schuin staan en die zetten ze dan weer recht maar een paar bospaatjes verder staan deze weer schuin dan heeft het spatbord vrij weinig zin.
het zal dan vast wel iets aan water en modder tegen houden.


ik was even aan het kijken naar deze:
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... o-mud-atb/" onclick="window.open(this.href);return false;

er staat dat deze voor voor en achter is.
zou dit iets zijn?
een echte biker heeft weinig z'n rem nodig :wink:
maar het zou wel fijn zijn als hij goed werkt, vooral in de bergen :D
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Gisteren hebben wij met z'n vijven de Postbankroute gereden.
3 personen hadden het BBB spatbordje ( zie draadje 1e pagina) en ik reed met de SKS (http://www.fietssportiefonderdelen.nl/s ... tAod1UEAeA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik was de enige zonder modderplakkaat op mn achterste.
Lijkt wel off het BBB spatbord wat te kort is.

Maar goed, dit was onze ervaring van gisteren.
:winkie:

PS, degene met een voorspatbord was de enige die na 3 uur modderscheuren nog herkenbaar was.
Blijkbaar heeft zo;n voorspatbord toch een functie :D
Eerst doen, dan denken
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Heren, een goed spatbord voor de 29er is de Topeak xc11. Speciaal ontworpen voor de 29er. Lekker breed en lang, tevens kun je de hoek instellen. Ben erg tevreden over dit spatbord. Wil je geen modder of paardepoep in je gezicht kijk dan ook eens naar een Bender Fender. Klein en licht stukje plastic onder de kroon van je voorvork doet wonderen. Belangrijker nog: je bril blijft schoon!!!!!
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
sodutch
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 22:28

Afbeelding

Afbeelding
deze werkt best goed.

houdt voornamelijk je gezicht vrij van modder.
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

tati schreef:och jeee, nu komen de jongens weer langs die het stoer vinden om een natte rug te krijgen.
Ben ik nu stoer? :bier:

Maar even zonder gekheid, spatborden zullen zeker wel helpen. Maar ik denk toch (ik kan het natuurlijk hartstikke fout hebben) dat als het echt goed modderig is, je hoe dan ook wel smerig wordt. En als je achter iemand fietst op gewoon een (gravel) fietspad of zandweg en je hebt niet al te veel tussenruimte komt je gezicht en voorkant ook helemaal onder modder te zitten.

En van een nat zeem heb ik zelf eigenlijk nooit echt last van, als ik door de modder en zo rijd.
KTM fan
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Rubberburner schreef:BBB heeft een mooi achterspatbordje (HIGHPROTECTOR BFD-15R).Rijd er al een tijdje mee en werkt prima.

Afbeelding

Afbeelding
Heel offtopic (ik weet het) maar heb jij daar een Nissan Skyline onder zeil staan? Leuke velgjes.
Capralicious!
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dit is het. Dit wordt het topic van 2012. Spatborden....

Goed, de enige echte zinnige suggestie die ik kan doen is SKS X-blade achter en een SKS Shockblade voor. Zelf vind ik een mudflap meer dan voldoende (of een brilletje), maarja we hebben zo allemaal onze wensen. Natte rug krijgen door de blubber? Trek dan fatsoenlijke kleding aan. Ik heb een regenjasje bij me dat ik kan kleiner kan vouwen dan een setje sokken. Daar komt de blub echt niet doorheen. Jasje van Vaude. Dat werkt voor mij veel effectiever (en ziet er beter uit) dan spatborden:

Afbeelding

Groeten,
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Luuc91 schreef:Dit is het. Dit wordt het topic van 2012. Spatborden....

Goed, de enige echte zinnige suggestie die ik kan doen is SKS X-blade achter en een SKS Shockblade voor. Zelf vind ik een mudflap meer dan voldoende (of een brilletje), maarja we hebben zo allemaal onze wensen. Natte rug krijgen door de blubber? Trek dan fatsoenlijke kleding aan. Ik heb een regenjasje bij me dat ik kan kleiner kan vouwen dan een setje sokken. Daar komt de blub echt niet doorheen. Jasje van Vaude. Dat werkt voor mij veel effectiever (en ziet er beter uit) dan spatborden:

Afbeelding

Groeten,
Leuk joh zo'n jasje. Kun je meteen jezelf goed opblazen als je flink door gaat rijden, die dingen ademen voor geen meter.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat is puur een kwestie van jasje aan de voorkant lichtjes openen (afhankelijk van hoeveel ventilatie je nodig hebt). Ik zweet er in ieder geval niet in. Jasje is niet volledig waterdicht en ademt dus licht. Volledig waterdicht hoef ik ook niet.

Edit: het is dus geen regenjasje (wat niet ventileert). Als het ook wat serieuzer begint te regenen komt het water er dan ook doorheen. Het is puur om je warm te houden (wat het prima doet).
Laatst gewijzigd door Luuc91 op wo 21 november 2012, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Luuc91 schreef:Dit is het. Dit wordt het topic van 2012. Spatborden....
2008, zul je bedoelen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is er 1 in het rijtje voorvering, achtervering, bar-ends, versnellingen, grote/kleine wielen, klikpedalen etc. Altijd wel een groep mensen die vindt dat het perse wel/niet nodig is en daar graag zijn mening over opdringt aan de andere groep met tegenovergestelde mening. En altijd wel een newbie die er een topic over begint.

Laten we dit topic iig maar niet verder vervuilen met de vraag wel of niet spatborden, daar is dat 2008 topic voor.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Darkdestiny
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 6 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 29"

Mast0d0n schreef:
Darkdestiny schreef:Ik had de SKS X3 achterspatbord op mijn bike zitten, maar na fietsen door de regen had ik toch mijn rug vol met spetters zitten.

Vervolgens de X3 vervangen door de X blade (onder) en sindsdien heb ik een droge rug.

Afbeelding

Verder heb ik nog een SKS mud guard om mijn bidons moddervrij te houden.

Afbeelding

De SKS spatborden werken goed voor relatief weinig geld.
Waar heb je deze besteld?

Ik wil ook zoiets aanschaffen want iedere keer een hap zand bij het drinken is niet echt relaxed. Verder hoop ik ook dat het mijn navigatie wat beschermd
Ik heb de SKS spatborden en mud guard gekocht op de Woenselse markt in Eindhoven. Maar ook online te krijgen bij bikeshop Nijnsel of google gewoon.

Ook kun je een camel bag kopen: 10 euro bij decathlon voor een 2 liter bag die je in een rugzak kunt stoppen.
Obey the principles without being bound by them. - Bruce Lee -
Plaats reactie