Wat houdt een overbrengverhouding van bijv. 307% van een versnellingsnaaf in?
Ik weet wat een overbrengverhouding en roll out (weet niet of dit bij fietsen ook gebruikt wordt) is maar een aanduiding in procenten ken ik nog niet.
Ik denk dat het aangeeft dat de maximale i 3,07 (1 omwenteling op de cog geeft 3,07 omwentelingen van het wiel, of omgekeerd) is maar dat is een gok.
In geval van een versnellingsnaaf zal je dat dan nog met de i van de ketting moeten vermenigvuldigen om de totale overbrengverhouding te krijgen.
kan er op internet geen uitleg over vinden.
Overbrengverhouding naaf
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
- Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
- Contacteer:
dat de zwaarste versnelling 307% zwaarder is als de lichtste, dus het is het bereik van de naaf.
Don't believe the hype!
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Je kunt gewoon de overbrengingsverhoudingen van de afzonderlijke versnellingen bij zowel Shimano als Rohloff vinden.
Veel makkelijer...
Veel makkelijer...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Dat is het totale bereik van de naaf, vertraging, directe overbrenging , versnelling.
De 307% waar jij het over hebt is een Nexus-8 als ik me niet vergis.
Ik ken daar de stappen niet van dus neem als voorbeeld de ouderwetse SA3. (Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf)
De SA3 heeft helemaal geen versnellingen, wetende, de 1e is een vertraging. Deze vertraagt 25%.
De 2e versnelling is ook geen versnelling maar een directe overbrenging.
Nu gaan we het hebben over 1 versnelling, de 3e stand.
Dus:
1: 25% vertraging
2: 100% stand 1 op 1
3: 33% versnelling
Gerekend vanaf de direct komen we op; 1.33:0.75x100= 177% het totale bereik.
De ketting kan buiten beschouwing laten in je berekeningen.
Beter betrek je er je wielomtrek bij.
De 307% waar jij het over hebt is een Nexus-8 als ik me niet vergis.
Ik ken daar de stappen niet van dus neem als voorbeeld de ouderwetse SA3. (Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf)
De SA3 heeft helemaal geen versnellingen, wetende, de 1e is een vertraging. Deze vertraagt 25%.
De 2e versnelling is ook geen versnelling maar een directe overbrenging.
Nu gaan we het hebben over 1 versnelling, de 3e stand.
Dus:
1: 25% vertraging
2: 100% stand 1 op 1
3: 33% versnelling
Gerekend vanaf de direct komen we op; 1.33:0.75x100= 177% het totale bereik.
De ketting kan buiten beschouwing laten in je berekeningen.
Beter betrek je er je wielomtrek bij.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Het gaat hier om een versnellingsnaaf.faxe schreef:Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, en? Die staan er ook in hoor. Eerste drop-down menuutje.Schorem schreef:Het gaat hier om een versnellingsnaaf.faxe schreef:Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Give me little bits of / more than I can take
Veranderen? Daar had niemand het over toch. Het ging over wat het was. Kennelijk had iemand ergens de term 'overbrengverhouding' als kromme vertaling gebruikt voor bereik, en daar was de TS door in de war geraakt. Verder heeft de TS aangegeven (in een ander topic) dat hij een naafversnellingsombouwproject van plan is. Dan is die site wel handig, als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.Schorem schreef: Maar daar verander je het bereik dan weer niet mee, en daar ging het toch om?
Give me little bits of / more than I can take
Dat is het idee erachter idd.ak-77 schreef:als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.
Ik heb inmiddels de overbrengverhoudingen van de naaf gevonden maar weet niet hoe die te lezen.
Is de 1e (1) versnelling de lichte of de zware versnelling?
M.a.w. staat in deze tabel Nin/Nuit of Nuit/Nin?
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Als je je directe overbrenging weet heb je toch helemaal geen tabellen oid nodig?SensaLeo schreef:Dat is het idee erachter idd.ak-77 schreef:als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.
Zover ben ik nog niet, misschien heb je gelijk.Schorem schreef:Als je je directe overbrenging weet heb je toch helemaal geen tabellen oid nodig?
Het idee is dat ik ga kijken in welke versnellingen ik met mijn huidige configuratie het lekkerste rij en dat ik dan de voor- en achtersprocket zodanig kies dat het bereik van de single speed met naaf het dichtst bij het nu gebruikte bereik komt.
Ik probeer 1 van de voorbladen te gebruiken die ik nu heb, ik denk dat dat het middelste of het buitenste blad wordt.
Hierbij zoek ik dan een cog met het juiste aantal tanden.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Hoi,
ik heb een Stevens Road Flyer met: voor 50T en 34T en achter de Alfine 8 naaf.Op de Alfine-naaf zit een 20T
Ik gebruik alleen de 50t en het bereik is best aardig. De 8e versnelling gebruik ik eigenlijk nooit en de 1e ook niet.
Zelf fiets ik vaak in de 5e ongeveer 26 a 27 km/u, dit is voor mij net voldoende cadanssnelheid (zou iets sneller mogen, dus voor een iets kleiner kettingblad?) Misschien heb je hier iets aan. het kleine voorblad gebruik ik nooit. Ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer.
gr
Marco
ik heb een Stevens Road Flyer met: voor 50T en 34T en achter de Alfine 8 naaf.Op de Alfine-naaf zit een 20T
Ik gebruik alleen de 50t en het bereik is best aardig. De 8e versnelling gebruik ik eigenlijk nooit en de 1e ook niet.
Zelf fiets ik vaak in de 5e ongeveer 26 a 27 km/u, dit is voor mij net voldoende cadanssnelheid (zou iets sneller mogen, dus voor een iets kleiner kettingblad?) Misschien heb je hier iets aan. het kleine voorblad gebruik ik nooit. Ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer.
gr
Marco
Iedere inspanning onder dwang vereist opoffering van levensenergie