105kg: mavic xc717 of mavic en321

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
dtmn
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 14:36
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2016

Hoi allen,
Ik wil een nieuw wielsetje aanschaffen en kan bij mantel een tweetal mooie sets kopen. De en321 lijkt bombproof mede door 32spaaks, de xc717 is24spaaks en lijkt minder bombproof. Beiden overigens met xt-naven uitgevoerd. Max berijders gewicht is 120 kg in beide gevallen.
Ik vraag me nu af of de en321 overkill is of gewoon een veilige keuze.
Ohja xc is het doel :-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou zeggen, de 321 icm 32 spaken, lekker degelijk, sterk en stijf, bij 120kg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

321, zou ik ook doen. Lekker stevig en wat breder, fijn voor als je dikke banden wilt monteren.
Give me little bits of / more than I can take
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

32 spaken!
Raggen!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

XC717, vermits je geen lompe zoutzak rijder bent.

EN321 is niet per definitie sterker, alswel meer geschikt voor bredere banden.
Met beide velgen gereden en met -indertijd- meer gewicht dan 105 en de XC717 deden het prima.

Dus ik zou mezelf even in de spiegel aankijken (wat voor soort rijderben ik) en dan een keuze maken.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
R-Know
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 10:06
Mijn mountainbike: Cannondale F500, XT 1996

Al rijd je nog zo voorzichtig, er kom eens een situatie die je niet hebt ingeschat en maak je misschien een vreemde stuiter.
Dan is het de vraag of je de keuze die je maakte goed was.
Geloof me.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

R-Know schreef:Al rijd je nog zo voorzichtig, er kom eens een situatie die je niet hebt ingeschat en maak je misschien een vreemde stuiter.
Dan is het de vraag of je de keuze die je maakte goed was.
Geloof me.
Dit geldt dus voor beide wielsets. Laten wenou niet ineens gaan doen of de XC717 van suiker is gemaakt en de EN321 van onverwoestbaar staal. Kom op nou...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

ik rij op 32 spaaks xc717, met 95 kilo, ongeveerde fiets, en ik dender graag over wortels, jump een beetje. Blijven al 2 jaar recht. Wel 32 spaaks, 24 spaaks zou ik weer niet doen, niet uit ervaring maar geen goed gevoel bij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

XC 717 = XC race velg, Mavic adviseert bandjes tot 2,0". 395gr.
XC 321 = Freeride/enduro velg, banden tot 2,5". 570gr.
De 321 mag dan niet van staal wezen, reken maar dat 'ie stukken steviger is. Weegt wel wat....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

aurelius schreef:XC 717 = XC race velg, Mavic adviseert bandjes tot 2,0". 395gr.
XC 321 = Freeride/enduro velg, banden tot 2,5". 570gr.
De 321 mag dan niet van staal wezen, reken maar dat 'ie stukken steviger is. Weegt wel wat....
Ten eerste lees ik nergens dat de XC717 disc een 'XC race velg' is. Wél dat jij voldoet aan de eisen die XC racers stellen...
Mavic website schreef:The reference rim for all Cross-country bikes with disc brakes

XC 717 Disc is one of the lightest and stiffest Cross-country rims available. It is also strong and durable. This high end rim fulfills the needs of the most demanding Cross-country racers.
aurelius schreef:XC 717 = XC race velg, Mavic adviseert bandjes tot 2,0".
Wellicht wat oudere info, want:
Recommended tyre widths: 1.00 to 2.10
Zelf met 2.1 banden gereden en dat werkte meer dan prima.

Maar deze vond ik zelf het meest opvallend:
aurelius schreef:reken maar dat 'ie stukken steviger is. Weegt wel wat....
Spreek je uit eigen ervaring, of is het je gevoel?

Zowel de XC717 als de EN321 heb ik stevig aan de tand gevoeld. Ik heb ze ingezet buiten het bereik waar ze formeel voor bedoeld zijn en beide velgen zijn prima bevallen met mijn toen nog hoge gewicht van 110kg.
De XC717 hebben de wat grovere parcoursen in Limburg en de Ardennen gezien. De EN321 hebben de downhills van Willingen en Winterberg overleefd.

De topicstarter geeft aan dat hij voornamelijk XC gaat doen en vandaar dat ik het nut er niet van in zie om zo sterk in te zetten op de EN321 velg.

Dat voelt bij mij een beetje zo:

"Beste topicstarter, koop deze auto!:"
Afbeelding

Terwijl de topicstarter ook prima z'n boodschappen kan doen met deze auto:
Afbeelding

De enige reden die ik zie om voor de EN321 velg te gaan i.p.v. de XC717 is ht feit dat je brede banden wilt monteren (bijv. 2.3) op je fiets.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
dtmn
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 14:36
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2016

Bedankt vooralsnog voor de bijdragen en levendige discussie over het nut en de noodzaak van de EN321 als velg.

Ik denk dat beide velgen in principe geschikt zullen zijn voor mijn gebruik. Ik rij immers al meer dan 2 jaar rond op de originele cube-sloffen: de Alexrim RFR ZX24 die volgens mij niet te boek staan als wereldvelgen. Desondanks zijn deze ook 32-spaaks en bezitten vooralsnog geen bizarre bochten in de velg. Hooguit een heel licht slagje in het voorwiel. Wel merk ik bij deze velgen dat deze niet zo stijf zijn in scherpe bochten. Bij het snel aansnijden is dit merkbaar.

Wat betreft de discussie tussen de 2 wielsets speelt echter het volgende. De aangeboden sets zijn gebaseerd op de en321 velg enerzijds en de xc717 velg anderzijds. Beiden xt-naaf M775. Tot zover zou mijn keus richting XC717 gaan want beiden een sterke velg echter gewicht van de xc717 is beduidend lager dan de en321.

Het verschil zit hem echter in het aantal spaken. De aangeboden set xc717/xt-naaf is 24 spaaks. De set en321/xt-naaf is 32 spaaks. In dit kader lijkt mij de eerste set aan stevigheid inboeten door het gebruik van slechts 24 spaken.

Overigens is niet onbelangrijk dat ik op RR en als het seizoen ernaar is op NN rij, beiden in 2.25 uitvoering. Ik twijfel na jullie opmerkingen dus of de xc717 uberhaupt wel deze banden aankan of dat ze heel hoog komen te staan...
Natuurlijk kan ik andere banden kopen, maar die krengen zijn duur en maakt indirect het wielsetje bijna 2 keer zo duur. (XC717-set = € 129 en de EN321-set = € 95).

Zijdelings vraag ik me ook af of de gewichtsbesparing op de xc717 tov de EN321 met mijn gewicht merkbaar verschil maakt. Een goede toiletgang scheelt bij mij minimaal net zoveel in gewicht en is gratis ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2,0 breedte is fout inderdaad, moest 2,1 zijn.
Maar XC 717 is wel een race-velg, gericht op de 'most demanding XC-racers', zoals Mavic zelf zegt inderdaad.

Bij 120kg op een hardtail zou ik altijd voor bredere banden kiezen, minstens 2,25: met het oog op extra comfort en grip wil je die dan ook op een beetje lage druk kunnen rijden. Dus je hebt een velg nodig die brede banden kan hebben, XC 717 is dan toch erg krap.

XC 321 is een endurovelg, die kan zeker 120kg hebben en brede banden. Ben ervan overtuigd dat die steviger is. Niets voor niets een enduro velg, niet voor niets 175gr per velg zwaarder. Daar zou voor mij de bottle-neck zitten, vind het nogal wat, 175mg roterende massa extra, dat merk je zeker bij acceleren en sturen, wordt minder levendig..

Misschien dat een compromis het meest optimaal zou zijn: 32 spaken, en dan een velg tussen XC 717 en 321 in. Die bredere banden kan hebben en iets minder heavy duty is? Maar als je 'moet kiezen' tussen de 717 of 321 zou ik de 321 kiezen, om op safe te spelen. Zeker geen slechts '24 spaken 717'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Eén ding kan ik ook wel stellig in zijn; 24 spaaks is te weinig voor 100+ kg.
Zelf reed ik met 32 spaaks in beide sets.

De 2.25 versie van Schwalbe valt -voor zover mij bekend- redelijk smal uit en is daardoor goed vergelijkbaar met een "echte" 2.1 breedte.

Maar die 24 spaaks zou ik niet doen, dus als het in deze 'het een of het ander' is, dan toch maar de 321 set, als is het puur qua velg een beetje teveel van het goede voor XC.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik weeg 75 en ik zou voor een achterwiel ook niet minder dan 30 spaken kiezen, en ik rij ook voornamelijk XC. Ik ben misschien wat conservatief. Je kunt wat mij betreft de stevigheid van een wiel ook beter uit de spaken dan uit de velg halen. En een smalle 2.25 kan wel om een 17 mm (intern) velg, maar ze liggen toch veel mooier op een 23 mm. 350 gram roterend op jouw gewicht scheelt je bij optrekken berg op een half procent ofzo.
95 euro is echt niet duur voor een set wielen, daar zou ik ze niet voor laten liggen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

aurelius schreef: Maar XC 717 is wel een race-velg, gericht op de 'most demanding XC-racers', zoals Mavic zelf zegt inderdaad.
Je zult moeten toegeven dat de een aanzienlijk aantal "most demanding XC racers" (noem ze bijvoorbeeld de wedstrijd-top) meer vergen (let op: ik bedoel te zeggen dat zij het materiaal meer op proef stellen, niet wat zij uit overtuiging van hun materiaal "wensen") van hun materiaal dan de gemiddelde hobby-freerider. Ik kan me zo voorstellen dat de 321's wat meer bestand zijn tegen doorslag, maar dat lijkt me in deze context niet relevant.

Overigens gaat het voeren van 2.25 banden op de 717 velgen ook uitstekend, alleen bij erg lage druk zouden ze wat "wobbly" aan kunnen voelen. Hoe dat dan weer uitpakt voor de wat zwaarder belijfde rijders laat ik aan meningen en ervaringen van anderen over. Zogezegd kan ik daar uit eigen ervaring weinig over zeggen ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie