Uurtarief LBS

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

De laatste keer dat ik voor reparatie bij mijn LBS kwam zag ik op de kassabon dat ik 35 euro betaalde voor 35 minuten arbeid. Kortom: ik betaal daar 60 euro per uur. Ik begrijp dat de beste man meer kosten heeft dan het salaris van de fietsenmaker in dienst (n pand in t centrum en andere overhead) en ik gun m ook zeker z'n marge. Maar toch vond ik het in absolute zin een boel geld, 60 euro p/u...

Zonder hier een wall of fame/wall of shame te maken (laten we dus geen namen noemen) ben ik erg benieuwd wat jullie betalen bij jullie LBS. :-q Benieuwd of ik een redelijk tarief betaal.
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Landelijk gemiddelde is €50 per uur,

€60 p/u zal dus geen uitzondering zijn.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

€60 is heel redelijk mi. Veel lui kopen hun "hardware" zelfs via internet en laten het dan door de LBS erop zetten. Als je dus ook de spullen bij hem koopt misschien iets aan de hoge(re) kant. Laat je hem alleen het werk doen en koop je de spullen elders dan mi zelfs aan de lage kant.
StAlTiCa
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Bij mijn BMW dealer betaal ik 95 euro ex BTW per uur, dus 60 euro incl BTW voor de LBS vind ik niet te duur, als je eens wist wat een goede werkplaats uitrusting kost en hoe vaak gereedschap vervangen moet worden dan begrijp je het tarief.
Woestijnvalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 9 oktober 2011, 22:30

Euh, ik betaal hier in Belgie bij mijn garage (peugeot) 40 euro (excl.btw) voor elektronica-handelingen 45 euro. Dan lijkt 60 euro met toch niet echt goedkoop voor een fietsenmaker. Voor mijn fiets betaal ik niets, vermits ik alles zelf doe, spaar ik blijkbaar veel geld uit. (ik onderhoud hier zo'n 7 fietsen).
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, een auto garage heeft nog flink wat kosten. Maar een FM toch zeker niet.
40/45 euro per uur vind ik nog redelijk. Als je alles zelf aanlevert.
Als je t bij de FM koopt dan vind dat t voor een mooier bedrag kan.
mannic05
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 9 juni 2011, 00:32
Mijn mountainbike: Cube Acid 2012

Beemer schreef:Bij mijn BMW dealer betaal ik 95 euro ex BTW per uur, dus 60 euro incl BTW voor de LBS vind ik niet te duur, als je eens wist wat een goede werkplaats uitrusting kost en hoe vaak gereedschap vervangen moet worden dan begrijp je het tarief.
Ben ik niet helemaal met je eens. Vergelijking tussen auto en fiets is niet echt eerlijk. En als je het goed gereedschap goed gebruikt, gaat het heel erg lang mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Al eens bij de audi-dealer geweest ? :winkie:
Daar zit 'm het probleem.
Wanneer je een auto van 60.000 wegbrengt betaal je gewoon, wanneer je een fiets van 2000 wegbrengt vindt je het te duur.
Maar die fietsenmaker krijgt echt geen korting bij de AH wanneer hij boodschappen doet.
OK een garage heeft meer kosten dan een fietsenmaker, maar een fietsenmaker is meestal gevestigd op een duurdere locatie. plussen en minnen dus.
Ik denk dat 60 euro/uur niet vreemd is.

Dit geeft meteen aan waarom een fietsenmaker soms half werk levert.
Niemand zou de rekening van 110% zorg en aandacht willen betalen, dus hij gaat voor quick and dirty.
Soms een beetje te quick and dirty...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Ja wanneer is het te duur en wanneer is het te goedkoop , beetje wazige gedachten die sommigen hebben over de LBS.
Auto mag inderdaad de hoofdprijs kosten bij velen en de LBS is sluitpost , ik tel zelf € 45.00 per uur wel of geen parts er bij dat is mijn tarief maar ik hoor ook geluiden van €40-75 per uur.
LBS heeft ook kosten en kan op deze manier nog iets verdienen nu heel veel via het WWW gaat en ze op onderdelen weinig verdienen.
Feit blijft dat degene die niet moeilijk doen over www parts monteren wel beter af zijn omdat uurloon ook gewoon loon is en heel veel mensen niet kunnen sleutelen.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

mtbfool schreef:... en heel veel mensen niet kunnen sleutelen.
Of, en da's nog prettiger voor de LBS, niet wíllen sluetelen:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ik betaal 37,50 per uur bij de LBS.

En ja, ik weet zelf ook wel dat daar ook in de avonduren door relatief goedkope krachten wordt gesleuteld. Zolang de kwaliteit van het geleverde werk in orde heb is, zie ik daar echter geen nadeel in.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat is érg goedkoop. Zolang de kwaliteit in orde is, is het natuurlijk geweldig voor de consument

Groeten,
R-Know
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 10:06
Mijn mountainbike: Cannondale F500, XT 1996

Heren, dames ook,
De LBS moet als hij een beetje redelijk draait van elke 100euro er ongeveer 50 naar de minister van financieen brengen. Btw en ib.
Misschien heeft hij personeel in dienst, hij huurt waarschijnlijk een ruimte waar gesleuteld moet worden en heeft diverse klantien die te gierig zijn onderdelen en fietsen bij hem te kopen, u en ik dus.
Weet je wat een goede schilder kost?
Rond de 45 euro per uur, zonder btw. Hij heeft alleen een schuurmachine, een bestelautootje en een paar kwasten nodig. Weet je wat hij op een blik verf vangt?
Laat de LBS lekker leven, wil je het niet betalen, dan niet. Probeer die pool verder op eens.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

NatteKrant schreef:Ik betaal 37,50 per uur bij de LBS.

En ja, ik weet zelf ook wel dat daar ook in de avonduren door relatief goedkope krachten wordt gesleuteld. Zolang de kwaliteit van het geleverde werk in orde heb is, zie ik daar echter geen nadeel in.
Op zich best 'out of the box' gedacht van de betreffende bikeshop. Verreweg de meesten doen het gewoon rond de openingstijden van de shop, maar in een 24-uurs economie is het best een idee om als het ware 'vakkenvullers' het werk te laten doen in hun tijd (dus buiten schooltijd om).
Zolang de kwaliteit er niet onder lijdt is het inderdaad prima. Ik kan me ook voorstellen dat je dan vooral de bandenklusjes etc. doet.

Maar goed, terug naar het tarief.
Opvallend is wel dat vooral de sportfietsers er moeilijk over doen. Althans, dat is mijn eigen ervaring. Mijn werkgever rekende jaren geleden al 1 euro per minuut geleverd werk en daar werd door de dagelijkse fietsers in 98% van de gevallen niet moeilijk over gedaan. Men was al blij dat de fiets vlot gemaakt werd, want in de omgeving is/was er een tekort aan reparatiecapaciteit.

Marktwerking (wat ik net aanhaalde) zal ook meespelen. In een omgeving met te weinig bikeshops (en die bestaan!) zal het uurtarief hoger liggen dan in een omgeving waar de bikeshops meer in aantal zijn dan strikt noodzakelijk.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als je meerekent wat er aan loonheffingen, sociale zekerheid, btw, huur etc betaald moet worden is het niet meer dan logisch dat je bedragen van 50 euro per uur of meer betaalt. Ik vraag me af of je een bedrijf overeind zou kunnen houden op alleen reparatie en geen verkoop. Een kwik-fit voor fietsen zeg maar. Ik ken ze niet. Dat ze er niet zijn is wrsch een teken dat er niet zo gek veel verdiend kan worden op fietsreparatie.
Kortom, het is niet duur, maar het is wel veel geld. Daarom ben ik ook blij dat ik zelf kan sleutelen, en dat ik het nog leuk vind ook.
Wicked DJ schreef:Maar goed, terug naar het tarief.
Opvallend is wel dat vooral de sportfietsers er moeilijk over doen
Als je zelf geen flauw idee hebt van wat er gedaan moet worden is het je een stuk meer waard dan wanneer je het eigenlijk zelf kan maar geen tijd hebt oid, zou het daar mee te maken hebben?
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie