Overbrengverhouding naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Wat houdt een overbrengverhouding van bijv. 307% van een versnellingsnaaf in?

Ik weet wat een overbrengverhouding en roll out (weet niet of dit bij fietsen ook gebruikt wordt) is maar een aanduiding in procenten ken ik nog niet.

Ik denk dat het aangeeft dat de maximale i 3,07 (1 omwenteling op de cog geeft 3,07 omwentelingen van het wiel, of omgekeerd) is maar dat is een gok.
In geval van een versnellingsnaaf zal je dat dan nog met de i van de ketting moeten vermenigvuldigen om de totale overbrengverhouding te krijgen.

kan er op internet geen uitleg over vinden.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

dat de zwaarste versnelling 307% zwaarder is als de lichtste, dus het is het bereik van de naaf.
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je kunt gewoon de overbrengingsverhoudingen van de afzonderlijke versnellingen bij zowel Shimano als Rohloff vinden.
Veel makkelijer...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Dat is het totale bereik van de naaf, vertraging, directe overbrenging , versnelling.
De 307% waar jij het over hebt is een Nexus-8 als ik me niet vergis.
Ik ken daar de stappen niet van dus neem als voorbeeld de ouderwetse SA3. (Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf)
De SA3 heeft helemaal geen versnellingen, wetende, de 1e is een vertraging. Deze vertraagt 25%.
De 2e versnelling is ook geen versnelling maar een directe overbrenging.
Nu gaan we het hebben over 1 versnelling, de 3e stand.
Dus:

1: 25% vertraging
2: 100% stand 1 op 1
3: 33% versnelling

Gerekend vanaf de direct komen we op; 1.33:0.75x100= 177% het totale bereik.

De ketting kan buiten beschouwing laten in je berekeningen.
Beter betrek je er je wielomtrek bij.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

faxe schreef:Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat hier om een versnellingsnaaf. :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Schorem schreef:
faxe schreef:Deze site is nog makkelijker vind ik: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat hier om een versnellingsnaaf. :wink:
Ja, en? Die staan er ook in hoor. Eerste drop-down menuutje.
Give me little bits of / more than I can take
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

ak-77 schreef:Ja, en? Die staan er ook in hoor. Eerste drop-down menuutje.
Maar daar verander je het bereik dan weer niet mee, en daar ging het toch om? :~
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Schorem schreef: Maar daar verander je het bereik dan weer niet mee, en daar ging het toch om? :~
Veranderen? Daar had niemand het over toch. Het ging over wat het was. Kennelijk had iemand ergens de term 'overbrengverhouding' als kromme vertaling gebruikt voor bereik, en daar was de TS door in de war geraakt. Verder heeft de TS aangegeven (in een ander topic) dat hij een naafversnellingsombouwproject van plan is. Dan is die site wel handig, als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.
Give me little bits of / more than I can take
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

ak-77 schreef:als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.
Dat is het idee erachter idd.

Ik heb inmiddels de overbrengverhoudingen van de naaf gevonden maar weet niet hoe die te lezen.

Afbeelding

Is de 1e (1) versnelling de lichte of de zware versnelling?
M.a.w. staat in deze tabel Nin/Nuit of Nuit/Nin?
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

SensaLeo schreef:
ak-77 schreef:als je weet welke versnellingen je nu gebruikt, dan kun je de naaf en voor en achterblad uitzoeken die daar bij passen.
Dat is het idee erachter idd.
Als je je directe overbrenging weet heb je toch helemaal geen tabellen oid nodig?
SensaLeo
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 2 september 2012, 15:01

Schorem schreef:Als je je directe overbrenging weet heb je toch helemaal geen tabellen oid nodig?
Zover ben ik nog niet, misschien heb je gelijk.

Het idee is dat ik ga kijken in welke versnellingen ik met mijn huidige configuratie het lekkerste rij en dat ik dan de voor- en achtersprocket zodanig kies dat het bereik van de single speed met naaf het dichtst bij het nu gebruikte bereik komt.

Ik probeer 1 van de voorbladen te gebruiken die ik nu heb, ik denk dat dat het middelste of het buitenste blad wordt.
Hierbij zoek ik dan een cog met het juiste aantal tanden.
The road is lined with peril, the air is charged with fear.
MarcoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 22:02

Hoi,

ik heb een Stevens Road Flyer met: voor 50T en 34T en achter de Alfine 8 naaf.Op de Alfine-naaf zit een 20T
Ik gebruik alleen de 50t en het bereik is best aardig. De 8e versnelling gebruik ik eigenlijk nooit en de 1e ook niet.
Zelf fiets ik vaak in de 5e ongeveer 26 a 27 km/u, dit is voor mij net voldoende cadanssnelheid (zou iets sneller mogen, dus voor een iets kleiner kettingblad?) Misschien heb je hier iets aan. het kleine voorblad gebruik ik nooit. Ik gebruik de fiets voor woonwerkverkeer.

gr
Marco
Iedere inspanning onder dwang vereist opoffering van levensenergie
Plaats reactie