Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Marco V-brake
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:55

Bij mij kloppen de hoogtemeters ook nooit, zijn er altijd veel meer dan de werkelijkheid.
Dit weekend voor de grap eens via de iPhone een toertocht gelogd en geupload. Kreeg iets van 1400 hm.
Daarna vanaf de Strava site de gpx geëxporteerd en opnieuw geupload. Het grappige is, dat dan de hm's wel kloppen !

De afstand klopt echter wel altijd, vergeleken met mijn fietscomputerke.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

GPS hoogtes zijn een factor 2-3 minder nauwkeurig dan de horizontale positie. Afhankelijk van de kwaliteit van de gps chip kun je maar even 5-10 m ernaast zitten voor een enkele hoogtemeting. De fout in de cumulatieve hoogte (het aantal positieve hoogtemeters) groeit in het ergste geval ongeveer met de wortel van het aantal metingen. Stel je fietst een afstand van 100 km en je gps ontvanger meet met een frequentie van 1 Hz (d.w.z. 1 meting per seconde). Als je met een gemiddelde snelheid van 20 km per uur fietst doet de ontvanger dus 5x3600 = 18000 metingen. De wortel van 18000 is ca 134. Wanner een enkele meting een fout heeft van 5 m zit je dus ca 670 m naast het daadwerkelijk aantal positieve hoogtemeters. Heb een chip met een nauwkeurigheid van 1 m is de fout "slechts" 135 m. Daarom is barometrische hoogtemeting over het algemeen nauwkeuriger. Het probleem van barometrische hoogtemeting is dat als de luchtdruk verandert de hoogte op het display ook verandert, ook stond je stil. Als een front nadert kun je op die manier tijdens een rit heel snel tientalen of zelfs honderden meters ernaast zitten. Toch is over het algemeen barometrische hoogtemeting nauwkeuriger. Goede gps fietscomputers beschikken daarom ook altijd over een barometer.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Dat er geen ruk van Strava klopt daar zijn wij inmiddels ook achter, maar het is wel leuk om door de week elkaars trainingen te bekijken voordat we in het weekend weer groeperen om wat singletracks onveilig te maken.
Wat mij opvalt is dat er in NL ook een aantal supermensen leeft die ik nooit heb bespeurt op televisie, krant of op het internet.
Zou toch wel moeten als je over een viaduct kunt knallen met gemiddeld 69km/h dat moet toch iemand opvallen.
Snap het helemaal dat als je getuige bent van zo´n bovenmenselijke prestatie je jezelf eerst even moet herpakken en daarna te laat bent om een camera tevoorschijn te toveren.
Heb me voorgenomen eens een tentje aan te schaffen en op die bewuste locaties te gaan bivakkeren met een camera, zodat ik, binnenkort, de primeur zal hebben.
Ga de locaties natuurlijk niet verraden, want dan gaan jullie met deze scoop er vandoor.
Jullie horen nog vast en zeker van me........................... I´ll be back
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

@hans, ik ben benieuwd of je een mooi schot kan maken. Hoop niet voor je dat je supermens en zijn fiets verscholen zitten in een bestelbusje.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ha Hans, had het er van de week nog met een medefietser over. ruim 60km per uur tegen de berg op........Ok maar 300m maar toch. Ook met 62 km gemiddeld over de hele zeelandbrug lijkt me redelijk bovenmenselijk.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Leuk he, er zijn altijd mensen die de beste willen zijn op een internet lijstje.

Ik gebruik ook Strava en nee kloppen doet het niet. Ik heb Android wel eens vergeleken met iPhone in de zelfde rit en ik reed afwisselend naast de weg. Beide zijn ongeveer even onnauwkeurig. Het zal te maken hebben met de soort GPS chip er in.
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Hoe kun je eigenlijk een nieuw segment maken?
''
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

CC-Rider schreef:Ha Hans, had het er van de week nog met een medefietser over. ruim 60km per uur tegen de berg op........Ok maar 300m maar toch. Ook met 62 km gemiddeld over de hele zeelandbrug lijkt me redelijk bovenmenselijk.
Bergaf fietsen, GPX spoor omdraaien en dan uploaden naar Strava. Wat je er mee opschiet? Geen idee...

Ik heb wel mn best gedaan dit weekend: http://app.strava.com/rides/24297905#434574413" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen dit stukje, de rest ging niet zo snel :)
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ziet er goed uit Thomas! Maar zo kundig ben ik ook weer niet hoor. En de Zeelandbrug de andere kant op is meestal tegenwind. Het is vast niet voor niks dat bijna alle segmenten hier van Zuid naar Noord lopen....
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
richard_librium
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 01:34
Mijn mountainbike: Demo 8one 2006
Contacteer:

ik gebruik sinds kort strava... moet alleen nog alles goed uitzoeken, merk elke keer nieuwe dingen in Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JevL schreef:Hoe kun je eigenlijk een nieuw segment maken?
Rechtsonder de doorsnede van de hoogtes, van een van jou gereden route staat, 'new segment'.
Klik daarop en het wijst zich.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Strava is een beetje verpest. Kijk.com eens van hoeveel KOMs de nr 1 zijn gewisseld afgelopen vrijdag tijdens de harde wind. Zonder informatie over omstandigheden zegt zo'n ranking niets. 5 km alleen trappen of met een groepje kop over kop is nogal een verschil.
ThaDoc
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 18:57
Mijn mountainbike: ne rood/witte

Misschien wel, maar ik vind het vooral leuk om met mijn vrienden te vergelijken of om mijn eigen tijden te verbeteren. KOM's interesseren me niet. Er kan makkelijk vals gespeeld worden door de GPS in de auto te leggen of met een (cross)motor te rijden.
klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

precies, naar KOM's kijk ik niet te vele, maar ik ben echt beter gaan rijden (en hardlopen) door strava! Vooral mijn eigen tijden verbeteren. Ook heb ik een stapel eigen segmenten aangelegd in de omgeving en het blijkt wat ik al vermoedde: ik kan best hard bergaf! (en wat ik ook al wist, helemaal niet hard bergop)
Laatst gewijzigd door klimpetje op do 11 oktober 2012, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DAMN!
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Grappig om te zien dat bikers dit gebruiken om hun prestaties te vergelijken met anderen en teleurgesteld zijn als blijkt dat anderen sneller rijden.

Dit soort sites zijn per definitie onveilig. Met een beetje kennis en vaardigheden kun je op elk parcours een KOM rijden door simpelweg de te uploaden file eerst slim te editten. Gebruik dit soort sites gewoon om tegen jezelf te rijden. Gebruik je de informatie van anderen doe dit dan lekker met een grote korrel zout en klaag niet over onnauwkeurigheid.

Wil je je tijden met anderen vergelijken, ga dan gewoon wedstrijden rijden. Zelfde route, zelfde omstandigheden.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Plaats reactie