XT 3X10 of X9 2X10 op 29er

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

mountain-biker schreef:@tati: denk jij dat je met 20 jaar wedstrijd ervaring de norm bent/jouw ervaring vergelijkbaar is met de goed willende hobbiest?
Persoonlijk denk ik dat jij beter in conditie bent dan gemiddeld, en dus ook groter draait als gemiddeld.
Wellicht is dit wel iets om mee te nemen in je advisering.
Maakt mij verder niet uit hoor. Ik draai nu 2000 km met 36 voor. Heb een 38 liggen voor als hij op is.
Waarom?
Kon hem voordelig kopen en wil wel eens weten of dit beter bevalt.
Rij overigens altijd op de veluwe, en gebruik mijn binnenblad eigenlik niet.
Grote kans dat er straks 1x10 op zit.
36 of 38 dat is nog ff de vraag

Wel goed lezen he. Maatje van mij heeft 20 jaar wedstrijd ervaring. Ik rij nog maar een jaar of 6 fanatiek. (eigenlijk zou ik beter kunnen gaan tijdrijden omdat ik best lang constant hard kan rijden op het vlakke, maar dat vind ik niet zo leuk als marathons).

Maar waarom zouden zoveel fabrikanten hun fiets uitrusten met een 38tands tandwiel. Dat is natuurlijk om het ding zo breed mogelijk inzetbaar te maken.
En ik ben er toch van overtuigt dat de fabrikanten het een en ander uitzoeken over de verzetten als ze iets op de fiets monteren.
Als je op jou rondje beter uit de voeten kunt met een 36 tands. Dan ben je er natuurlijk vrij in om dat te veranderen.
Maar dat wil niet zeggen dat het ook meteen de maatstaaf wordt en 38 tands veel te groot is.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Zo zie je maar, niets is zo persoonlijk als een verzet!

Dus zomaar roepen wat iemand moet nemen is niet te doen.
dutchbeamer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 16:12
Mijn mountainbike: 2017 Scott Genius LT700 Plus Tuned, 2017 SJ Comp Carbon 6fattie, 2016 Fatboy, 2013 S-Works Epic
Contacteer:

hwpaints schreef:ik ben geen wedstrijd knaller en ga ik ook niet worden, mijn grootste vraag was dan ook XT of X9 , tandbladen kan ik makkelijk verwissellen maar liefst in 1x goed.

rij nu 26er met 28/42 en 11/36 altijd brabantse wal enkele keer in drunen en paar keer per jaar in Oostenrijk dus wel echt klimmem daar.
met wat ik nu op deze heb kan ik goed uit de voeten en is voldoende het mooiste zou wezen om een beetje vergelijkbare verhouding te hebben op de 29er maar X9 of XT 3x10 ombouwen naar 2x10 , die avid remmen moet ik niet hebben dus xt remmen wil ik zo wie zo laten zitten.
XT of X9 is toch echt een persoonlijke keuze, wat vind je fijner, van beide kun je 3x10 of 2x10 nemen, 2 x 10 is mijns inziens ruim voldoende, voorbladen meestal 22 of 24 en 34 of 36, achter altijd 11-36
bij 3 x 10 heb je voor ook 22-32-42 dus de granny is bij beiden gelijk te verkrijgen, het grote blad kan bij 3 x10 wel groter dus op de weg meer topsnelheid haalbaar mits de watts aanwezig zijn.
Kijk gewoon welke het fijnst schakelt en bepaal dan wat het aantal tandjes moeten worden en bepaal daar de uiteindelijke keuze op, de nieuwe xt met shadow plus heeft ook minder last van chainsuck omdat je de spanning van de derailleur kunt aanpassen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

nee rijden kan ik er niet mee ik moet kiezen, ons groepje rijd allemaal met X9 dus kan niet even testen ,
2x10 is duidelijk die gaat het gewoon worden alleen nog keuze xt of x9 maar ik denk dat er niet heel verschil in zit alleen even wennnen
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

japie carbon schreef:Zo zie je maar, niets is zo persoonlijk als een verzet!

Dus zomaar roepen wat iemand moet nemen is niet te doen.
en een zadel :-D
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

is XT wel te krijgen in 36 tands, heeft die crank niet zo`n 120 steek waardoor je vast zit aan 38 tands?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je de dubbel neemt wel. Als je van een trippel een dubbel maakt niet.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

japie carbon schreef:Zo zie je maar, niets is zo persoonlijk als een verzet!

Dus zomaar roepen wat iemand moet nemen is niet te doen.
Eens, waarom klagen over teveel versnellingen :D mijn zwager moest er lang aan wennen, miste de kleine verschillen ( kantje erbij = vaak 2 erbij .. ) heb daarom gewoon voor 30 versnellingen gekozen, door veel te wisselen rijd ik alles gelijkmatig op, en doe ik veel langer met de aandrijf lijn dan hij blijkt nu. Nadeel is natuurlijk dat ik meer schakel, maar wat boeit dat ? Mijn duim wordt niet snel moe, en voor t minimale gewichts verschil en theoretische q factor hoef je t ook niet t doen.

Gewoon een hype. Mijn mening .. Meer = beter.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
MR Scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: za 27 oktober 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2013

Volgens mij is het Less is more ;)
Maar blijft persoonlijk heb altijd 3x10 gereden en nu 2 x 10 vind beide prima
Maar nu is het wat relaxter rijden dan eerst
“I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black.”
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Relaxter ? Dat krijg ik niet mee..
T is pure marketing gebaseerd op de elite wedstrijd rijders. Bij t opkomen van de 29 inch wielmaat, is en was t door iedereen die t probeerde direct t voelen dat t voordelen heeft, ook de zondags rijders ervaren dit zo. Met de dubbel is dat heel anders..
Ik ben van 21 naar 24 en daarna 27 en 30 versnellingen gegaan, goed voor 95% van Europa. De wedstrijd rijders zijn extremisten op tune gebied, elke gram telt, q factor is weer een half % enz. enz. Voor elke wedstrijd kijken ze naar hun setup en veranderen ze de vertanding immer ideaal voor de komende rit. Meer dan 2 voorbaden zijn dan ook overbodig.
De volgers van deze groep hebben enkel nadelen aan een dubbel. Q factor voelen ze nooit, minder variatie in schakelen dus vaak t "net niet" gevoel in een bepaalde versnelling laat staan dat je uit je normale regio gaat fietsen.. De industrie lacht zich kapot :) snellere slijtage aandrijflijn ( je rijd achter n.l. Vaak op dezelfde tanden (2/3) en updates van krankstellen, om terug te gaan naar 20 versnellingen ?? lees 20 jaar in tijd terug .... Zonder "echte" voordelen enkel omdat t "pro" staat op je bike ?

Nee ik fiets met veel plezier 2/3 x in de week mijn rondje maar hier zit voor mij geen voordeel aan. Ieder zijn ding dus, ik ben geen pro :) en vervang mijn aandrijf lijn enkel als hij versleten is, kom op vakantie overal zonder moeite boven op de granny en geniet van t buitenbad op de weg naar de bossen in mijn vaste gebied. Ieder zijn ding maar nogmaals zit er naar mijn mening voor t overgrote merendeel van de bikers 0 voordeel aan een dubbel.

Cluc
Laatst gewijzigd door clucluc op do 22 november 2012, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zie de voordelen van een dubbel ook niet zo. Maar ik heb er nog nooit meer gereden. Ben op dit moment single speed aan het uitproberen, dat heeft wel iets omdat het zo simpel is. Maar het verschil in complexiteit tussen 2 en 3 voorbladen vind ik marginaal. Alleen de afstelling van je voorderrie wordt wat makkelijker.
Ik gebruik mijn buitenblad nauwelijks als het terrein onverhard is. Maar mijn mtb ziet ook nog wel eens de weg en dan gebruik ik zelden het binnenblad. Als ik ergens zou wonen waar je het echte mountainbiken naast de deur hebt (buiten Nl, dus) zou ik het buitenblad vervangen door een bashguard. Als ik nooit buiten NL zou gaan biken zou ik denk ik 1x10 gaan rijden. Maar voor de veelzijdigheid ben ik wel blij met de 3x9 die ik heb.
Give me little bits of / more than I can take
eddiesmit
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 12:44
Mijn mountainbike: Idworx Mountain Roller
Contacteer:

Wie van jullie fietst er in de Alpen met 2x10? En welke tandwielen rij je dan het liefst als je bijv. langer dan een uur steil moet klimmen? Ik heb dan liever aan de onderkant over (dus ver kunnen terugschakelen) dan aan de bovenkant.
Zijn er veel mtb-ers die voor een Transalp een bergverzet erop zetten?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik rij nu met een Sram 2x10 setup. Ketting is versleten. Dus achtertandwielen ook meevervangen, voorblad is ook wel redelijk onderweg....Ik vind de 39 te groot, terwijl ik zelden op de 26er rij. Ik heb echter gemerkt dat door de grote steek van de cranks, BCD 120, de keuze van voorbladen te klein is. Ik zou graag met een 36 tands voorblad rijden, ook om stoempen te voorkomen. Ik denk dat ik maar gewoon een 38 tands monteer en achter geen 11 als kleinste, maar een 12 of zelfs groter. Wat mij betreft voldoet 2x10 (denk zelfs 2x9) prima in NL. Ik rij mijn meeste kilometers op Westerschouwen, dus ook wel wat klimmetjes.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

CC-Rider schreef:Ik rij mijn meeste kilometers op Westerschouwen, dus ook wel wat klimmetjes.
Kom je daar alles boven op de 36 joh? :o Ik wil hem daar wel eens op de 22 mikken om het cadans een beetje hoog te houden en zodoende de verzuring tegen te gaan.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Heren, heren wat een discussies hiero.

De vraagstelling was wat een betere keuze was voor de TS toch niet voor andere of de gemiddelde fietser?
hwpaints schreef:ik ben geen wedstrijd knaller en ga ik ook niet worden, mijn grootste vraag was dan ook XT of X9 , tandbladen kan ik makkelijk verwissellen maar liefst in 1x goed.

rij nu 26er met 28/42 en 11/36 altijd brabantse wal enkele keer in drunen en paar keer per jaar in Oostenrijk dus wel echt klimmem daar.
met wat ik nu op deze heb kan ik goed uit de voeten en is voldoende het mooiste zou wezen om een beetje vergelijkbare verhouding te hebben op de 29er maar X9 of XT 3x10 ombouwen naar 2x10 , die avid remmen moet ik niet hebben dus xt remmen wil ik zo wie zo laten zitten.

Als je weet wat je met je 26er fijn vondt dan kan je toch uitrekenen wat je nodig hebt om op je 29er hetzelfde of iig dichtbij het zelfde te krijgen?

Hier : http://www.bikecalc.com/gear_speed" onclick="window.open(this.href);return false; kan je precies invullen wat je had en dan vergelijken met een andere wielmaat. Zo kan je uitzoeken wat je nodig hebt voor de 29er.
Plaats reactie