Fascinatie voor materiaal

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Loet schreef:Mij valt op dat hier heel veel informatie is te vinden over echt alles wat je maar kunt bedenken.
Veel gaan heel ver in de aanschaf van het materiaal en komen zo tot fietsen die vele duizenden euro's kosten.
Ik vraag me nu af of dat nu echt zoveel uit maakt, trappen moet je toch of een fiets nu vijfhonderd of vijfduizend euro kost. Staat dat wat je wint aan gewicht of afmontering in verhouding tot de prijs.
Wat is nog nuttig en wanneer is het alleen nog maar mooi maar voegt het verder niets toe?
Vul in plaats van fiets nu auto in, dan ziet uw vraag er zo uit:

Mij valt op dat hier heel veel informatie is te vinden over echt alles wat je maar kunt bedenken.
Veel gaan heel ver in de aanschaf van het materiaal en komen zo tot auto's die vele tienduizenden euro's kosten.
Er is al een nieuwe Peugeot C1 te koop voor 8.999 euro, maar ook een Audi RS8 van ver boven de 150.000 euro.
Ik vraag me nu af of dat nu echt zoveel uit maakt, in de file sta je toch. Of een auto nu 8.999 of 150.000 euro kost.
Staat dat wat je wint aan gewicht of afmontering in verhouding tot de prijs.
Wat is nog nuttig en wanneer is het alleen nog maar mooi maar voegt het verder niets toe?
Laatst gewijzigd door Blackmilk op vr 26 oktober 2012, 23:32, 3 keer totaal gewijzigd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het hoeft helemaal niets toe te voegen!
Het gaat erom dat je je plezier voelt in de auto of de fiets waar je op rijdt.
De ene is dat 150.000 euro waard en de ander vindt 2000 euro genoeg.

Het is geen kwestie van feiten maar van gevoel.

Verder is het ook afhankelijk van de hoeveelheid geld die je beschikbaar hebt.
Ik heb al een redelijk dure fiets en auto. Was het zo dat ik meer geld over zou hebben dan zou ik er ook meer aan uitgeven, puur omdat het een passie is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

byorka schreef:Het hoeft helemaal niets toe te voegen!
Het gaat erom dat je je plezier voelt in de auto of de fiets waar je op rijdt.
De ene is dat 150.000 euro waard en de ander vindt 2000 euro genoeg.

Het is geen kwestie van feiten maar van gevoel.

Verder is het ook afhankelijk van de hoeveelheid geld die je beschikbaar hebt.
Ik heb al een redelijk dure fiets en auto. Was het zo dat ik meer geld over zou hebben dan zou ik er ook meer aan uitgeven, puur omdat het een passie is.
+1
:-q
Gebruikersavatar
hardlopertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 642
Lid geworden op: ma 11 januari 2010, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon
Contacteer:

Blackmilk schreef:...maar ook een Audi RS8 van ver boven de 150.000 euro...
O ja? Dat is nieuw voor mij... :bier:
Trailbuilder @MTB Tracks O'hout
Like ons! http://www.facebook.com/MTBTracksOosterhout" onclick="window.open(this.href);return false;
Topic Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen Klik!

Mail: info@mtbtracksoosterhout.nl
Irma_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 20:29
Mijn mountainbike: Giant XTC 0 29er (2012)

hardlopertje schreef:
Blackmilk schreef:...maar ook een Audi RS8 van ver boven de 150.000 euro...
O ja? Dat is nieuw voor mij... :bier:
Vooruitziende blik http://www.audiblog.nl/?p=33587" onclick="window.open(this.href);return false;
De vraag is hoe ver vooruitziend. Bericht is van mei 2010....
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Blackmilk schreef:
Loet schreef: Er is al een nieuwe Peugeot C1 te koop voor 8.999 euro, maar ook een Audi RS8 van ver boven de 150.000 euro.
Ik vraag me nu af of dat nu echt zoveel uit maakt, in de file sta je toch. Of een auto nu 8.999 of 150.000 euro kost.
Stomme vergelijking, alsof je zegt een 2de hands fiets van 25 euro of een nieuwe van 8.000 euro maakt niks uit, want ze staan toch in de schuur.

Of je nou wel of niet auto liefhebber bent, de verschillen tussen een c1 en een rs8 zijn wel enorm in heel veel opzichten. Rijcomfort, mogelijkheden, wegligging, remmen, etc.

Zo is het verschil tussen een target fiets van 150 euro en een nieuwe rocky mountain van 6000 euro ook enorm. Maar dat is geen reële vergelijking. Maar de grootste stappen maak je natuurlijk in het begin (van 500 tot zeg 2000) als je bij HT's blijft. Daarna gaat het toch wel om kleine stapjes in gewichtwinst. En die zijn kostbaar :)

En bij een fully wordt het natuurlijk nog veel duurder.
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Stevens

Leuk om de verschillende visies te lezen, ik heb er iets van geleerd.
Natuurlijk is het zo dat naar mate je fanatieker wordt je meer over hebt voor een hobby of sport en dat is voor iedereen anders. De vergelijking met auto s vind ik goed gevonden.
Gevoel dat vind ik een goed argument en daardoor zie ik nu dat je niet kil kunt redeneren wat nu beter is, je moet het ervaren en dat moet groeien.
Ik ben deze topic gestart omdat ik de bomen door het bos niet meer zag, er is zoveel informatie en er is zo veel te koop.
Twee maanden geleden ben ik begonnen en heb toen een Stevens aangeschaft voor 600 euro en die bevalt tot nu toe heel erg goed. Mountainbiken bleek nog leuker dan ik dacht en dus ben ik me meer gaan verdiepen door dit forum en het internet, toen dacht ik heb ik er wel goed aan gedaan om deze fiets aan te schaffen.
Dankzij jullie feedback sta ik weer met beide benen op de grond en ga ik lekker genieten van deze fiets.
En ik hoop nog flink te groeien in deze sport. :D
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

Passie of niet, iedereen mag natuurlijk zelf uitmaken aan welke hobby ze hun geld aan uitgeven,
Wat ik wel erg knullig vind is als er iemand die amper kan fietsen, op een fiets van enkele duizenden euro's rijd.
In mijn ogen zet je jezelf dan toch een beetje voor joker
Mijn mening is; als je een hele dure fiets hebt, moet je toch minimaal wel een beetje redelijk kunnen sturen!
Ook als je niet elk jaar de nieuwste onderdelen hoeft te hebben, kun je voor relatief weinig geld toch een mooie redelijk lichte bike bouwen...........heb je het nodig??? dat beslis je zelf.

BM
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Als je skills beter worden moet je materiaal ook beter worden om je skills weer beter te laten worden denk ik zo, een prof stelt iets andere eisen aan zn fiets als een beginner. Ik vind de prestatie een combinatie van beide: al ben je nog zo goed, op die bouwmarkt-fully zal je nooit iets winnen en als je een 6000 euro fiets koopt en je heb geen conditie of techniek gebeurd er ook niks.
Ik zeg zelf als je mtb-en leuk vind: koop de beste spullen binnen je budget zodat je fiets altijd goed genoeg is om jezelf te kunnen verbeteren.
Goeie spullen zijn vaak duur maar dure spullen niet altijd goed, design kost ook veel geld, mooie kleurtjes en printjes of bijzondere vormen maken iets wel duur maar niet per defenitie beter. Vaak ook zit de prijs in het lichtere gewicht, dat maakt je fiets wel beter maar het betreffende onderdeel niet, dat slijt waarschijnlijk net zo snel.

Zo hoeft dus een goeie fiets niet extreem duur te zijn, een goeie hele mooie fiets wel!
RTFM!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hoe meer en hoe langer je biked. Des te veeleisender je wordt.
(maar ook des te makkelijker je goed 2dehands materiaal (onderdelen koopt) om je oude
barrelbak op te knappen en daar mee rond te crossen.

Bike je veel in het buitenland... Tsja... dan is het hek van de dam... ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
rschouten
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: do 20 september 2012, 11:20

Mooie discussie dit, het rijden op dure spullen speelt ook nog mee tussen de oren. Een wielsetje wat er erg gelikt uit ziet, 2x zo duur is en 100 gram lichter is rijdt gewoon beter terwijl je het verschil niet gaat herkennen als ze je blind laten testen ;)
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Heb jij het dan blind vergeleken?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Van mij mag dit topic sticky worden in de lounge hoek, het komt zo vaak voorbij. Ook bij andere hobby's trouwens. Mijn korte antwoorden:
-Je fiets tunen voor de leuk is ook een hobby (niet de mijne)
-Hele goedkope spullen vallen vaak snel uit elkaar, hele dure zijn zelden duurzamer dan middenklasse, soms minder, maar vrijwel altijd lichter
-Gewicht scheelt meer in de fun dan in de snelheid.
-Als je spullen kapot gaan is de fun snel over. Zeker als het dure spullen zijn.
-Placebo effecten zijn echt.
-Voor veel mensen is duizend euro uitgeven makkelijker dan permanent twee kilo afvallen.
-Keihard iemand voorbijknallen op een fiets die een kwart kost van de zijne is leuker dan wanneer de prijsverhouding andersom ligt.
-Er is geen technologisch substituut voor goede rijtechniek
-Je kunt het geld ook uitgeven aan een techniekcursus, mtb-vakantie, iemand betalen om op je kinderen te passen terwijl jij gaat fietsen, of andere dingen die je in staat stellen meer te fietsen.
-etc. etc.
Give me little bits of / more than I can take
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

2de hands kan je soms wel de duurdere (XTR, XX, X0) reeksen op de kop tikken, en daar keek ik dan ook naar tot iemand me er wees dat ik vervangingen een stuk duurder uit zouden vallen, en daar had ik geen zin in.
Ik rij nu lekker nieuw in de middenmoot met m'n XT/SLX-mix en als er eens wat stukgaat dan kan ik dat vervangen zonder dat m'n portemonee begint te huilen, en voor iemand dit 1 of 2 toertochtjes per week door de bossen rijdt volstaat dit meer dan genoeg.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
ronald43
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 25 april 2012, 11:51
Mijn mountainbike: Haibike edition
Contacteer:

Je moet gewoon fietsten binnen je kunnen en budget en waar je je prettig bij voelt. Begin met een fiets voor je niveau dan kan je altijd doorgroeien naar betere spullen. Maar volgens mij zit er ook veel tussen de oren van mensen en daar maakt de fietsenbranch handig gebruik van. Je maakt mij niet wijs dat je merkt de je stuur of zadel pen 100 gr lichter is.
Plaats reactie