"diepte" zithouding fiets

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Ik heb laatst op het internet lopen zoeken naar de juiste afstelling voor mijn MTB.
Hierbij kwam ik o.a. op een site over het afstellen van racefietsen. Daar las ik dat op een racefiets het stuur 6-10cm lager moet staan voor iemand van mijn lengte. (Ik ben 1,92m lang BBL 93cm. framemaat is 21") Voorts las ik tot mijn grote verdriet dat deze waarde voor kortere mensen veel lager is.

Ik heb nu nog moeite met diep zitten. Misschien wordt dit minder naarmate ik meer getraind raak maar nu levert het pijn aan mijn handen en misselijkheid op.

Gevolg is dat ik nu mijn zadel heb afgesteld op mijn beenlengte en het stuur een fractie boven mijn zadel staat.
Hiervoor is het nodig de stuurbuis van mijn voorvork veel verder te spacen dan eigenlijk mag, ik denk zo'n 7-8cm terwijl volgen het boekje van de voorvork max. 30mm is toegestaan. hier bovenop staat nog een stem welke axiaal gemonteerd wordt en dus hoogte oplevert. Het houdt tot nu toe.

Mijn fiets ziet er niet uit. Werkelijk iedere mountainbike die ik zie ziet er normaal uit, stem niet ver boven het bovenlager en vaak een low riser stuurtje, zoals het moet. Het fiets op zich wel lekker zo en ik wil er verder niets aan doen behalve wat dieper zakken als het gaat na verloop van tijd.

De vraag is waarom dit moet? Is dat om bij een gegeven wielmaat verschillende maten fietsen te kunnen maken zonder o.a. de wielen te laten meegroeien? Van mij had bijv. de stuurbuis van het frame best een aantal cm langer mogen zijn. Als je lang bent moet je oncomfortabel zitten voor het gemak van de fietsfabrikanten of is hier een lichamelijke reden voor?
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De meeste mensen rijden met hun stuur lager dan het zadel. Daarom is het balhoofd niet hoger.
8cm spacers is idd niet aan te raden, dan maak je echt kans dat het een keer fout gaat.

Op zich gaat het wel wennen om dieper te zitten, gewoon iedere keer een cm spacer verplaatsen naar boven de pen (zodat je altijd nog terug kan)
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Ok, dan moet ik een voorraad spacers halen (er zit nu een mega spacer bij) en een low riser stuurtje.
Dan kan ik mijn standaard stem gebruiken zonder al te veel ineens te zakken. (de huidige stem kun je niet boven spacen.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

De geometrie van een fiets hoort zó te zijn, dat je stuur (ruim) onder je zadel valt. Dan rijdt een persoon die die zithouding verdraagt namelijk het fijnst, het krachtigst.
Dáárom worden fietsen zo ontworpen.
Kom je hier niet lekker mee weg, dan moet je dus dingen aan gaan passen vanuit de standaard. Dat betekent dus:
1) óf zelf dusdanig trainen dat je deze sportieve houding wel kunt verdragen,
2) óf je kunt een 29er fiets overwegen, waarbij de voorbouw automatisch hoger is. Maar goed, nieuwe fiets zul je niet willen,
3) óf je moet je stuur met kunst en vliegwerk flink omhoog brengen zoals je nu hebt gedaan, maar ik ben blij dat je zelf al aangeeft dat dat verre van ideaal is.

Mijn conclusie; zorgen dat je de sportieve houding gaat verdragen. Dus veel fietsen, gewend raken. Maar niet overdrijven, en je lichaam in een keer naar de ratsmodee helpen.
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

SensaLeo schreef: De vraag is waarom dit moet? Is dat om bij een gegeven wielmaat verschillende maten fietsen te kunnen maken zonder o.a. de wielen te laten meegroeien? Van mij had bijv. de stuurbuis van het frame best een aantal cm langer mogen zijn. Als je lang bent moet je oncomfortabel zitten voor het gemak van de fietsfabrikanten of is hier een lichamelijke reden voor?
Waarom dit is???

Mountainbike's zijn fietsen die gebouwd zijn voor een sport. Heeft niets met wielmaat te maken want vaak wordt het balhoofd ook hoger als het frame groter wordt.
Misschien kun je het lichamelijk niet aan om op zo'n fiets te rijden en is een crosshybride beter voor jou.
Anders zou je nog altijd een frame op maat kunnen laten maken om een voor jou goede zitpositie te creeren.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

tati schreef:
SensaLeo schreef: De vraag is waarom dit moet? Is dat om bij een gegeven wielmaat verschillende maten fietsen te kunnen maken zonder o.a. de wielen te laten meegroeien? Van mij had bijv. de stuurbuis van het frame best een aantal cm langer mogen zijn. Als je lang bent moet je oncomfortabel zitten voor het gemak van de fietsfabrikanten of is hier een lichamelijke reden voor?
Waarom dit is???

Mountainbike's zijn fietsen die gebouwd zijn voor een sport. Heeft niets met wielmaat te maken want vaak wordt het balhoofd ook hoger als het frame groter wordt.
Misschien kun je het lichamelijk niet aan om op zo'n fiets te rijden en is een crosshybride beter voor jou.
Anders zou je nog altijd een frame op maat kunnen laten maken om een voor jou goede zitpositie te creeren.
Ja ok, ik begrijp dat het voor een sport is maar waarom het grote verschil tussen mensen met verschillende lengtes?
Zal proberen de site te vinden en dan een link hier te plaatsen.
Ga vanmiddag al weer fietsen en dus trainen op een andere zithouding. Bouw na het fietsen vanmiddag de originele stem terug, dan zakt het al iets.

Zie volgende link (onderaan pagina) voor de verschillen in hoogte van stuur t.o.v. zadel afhankelijk van lichaamslengte.
(tussen klein en groot zit een factor 3 terwijl dat in lichaamslengte nooit gehaald zal worden, of je armen moeten in verhouding veel langer zijn bij een grotere lichaamslengte maar volgens mij is dat niet zo)
http://www.stoempersklub.com/techniek/cyclefit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
menszo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 08:39

ik zou niet zo ingewikkeld doen en denken.. je hebt nu 1 ding te doen.. na elke wat langere rit je stuur een halve cm omlaag. beslist niet meer dan dat. dit maakt al veel uit per keer. dus rustig aan met dit proces. succes. en een stuur moet je aan kunnen trekken, alstie al in je mik/schoot zit kan je nergens aan trekken, dan zitie te dichtbij. dan krijg je het effect wat je ziet bij al die oudjes op hun nieuwe fietsen met zelf te verstellen stuurpennen!. die komen zonder hulpmotortje geen bergje meer op!.
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

Ik vind bovenstaande reacties wel kort door de bocht, dat gaat op voor XC geometrie. Met een 29er of geometrie met lange veerweg voor is het al anders. Lengte van de stuurbuis groeit bij een cc frame maar een beetje mee in grotere maten, dit probleem ie wel echt iets groter als je lang bent.

Qua lengte zit ik ook in dit bereik, paar tips die mij enorm geholpen hebben:
-een goed zadel helpt hier ook voor. Ik rij nu met een brede sqlab en kan veel dieper zitten omdat ik correct op zitbotjes zit ipv weke delen. Met deze lengte is er kans dat je bekken breder is en je met andere zadels als Brooks of sqlab beter af bent.
-kijk eens kritisch naar bovenbuis lengte ipv zitbuis. Een lange bovenbuis kan ook té lang zijn. Ik kocht altijd blind de grootste maat, was eigenlijk verbaasd dat een 21" Trek te groot! voor me was, de zit was dieper dan van een racefiets door de lengte. Er zit enorm verschil in bovenbuizen tussen merken en types geometrie.

Ik ben trouwens op een crossframe uitgekomen waarmee ik goed uit de voeten kan en nog veel kan variëren qua sturen, banden, setback etc afhankelijk van wat ik er mee wil. Ander type fietsen zijn dus zeker een overweging.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

SensaLeo schreef: http://www.stoempersklub.com/techniek/cyclefit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is voor de racefiets.
In hoever kun je dit door trekken naar de mtb?
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Niet!

Kan je eens een foto maken van je fiets? Dan kunnen wij er eens naar kijken.
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Hier een foto. Detailfoto kan ik indien gewenst vanmiddag maken.
Ga me nu klaarmaken om te vertrekken.

Afbeelding
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Mtbgek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 5 februari 2012, 21:54
Mijn mountainbike: Cube reaction gtc race,

Dat je er zo op durft te fietsen. Ik ben zelf 2 meter en heb een cube reaction gtc race 20 inch en ik had ook moeite om zo ver voorover te fietsen maar ik heb ook rustig aan de spacers ertussen uit gehaald en wil nu niets anders meer. En mijn zadelpen staat 30 cm uit het frame dus dat geeft nogal een hoogte verschil t.o.v. Stuurhoogte zonder spacer.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dit is idd niet veilig, volgens mij heb je zelfs je stuurbuis verlengt? Dit gaat echt problemen geven.
Ik zou het gewoon spacer per spacer afbouwen. Je moet echt wel met je stuur onder je zadel kunnen zitten.
Anders moet je eens een rizer stuur proberen.

Welke maat is deze fiets trouwens? Hij lijkt een beetje klein, maar dat kan ook door de foto komen.
Woestijnvalk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 9 oktober 2011, 22:30

Als je stuur nu ongeveer gelijk staat met je zadel (moeilijk te zien op de foto) en je hebt 7 a 8 cm spacers steken dan is het eigenlijk nog niet zo'n probleem. Op termijn ga je makkelijk 3 a 4 cm lager kunnen zitten (stapje per stapje), dan kom je op een 3 cm spacers, wat aanvaardbaar is. De stuurpen die er nu opstaat lijkt wel erg kort.
Zelf ben ik begonnen met mijn stuur en zadel gelijk. Na enkele maanden stond bij mijn racefiets het stuur ongeveer 9 cm lager en mijn mtb 6 a 7 cm lager dan het zadel. Ik heb wel de moeite gedaan om me bij een professional te laten opmeten, er zijn immers zoveel faktoren die een rol spelen, hier wordt jammer genoeg meestal bij een verkoop door de fietsenmaker geen rekening mee gehouden (korte/lange bovenbenen, romp, armen, lenigheid,...). Het enige waar meestal naar gekeken wordt is de lichaamslengte en de binnenbeenlengte, en dat volstaat niet voor iedereen.
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Framemaat is 21". Dit komt uit alle berekeningen/richtlijnen die ik op internet kan vinden en is me ook geadviseerd in de winkel. Mijn maten 1,92m en bbl 93cm, 101 kg (al 7 minder dan toen ik begon :)).

Heb net op ebay een setje spacers gekocht, als die binnen zijn bouw ik de originele stem terug, dan zakt het stuur al een cm of 3-4 denk ik.

Riser stuur staat ook op het verlanglijstje, staat sowieso veel mooier alleen zal ik dan de bar ends moeten missen vrees ik.

Stuurbuis is idd langer door opbouw stem. Ga nu een vlakke route rijden dus moet goedkomen.

Stuur zit nu nagenoeg gelijk aan het zadel in hoogte.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Plaats reactie