Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

ronald43 schreef:Je moet gewoon fietsten binnen je kunnen en budget en waar je je prettig bij voelt. Begin met een fiets voor je niveau dan kan je altijd doorgroeien naar betere spullen. Maar volgens mij zit er ook veel tussen de oren van mensen en daar maakt de fietsenbranch handig gebruik van. Je maakt mij niet wijs dat je merkt de je stuur of zadel pen 100 gr lichter is.

Theoretisch zou 100 gram lichter nét die ene milimeter verschil tussen 1e en 2e plaats kunnen maken.
Voor vele mensen maakt het een stuk meer verschil als die zelf een paar kilo afvallen.
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ach ja... ik begrijp het inmiddels wel.

Twee jaar geleden heb ik een crosshybride gekocht als 'gewone fiets' en om zo nu en dan mee door het bos te crossen. Sinds maart/april dit jaar (na fietsfit, m.a.w. techniek training) een stuk serieuzer geworden.

Fietskleding vond ik altijd onzin (helm had ik al wel na een aantal jaren gelden geluk te hebben gehad na een korte vlucht). Wel een fietsbroek aangeschaft, da's toch wel zo comfortabel. Na een poosje ook maar een shirt, wat dat katoenen spul wordt echt zeiknat. Hmm, het is wel heel erg veel lekrijden op die smalle bandjes. Rugzakje, tools, binnenbandjes, gelijk even nieuwe handvatten. Oeps, onbenullige landing; zadel kapot. Gekeken naar een nieuw zadel bijna een dure gekocht, voorlopig toch maar voor weer een concept 'prul' (zit goed overigens). Dat lekrijden op smalle 35mm banden begint me op de zenuwen te werken. Bredere banden! Oh, een het wordt tijd voor klikpedalen (en schoenen natuurlijk!). Standaard voor fietsonderhoud (prima aankoop!). Misschien balhoofd vervangen? Die er nu in zit vergt wel heel veel onderhoud, de onderlager zit snel vol prut. Nog meer kleding (wordt kouder!). Ontluchtingssetje voor de remmen, zuiger hangt, 2e hands vervangende rem gekocht(was goedkoper dan caliper rebuild setje... juicy 3 is niet zo geliefd ;) ). Eigenlijk wil ik andere remmen, maar kan me nog (net) beheersen. Moet nl. cassette + ketting vervangen binnenkort (alles slx nu, dat hou ik zo.... hoewel xt lonkt). Dan ook gelijk maar de voorbladen. Die zijn ook enigszins versleten en ik heb nu 26/36/48 (hybride hè), en wil liever wat kleiner. Oh, en gereedschap natuurlijk. Ondertussen aan het orienteren op een andere vork. Die suntour touring vork is prut, maar fatsoenlijke vorken zijn behoorlijk prijzig. Buiten budget nog. Misschien dan maar doorsparen voor een andere fiets? Eigenlijk zou ik ook graag een fatsoenlijke gps (met hoogtemeter) op mijn fiets willen...

Het is allemaal in een wat andere orde van grootte dan bij veel anderen misschien (ben ook nog bezig met basisuitrusting), maar ik begrijp het 'meer, beter, mooier!' idee wel. Ik kan me nog aardig beheersen (lees: beperkt budget / geen rekening gehouden met een nieuwe dure hobby), misschien mijn financiele prioriteiten maar wat verleggen? :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Blackmilk schreef:
Theoretisch zou 100 gram lichter nét die ene milimeter verschil tussen 1e en 2e plaats kunnen maken.
Voor vele mensen maakt het een stuk meer verschil als die zelf een paar kilo afvallen.
Dit is waar. Toch is het een ontzettend nonsens-argument. Die 100 gram maakt meer uit nadat je die paar kilo bent afgevallen dan ervoor. Het staat gewoon los van elkaar.
Give me little bits of / more than I can take
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Monster schreef:Ach ja... ik begrijp het inmiddels wel.

Twee jaar geleden heb ik een crosshybride gekocht als 'gewone fiets' en om zo nu en dan mee door het bos te crossen. Sinds maart/april dit jaar (na fietsfit, m.a.w. techniek training) een stuk serieuzer geworden.

Fietskleding vond ik altijd onzin (helm had ik al wel na een aantal jaren gelden geluk te hebben gehad na een korte vlucht). Wel een fietsbroek aangeschaft, da's toch wel zo comfortabel. Na een poosje ook maar een shirt, wat dat katoenen spul wordt echt zeiknat. Hmm, het is wel heel erg veel lekrijden op die smalle bandjes. Rugzakje, tools, binnenbandjes, gelijk even nieuwe handvatten. Oeps, onbenullige landing; zadel kapot. Gekeken naar een nieuw zadel bijna een dure gekocht, voorlopig toch maar voor weer een concept 'prul' (zit goed overigens). Dat lekrijden op smalle 35mm banden begint me op de zenuwen te werken. Bredere banden! Oh, een het wordt tijd voor klikpedalen (en schoenen natuurlijk!). Standaard voor fietsonderhoud (prima aankoop!). Misschien balhoofd vervangen? Die er nu in zit vergt wel heel veel onderhoud, de onderlager zit snel vol prut. Nog meer kleding (wordt kouder!). Ontluchtingssetje voor de remmen, zuiger hangt, 2e hands vervangende rem gekocht(was goedkoper dan caliper rebuild setje... juicy 3 is niet zo geliefd ;) ). Eigenlijk wil ik andere remmen, maar kan me nog (net) beheersen. Moet nl. cassette + ketting vervangen binnenkort (alles slx nu, dat hou ik zo.... hoewel xt lonkt). Dan ook gelijk maar de voorbladen. Die zijn ook enigszins versleten en ik heb nu 26/36/48 (hybride hè), en wil liever wat kleiner. Oh, en gereedschap natuurlijk. Ondertussen aan het orienteren op een andere vork. Die suntour touring vork is prut, maar fatsoenlijke vorken zijn behoorlijk prijzig. Buiten budget nog. Misschien dan maar doorsparen voor een andere fiets? Eigenlijk zou ik ook graag een fatsoenlijke gps (met hoogtemeter) op mijn fiets willen...

Het is allemaal in een wat andere orde van grootte dan bij veel anderen misschien (ben ook nog bezig met basisuitrusting), maar ik begrijp het 'meer, beter, mooier!' idee wel. Ik kan me nog aardig beheersen (lees: beperkt budget / geen rekening gehouden met een nieuwe dure hobby), misschien mijn financiele prioriteiten maar wat verleggen? :wink:
Wauw... daar heb je even over gedaan :lol: Basisuitrusting ben ik na bijna 2 jaar ook nog steeds niet klaar mee, zit nog aan overschoenen te denken en idd GPS. Maar dat zit er niet in dit jaar.

Uiteindelijk zie je wel vaak dat mensen zoveel versleutelen aan een fiets dat het verschil met het aanschaffen van een nieuwe ook niet veel meer had gescheeld. Ik denk dat jij Monster een eigen bike moet opbouwen. Is echt jouw ding volgens mij.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Opbouwen van een eigen bike is ook erg leuk om te doen, dan mogen het bij mij ook wel "leuke" onderdelen zijn die ik erop wil hangen. De hobby houdt bij mij ook niet op bi jhet fietsen alleen...en ik denk dat dat voor velen hier op het forum geld. Kijk maar eens naar de gemiddelde fiets in SYS 8)
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Eigen bike opbouwen ben ik nog lang niet aan toe. Dit jaar voor het eerst uberhaupt iets aan fietsonderhoud gedaan. Ik had het niet verwacht, maar het is erg leuk (en ook erg nodig!). Ik heb nog een hele hoop te leren. Oh, en ik zoek nog een verwarmde schuur/garage waar je ook nog je kont kan keren :lol:

Maar goed, eigen fiets bouwen (assembleren eigenlijk) is denk ik net zoals met PCs; je krijgt precies wat je wilt (zolang je budget het toelaat), met de looks die je wilt, maar goedkoper dan een kant en klare fiets is het denk ik niet.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Monster schreef: Maar goed, eigen fiets bouwen (assembleren eigenlijk) is denk ik net zoals met PCs; je krijgt precies wat je wilt (zolang je budget het toelaat), met de looks die je wilt, maar goedkoper dan een kant en klare fiets is het denk ik niet.
Nope!! denk zelfs duurder :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Rilson schreef:
Monster schreef: Maar goed, eigen fiets bouwen (assembleren eigenlijk) is denk ik net zoals met PCs; je krijgt precies wat je wilt (zolang je budget het toelaat), met de looks die je wilt, maar goedkoper dan een kant en klare fiets is het denk ik niet.
Nope!! denk zelfs duurder :winkie:
Als je dezelfde onderdelen gebruikt? Een stuk duurder. Zo'n xt afgemonteerde Xtrail kost ongeveer hetzelfde als de XT groep, Magura remmen en Reba vork los bij een goedkope webwinkel als bike-components. Toch raar dat je goedkoper uit kan zijn als je een frame en set wielen in de prullenbak bonjourt, :evil: , of niet? Bulk inkoop, dat is de shit.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ofwel koop de Xtrail in een maat dat je zeker weet dat alles lang genoeg is, zet alles over op je frame naar keuze en gooi wat overblijft in de verkoop.

Een fiets opbouwen zoals je die ook gewoon kunt kopen is sowieso waanzin. Zelfbouw is alleen zinvol IMHO wanneer je hele specifieke eisen hebt en dan nog moet je je goed afvragen of je echt met een partij losse onderdelen wilt beginnen of dat je nog steeds een complete fiets als uitgangspunt neemt en die upgrade naar eigen inzicht.
Kostentechnisch kan de laatste de interessantere variant zijn zelfs als je praktisch alles upgrade, losse frames zijn in de regel gigantisch overpriced en er gaat stiekem toch vaak een hoop geld in onderdelen zitten waar je misschien niet echt specifieke eisen had (~ tevreden was met wat er standaard bij zat).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Als ik slecht fiets kan ik mijn bike niet op de schuld geven vandaar dat ie duurder is dan mijn auto :-)
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

@cheeta +1 enkel als toevoeging dat t bouwen van een eigen bike ook een hobby kan zijn :)

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

cheeta schreef:Ofwel koop de Xtrail in een maat dat je zeker weet dat alles lang genoeg is, zet alles over op je frame naar keuze en gooi wat overblijft in de verkoop.

Een fiets opbouwen zoals je die ook gewoon kunt kopen is sowieso waanzin. Zelfbouw is alleen zinvol IMHO wanneer je hele specifieke eisen hebt en dan nog moet je je goed afvragen of je echt met een partij losse onderdelen wilt beginnen of dat je nog steeds een complete fiets als uitgangspunt neemt en die upgrade naar eigen inzicht.
Kostentechnisch kan de laatste de interessantere variant zijn zelfs als je praktisch alles upgrade, losse frames zijn in de regel gigantisch overpriced en er gaat stiekem toch vaak een hoop geld in onderdelen zitten waar je misschien niet echt specifieke eisen had (~ tevreden was met wat er standaard bij zat).
Wat ik heel mooi vind is het systeem dat Rose hanteert met jun 'configurator'. Je kiest een standaard fiets waar je vervolgens zo'n beetje alles op kan customizen binnen hun ruime assortiment. Dat geeft je de keuze van zelfbouw voor de prijs van compleet. Jan Janssen doet dat ook een beetje zij het met minder keus.

En in het kader van de kip-of-ei verhalen; zijn de losse onderdelen of de frames overpriced?
Give me little bits of / more than I can take
bassboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:39
Mijn mountainbike: Trek elite xc nine.nine SSL 2012. Dus nog kleine wielen haha!

Maar heerlijk toch. Eerst je bike vol modder rijden! schoonmaken... en soms tussen door
eens upgraden. Wat een heerlijke hobby. Er zijn zoveel verschillende combi's van parts te verkrijgen.
Dat maakt het zo leuk het combineren van. (tja en soms zie je door de bomen het bos niet meer)
mmm wel raar ik kom er minstens 3 a 4 keer per week :lol:
Min fietske is veul sneller als ik.
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Stevens

bassboy schreef:Maar heerlijk toch. Eerst je bike vol modder rijden! schoonmaken... en soms tussen door
eens upgraden. Wat een heerlijke hobby. Er zijn zoveel verschillende combi's van parts te verkrijgen.
Dat maakt het zo leuk het combineren van. (tja en soms zie je door de bomen het bos niet meer)
mmm wel raar ik kom er minstens 3 a 4 keer per week :lol:
Ja, zo zie ik het ook :-q al ben ik nog niet aan het upgraden toe.
Ik fiets nu lekker een paar keer per week mijn rondje door het bos, zorg dat de fiets naderhand weer goed schoon is en zodra er iets kapot gaat dan denk ik weer verder over upgraden.
Functionaliteit en kwaliteit vind ik belangrijker dan uiterlijk.

Tja en ik zie soms de bomen niet meer in het bos, maar dat is een ander verhaal :wink:
bassboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:39
Mijn mountainbike: Trek elite xc nine.nine SSL 2012. Dus nog kleine wielen haha!

oh ff nog iets v.i.p. tijdens de maintenance op tijd ff stoppen. op het gras liggen en met een :bier: erbij genieten.
das pas lekker!! :-q
Min fietske is veul sneller als ik.
Plaats reactie